1. خبری
  2. همه خبرها
  3. مهر
  4. فرهنگ
طب اسلامی پیشینه تاریخی ندارد/ روایات طبی یا طب اسلامی؟

طب اسلامی پیشینه تاریخی ندارد/ روایات طبی یا طب اسلامی؟

مهرخبرگزاری مهر |
پس از مطرح شدن طب سنتی، طب‌های دیگری مانند طب اسلامی مطرح شد که بر سر اعتبار آن مناقشه و بحث‌های زیادی درگرفت. در این گزارش نظرات موافقین و مخالفین طب اسلامی را جویا شده ایم.

خبرگزاری مهر، گروه دین واندیشه_سارا فرجی: سالهاست که در کشورمان در کنار پزشکی مدرن، طبی با عنوان «طب سنتی» مطرح شده است و پس از فراز و فرودهای بسیاری که از سرگذراند امروز به عنوان یک نظام طبی رایج و شناخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری به این طب و روش‌های درمانی آن اعتماد دارند و گاه به جای درمان از طریق روش‌های پزشکی مدرن از روش‌های درمانی طب سنتی استفاده می‌کنند و نتیجه هم می‌گیرند، اما در این میان و پس از مطرح شدن طب سنتی در کشورمان، سخن از طب‌های دیگری تحت عنوان طب ایرانی، طب اسلامی و امثال اینها مطرح شد که بر سر موثق و معتبر بودن آنها مناقشه و بحث‌های زیادی درگرفت.

جدای از مناقشه میان طب سنتی و پزشکی مدرن، مناقشه دیگری با طب اسلامی در جریان است و حتی بسیاری از حامیان طب سنتی، طب تحت عنوان طب اسلامی را مورد قبول نمی‌دانند. طرفداران و متولیان طب موسوم به طب اسلامی در حالی مشغول به تبلیغ شیوه طبی خود هستند که سال ۱۳۹۶ محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در گفتگویی تأکید کرد که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. فارغ از اینکه چنین طبی وجود دارد یا نه و اینکه چقدر قابل اعتماد است، در این میان عده‌ای به قصد سودجویی و کسب درآمد به نام طب اسلامی به درمانگری می‌پردازند و هزینه و گاه جان مراجعه کنندگان را ضایع می‌کنند.

به بهانه مسائلی که اخیرا بر سر موضوع «طب اسلامی» پیش آمده با چند نفر از موافقان و مخالفان این موضوع گفتگو کردیم و نظراتشان را راجع به این مسئله جویا شدیم.

حجت الاسلام سید کاظم طباطبایی، رئیس پژوهشگاه مؤسسه دارالحدیث قم گفت: طب سنتی تعریف مشخصی دارد و به معنی طب کهن اقوام و ملیت‌های متفاوت است و گونه‌های متفاوتی هم دارد مثل طب سنتی چینی، طب سنتی هندی، طب سنتی یونانی که همگی بر طب سنتی ایرانی هم مقدم هستند. علاوه براینها ما یک پزشکی محلی هم داریم به این معنی که مثلا طب سنتی مناطق گرمسیر با طب سنتی مناطق سردسیر که باهم فرق دارند. علاوه براینها ما یک طب فولکوریک هم داریم به این معنی که میان مردم و طی دوران مختلف سینه به سینه منتقل شده است. اتفاقا یکی از وظایف وزارت بهداشت این است که این طب فولکلوریک که مربوط به مناطق مختلف ایران است را آکادمیک کند. در کنار اینها ما یک طب سنتی عربی هم داریم که مربوط به منطقه شبه جزیره است. مجموعه اینها طب سنتی است که امروز هم به آن به چشم طب مکمل نگاه می‌شود و این موضوع فقط مربوط به ایران نیست، بلکه در سراسر جهان به عنوان طب مکمل پذیرفته شده است.

نمی

وی افزود: در کنار اینها یکسری ادعا کردند که ما طب اسلامی داریم، ولی این طب پیشینه تاریخی ندارد و در دوران معصومین هیچوقت چیزی به عنوان طب اسلامی مطرح نبوده است و کسی هم سراغ ائمه و معصومین برای درمان نمی رفته است. مواردی بوده که پزشکان نزد ائمه و معصومین می‌رفتند، ولی برای پرسیدن سوال فقهی خود نزد آنها می‌رفتند نه سوال پزشکی. خلاصه اینکه ما طبی تحت عنوان طب اسلامی نداریم و این نظام طبی در دوره متأخر پدید آمده است. اخیرا ما گرایشی به رجوع به روایات به عنوان درمان داشتیم نه به عنوان خواص خوراکی و اینها. در ۱۰-۲۰ سال اخیر این رجوع شدت گرفته است که چرایی آن هم جای بحث دارد.

رئیس پژوهشگاه مؤسسه دارالحدیث قم ادامه داد: گاهی روایاتی که ناظر به خواص خوراکی‌ها یا چگونگی پیشگیری از بیماری‌ها باشد داریم. به عنوان مثال در روایات کافی مطرح شده که شخصی نزد امام صادق (ع) می‌رود و امام از این فرد میپرسد که چرا رنجوری و فرد پاسخ می‌دهد که فلان بیماری را دارم و حضرت می‌فرمایند که گوشت را کباب کن و بخور نه گوشت آب پز. نکته مهم در اینجا، این است که در اینجا امام از فرد سوال می‌کند نه اینکه فرد برای درمان و معاینه نزد امام رفته باشد. توصیه امام (ع) هم به خاطر معرفت و آگاهی که به امور داشتند بوده است نه اینکه طبیب بوده باشند و کسی هم برای پرسیدن سوال طبی نزد امام (ع) نمی‌رفته است. ممکن است که امام درباره خواص میوه‌ای مثل سیب صحبت کرده باشند، ولی با اینها نمی‌توان یک نظام طبی درست کرد.

وی با اشاره به اینکه لازم است مجموعه متونی که داریم را مورد بررسی قرار بدهیم، تأکید کرد: باید با متونی که داریم به صورت یک روش علمی برخورد کنیم و از لحاظ سند و معتبر بودن مورد بررسی قرار بدهیم، مثلا مدعیان طب اسلامی می‌گویند ما ۱۰-۱۱ هزار روایت درباره طب اسلامی داریم، منتها نکته‌ای که وجود دارد این است که بیشتر این روایات در منابعی است که ما اصلا آنها را نمی‌شناسیم و فقط حدود هزاروخورهای از این روایات معتبر و آشناست. ما تعداد اندکی روایات ناظر به خواص خوراکی‌ها داریم ولی نظام طبی که مبتنی بر منطق خاص خودش باشد و بیماری را تشخیص بدهد نداریم. بنابراین وقتی میگوئیم طب اسلامی نداریم به این معنی نیست که روایت طبی معتبر نداریم، بلکه به این معناست که این روایات طبی ناظر به خواص خوراکی هاست نه چیزی بیشتر از این. روایاتی هم که درباره درمان داریم ناظر به تشخیص طبی نیست، مثلا اگر امام (ع) تجویزی برای دل درد یک نفر داشتند برای همان بیماری خاص بوده وبا توجه به معرفتی که داشتند آن تجویز را می‌کردند و نمی‌توان آن تجویز را سرایت داد.

طباطبایی اضافه کرد: نکته مهم دیگری که در روایت طب اسلامی وجود دارد بحث تشخیص است. در این روایات تشخیص بیماری نداریم. مجموعه اینها بیانگر این است که ما نمی‌توانیم نظام طبی استخراج کنیم و به اهل بیت نسبت دهیم اگرچه ممکن است یکسری روایت داشته باشیم. مدعیان طب اسلامی معتقدند که با روایات طبی نباید مثل یک علم تجربی برخورد کنیم. بنابراین اگر کسی درمان مبتنی برگفتههای آنها را انجام داد و نتیجه نگرفت باید به حساب مشیت الهی و تقدیر گذاشته شود و این گروه هیچ‌گونه مسئولیتی را به عهده نمی‌گیرند. همچنین آنها معتقدند که این روایات طبی برای کسانی است که اعتقاد مذهبی دارند. لذا نظرات اینها قابل صحت سنجی نیست و نمی‌توان آنها را راستی آزمایی کرد.

این پژوهشگر با تأکید براینکه اصطلاح طب اسلامی در ۲۰ سال اخیر مطرح شده است، گفت: ما «روایات طبی» داریم، ولی «طب اسلامی» نداریم. کاری که مدعیان طب اسلامی انجام می‌دهند نسبت ناروایی به اهل بیت است که خیلی هم جسارت و جرأت می‌خواهد.

وی در پایان اظهار داشت: ما به یکسری پژوهشگر احتیاج داریم که این تجویزها را تجربه و آزمایش کند. خیلی از توصیه‌هایی که این افراد می‌کنند براساس کتاب «طب الائمه» نوشته دو برادر نیشابوری است که هیچ سند و مدرک معتبری ندارد، مبنی براینکه این تجویزها مربوط به امام است، اما وقتی این تجویزها تجربه شود موضوع فرق می‌کند، مثلا الان تعدادی از جوانان تحصیل‌کرده و علاقمند به این حوزه اخیرا چنین کار تجربی کردند و داروی امام کاظم (ع) که برای ایمن سازی بدن بود را به تعدادی از زائران اربعین که به تصادفی انتخاب کرده بودند دادند تا تأثیر آن را مشاهده کنند و بعد مشخص شد که این دارو توانسته بدن افراد را تاحدی نسبت به کسانی که دارو را مصرف نکرده بودند ایمن کند. حال اگر متولی این امر، وزارت بهداشت شود موضوع خیلی متفاوت می‌شود. براین اساس ما نمی‌توانیم صد در صد بگوئیم که این دارو منتسب به امام کاظم (ع) است، ولی دلیلی هم برای انکارش نداریم.

محمد مهجوری، درمانگر طب اسلامی که درحال حاضر مشغول تحصیل در مدرسه آیت الله خویی است و کار درمانگری هم انجام می‌دهد اما نظر دیگری دارد. وی معتقد است: طب اسلامی، طبی برگرفته از آیات و روایات است، لذا تاریخ آن به تاریخ احادیث و اهل بیت برمی گردد. این روایات کم کم به مرور زمان به دست ما رسیده است. اگرچه بر اساس آیات و روایات موجود به نظر می‌رسد که در آن زمان یک نظام طبی مستقل وجود داشته است. شأن علم امام خیلی بالاست و بر اساس روایات علم امام، ناظر به همه عالم است، بنابراین شأن و منصب امام این نبوده که بنشیند و طبابت کند، ولی وقتی از ایشان سوالاتی در خصوص درمان می‌پرسیدند ایشان با توجه به علمی که داشته به آنها پاسخ می داده است.

وی افزود: امام با توجه به علمی که داشته، توصیه‌ای می کرده که همه نوع از یک بیماری را درمان می کرده و ما هم الان این کار را می‌کنیم و به همان توصیه‌ها عمل می‌کنیم. مثلا امروز انواع و اقسام سرطان وجود دارد ولی ما یک داروی کلی تهیه کردیم که براساس روایات، این دارو مشکل ترین غده‌ها را برطرف می‌کند، حالا از هر نوعی باشند. در واقع امام یک معیار کلی به ما داده و ما براساس آن عمل می‌کنیم.

مهجوری با اشاره به اینکه طب سنتی یک مکتب مستقل از طب اسلامی است، ادامه داد: اینکه تاکنون صحبتی از طب اسلامی نبوده و در سال‌های اخیر مطرح شده به کم کاری علما برمی گردد. ما درباره اقتصاد تعداد زیادی حدیث و روایت داریم، ولی علما هنوز سراغ آنها نرفته‌اند و روی آن کار نکرده‌اند. اینکه الان چندسال است که طب اسلامی مطرح شده به این معنی نیست که ما کلا طب اسلامی نداریم. اهل بیت آمده‌اند که به ما برنامه جامع در همه زمینه‌ها بدهند نه اینکه فقط درباره نماز و روزه و محرمات نظر بدهند. مریض شدن، سلامت جسمی و … همه جزو برنامه‌های زندگی است. ما حدود یازده هزار روایت طبی داریم که حتی اگر از بخشی از آنها که معتبر نیست چشم چوشی کنیم با بخش بسیاری از آنها می‌توان یک مکتب طبی مستقل تهیه کرد.

وروزهومحرمات این درمانگر طب اسلامی گفت: بین مراجع تقلید هم در این باره اختلافاتی است؛ برخی مثل آیت الله نوری همدانی این مکتب را قبول دارند و از عملکرد این مکتب دفاع می‌کنند، برخی هم مثل آیت الله مکارم شیرازی مخالفت می‌کنند. سند ما هم برای طب اسلامی چهارکتاب معتبر شیعه مثل کتاب کافی، من لایحضرهالفقیه، استفسار و تهذیب الاحکام است که در هر چهار اثر روایت‌های معتبر طبی وجود دارد.

محمدعلی تبریزیان، از دیگر درمانگران طب اسلامی در ادامه و در تکمیل سخنان مهجوری گفت: پیشینه و تاریخ طب اسلامی به زمان پیدایش اسلام برمی گردد، چون از همان زمان آغاز دین اسلام مسائل درمان و سلامتی و اینها مطرح بوده است، ولی بحث احیا و اجرای آن چیز دیگری است. مثل بحث حکومت اسلامی که از زمان پیدایش اسلام مطرح بوده ولی در ایران توسط امام خمینی (ره) اجرا و احیا شد، بنابراین مفهوم حکومت اسلامی چیز جدیدی نیست فقط توسط امام خمینی به عرصه عمل آمد.

وی افزود: طب اسلامی برای اولین بار حدود بیست سال پیش توسط آقای عباس تبریزیان مطرح شد و به عرصه عمل آمد. تعریف ما از طب اسلامی عبارت است از گزاره‌های سلامتی و بهداشتی در فرمایشات پیامبر و معصومین که براساس این تعریف، مدارک و سند معتبر هم وجود دارد. گاهی داروهایی که تهیه می‌کنیم مستقیما از کلام معصومین گرفته شده گاهی هم به واسطه روایت‌ها دارو را تهیه می‌کنیم. ما نمیگوئیم که برای همه درمان‌ها نزد طب اسلامی بیایند، حتی اگر ۵۰ درصد این روایات معتبر و کاربردی باشد برما واجب است به همین ۵۰ درصد عمل و از آن استفاده کنیم و برای ۵۰ درصد باقیمانده افراد می‌توانند به دیگران مراجعه کنند به عبارت دیگر به آن مقداری که می‌توانیم کمک می‌کنیم.

تبریزیان ادامه داد: برخی می‌خواهند ریشه این علم را بزنند و می‌گویند ما کلا چیزی به عنوان طب اسلامی نداریم در حالی که قطعا طب اسلامی داریم، منتها در مورد حدود و جزئیات آن اختلافاتی وجود دارد. ما به متون شیعه که این روایات طبی در آن هست اعتماد داریم چون متون شیعه معتبر و مکتوب است نه منقول. مثلا در یک حدیث معتبر امام صادق (ع) از پیامبر آمده است که مریضی‌ها کلا به سه دسته تقسیم می‌شوند و درمان هم سه دسته است. خب ما براساس این قاعده کلی می‌توانیم بسیاری از بیماری‌ها را درمان کنیم.

‌در مقابل سیدمهدی ناظمی قره باغ، محقق و پژوهشگر طب سنتی که همچون طباطبایی معتقد است ما طبی با عنوان طب اسلامی نداریم به خبرنگار مهر گفت: طب اسلامی اصطلاحی است که وقتی به کار میبریم سریعا یک زمینه پررنگ مذهبی و دینی از آن حمایت می‌کند که می‌تواند اذهان را فریب بدهد و افراد فکر می‌کنند که طبی منتسب به اسلام است و همین باعث مشروعیتش می‌شود. عده‌ای هم ممکن است فکر کنند که چون علم اسلامی وجود دارد طب اسلامی هم وجود دارد، ولی باید دقت کنیم که علم اسلامی به طور مشخص مربوط به علوم حوزوی اشاره دارد و از نوعی عقلانیت بهره مند هستند. طب سنتی هم برای خودش تعریف و اصول و موازین خودش را دارد.

وی افزود: در تاریخ ما هیچگاه طبی تحت عنوان طب اسلامی نداشتیم و نداریم و به قول معروف یک اصطلاح من درآوردی است. بعضی از افرادی که استاد طب سنتی بودند از اصطلاح طب اسلامی- ایرانی استفاده می‌کردند، منتها منظورشان یک طب جدید نبود، بلکه منظورشان این بود که طبی که معرفی می‌کنند خاستگاه ایرانی و اسلامی دارد. ما می‌توانیم از احادیث طبی در اسلام استفاده کنیم و بسیاری از این احادیث با طب سنتی هم همخوانی دارد، اما حدیث وقتی یقینی است که ما در دلالتش یقین داشته باشیم و بدانیم از جانب معصوم صادر شده است.

ما می‌توانیم از احادیث طبی در اسلام استفاده کنیم و بسیاری از این احادیث با طب سنتی هم همخوانی دارد اما حدیث وقتی یقینی است که ما در دلالتش یقین داشته باشیم و بدانیم از جانب معصوم صادر شده است ناظمی قره باغ ادامه داد: عده‌ای که در ابتدا این اصطلاح را مطرح کردند از روی خیرخواهی این اصطلاح را مطرح کردند، ولی بعدها پای سود و درآمد زایی به میان آمد. متأسفانه بسیاری از این افراد متوجه نیستند که این درآمدزایی هم سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و هم اعتقادات مردم را تضعیف می‌کند، چون فرد با اعتقاد دینی نزد این افراد می‌آید و وقتی درمان نمی‌شود اعتمادش را به اعتقادات مذهبی از بین می‌رود. بنابراین فقط بحث سلامت جسمانی در این موضوع مطرح نیست.

وی افزود: استفاده از احادیث درست است منتها توسط یک فرد متخصص و طبیب سنتی نه کسی که فقط عربی بلد است و می‌تواند متون دینی بخواند. اگر دیدگاه مدافعان طب موسوم به اسلامی بخواهد بسط پیدا کند علم از بین می‌رود و زیر سوال می‌رود. ما وقتی می‌توانیم احادیث طبی را بفهمیم که از علم پزشکی هم مطلع و با آن آشنا باشیم. از اساتید بزرگ فقهی و حوزوی، یک نفر هم پیدا نمی‌کنیم که دیدگاهی مرتبط با طب اسلامی داشته باشند.

این پژوهشگر اظهار داشت: به عقیده من فقط طب سنتی می‌تواند از احادیث استفاده کند و اینکه توقع داشته باشیم علم جدید از احادیث استفاده کند خیلی کار سختی است چون روش‌هایشان با هم متفاوت است ولی در هرحال لازم است که با اصول خاصی جلو رفت. من با اغلب اساتید طب سنتی صحبت کردم و قریب به اتفاق این نظر را دارند که طبی موسوم به طب اسلامی نداریم و از فضای پیش آمده ناراضی هستند. یکی از دلایلی که این افراد اظهار نظر صریح نمی‌کنند این است که نگرانند مورد توهین طرفداران این طب قرار بگیرند و از سوی آنها تکفیر شوند، اما دلیل دیگر این است که مسئولین محترم اساتید طب سنتی را در کنار طب موسوم به اسلامی قرار می‌دهند و به نوعی این دو را یک کاسه می‌کنند، در حالی که این دو با هم فرق دارند و در کنار یکدیگر قرار دادن این دو گروه در اذهان مردم تأثیر بد می‌گذارد، ضمن اینکه از افراد متخصص این حوزه هم استفاده نمی‌شود. اما همانطور که در ابتدا اشاره شد در مقابل مخالفان این نظام طبی افرادی هم هستند که به صورت سرسختانه از این نظام طبی دفاع می‌کنند و این روزها هم مشغول درمانگری هستند

با توجه به این نظرات موافق و مخالفی که درباره این نظام طبی تازه مطرح شده وجود دارد، به نظر می‌رسد باید متولیان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان وارد عرصه عمل شوند و به این اوضاع سامان دهند. لازم است که پژوهش و تحقیقات جدی دراینباره صورت بگیرد و نظر وزارت بهداشت به عنوان نهاد متولی سلامت و درمان در این باره به صورت شفاف و جدی مطرح شود تا مردم نسبت به اموری از این قبیل آگاه شوند و کمتر مورد سواستفادهقراربگیرند.

خواندن خبر در سایت منبع


تلگرام

خبرهای مرتبط با طب اسلامی، سید محمد کاظم طباطبایی، سید مهدی ناظمی قره‌باغ و طب سنتی از تلگرام

🔍 نگاهی به توییت‌های منتخب روز

✅Masoud Behnoud:

تا اینجاى کار اجتماع ورشو جز شکست براى ترامپ و همراهانش نداشته. شغل پمپیو در خطرست. بعد از مضحکه کره شمالى، این دومین شکست است.

#WarsawSummit

✅ Saba Azarpeik:

بیایید #فرهنگ_اجتماعی «نه به جهیزیه و نه به تجمل عروسی» رو به تدریج جا بندازید.

در این وضعیت اقتصادی، این اجبارها رو چرا به خانواده‌ها تحمیل می‌کنید؟

بزرگ تون کردن و نون تون رو دادند، بسه.

از یک اتاق شروع کنید با پول خودتون.

داشتن آبرو پیش فامیل! با اینها نیست!

تغییر کنیم.

#ازدواج

✅اسماعیل آذری:

در بسیاری از مدارس روستایی آینه ندیدم.

در گام نخست۲۰آینه تمام قد سفارش و تحویل مدارس روستایی شد

هدف:

*اشتیاق به تماشا و زیبایی خود

*میل به بهداشت و مرتب بودن لباس و ظاهر

*ابزاری برای بازی‌های نمایشی

*دوست داشتن خود

*تشویق به دیدن تصویر خندان

✅Pedram Soltani:

صنایع بزرگ و نامهاى معتبر تجارى #ایران پس از مصادره‌ها یک به یک دچار مشکل شدند و از میان رفتند. آنها را کارافرینانى بزرگ با عشق ساخته بودند.

بسیارى از مدیران ارشد کشور در محافل خصوصى از درایت و لیاقت این کارافرینان سخن گفتند. اما هیچ کدام جسارت یک عذرخواهى علنى را نداشتند …

✅عباس عبدی:

رییس مجلس اعلام کرد که رهبری دستور اصلاحات ساختاری بودجه را داده‌اند. روشن است که این کار وظیفه دولت و مجلس است. این دو نهاد یا به عقلشان نمی‌رسد که خودشان بدون دستور اقدام کنند یا جراتش را ندارند. در هر دو صورت نتیجه یکی است. بهتر است هر دو نهاد کارها را واگذار کنند.

✅یاسر عرب:

حضرات توصیه می‌فرمایند «گران است؟ گوشت قرمز نخورید!»

لطفا یک نفر محرمانه بگوید وقتی قدرت خرید گوشت قرمز نیست، یعنی توان دندانپزشکی رفتن، عروسی گرفتن، هدیه خریدن، مسافرت رفتن، و خیلی چیزهای دیگر هم نیست! منظور نظر ناظر را از گرانی درک کرده و به طب سنتی پاس ندهید.

باتشکر.

✅Azar Mansoori:

با اینکه قانون‌ جرم سیاسی تصویب شده و باید متهمین سیاسی طبق این قانون محاکمه شوند، اما تقریبا همه فعالان سیاسی با طرح شکایت ضابطین نهادهای امنیتی، مشمول این قانون نمی‌شوند و با این روند محکوم امنیتی قلمداد شوند. دلیل اینکه گفته می‌شود ما زندانی سیاسی نداریم نیز مسئله همین است.

✅Faranak Arta:

مهم‌ترین #نقد ی که در #چهلمین_سالگرد_پیروزی_انقلاب به جمهوری اسلامی ایران دست کم در حوزه #فرهنگ_هنر دارم، این است که کاری کرده همه احساس کنند حق شان خورده شده؛ از انقلابی تا غیر انقلابی؛ از دردمند تا بی درد مرفه، از مدعی تا محق، از هنرمند تا بی هنر!

✅صادق زیباکلام:

همه مان میدانیم زندانیان ضد امنیتی یعنی فعالین سیاسی و مدنی. یعنی دانشجو، کارگر، روزنامه نگار، نویسنده، فعالین حقوق بشر، معلم، وکیل دادگستری واین دست محکومین. اینکه عفوشامل اینها نمیشود، یعنی اینهابزعم نظام از مجرمین عادی برای جامعه خطرناکتر هستند و جرمشان سنگین‌تر از مجرمین عادی.

✅رحمت اله حافظی:

آقایان #لاریجانی و #روحانی، درمراسم ۲۲بهمن #مردم اثبات کردندکه تا پای جان در صیانت از #انقلاب وکشورشان ایستاده‌اند

شماهم بدانید که فرش قرمزنظام در زیرپایتان باخون صدها هزار شهید رنگین شده است، اصلاح امور را از مجموعه خودتان آغاز کنید، خیلی زود دیر خواهد شد.

✅حسن اسدی زیدآبادی:

رمز ماندن #جمهوری_اسلامی در #چهل_سالگی عبور از آرمان به #مصلحت است. اما تضمین ماندگاری در گرو گذار از مصلحت به #حاکمیت_قانون است.

✅سهند ایرانمهر:

زیر توییت فارسی ترامپ بساط بحث له و علیه برپا بود که یهو هواداران رجوی و سیدمحمدحسینی و مابقی صنوف همسو اونجارو کردن گداخونه، نفری یه کاسه رو به جلو و یه لنگ رو هوا که اینم سندش که اگه قراره کمک کنی ما مستحق‌تریم!

✅mohammad mohajeri:

فشار براعضای #مجمع_تشخیص زیادشده تا به آنها بقبولانند که تصویب #FATF خیانت به کشور است و آن را رد کنند (که احتمال رد کردنش هم هست)

ترجمه‌اش این است که همه دولتهای دنیا که باFATF موافقند، خاک بر سرند و به مردم شان شان خیانت می‌کنند غیر از ما و آقای #اون درکره شمالی.

خنده دار نیست؟!

✅محمد جواد حق شناس🇮🇷:

گنه کرد در بلخ آهنگرى/به شوشتر زدند گردن مسگرى

در مرداد٩٦ رئیس کمیسیون نامگذارى شوراى٤در خصوص نامگذارى گذرى بنام #مریم_میرزاخانى مصاحبه کرده است، امروز با حذف نام ایشان این گفتگوبا عنوان رئیس کمیسیون نامگذارى وبا قصد #تخریب #شوراى_پنجم در سطح گسترده‌ای بازنشر میشود! اخلاق کجاست؟


شکمت بزرگه⁉

پوستش شله⁉خیلی چاقی⁉

میخای تخت و خوشگلش کنی⁉

بزن رو لینک👇و ۱ ماهه آبش کن

🌞اینجابیای هرماه۳کیلو کاهش چربی داری

مشاوره رایگااااان😍

گروه دمنوش سلامتی زیرنظر استاد طب سنتی

مسئول هماهنگی خانم نازنین محرابی

@nazimehraby


در ادامه بخوانید

فردا نیوزفردا نیوز14 ساعت قبل
کولاک: محمد کاظم تارتار که اصالتا اهل خراسان شمالی است، با مدرک کارشناسی ارشد در رشته زبان انگلیسی از شهر اصفهان اولین کسی است که توانست تمام سوالات مسابقه برنده باش را درست جواب دهد و اولین برنده مسابقه برنده باشد شود. جوانی که به گفته خودش سالهاست مطالعه‌ آزاد فراوانی دارد و به خصوص در رشته جغرافیا و تاریخ مطالعات گسترده‌ای داشته است. می‌شود گفت هیچکس مثل محمدکاظم نتوانسته بود آنقدر دقیق به سوالات مختلف پاسخ و توضیح بدهد.
صدا و سیماصدا و سیما1 ساعت قبل
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ مهدی محمدپناه، مدیر اجرایی بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: با توجه به رفع بحران اولیه سیل در روستا‌های سیل زده استان گلستان و بازگشت مردم به منازلشان، ۴ تیم روانشناسی و مشاوره متشکل از روانشناسان بالینی مرکز روانپزشکی رازی و تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد مشاوره و همچنین دو تیم توانبخشی متشکل از کارشناسان کاردرمانی و مددکاری، به همت و مدیریت مرکز بسیج جامعه پزشکی دانشگاه، به روستای سیل زده آق قلا استان گلستان و سپس به دیگر روستا‌های سیل زده مانند گمیشان اعزام شدند. وی ادامه داد: همزمان با این اعزام‌ها، یک تیم تخصصی متشکل از فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و متخصص روانپزشکی، یک تیم پرستاری متشکل از چند تن از کارشناسان پرستاری بیمارستان رفیده به همراه متخصص مامایی با یک تیم اجرایی و پشتیبانی به مناطق یاد شده اعزام شده‌اند. محمدپناه تصریح کرد: تیم‌های جهادی بسیج جامعه پزشکی دانشگاه با توجه به رسالت دانشگاه در حوزه سلامت روان و توانبخشی اعزام شدند و در هفته‌های آتی به مناطق سیل زده استان‌های لرستان و خوزستان نیز عزیمت می‌کنند. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و ۸ مرکز تحقیقات در رشته‌های تخصصی ۳ حوزه سلامت (رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی) مانند «فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، گفتاردرمانی، مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، مددکاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی بالینی، سلامت در حوادث و بلایا، و همچنین روانپزشکی، روانشناسی و پرستاری توانبخشی»، ضمن تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و ۸۰۰ نیروی متخصص، در طراحی و اجرای طرح‌های ملی و منطقه‌ای مشارکت دارد. همچنین این دانشگاه تحت نظارت وزارت بهداشت و از طریق ۲ بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده و روانپزشکی رازی و ۲ مرکز پزشکی - توانبخشی اسماء و نظام مافی و بکارگیری توان علمی و تخصصی اعضای هیأت علمی که از متخصصان بنام کشور هستند، انواع خدمات حیطه فعالیت خود را به بیماران و نیازمندان ارائه می‌دهد.
افکارنیوزافکارنیوز8 ساعت قبل
از روی ظاهر و صحبت‌های اولیه فکر می‌کردم که این‌ها کار خوبی انجام می‌دهند. در صحبت‌های اولیه در مورد مشکلات کشور صحبت می‌کرد و خیلی هم به اصطلاح پیاز داغش را زیاد می‌کرد. فکر می‌کردم مشکلات کشور از این طریق حل می‌شود! من که اصلا دیگر به پول فکر نمی‌کردم و فکر می‌کردم کار بزرگی برای کشورم انجام می‌دهم! مریم رجوی در مورد مشکلات مردم ایران و زنان صحبت می‌کرد و حتی یکجایی اشک می‌ریخت.
مهرمهر2 ساعت قبل
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس گزارش اداره مهاجرت آمریکا، تعداد درخواست پذیرش دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا در سال تحصیلی ۲۰۱۵، ۳ هزار و ۲۲۰ درخواست بود که این عدد در سال ۲۰۱۶ به ۲ هزار و ۶۵۰ درخواست رسیده است. همچنین در سال ۲۰۱۷ این درخواست‌ها به ۲ هزار و ۲۰۰ عدد رسیده است که این رقم کاهش محسوسی یافته است. بر همین اساس، درخواست‌های پذیرش در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا از پاییز ۲۰۱۷ تا پاییر ۲۰۱۸، ۲۷ درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، این کاهش درخواست پذیرش در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا تنها به ایران اختصاص ندارد بلکه درخواست‌های پذیرش دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۱۳ درصد، عربستان صعودی ۶ درصد، ژاپن ۶ درصد و سایر کشورها نیز ۴ درصد نسبت به سال قبل، کاهش یافته است.
صدا و سیماصدا و سیما2 ساعت قبل
*** شبکه دو سیما به مناسبت ولادت حضرت امام زمان مهدی (عج) و جشن نیمه شعبان، برنامه‌های مختلفی را برای مخاطبان خود تدارک دیده است. ویژه برنامه عیدانه نیمه شعبان با تدارک بخش‌های کار‌شناسی و همچنین حضور هنرمندان مختلف اعم از بازیگران، خوانندگان و چهره‌های ورزشی ضمن ایجاد فضایی معنوی، لحظاتی شاد و فرح بخش برای بینندگان خود فراهم می‌کند. همچنین پخش مستقیم برنامه «کوی محبت» با محوریت پرداختن به فرهنگ انتظار و جشن مولود نیمه شعبان نیز از دیگر برنامه‌های تولید شده ویژه این مناسبت مبارک است. *** برنامه مناسبتی «صراط»، ویژه ولادت امام زمان (عج) در قالب مستند گونه تهیه و تولید می‌شود. در قسمت دوم برنامه نیز حجت الاسلام سید بهاءالدین ضیایی تفسیری کوتاه از قرآن کریم را بیان می‌کنند. نماهنگ، وله‌های شاد نیز به همین مناسبت در فواصل مختلف این برنامه پخش می‌شود. همچنین میان برنامه‌های «بهار انتظار» (۳ کلاکت)، «مناجات شعبانیه» (۱۶ کلاکت) و وله‌های شعبانیه (۵ کلاکت) در لابه لای برنامه‌های شبکه در شب و روز نیمه شعبان پخش می‌شود.

نظرها

اخبار بیشتر