آیا رامبد و ژوله مقصران اصلی‌اند؟ / تبارشناسی یک وقاحت
  1. خبری
  2. همه خبرها
  3. مهر
  4. فرهنگ
آیا رامبد و ژوله مقصران اصلی‌اند؟ / تبارشناسی یک وقاحت

آیا رامبد و ژوله مقصران اصلی‌اند؟ / تبارشناسی یک وقاحت

مهرخبرگزاری مهر |
«ژوله» امروز در اینستاگرامش در مقام مدافع اقدامات رامبد جوان و همسرش قد علم کرده و آنچنان خود را «مرجع فرهنگی» در نظر گرفته که درباره آدم نبودن و روانی بودن مخاطبانش استدلال می‌کند.

خبرگزاری مهر - سرویس فرهنگ - علیرضا جباری‌دارستانی:

چند سال پیش در سرویس فرهنگی یکی از خبرگزاری‌های متمایل به جریان اصولگرایی و اصلاحا انقلابی کار می‌کردم و کارم بیشتر پوشش و تولید اخبار و مطالب اندیشه‌ای بود. از قضا خبرنگاران زیرسرویس رایو و تلویزیون که از دوستان و همکاران نزدیک من بودند از «رامبد جوان» که آن زمان تازه سر و صدای سری اول مجموعه «خندوانه» اش باند شده بود، دعوت کرده بودند تا برای انجام یک مصاحبه تفصیلی درباره این برنامه پرمخاطب، به خبرگزاری بیاید. از بد یا خوش روزگار، درست در زمان تعیین‌شده برای این مصاحبه، همکارانم در زیرسرویس رادیو و تلویزیون به یک برنامه پوششی (یا گفت‌وگو») در بیرون خبرگزاری دعوت شده بودند و هیچکس از آنها در خبرگزاری حضور نداشت که مصاحبه را انجام دهد. اینگونه بود که انجام این مصاحبه به من محول شد و من که تماشاگر مجموعه «خندوانه» نبودم و درکی بی‌واسطه از آن نداشتم، دست به مطالعه و تحقیق درباره این برنامه زدم؛ از بینندگان پر و پا قرص این برنامه پرس و جو کردم، مصاحبه‌ها و مطالب منتشرشده درباره آن را با دقت خواندم و نتیجتا به دبیر و همکارانم در سرویس فرهنگ آن خبرگزاری اعلام کردم که مصاحبه من با رامبد جوان شدیدا انتقادی خواهد بود و هیچ بعید نیست که گفت‌وگویم با او به یک دعوای لفظی شدید منجر شود. آنها سعی در آرام کردنم داشتند و ابراز امیدوری کردند که مصاحبه چالشی خوبی از آب دربیاید.

به هر حال موعد مصاحبه رسید و من برای اولین بار رامبد جوان را از نزدیک دیدم و با او وارد گفت‌وگویی بی‌واسطه شدم. پیش‌بینی‌ام درست بود و ما عملا وارد یک مشاجره لفظی شدیم و در مواقعی از این مصاحبه صدای جوان شدیدا بالا می‌رفت و عملا داد می‌زد! من هم البته کوتاه نمی‌آمدم و با صدایی بلند به تقبیح برنامه‌اش پرداخته و به دلیل دامن زدن آن برنامه به فرهنگ توده‌ای و سطحی و همچنین تعمیق سیاست‌زدایی و جدیت‌زدایی نزد مخاطبان عام ایرانی، او و برنامه‌اش را حسابی نواختم. تا اینجای قضیه مطلب خاصی وجود ندارد. قضیه‌ای که در این مرقومه مد نظرم است از اینجا به بعد تازه آغاز می‌شود.

حدود یک ساعت از زمان گفت‌وگوی فوق‌جنجالی ما گذشته بود که در سالن مصاحبه باز شد و مسئولان خبرگزاری به همراه هدایایی نفیس که برای تقدیر از رامبد جوان تهیه شده بود، وارد شدند. آنها بعد از دقایقی فتیله چالش را پایین کشیدند و شروع به «خوش و بش» با سازنده برنامه «خندوانه» کردند. به عبارت دقیقتر وسط گفت‌وگوی ما پریدند و مرا به هر ترتیبی که بود ساکت کردند! من به نشانه اعتراض سالن مصاحبه را ترک کردم و یکی از مسئولان خبرگزاری به همراهم بیرون آمد و با من صحبت کرد. در بین آن صحبت‌ها به من گفته شد که این آقا امروز اهداف ما را پیش می‌برد و توانسته با این برنامه مردم را از پای ماهواره‌ها بلند کند و پای برنامه‌های تلویزیونی داخل بنشاند. من عملا حرفی برای گفتن نداشتم، سکوت کردم و قضیه فیصله پیدا کرد.

آن روز، من با مسئله‌ای بنیادین مواجه شده بودم؛ اینکه چطور می‌توان به مسئولان رسانه‌های جمهوری اسلامی نشان داد که تبدیل مردم به توده و مشتی عوام مطیع و رام‌شده توسط رسانه‌ها، نه‌تنها خطری کمتر از نشستن در پای شبکه‌های بیگانه و مخرب و… ندارد، بلکه اتفاقا موجبات تاثیرپذیری همین عوام مطیع و توده از هر برنامه رسانه‌ای غیرواقعی و مبتنی بر دورغ و فریب و… را هم به حداکثر می‌رساند! در حقیقت مسئله‌ام این بود: فقط کافی است شما از مردم، مشتی توده و عوام غیرسیاسی و ناهوشیار و اهل خنده و اهل اباحه بسازید، تا همه امکانات جذب این سوژه‌های «غیرقائم به خود» توسط رسانه‌های بیگانه و دشمن و چه و چه را فراهم کنید. با این کار عملا شما به جاده‌صاف‌کن‌هایی برای ماشین رسانه‌ای پرقدرت جریان اصلی رسانه‌ها در جهان تبدیل شده‌اید، منتها خودتان تصور می‌کنید که دارید می‌جنگید، یا مقاومت می‌کنید یا کذا و کذا!

در خبری بخوانید: بهترین اخبار فرهنگی ادبی ایران و جهان

به شخصه در حل این مسائل ناتوان بودم و تا همین امروز هم ناتوان باقی مانده‌ام؛ تا اینکه کم کم رویکردهای اصطلاحا غیرارزشی منطبق با اهداف رسانه‌های انقلابی از دل برنامه‌ها و تاک‌شوها و شومن‌بازیهای امثال رامبد جوان و مهران مدیری و امیرمهدی ژوله و دیگر استندآپ کمدین‌ها بیرون زد. حالا این رسانه‌ها اصطلاحا به معنای واقعی آچمز شده بودند و یک مقاومت نامحسوس، ولی بسیار سخت در بطن آنها شکل گرفته بود. چرا؟ چون همان سلبریتی‌ها به راحتی داشتند مرزهای مرجعیت فرهنگی و فکری در جامعه ایرانی را جا به جا می‌کردند؛ این کار آسان بود چون بخش مهمی از اهدافشان از پیش آماده شده بود؛ به این معنا که بدون تعارف باید پذیرفت اینها و اعقابشان به راحتی در راستای توده‌ای‌سازی فرهنگ و جدیت‌زدایی و سیاست‌زدایی خوب عمل کرده بودند! چرا نکنند،؟ وقتی که نه‌تنها همه امکانات رسانه‌ای این کشور در اختیارشان بوده، بلکه منت‌شان هم کشیده می‌شد و حضورشان در هر برنامه و بخشی از یک برنامه همچون «آرزو» تمنا می‌شد! همین فرایند بود که اینها را به بزرگترین مراجع فکری و فرهنگی و حتی مهمتر و جالبتر از اینها، به بزرگترین «مراجع سیاسی» بدل کرده بود. در این راستا، اتفاق جالبی افتاده بود: ترسی که مدیران رسانه‌ها از نشستن بینندگان پای ماهواره و شبکه‌های خارجی داشتند، با اقدامی خودخواسته، به مضحکترین شکل داشت از داخل و به دست خودشان انجام می‌شد! حالا حواشی این قضایا بماند برای فرصتی دیگر، اما آنچه باز در اینجا محل توجه نگارنده است، اتفاقی است که اخیرا افتاده است:

«امیرمهدی ژوله» امروز در یک پست اینستاگرامی در مقام مدافع اقدام اخیر رامبد جوان و همسرش قد علم کرده و آنچنان خود را در مقام «مرجع فرهنگی» به رسمت شناخته که حتی درباره شیوه‌های تربیت فرزند توسط پدران ایرانی، روانی بودن یا روانی نبود، اخلاقی بودن یا نبودن و حتی آدم بودن یا آدم نبودن مخاطبان و هموطنان ایرانی‌اش حکم و «گزاره‌های اخلاقی و منطقی!» صادر می‌کند. او در موقعیتی روانشناختی قرار گرفته است که کاملا باورش شده یک «مرجع فکری و فرهنگی و اخلاقی» است، و برای اثبات آدم نبودن منتقدان به سلبریتی‌ها «استدلال می‌کند»! اینکه او مقصر است، مسئله اصلی نیست، بلکه تقصیر مدیران و سیاست‌های رسانه‌ای در جمهوری اسلامی که این «توهم» را برای او به مثابه یک «حقیقت» روانشناختی برساخته‌اند، اصلی‌ترین و مهمترین مسئله است.

ژوله با گذار از فرایندی که رسانه‌های این کشور در همدستی با توده‌های خام برایش فراهم کرده‌اند، چنان با این توهم مجاب شده که واقعا یک «مرجع» است که به راحتی تمام منتقدان اعاظم سلبریتی‌ها (رامبد جوان و نگار جواهریان) را فاقد تربیت خانوادگی و در غیر این‌صورت مشتی بیمار روانی و روان‌پریش می‌خواند. همچنین در پی‌نوشت پست اینستاگرامی‌اش برای همه مردم ایران آرزو می‌کند که‌ای کاش چهره‌ای مانند «رامبد جوان» تکثیر شود و نقش مرجعیتش را خوب بازی کند تا بتواند «همه ما را آدم کند!».

اما باز وجه تراژیک قصه چیزی فراتر از اینهاست؛ پست اینستاگرامی ژوله نزدیک به ۲۰۰ هزار لایک می‌خورد و دست به دست می‌چرخد. در دل این فرایند مردمی مسخ‌شده دیده می‌شوند که یک سلبریتی خطاب به مردم کشورش (چه بسا همانها که لایکش کرده‌اند) آنها را صراحتا بی‌تربیت، پدرشان را فاقد توانایی تربیت فرزند و همچنین روان‌پریش و بیمار روانی می‌خواند و مردم هم در یک کنش توده‌ای و سطحی او و ناسزاهایش را «می‌پسندند»! باز هم فقط بخشی از این مسخ‌شدگی و توده‌ای و سطحی شدن، تقصیر امثال رامبد جوان و امیرمهدی ژوله است؛ تقصیر اساسی را مدیران و سیاستگذاران رسانه‌های جمهوری اسلامی دارند؛ مدیرانی که به انحای مختلف گفتار و اشکال متنوع کردار، اعتراف کرده‌اند که «سبریتی‌ها سرمایه‌های کشورند»! بفرمایید آقایان، ارزش‌های افزوده سرمایه‌هایتان را تحویل بگیرد!

خواندن خبر در سایت منبع

در ادامه بخوانید

فیلم | جان باختن ۱۷نفر در دو حادثه رانندگی در خوانسار و ایرانشهر

خبرآنلاینخبرآنلاین18 ساعت قبل
عباس ایروانی مالک گروه قطعات خودروی عظام گفت: ما یکی از تامین‌کنندگان اصلی قطعات برای خودروسازان بزرگ هستیم و طی سال‌های گذشته، علی‌رغم فشارهای گسترده اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی، توانستیم نیاز خودروسازان و عموم مردم را به قطعات یدکی خودرو تامین کنیم.
خبر فوریخبر فوری22 ساعت قبل
این اتفاق حذف بخشی از محصول تولید شده در هر جای جهان ممکن است رخ دهد ولی وقتی که سریال یا فیلم در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد سابقه ندارد که همزمان با آن بخش‌های حذف شده هم منتشر شود. نهایتا شاید چند سال بعد نسخه‌ای معروف به «نسخه کارگردان» از آن فیلم یا سریال منتشر شود که زمان آن بیشتر است و این مهم با رضایت تهیه کننده و صاحب اثر انجام می‌شود. در این میان مدیر روابط عمومی شبکه افق سیما از پخش سریال گاندو بدون حذفیات از این شبکه خبر داد. اما این که یک سریال که محصول خود تلویزیون است قرار باشد در ۲ کانال مختلف پخش شود که در یک کانال بخش‌هایی از آن حذف شده است در نوع خود بی سابقه است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد پرسشی جدی‌ مطرح است که آیا شاهد موقعیت یک بام و دو هوا در صدا و سیما هستیم؟ برای پرهیز از این شائبه که این نوشتار موافق با سانسور سریال گاندو است، اتفاقا برعکس از رویکرد شبکه افق استقبال می‌کنیم و ای کاش که شبکه ۳ هم سریال گاندو را بدون هیچ گونه حذفیاتی پخش می‌کرد.
صدا و سیماصدا و سیما13 ساعت قبل
حسین سلیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: دانشگاه علامه طباطبائی سالانه حدود ۳ هزار و ۸۰۰ دانش آموخته دارد که مراسم دانش آموختگی بیش از ۲ هزار دانشجوی این دانشگاه با حضور خانواده‌های آن‌ها امروز برگزار شد. وی ادامه داد: ۲۵ درصد از این دانش آموختگان در مقطع دکتری، ۳۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی از این دانشگاه دانش آموخته شده‌اند. سلیمی با بیان اینکه هر ساله حدود ۴ هزار و ۳۰۰ دانشجوی نو ورود وارد دانشگاه علامه طباطبائی می‌شوند گفت: ​۶۰ درصد این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل می‌شوند. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ۶۴ درصد از دانش آموختگان این دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند و مابقی به تحصیل در مقاطع بالاتر ادامه می‌دهند گفت: مرکز رشد این دانشگاه فعال است و مهمتر از آن برگزاری دوره‌های مهارتی برای آشنایی دانشجویان با بازار کار است، همچنین در پی هماهنگی با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هستیم تا پس از ورود دانشجو به دانشگاه هدایت شغلی برای او ایجاد شود.
صدا و سیماصدا و سیما13 ساعت قبل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در این اجلاس دو روزه فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاون علمی و فناوری رییس جمهور سخنرانی خواهند کرد. گفت: وگو‌های تعاملی و برگزاری نشست‌های جانبی از دیگر برنامه‌های اجلاس بیست و چهارم است. این اجلاس فردا با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد.
صدا و سیماصدا و سیما14 ساعت قبل
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، ​ جشنواره نوایش به منظور تبیین فرهنگ ولایت مداری در دهه ولایت برگزار می‌شود. موضوعات جشنواره نوایش شامل ولایت مداری، حق‌الناس، مهرورزی، وفای به عهد و مسؤولیت پذیری اجتماعی است و علاقه‌مندان می‌توانند حداکثر با ۲ اثر در جشنواره شرکت کنند. این جشنواره در دو بخش حرفه‌ای و مردمی پذیرای آثار نمایشی است و علاقه مندان می‌توانند تولیدات خود را حداکثر به مدت پنج دقیقه ارسال کنند. دبیرخانه جشنواره مهلت آثار را تا ۱۵ مرداد اعلام کرده است. بهرام سروری‌نژاد از بازیگران نمایش رادیویی، دبیری جشنواره نوایش را به عهده دارد.
صدا و سیماصدا و سیما14 ساعت قبل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ همایش پیش از اعزام دانشجویان به عتبات بعد از ظهر امروز در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام مطهری‌پور با توضیح مناسک و اعمال عتبات گفت: امسال از میان جمعیت زیادی از دانشجویان که برای حضور در عتبات ثبت نام کرده بودند بیش از ۱۳ هزار دانشجو از سراسر کشور عازم این سفر معنوی می‌شوند. وی ادامه داد: پیش از اعزام به سفر بسته فرهنگی در اختیار دانشجویان قرار داده‌ایم تا با آداب و اعمال این سفر معنوی بیشتر آشنا شوند در جریان سفر هم برنامه‌های زیادی از جمله سخنرانی سخنران‌های مذهبی را برایشان در نظر گرفته‌ایم. در بیست و یکمین دوره عتبات دانشگاهیان، ۱۳ هزار نفر از زائران دانشگاهی در قالب ۳۵۰ کاروان از ۲۷ تیر تا ۱۵ مهر به عتبات عالیات اعزام خواهند شد که از این میان ۲۶۸ کاروان هوایی و ۸۲ کاروان زمینی مشرف خواهند شد.

نظرها

اخبار بیشتر