ملاک انتخاب آثار از سوی شورای ارزشیابی تئاتر چیست؟ / «پل» تجربه تلخ مخاطب از تماشای یک تئاتر
  1. خبری
  2. همه خبرها
  3. میزان‌آنلاین
  4. فرهنگ

ملاک انتخاب آثار از سوی شورای ارزشیابی تئاتر چیست؟ / «پل» تجربه تلخ مخاطب از تماشای یک تئاتر

میزان‌آنلاینخبرگزاری میزان‌آنلاین |
خبرگزاری میزان- نمایش «پل» به نویسندگی و کارگردانی «مهربان انصاری» این شب‌ها در تماشاخانه آژمان روی صحنه رفته و تا آخرین روز از تیر ماه روی صحنه می‌رود. تاریخ انتشار: 09:33 - 30 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۴۵۸۷

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نمایش "پل«به نویسندگی و کارگردانی»مهربان انصاری" این شب‌ها در تماشاخانه آژمان روی صحنه رفته و تا آخرین روز از تیر ماه روی صحنه می‌رود.

این نمایش به بیان مشکلات کودکان بی سرپرست و مشکلات خانواده‌هایی می‌پردازد که برای فرزندخواندگی به دنبال ایجاد شرایط مناسب هستند، این نمایش نخستین تجربه انصاری در عرصه کارگردانی محسوب می‌شود.

ملاک انتخاب آثار از سوی شورای ارزشیابی تئاتر چیست؟ / «پل» تجربه تلخ مخاطب از تماشای یک تئاتر - 3

البته انصاری در این نمایش علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، تهیه کنندگی، طراحی لباس و بازیگری اثر را نیز بر عهده دارد، بخش هایی که هر کدام به طرز عجیبی مهمترین نقاط ضعف این اثر نمایشی محسوب می‌شود.

نمایشنامه پل نقطه ضعف اصلی این اثر است، نمایشنامه مشخصا از لحاظ ساختاری به شدت مشکل داشته و نه به ساختار مرسوم ارسطویی وفادار است و نه اثری ساختارشکنانه و مدرن محسوب می‌شود، فارغ از ساختار غیراستاندارد متن، موضوع به شدت کلیشه بوده و هیچ نقطه اوجی ندارد.

از سویی کاراکترهای نمایش به واسطه نبود متن مناسب به هیچ وجه تعریف مشخصی از خود ارائه نمی‌دهند، شخصیت‌ها بدون پیشینه بوده و بیشتر به ادای کلمات و جملات نویسنده اثر می‌پردازند.

ملاک انتخاب آثار از سوی شورای ارزشیابی تئاتر چیست؟ / «پل» تجربه تلخ مخاطب از تماشای یک تئاتر - 7

همچنین ضعف نمایشنامه در ضعف دو چندان بازی بازیگران تکرار شده و نمایش پل به اثری خسته کننده مبدل می‌شود، بازیگران این اثر به طور حداکثری با اولین و پایه‌ای‌ترین اصول بازیگری هم بیگانه بوده و از لحاظ بیان و بدن مشکلات اساسی دارند.

در سایت خبری بخوانید: اخبار فرهنگی هنری جهان

کارگردانی نمایش هم در ادامه همین اتفاقات پیش می‌رود، اثر به طور کلی کارگردانی خاصی در خود نمی‌بیند، کارگردانی اثر از سبک و ساختار مشخصی تبعیت نکرده و در هدایت بازیگران هم کاملا ناکام مانده است، البته شاید بتوان این اتفاق در تجربه اول کارگردان دانست اما با توجه به سابقه حضور چند ساله وی در عرصه تئاتر نمیتوان این حد از مشکلات را توجیح کرد.

ملاک انتخاب آثار از سوی شورای ارزشیابی تئاتر چیست؟ / «پل» تجربه تلخ مخاطب از تماشای یک تئاتر - 11

بدون شک اثری همچون پل در تماشاخانه‌ای که برای مخاطب احترام حداقلی را هم قائل نیست به کسالت ختم می‌شود، مخاطبی که اثری این چنین را باید در اتاقی کوچک و در بسته بدون سیستم سرمایی و تنها با یک پنکه پشت سر بگذارد.

در این میان نکته اصلی جایگاه شورای ارزشیابی تئاتر است، مشخص نیست اعضای این شورا آیا واقعا نمایش پل را به تماشا نشسته‌اند؟، آیا این نمایش از نگاه آنها ملاک‌های اولیه را برای روی صحنه رفتن داراست، مهمتر اینکه آیا سالن آژمان از دیدگاه آنها سالن مناسبی برای تماشای تئاتر است؟.

چرخیدن چرخ تئاتر خصوصی تماشاخانه‌های ریز و درشت شهر تهران یکی از نقاط مشترک تمامی اهالی تئاتر است اما آیا باید برای حرکت این چرخ همه چیز را فدا کرد؟ و این میان مخاطبی که از هر لحاظ فریب خورده باید به چه کسی مراجعه کند؟.

خواندن خبر در سایت منبع

در ادامه بخوانید

(ویدیو) اجرای فینال پارسا خائف در عصر جدید

فراروفرارو15 ساعت قبل
فینالیست‌های عصر جدید در برنامه دوشنبه شب، پارسا خائف نوجوان اردبیلی که در بخش خوانندگی به فینال رسیده است، فاطمه عبادی در بخش طراحی با شن، محمد زارع در بخش حرکات نمایشی، گروه دختران نینجا در بخش هنر‌های رزمی و سعید فتحی روشن در بخش شعبده‌بازی بودند که شب جذابی را برای تلویزیون رقم زدند. به گزارش ایرنا، در شبکه‌های اجتماعی حالا بحث بر سر اینکه کدام یک از فینالیست‌ها رتبه نخست را کسب می‌کند بالا گرفته، اما بررسی‌ها از شاخص‌های بازدید کاربران گوگل و بازدید کاربران در اینستاگرام نشان می‌دهد پارسا خائف نوجوان اردبیلی بالاترین میزان دنبال کردن از سوی کاربران گوگل و اینستاگرام را دارد و این مساله نشان می‌دهد او به احتمال زیاد بالاترین شانس را برای کسب رتبه نخست دارد.

اقدام بی رحمانه ۲ تبهکار با زوج مستاجر / پلیس دست از سر آنها برنداشت+ فیلم

رکنارکنا2 روز قبل
به گزارش گروه ترجمه رکنا، پلیس ایندیانا در پی تعقیب و گریز دو سارقی است که روز گذشته دو تلویزیون آکبند یک زوج مستاجر را در مقابل درب خانه شان سرقت کردند. ویدیو منتشر شده سرقت دو متهم را به تصویر کشیده است که چگونه تلویزیون‌ها را از مقابل درب خانه به سرقت می‌برند. دوربین مداربسته این لحظه را ثبت و پس از شکایت زوج مستاجر به اداره پلیس از طریق فیلم دوربین پلیس تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری متهمان آغاز کرده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

موسیقی متن محله چینی‌ها؛ جری گلدسمیت

تابناکتابناک1 روز قبل
فیلم سیتمایی «محله چینی‌ها / Chinatown» به کارگردانی رومن پولانسکی محصول سال ۱۹۷۴ است. جیک گیتس کارآگاه خصوصی لس آنجلسی، متخصص در امور افشای خیانت‌های زناشویی توسط زنی که خود را خانوم مالوری معرفی می‌کند استخدام می‌شود تا پرده از راز خیانت شوهر او بردارد. اما خیلی زود خانوم مالوری واقعی به این عمل کارآگاه اعتراض کرده و مشخص می‌شود همگی قربانی ماجرای رازآلودی شده‌اند که هدف اصلی آن بی‌آبرو کردن آقای مالوری بوده. جیک گیتس تصمیم می‌گیرد زن مرموزی که او را ابتدای ماجرا استخدام کرده بود پیدا کند اما با کشته شدن آقای مالوری داستان شکل دیگری به خود می‌گیرد. جری گلدسمیت موسیقی متن این فیلم را ساخت که قطعه اصلی آن را بر روی تصاویری از این اثر می‌بینید و می‌شنوید.

راه مقابله با ساسی مانکن را بلدیم؟ + ویدیو

ایسناایسنا1 روز قبل
مهدوی ادامه می‌دهد: ما به آهنگ‌های معروف لس‌آنجلسی روی آورده‌ایم و این آهنگ‌ها حتی در مداحی‌هایمان نیز رسوخ کرده است. متولیان امر فرهنگی کشور گمان می‌کنند می‌توانند با ایجاد تغییرات در شعر آهنگ‌های مشهوری که مخاطب زیاد دارند ولی در داخل دارای مجوز نیستند، ماهیت آنها را عوض کنند. این سرود مذهبی هم به گفته این کارشناس برگرفته از ملودی یک آهنگ آن ور آبی است که برای کودکان ساخته شده است. خیلی‌ها به واسطه‌ ملودی شعر را حفظ می‌شوند. ممکن است همان آهنگ‌ها ملودی و شعر خوبی داشته‌ باشند ولی وقتی روی ملودی آنها شعر مذهبی می‌گذارند به مردم حالتی از انزجار دست خواهد داد و احساس می‌کنند به فرهنگ عاشورا توهین شده است.

دلبر طناز؛ شهرام شکوهی

تابناکتابناک1 روز قبل
نکن تو هی ناز دلبر طنازتو هستی منی تو مستی منیتو هستی منی آتیش نزن منوتو مستی منی تو هستی منیتو مستی منی جهانو دور من نگردوناز جا نکن منو آتیش نزن منواشاره کن به باد و باروننکن تو هی ناز دلبر طنازدیوونه‌تر از این نمیشمدلبر طناز من که به هر سازرقصیدمو نموندی پیشمماهی مهتابی خوبی جذابیخراب مستی چشاتمداغم تب دارم عشقم بیمارممریض حال خنده هاتمنکن تو هی ناز دلبر طنازدیوونه‌تر از این نمیشمدلبر طناز من که به هر سازرقصیدمو نموندی پیشمماهی مهتابی خوبی جذابیخراب مستی چشاتمداغم تب دارم عشقم بیمارممریض حال خنده هاتمدوباره مستم دوباره مستم «دلبر طناز» قطعه‌ای از شهرام شکوهی است. موزیک ویدیو این قطعه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید. «دلبر طناز» قطعه‌ای از شهرام شکوهی است. موزیک ویدیو این قطعه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

واکنش تلویزیون به مرگ یک موجود زنده؛ شوخی یا توهین؟

عصر ایرانعصر ایران1 روز قبل
عصرایران؛ مصطفی داننده- در هفته‌ای که رفت، واکنش‌ها به مرگ گربه بزرگمهر حسین‌پور کاریکاتوریست و طراح شناخته شده کشور حسابی جنجال به‌پا کرد. دو مجری جوانی که این مرگ و هم‌دردی هنرمندان با بزرگمهر را تا توانستند مسخره کردند. به هر دلیلی بزرگمهر به این گربه علاقه داشته و با مرگ او غمگین شده است. توجه کنید علاقه او به یک ماشین یا یک لیوان نبوده است، او دلبسته یک موجود زنده شده بود. مثلا با پخش این برنامه می‌خواست بگوید ببیند اینها نگران مرگ یک گربه هستند و کاری به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ندارند.

نظرها

اخبار بیشتر