جعفری‌آذر: مساجد بازار از ارائه‌ی دروس مکاسب و احکام اقتصادی فاصله دارند/ اسدالهی: حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند​
  1. خبری
  2. همه خبرها
  3. آناج
  4. فرهنگ
جعفری‌آذر: مساجد بازار از ارائه‌ی دروس مکاسب و احکام اقتصادی فاصله دارند/ اسدالهی: حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند​

جعفری‌آذر: مساجد بازار از ارائه‌ی دروس مکاسب و احکام اقتصادی فاصله دارند/ اسدالهی: حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند​

آناجخبرگزاری آناج |
کارشناسان این میزگرد بر فاصله گرفتن نقش اصلی مسجد از کارکردهای اجتماعی و فرهنگی متفق القول بودند.

گروه اجتماعی آناج؛ با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را باز شناختند، به طوری که نیروهای فعال در مساجد به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت داشتند، به گونه‌ای که از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده گرفتند؛ و در شرایط حساسی که نهضت اسلامی فاقد هرگونه تشکیلات منطبق با معیارهای اسلامی بود مساجد توانستند این نارسایی مهم را جبران کرده و به انسجام نیروهای مردمی بپردازند.

علاوه بر این بسیاری از برنامه‌های انقلاب مانند همه پرسی، شوراهای محلی، کانون‌های بسیج، پشتیبانی جنگ و دیگر ضرورتهای زمان در مساجد انجام می‌گرفت. آنچه در تاریخ مسجد در سراسر ایران و در طول مبارزات و فعالیت‌های انقلابی بدست می‌آید، مساجد تنها جایگاهی بوده است که در جوی آکنده از وحدت و اخوت و معنویت، نیروهای مبارز و مؤمن و شجاع را در خود جای داده و از این طریق درجهت بیداری و آگاهی بخشی به توده‌های بسیج و گروه‌های مختلف مردمی، رسالت خویش را محقق ساخته است.

به همین دلیل است که دشمنان از مسجد به عنوان مرکز نیرومند پشتیبانی انقلاب و ستاد عملیاتی رهبر انقلاب اسلامی در هراس و وحشت بوده و بارها مساجد آماج حملات مزدوران رژیم سابق قرار گرفته و هم اینک نیز دشمنان داخلی و خارجی درصدد خلوت کردن و دور کردن مردم به خصوص جوانان از مساجد می‌باشند.

به مناسبت روز جهانی مسجد پایگاه خبری تحلیلی آناج نشستی با عنوان «مسجد، از صدر اسلام تا انقلاب» برگزار کرد و به تحلیل جایگاه اجتماعی و ماهیت اصلی مساجد پرداخت.

این نشست با حضور علی جعفری‌‌آذر عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی و حجت الاسلام اسداللهی از فعالان فرهنگی تبریز برگزار شد، گزارش تفصیلی این میزگرد را در ادامه می‌خوانید:

آناج: نقش محوری مساجد در شکل گیری جامعه‌اسلامی چگونه بود؟

از چهل سال قبل هر زمان به مساجد نقش مهمی محول شده، به نحو احسن انجام پذیرفته است​

اسدالهی: مسجد محور جامعه اسلامی است و از صدر اسلام مساجد نقش مهم و غیر قابل کتمانی در ترویج و گسترش نهضت اسلامی داشته‌اند. نقشی که باز هم نیاز به ایفای آن هست ولی به نظر می‌رسد این نقش در حال حاضر کمرنگ شده است. اکنون ماهیت اصلی مساجد تبدیل به «ترحیم محوری» شده است و مساجد به جای حفظ رسالت خود، فقط در قالب مراسمات ترحیم فعالیت میکند.

فراموش نکنیم انقلاب اسلامی این نقش را احیا کرد و در دهه شصت شاهدیم که همه اتفاقات و جنبش‌ها از مسجد شروع می‌شود و از توجه به امورات خیریه گرفته تا کار فرهنگی و پشتیبانی جنگ در مسجد رقم می‌خورد. در اوایل انقلاب، خیزش‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی از مساجد بود در حالی که اکنون چنین شرایطی وجود ندارد.

جعفری آذر: مساجد می‌تواند محل مشارکت مردم در کارهای فرهنگی و اجتماعی و حتی علمی باشد چرا که خاستگاه انقلاب اسلامی بوده و اثر گذاری این امور از مسجد شروع شد.

از چهل سال قبل هر زمان به مساجد نقشی محول شده به نحو احسن انجام پذیرفته است. برای مثال اوایل انقلاب بحث همه پرسی و رای گیری‌ها و یا دیگر مسائل اجتماعی عمومی را بر گردن مساجد نهادند به خوبی این نقش‌ها را ایفا کرد. در مقایسه با سایر ادارات اعتماد اجتماعی در مساجد حاکم است ولی مسئله اینجاست که دیگر ماموریت مشخصی برای مساجد تعریف نمی‌شود. حاکمیت باید نقش‌های مشخص و تاثر بخشی برای مسجد در نظر بگیرد.

آناج: متفق القول گفتید که نقش مساجد در جامعه کم اثر‌تر شده است. دلیل این کمرنگی چیست؟

اگر حاکمیت برای مسجد نقش ابلاغ کند، ماهیت مردمی مسجد زیر سوال می‌رود

اسدالهی: من با حاکمیتی شدن مساجد مخالفم. اینکه حاکمیت برای مسجد نقش ابلاغ کند ماهیت مردمی مسجد زیر سوال می‌رود. مساجد هر زمان با دستور حکومت ساخته و اداره شده کم اثر‌تر بوده است. مساجد باید مردم محور باشند اگر چنین نباشد، مسجد در ایفای نقش شکست میخورد؛ برای مثال من ساکن شهر جدید سهند هستم و نماز را هم در همان مساجد برپا می‌کنیم. در شهر سهند چون مساجد را حاکمیتی ساختند و تاثیر مردم را در نظر نگرفتند، حضور مردم کمرنگ شده است.

مشکل بعدی مدیریت‌های چندگانه در مساجد است. در مورد مساجد باید مدیریت یگانه حاکم باشد نه اینکه هر ارگانی بخشی از مساجد را تصاحب کند و برای هر کاری اظهار نظر کرده و حق مالکیت برای برنامه‌ها و امورات مسجد برای خودش قائل شود.

دین نمیتواند دولتی شود ولی دولت به راحتی میتواند دینی باشد

جعفری آذر: مسجد، مرکز هدایت جامعه مسلمانان است؛ مسجد این بستر را فراهم کرده که مدیران و مسئولین حداقل در وقت نماز در کنار مردم باشند و بعد از نماز هم به امورات مردم برسند. در استان ما این اتفاق رقم می‌خورد؟

ما پس از انقلاب شاهد نهاد آفرینی برای مساجد هستیم. برخی ادارات با عنوان ستاد مسلمین جهان، خواسته یا نا خواسته در مسیر آسیب رساندن به ماهیت مسجد قرار گرفته‌اند.

مسجد یک دستگاه فرهنگی و محلی هست، من نمی‌گویم مسجد را دولتی کنیم. دولت باید در تمامی بخش‌ها چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اجتماعی و اقتصادی دینی باشد. دین نمیتواند دولتی شود ولی دولت به راحتی میتواند دینی شود.

جعفری‌آذر: مساجد بازار از ارائه‌ی دروس مکاسب و احکام اقتصادی فاصله دارند/ اسدالهی: حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند​ - 20

من نگفتم نگاه حاکمیتی برای مساجد برقرار کنیم. بلکه نظرم این است که باید نقش مساجد در حاکمیت اسلامی تعریف شود.

تقویت ایمان دینی مردم از وظایف مسجد است؛ مسجد باید برای امورات و زندگی مردم برنامه داشته باشد. برنامه هایی مثل تقویت بنیان خانواده، سبک زندگی و تربیت فرزند و …

مدارس ما هزینه‌های گزاف ایجاد میکنند. چه ایرادی دارد کلاس‌های قرآن و دین و زندگی مدارس در مساجد برگزار شود تا دانش آموزان با محیط مساجد انس پیدا کنند.

روان شناسی مدل امروزی با پیروی از علم غربی و باورهای مادی گرایانه، ذهن مردم را خراب کرده‌اند، در روانشناسی امروزی کارشناسان مجرب دینی جایگاهی ندارند. در حالی که دو، سه دهه قبل مساجد این نقش‌ها را به خوبی ایفا می‌کردند. در سالهای گذشته همواره یک به یک نقش‌های اساسی از مساجد گرفته شد و به خارج از آن منتقل گشت. برای مثال آموزش مفاهیم قرآنی وظایف مساجد بودند اما در سالهای گذشته با ایجاد موسسات قرآنی در خارج از مساجد این کارکرد را هم از بین برده‌اند.

آناج: آیا مساجد حداقل کارکرد مذهبی و دینی خود را ایفا می‌کنند و می‌توانند به نیاز‌ها پاسخ دهند؟ موانعی اگر در این مسیر دیده میشود، کجاست؟

برگزاری مجالس ترحیم به اولویت مساجد تبدیل شده است

اسدالهی: مساجد را به جای اینکه با ماهیت اصلی و دینی خود آشنا کنند، در اختیار مراسمات تعزیه و ترحیم گذاشتند. در حالی که مجالس ترحیم جزو وظایف اصلی و اولیه مساجد نیست.

جدا شدن قرآن از مساجد آسیب کمی نبود. امروز هم با احداث حسینه‌ها بزرگترین بدعت و خیانت به مساجد روا شد. به بهانه‌های واهی روبروی مساجد حسینیه ساخته می‌شود. اینکه می‌گویم مقابل مسجد، چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ محتوایی عرض می‌کنم. چه لزومی دارد حسینیه را به فاصله ۳۰ متری مسجد بنا کرده و آنجا را پر شور کنیم. با این اقدامات هم قرآن و هم اهل بیت که دو میراث مهم پیامبر اکرم و اسلام است را از مساجد خارج کردیم و مجالس ترحیم را اصل کارکرد مسجد قرار دادیم.

به نظر من نه تنها کلاس‌های دین و زندگی و قرآن در مساجد برگزار شود بلکه حتی ریاضی و فیزیک را هم در مساجد تدریس کنیم چرا که مسجد منشا علم آموزی است و با ریاضی و فیزیک و … می‌شود به خداشناسی رسید.

در زمان‌های قدیم در مساجد گروه‌های سرود و کلاس‌های آموزشی بود. اداره ارشاد با جدا کردن این کارکرد‌ها آسیب جدی به مساجد وارد کرد. برای جبران اشتباه خود، کانون‌های فرهنگی و هنری را به مساجد وارد کرد که این هم مشکل خاص خودش را دارد.

منبر موثرترین رسانه است ولی به شرط اینکه منبرها غنی سازی شوند

جعفری آذر: در تمام عرصه‌های جمهوری اسلامی اگر کارکردی برای مسجد مشخص کنیم، از شدت جرم‌ها و بزهکاری‌ها و مراودات ناسالم خانوادگی کاسته میشود. منبر موثر‌ترین رسانه از صدر اسلام تا به امروز است ولی به شرط اینکه منبر‌ها غنی سازی شوند، علما و فقها و طلاب باید با تمام امکانات و ابزار‌ها و مسائل روز آشنا باشند.

بعضا در منبر‌های مساجد بزرگوارانی صحبت میکنند که تلفظ کلماتشان اشتباه است چه رسد بر اینکه منبر را رسانه کند و جامعه را هدایت کرده و از این فرصت استفاده کند.

اینکه گفته شد مجالس ترحیم جزو وظایف مساجد نیست، من با این مسئله هم مشکلی ندارم و به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنم. اما نیم ساعت منبری که در اختیار روحانیون مساجد قرار دارد چه استفاده‌ای می‌شود؟

با تبدیل مساجد فقط به تالار مردگان مخالفم و به این معنا نیست که مانع برگزاری مراسم ترحیم در مساجد شویم. بلکه بر این باورم که باید در کنار مجالس ترحیم کارکردهای دیگر مساجد را تقویت کنیم.

فرق حکومت اسلامی با حکومت لاییک، آباد کردن آخرت مردم از دنیای دینی است

مسائل فقهی هم مانند مسائل پزشکی است باید مدام به روز شود، متولیان باید وظایف خود را درک کنند و پای کار بیاییند و طبق نیازهای جامعه، رفتارهای دینی را در قالب‌های مختلف به جامعه تزریق کنند.

اداره اوقاف و امور خیریه نگاه سخت افزاری به مساجد دارد چرا که مالک مسجد است؛ سازمان تبلیغات نقش نرم افزاری دارد ولی از سال ۶۰ به بعد سازمان تبلیغات خروجی خاصی در مورد آموزش مسائل دینی نداشته است.

حالا سازمان تبلیغات محتوا ندارد، مجموعه‌های دیگر چه نقشی ایفا می‌کنند؟ کلانشهر تبریز، با دارا بودن حوزه‌های علمیه مختلف، معمولا مسجدی را نمیتوانید بیابید که جلسات عمیق فرهنگی، دینی، نظریه پردازی و گفتمان سازی در آن برگزار گردد.

در سایت خبری بخوانید: مهم ترین اخبار فرهنگی و هنری جهان

حاکمیت باید در مقابل مساجد احساس مسئولیت کند چرا که حکومت کنونی ما دینی است؛ فرق حکومت اسلامی با حکومت لاییک، آباد کردن آخرت مردم از دنیای دینی است.

حفظ سنگر مسجد خطاب به مردم بود نه مسئولین

اسدالهی: با نظر به فرمایشات مقام معظم رهبری ما هنوز طبق شاخص‌ها، در دولت اسلامی مانده‌ایم چه رسد به حکومت دینی، اگر بخواهیم با تدابیرکنونی دولت برای مساجد قدمی برداریم، مساجد از بین میرود.

نه در قرآن و نه هیچ روایتی قید نشده که مساجد باید به کمک حاکمیت حفظ شود، حضرت امام (ره) در فرمایشات خود نیز به مردم گفته‌اند که مساجد را حفظ کنند. و جمله معروفشان که گفته‌اند مساجد سنگرند سنگر‌ها را حفظ کنید، خطاب به مردم بوده نه مسئولین.

جعفری‌آذر: مساجد بازار از ارائه‌ی دروس مکاسب و احکام اقتصادی فاصله دارند/ اسدالهی: حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند​ - 45

جعفری آذر: جمهوری اسلامی از زمانی که در ایران مستقر است، حکومت دینی را فعال کرده است؛ لذا حاکمیت اسلامی باید در قبال مساجد مسئول باشند.

اسدالهی: اینکه برخی سازمان‌ها مثل اوقاف و سازمان تبلیغات وارد مسائل مسجد شوند درست نیست، هیچ کس وظایف خود را درست انجام نمیدهد.

طبق قانون اساسی امام جماعت مساجد رئیس هیئت امنای مسجد و مدیر مسجد است ولی با کوچکترین مورد امام جماعت را تغییر میدهند در حالی که اصلا در شرح وظایف هیئت امنا حق چنین تغییری وجود ندارد.

تبلیغات اسلامی در قالب فرهنگی هیچ کاری برای مساجد نمیکند، هیئت امنایی که اوقاف تعیین کرده هم به ساخت و ساز مسجد میرسند، هم به مسائل فرهنگی. این موارد اختلافات و مشکلات اولیه را رقم می‌زند.

اکنون مساجد ما در دست سازمان تبلیغات، اداره کل ارشاد، اوقاف و امور خیره و سپاه پاسداران قرار گفته است، در مساجد نمیدانیم با نظر چه کسی مدیریت کنیم.

آناج: خلا ایجاد شده در مسجد چه تاثیری در سبک زندگی مردم دارد؟

هر قدر از مباحث دینی دور باشیم، بیشتر به مشکلات خانوادگی برخورد میکنیم​

اسدالهی: دلیل کمرنگی نقش مساجد در زندگی افراد، وجود متولیان زیاد در مساجد است. مساجد مکان رجوع مردم بود ولی کارد‌های اصلی مسجد را از دست داده‌ایم.

برای مثال در مورد شورای حل اختلافی که در ابتدا بر عهده مساجد گذاشته شده بود، موضوع میانجیگری ریش سفید منشانه بیشتر از مباحث اداری حلال مشکلات مردم بود، فضای مسجد نا خود آگاه مردم را نسبت به مشکلات رئوف‌تر میکرد و پرونده‌های ارسالی به سیستم قضایی و دادگاه کمتر می‌شد. از طرفی مردم با فرهنگ زندگی اجتماعی همراه با بخشش و از خود گذشتگی آشنا می‌شدند اما حالا شرایط اینگونه نیست و همه امورات و دعواهای کوچک محلی وارد سیستم فشل قضایی می‌شود.

شاید دیدگاه برخی به روحانیت مثبت نباشد ولی همان اندازه هم اعتماد دارند اگر مشکلی داشته باشند باز هم برای حل مشکلات به روحانی محل رجوع میکنند. ما با ایجاد روند اداری، مردم را به بهانه‌های مختلف از مساجد جدا کردیم، قبول کنیم ما نقش نهضتی مساجد را از دست داده‌ایم.

از طرفی سبک زندگی ائمه در منبر‌ها و مساجد بیان میشد ولی چون اکنون بخش عمده‌ای از مردم به دلایل مختلف از منبر‌ها دور مانده‌اند، از این رسانه مهم و کلاس تاثیرگذار محرومند. این مسئله خود را در ارتباطات با همسر و فرزند و تربیت کودکان خود را نشان می‌دهد و تغییر در سبک زندگی از همینجا شروع می‌شود. فراموش نکنیم هر قدر از مباحث دینی دور باشیم، بیشتر به مشکلات خانوادگی برخورد میکنیم.

مسجد محل حل اختلاف بود، اکنون نمیتوانیم کسی را قانع کنیم که تمام وقت در مساجد را به روی مردم باز بگذارند و مردم بتوانند به آنجا رجوع کنند.

مساجد بازار تبریز از ارائه‌ی دروس مکاسب و احکام اقتصادی دور مانده است

جعفری آذر:مسجد بزرگترین پایگاه رسانه‌ای اسلام است. ما در دوران سخت از نظر اقتصادی، امنیتی، معیشتی، اجتماعی در دوران اوایل انقلاب و ایام جنگ به واسطه نقش آفرینی افراد فعال در مسجد به دور از بروکراسی اداری و بدون انحرافات از آن مرحله عبور کردیم.

ما یکبار تجربه موفق داریم چرا آن تجربه را تکرار نمی‌کنیم. تجربه‌ای که مسجد به تنهایی بار چندین نهاد ساخته شده در دو دهه گذشته را به دوش می‌کشید و خیلی هم موفق بود.

جعفری‌آذر: مساجد بازار از ارائه‌ی دروس مکاسب و احکام اقتصادی فاصله دارند/ اسدالهی: حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند​ - 61

مساجد از گذشته علیرغم تبلیغات منفی با در نظر گرفتن سبقه دینی از نظر مردم پاکترین مکان است، چرا که مساجد ذاتا پاک هستند. مساجد در گذشته از نظر کتابخوانی، تئاتر، بهداشت و سلامت و یا مشورت اقتصادی و کسب و کار، پیش رو و زبانزد بود.

برای مثال بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی امروز ما از بازار و کسب و کار نشات می‌گیرد. زمانی مساجد بازار در مورد احکام و اخلاق کسب و کار برنامه داشتند، ولی اکنون در بین ده‌ها مسجد بازار تبریز، مسجدی پیدا نمیشود که حتی یک جلسه کسب و کار و احکام اقتصادی را داشته باشد، بعد انتظار داریم بازاری ما بر اساس موازین اسلامی کسب و کار کند. به این نکته توجه کنیم که ماهیت مسجد تربیت و آموزش است.

مسائل معارف دین اختصاصی نیست که بگوییم فقط مربوط به روحانیت است ولی تخصصی و یاد گرفتنی است. نقشی که در اسلام به مساجد تعبیه شده منحصر به فرد بوده، چون جایگاه مسجد گسترده‌ترین و نزدیکترین و بی منت‌ترین است. اگر مساجد نبود، قطعا در زمان جنگ در جبهه‌ها با خلا نیروی انسانی روبرو میشدیم.

آناج: یکی از دلایل کم رنگ شدن نقش مساجد در امورات مردم را برخی‌ها از سمت روحانیون می‌دانند که نقش تاریخی خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند، نظر شما چیست؟

حوزه‌های علمیه آینده شهید مطهری نخواهند داشت​

اسدالهی: حوزه‌های علمیه تربیت کننده طلاب هستند اگر حوزه‌های علمیه دیدگاه نو به روحانیت تزریق کند قطعا موفق خواهد شد، مقام معظم رهبری از اوایل دهه هفتاد در هر سخنرانی برای طلاب، تاکید بر تغییر فضا دارند و طلبه‌ها را بروز کنید ولی تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته.

جعفری‌آذر: مساجد بازار از ارائه‌ی دروس مکاسب و احکام اقتصادی فاصله دارند/ اسدالهی: حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند​ - 68

حوزه‌ها بیشتر به سمت مدرک محوری حرکت میکنند، با این وضعیت دیگر از حوزه‌های علمیه، شهید مطهری‌ها وارد جامعه نخواهند شد. اگر حوزه‌ها دیدگاهشان را به فرمایشات مقام معظم رهبری نزدیک نکنند، ضربه‌اش به اسلام و انقلاب خواهد خورد.

برای مثال در مورد مسائل روز اقتصادی مثل خرید و فروش «بیت کوین»، شرکت‌های «نت ورک مارکتینگ» و هزاران مسائل مجازی بیشتر روحانین بی خبرند، هیچکس هم در صدد آگاه شدن از این موضوع نیست.

برخی امام جماعت‌های مساجد به قدری از مردم دور شده که حتی افراد محله مسجدی که در آنجا نماز می‌خواند را هم نمیشناسد.

بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، حوزه‌های علمیه در مورد اقتصاد اسلامی کتابی منتشر نکرده‌اند

جعفری آذر:منبر‌های مساجد ما کم بضاعت شده است، نسل امروزی جامعه از نظر اطلاعاتی، غنی هستند، سازمان تبلیغات به عنوان متولی فرهنگی در امر گزینش امام جماعت، باید روحانی انتخاب کند که از نظر علمی و اطلاعاتی فرد بروز و مطلع و منطقی باشد. در زمان انقلاب آرزو داشتیم کاش یک تریبون مسجد در روستا را به ما اختصاص می‌دادند، اکنون همه مساجد در دست ماست ولی مطلب و برنامه غنی برای ارائه نداریم.

باید جمهوری اسلامی را در سایز و افق جمهوری اسلامی ببینیم، قدمهایی برای پیشرفت برداریم، هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، حوزه‌های علمیه در مورد اقتصاد اسلامی کتابی منتشر نکرده‌اند.

آناج: رویارویی مساجد و حسینیه‌ها یکی از چالش‌های جدید در بین مذهبی هاست در این رابطه نظرتان چیست؟

حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند​

اسد الهی: در تبریز مساجد انگشت شماری با بروز شدن و تطبیق با قشر جوان، حاضر شدند تردد جوانان را غیر از ساعات نماز بپذیرند، برخی مساجد فقط چند دقیقه مانده به اذان در مساجد را باز میگذارند، این خلا باعث میشود که مردم از مساجد دور شوند.

برخی مسئولان ما که با کارکرد نهضتی مسجد مشکل دارند از حسینه‌ها به نحو احسن حمایت میکنند چرا که در مقابل مسجد قرار گرفته، قبلا حسینیه‌ها فقط در ایام محرم و صفر بود ولی اکنون ماهیت حسنیه‌ها هم عوض شده حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند.

جعفری آذر: حاکمیت باید در امور مساجد وارد میشد، متولیان فرهنگی در بحث حسینیه‌ها گاها میگویند که ما نمیتوانیم در بحث ساماندهی حسینیه‌ها در مقابل مراسم امام حسین (ع) بایستیم در حالی که بدون نظارت و بررسی از محتوای جلسات، میدان را برای رشد قارچ گونه حسینیه‌ها باز میگذارند. میدانی که می‌تواند انحرافات زیادی را در آینده رقم بزند.

جعفری‌آذر: مساجد بازار از ارائه‌ی دروس مکاسب و احکام اقتصادی فاصله دارند/ اسدالهی: حسینیه‌ای که در اختیار مسجد نباشد، جامعه را متضرر میکند​ - 80

آناج: آینده‌ی نقش و جایگاه مسجد در انقلاب اسلامی را چگونه میبینید؟

دولت باید برای دین هزینه کند و احساس مسئولیت داشته باشد​

جعفری آذر: در مواجهه با جهان ما نمیتوانیم ساده نگاه کنیم. مواضع دینی را نباید اجازه تحریف داد، باید تمام نکات را سنجید که مبادا از جلسه‌ای چیزی منتشر شود که ابروی نظام و دین از بین برود.

راه احیای مساجد این است که کل حاکمیت باید بسیج شود و مساجد را تقویت کند، دولت برای دین باید هزینه کند و احساس مسئولیت داشته باشد. این جمله غلطیست که گفته شد ما مسئول نیستیم که مردم را به بهشت ببریم، اتفاقا ما حکومت اسلامی شکل دادیم و مسئول شدیم که شرایط به بهشت رفتن مردم را فراهم کنیم.

از طرفی هم بچه مسجدی‌ها هم باید به بلوغ فکری برسند و مساجد را که به عنوان ستاد مسلمین معرفی شده را بپذیرند و با برنامه‌های متنوع این پایگاه را فعال کنند. در این صورت می‌توان همان تجربه شیرین گذشته در مورد مسجد را باز هم تجربه کرد.

اسد الهی: در یک جمله بگویم، اگر متولیان امور مساجد عملکرد خود را بازبینی نموده و به دیدگاه‌های رهبری رجوع کنند که بر گرفته از اسلام ناب است، بهترین تاثیر را در جامعه میگذارد.

انتهای پیام/

گفت‌وگو از: حمید شیرازی و پریسا حق پرست

خواندن خبر در سایت منبع

در ادامه بخوانید

سازهای ابداعی معاصران از قنبری‌مهر تا حافظ ناظری+فیلم و صوت

ایلناایلنا1 روز قبل
اما هنرمندان نامبرد در زمینه ابداع سازهای جدید از بقیه موفق‌ترند. ساز «حافظ» در واقع ایده حافظ ناظری و ساخته سعید صفری و مجید صفری است. حافظ ناظری و ساز ابداعی‌اش که «حافظ» نام داردبه گفته حافظ ناظری صدای ساز «حافظ» با صدای سه‌تار زنده‌یاد احمد عبادی هیچ تفاوتی ندارد. کیهان کلهر درباره دامنه صدای ساز «شاه‌کمان» گفته است: «دامنه صدای این ساز ۵ پرده از کمانچه پایین‌تر است و صدای بم‌تری دارد. حافظ ناظری در حال نوازندگی با ساز «حافظ» که بر اساس سه‌تار ساخته شده.

ساخت قطعات تحریمی در ایران

صدا و سیماصدا و سیما1 روز قبل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ یکی از شرکتهای مستقر در برج فناوری دانشگاه امیر کبیر از سال ۹۳ بر روی طراحی قطعات و تجهیزات مکانیکی پمپهای خاص و ابزار دقیق متمرکز شده است.
صدا و سیماصدا و سیما1 روز قبل
دوکبوتر، دوبرادر* فیلم «تویی که نمی‌شناختمت» به کارگردانی ابراهیم سلطانی فر شنبه ۳۰ شهریور ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش می‌شود. این فیلم محصول سال ۱۳۶۹ روایت دو برادر است که به فاصله یک ساعت بعد از هم متولد شده‌اند و پدر خود را متقاعد می‌سازند که با رفتن آن دو به جبهه موافقت کند. عطر بهار نارنج، یادآور جبهه و جنگ*فیلم «شیدا» محصول ۱۳۷۷ به کارگردانی کمال تبریزی روز پنجشنبه ۴ مهرماه پخش خواهدشد. *فیلم «پرواز درشب» محصول ۱۳۶۵ به کارگردانی رسول ملاقلی پور روز جمعه ۵ مهرماه پخش می‌شود. *فیلم «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی محصول ۱۳۹۵ پنجشنبه ۱۱ مهرماه از این شبکه پخش می‌شود.
خبرآنلاینخبرآنلاین1 روز قبل
به گزارش رسانه‌های عربی، سفارت آمریکا در دمشق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا شرکت‌های تجاری و افراد را به مشارکت در نمایشگاه بازسازی سوریه تشویق نمی‌کند. روزنامه الاخبار لبنان در این باره نوشت: سفارت آمریکا در این بیانیه که آن را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده است، مدعی شد هر نوع تامین مالی یا معامله، چه به صورت سرمایه گذاری خارجی یا بازسازی سوریه از سوی شبکه‌های وابسته به نظام سوریه صورت خواهد گرفت که در نهایت به نفع نظام سوریه و بقای آن خواهد بود. بر اساس این بیانیه، آمریکا مانند نمایشگاه بین المللی دمشق، مشارکت شرکت‌های خارجی در نمایشگاه بازسازی سوریه را نیز تحت نظر خواهد داشت. نمایشگاه بازسازی سوریه با مشارکت شرکت هایی از ۳۱ کشور جهان، سه شنبه گذشته آغاز به کار کرد و تا فردا شنبه ادامه می‌یابد.
صدا و سیماصدا و سیما1 روز قبل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مراسم نماز جمعه این هفته از ساعت ۱۱:۳۰ در دانشگاه تهران آغاز می‌شود. سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا به مناسبت «هفته دفاع مقدس» پیش از خطبه‌ها سخنرانی می‌کند. در‌های دانشگاه از ساعت ۱۰:۳۰ باز می‌شود.
صدا و سیماصدا و سیما38 دقیقه قبل
آقای محمد رضا شانه ساز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه نشست نمایشگاه ایران فارما گفت: در مورد سامانه «تی تک» یک قرارداد وجود دارد که ما با دست اندرکاران آن جلسات متعددی برگزار کردیم و قرارداد بازبینی شد، بعضی از مشکلاتی را که به سامانه مربوط بود شناسایی کردیم و بدنبال برطرف کردن آن‌ها هستیم. وی افزود: یکی از مشکلات رعایت نکردن محدویت‌های قانونی در سامانه بود، یعنی به طور مثال یک مسؤول فنی می‌توانست در شرکت‌های متعدد برود و دارو ثبت کند و یا هم زمان مسؤول فنی چند شرکت باشد. آقای شانه ساز افزود: یکی دیگر از مشکلات سامانه دسترسی برخی کارشناسان در بعضی ادارات کل سازمان غذا و دارو به اقلام و کالا‌هایی بود که ارتباطی به آن اداره نداشت و نباید چنین دسترسی ایجاد می‌شد که هم اکنون ما در حال هماهنگی برای برطرف کردن این موارد هستیم. یادآور می‌شود؛ سامانه «تی تک» سامانه‌ای است که قرار است دارو‌ها و تجهیزات پزشکی وارداتی و تولید داخل در آن ثبت شود و اقداماتی نظیر کنترل پروانه‌های تأسیس، بهره‌برداری، مسؤول فنی، ساخت کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی در داخل کشور را کنترل و اصالت کالا‌ها را نیز مشخص کند.

نظرها

اخبار بیشتر

پربحث‌ترین خبرها


فیلم | توضیح سخنگوی قوه قضائیه درباره چادر مشکی «شبنم نعمت‌زاده»

4 روز قبلخبرآنلاین3

مداح معروف: برای یک روضه هزار میلیارد هم بگیرم، باز ارزان فروخته‌ام

6 روز قبلعصر ایران2

ماجرای انتقادات به گریم سریال ستایش ۳ و واکنش تهیه‌کننده این سریال

4 روز قبلدینو1

درمان سرماخوردگی با متوقف کردن فعالیت یک پروتئین

4 روز قبلسلامت نیوز1

رهبر معظم انقلاب: همه مسئولان یک‌صدا معتقدند با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد/ تنها راه علاج مشکلات کشور تکیه به مردم و جوانان و جدی گرفتن ظرفیت‌های داخلی است

4 روز قبلاقتصاد آنلاین1

جزئیات علت حادثه‌ی مرگبار در آزادی

4 روز قبلنود1

حمله جنگنده‌های رژیم سعودی به مناطق مسکونی یمن

5 روز قبلموج1

گریم عجیب نرگس محمدی در ستایش ۳+فیلم و عکس

5 روز قبلآفتاب‌نیوز1

اسدالله عسگراولادی | سلطان زیره و پسته در سفر آخر

6 روز قبلهمشهری1

صحبت‌های پگاه آهنگرانی درباره سلبریتی زدگی مردم! +فیلم

6 روز قبلرکنا1