مخاطبان مطرب، لمپن‌های طبقه متوسط هستند
  1. خبری
  2. همه خبرها
  3. ایمنا
  4. فرهنگ
مخاطبان مطرب، لمپن‌های طبقه متوسط هستند

مخاطبان مطرب، لمپن‌های طبقه متوسط هستند

ایمناخبرگزاری ایمنا |
چهلمین قسمت برنامه هفت با موضوع ساختارهای دولتی فرهنگ و سینما در کشور فرصتها و چالش ها آغاز شد. در ادامه این قسمت به بررسی جشنواره فیلم کوتاه تهران و نقد فیلم مطرب و سریال مانکن پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهلمین برنامه سینمایی هفت، جمعه _۲۴ آبان ماه_ با اجرای محمد حسین لطیفی روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت. در اولین میزگرد برنامه هفت پیرامون ساختارهای دولتی فرهنگ و سینما در کشور فرصتها و چالش‌ها با حضور آقایان سیدضیا هاشمی (رییس انجمن صنفی تهیه کنندگان) و محمدرضا عباسیان (کارشناس رسانه) صحبت شد.

نمایش خانگی قاتل جان سینما شده است

سید ضیا هاشمی که شروع کننده بحث بود در این باره گفت: جایگاه سینما انقدر اهمیت دارد که همیشه مورد هجوم است. مثلا نمایش خانگی راه اندازی میشود که قرار شده بشود نان سینما ولی میشود قاتل جان سینما. برخی در سینمای ورشکسته سرمایه گذاری میکنند.

وی ادامه داد: تولید انبوه نمایش خانگی باعث ضربه زیادی به سینمای ایران شده است. درک درستی از این اتفاق وجود ندارد. چرا بیست هنرپیشه طراز اول در یک سریال نمایش خانگی بازی میکنند؟ دستمزدهای عجیب و غریب و پول‌های مشکوک وارد این عرصه شده است. یک خطای بزرگ دیگر این است که وقتی استارهای درجه اول را میبرند جذابیت آن‌ها برای مردم از بین میرود. دوباره باید چندین سال تلاش بکنیم که تا بتوانیم بازیگر درجه یک معرفی کنیم. ما ۸۲ فیلم داشتیم که ۶۴ فیلم آن کامل ضرر کرده است.

محمدرضا عباسیان در تایید و تکمیل صحبت‌های هاشمی متذکر شد: به اعتقاد من سینما مهمترین شاخه فرهنگ و هنر ایران است. انقدر که سینما حرف‌های ارزشمند ما را در این سال‌ها گفته هیچکدام ار شاخه‌های دیگر نتوانسته‌اند. تصویری که ما از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توانستیم به جوانان منتقل کنیم از طریق مدیوم سینما بوده است. با وجود تمام گلایه‌ها باز هم سینما پیش رو بوده است. سینمای ایران در عرصه بین الملل هم موفقیت زا بوده است. در کنار تمام این موفقیت‌ها، ما یک حاکمیت دولتی هم داریم. کلیدی‌ترین نهاد هم سازمان سینمایی کشور است. نهادهایی که در کنار سازمان سینمایی کشور به موفقیت سینما کمک میکنند هم زیاد هستند که در برخی واقع نقد بر آنها به خاطر عملکرد نیست، به خاطر رسیدن به نقطه مطلوب است. شفاف سازی سینمایی یک اتفاق شگرفی است که با حضور دکتر انتظامی صورت گرفته که اقدام خیلی مهم و خوبی است که پنجره‌های جدیدی را برای سینماگران باز کرده است.

وی افزود: بحث نمایش خانگی که به عنوان یک بخش سینمایی است سه زیر مجموعه دارد اول بحث سریال سازی، دوم بحث سرقت آثار، تا جایی که من اطلاع دارم قوانین زمانی به تصویب میرسد که لایحه از طرف نهاد مربوطه به مجلس تقدیم‌ شود. متاسفانه ما با یک تلاشی غیر محسوس از سوی سازمان سینمایی روبه رو هستیم که انگار میخواهد قوانین از بین برود. مشخصا ما در حوزه نمایش خانگی قوانین مشخصی داریم. قانونی در سال ۸۸ تصویب شده است که در ۱۱ بهمن ماه مصوب شده که این قانون در همان زمان پایه فعالیت انجمن مبارزه با پخش آثار به صورت غیر مجاز شده است.وزارت ارشاد برای قاچاق آثار همکاری نمی‌کند

عباسیان ادامه داد: باید اعلام کنند که این ستاد در یک سال گذشته چه فعالیتی داشته خصوصا در زمینه این آثاری که در این مدت قاچاق شده است. ما قانون داریم که هر نوع نمایش محتوا در هر صورتی باید دارای پروانه نمایش باشد. الان حجم بالایی از فیلم‌ها در نمایش خانگی عرضه میشود بدون داشتن پروانه نمایش! ما دو و نیم‌ میلیون مخاطب فیلم داریم. اگر این مخاطبان فقط دوهزار تومان برای یک فیلم در نمایش خانگی پرداخت کند ۵ میلیارد به جیب صاحب اثر بر میگردد.

سیدضیا هاشمی در بخش پایانی صحبت‌های خود عملکرد وازارت ارشاد را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: وزارت ارشاد اصلا برای مبارزه با قاچاق آثار همکاری نمیکند. نوع قاچاق تقریبا عوض شده است. با یک مانیتورینگ میتوان این مشکل را حل کرد. منحل کردن برخی موسسه‌ها کار درستی است. برخی موسسات باید کوچک شود تا چابک‌تر شود. چون بودجه‌های سینمایی صرف حقوق کارمندان میشود. کدام مسئول بین الملل ما یک دستاورد داشته است؟ درست است که سینمای ما درخشیده اما دستاورد خود صاحبان اثر بوده است. یک خواسته جدی از مجلس داریم که این لایحه اصلاح قانون مالیاتی اگر تصویب کنند سینما نابود میشود. نمی‌دانیم مشاور فرهنگی دولت که بوده است که این لایحه را نوشته است. وزارت ارشاد تقریبا دارد در بسیاری از زمینه‌ها ضعیف عمل میکند.جدایی فیلم کوتاه و جشنواره فجر اتفاق خوبی بود

در دومین بخش برنامه هفت با حضور سید صادق موسوی دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران به بررسی عملکرد این جشنواره پرداخته شد و موسوی شرایط جشنواره امسال را اینگونه توصیف کرد: امسال سی و ششمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران را برگزار کردیم. امسال چندهزار فیلم از کشورهای خارجی را دریافت کردیم. جشنواره تهران در غرب آسیا بسیار جشنواره معتبری است. یک مناقشه‌ای پیش می‌آید که شاید جشنواره چون از طریق انجمن سینمای جوان برگزار میشود شاید بیشتر آثار از آنجا انتخاب شود اما اینگونه نیست.

وی ادامه داد: جدایی فیلم کوتاه و جشنواره فجر اتفاق خوبی بود. چون در عرصه فیلم کوتاه مهمترین عرصه برای نمایش همین جشنواره است. این باعث ارتقا و کشف استعداد است. مهمترین مکان برای عرضه فیلم کوتاه شبکه‌های خبری و نمایش خانگی است. بلیط فروشی یکی از نکات مثبت بود آن چیزی که دوست دارم این است که بتوانیم یک بازار خوب برای فیلم کوتاه در منطقه پیدا کنیم.

سومین بخش برنامه هفت با حضور آقایان احسان سالمی و رضا منتظری میز رسانه بود.

رضا منتظری ضمن ایراد به جشنواره فیلم کوتاه تهران، از تعیین پردیس ملت به عنوان کاخ جشنواره فجر ابراز نگرانی کرد: نکته مهمی که مدتی است درمورد فیلم کوتاه مهم است این است که دوستان معترض هستند که فرصت‌ها به طور یکسان در اختیار دوستان قرار نمیگیرد. امیدوارم در این وانفسای مشکل سینما به صورت عادلانه بودجه تقسیم شود.

در خبری بخوانید: مهم ترین اخبار فرهنگی و هنری جهان

نکته دوم شاید انتخاب پردیس ملت به عنوان کاخ جشنواره فجر است. با توجه به اعتراض همیشه رسانه‌ها به پردیس ملت شاید برگزاری جشنواره در این محل مناسب نباشد. امیدواریم وعده هایی که پارسال داده شد امسال عملی شود و طیف رسانه‌های زرد در جشنواره وجود نداشته باشد.

احسان سالمی نیز متذکر شد جداشدن اصحاب رسانه و هنرمندان در جشنواره فجر کار همه را سخت‌تر میکند: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه در کل اتفاق مثبتی است ولی شاید در سال‌های اخیر کیفیت پایین آمده است. این رشد کردن باید یک خروجی داشته باشیم. نکته دوم این است که دکتر انتظامی در گفتگوی آخر خود صحبتی کردند که قرار است مسائل صنفی و بیمه هنرمندان تسهیل شود. بخشی از نارضایتی از بخش بوروکراسی است و بیمه‌های عقب افتاده. اما این فرایند طولانی رسیدگی به احوال هنرمندان باید سریع‌تر تسهیل شود.

جدا شدن هنرمندان از اهالی رسانه در زمان جشنواره فجر، کار اهالی رسانه و حتی منعکس کردن اخبار را سخت میکند.فیلم جوکر اصلا مبتذل و غیر اخلاقی نیست!

طبق سنت همیشگی برنامه هفت، میز نقد آخرین بخش این برنامه بود که با حضور با حضور آقایان مسعود فراستی، جواد طوسی و محمد تقی فهیم برگذار شد.

مسعود فراستی در آغاز صحبت‌های خود ضمن ابراز خوشحالی از اکران خانه پدری در باره جوکر چنین گفت: فیلم جوکر را دیدم به نظرم فیلم کم خرج و پرفروشی بوده است. این فیلم را باید ببینیم و هفته آینده فیلم را نقد میکنیم‌. فیلم اصلا مبتذل و غیر اخلاقی نیست.

فیلم خانه پدری دوباره اکران شد چه خوب حالا پس حالا میشود نقدش کرد. بعد از اکران چندهفته‌ای آن را نقد میکنیم چون به نفع فیلمساز است. به نظرم رستاخیز هم باید هرچه سریع‌تر اکران شود تا تکلیف فیلمساز مشخص شود و به سراغ فیلم بعدی خود برود.

سپس محمد تقی فهیم که صحبت‌های خود را با کنایه به مسئله گرانی بنزین و آقای روحانی آغاز کرد در مورد مطرب گفت: من زمانی که رفتم فیلم را ببینم یک مدرسه دخترانه را آورده بودند فیلم را ببینید! ما همه انتظار داشتیم که در بخش سینمای بدنه یا نسبتا جدی، آقای کیایی قدم بردارد. این فیلم از فیلمفارسی‌ها هم پایین‌تر است. این مشکل آقای کیایی نیست. جریان پول سازهایی که در سینما وجود دارد. این فیلم نقد فرمولی دارد. همین فیلمی که الان ساخته شده کپی است. تمام این نقدها در تمام رسانه‌ها وجود دارد.

جواد طوسی که اینبار کاملا با فراستی و فهیم هم عقیده بود، برای مصطفی کیایی اینگونه ابراز تاسف کرد: یک فیلمسازی که میتوانست در راه خود موفق باشد نمیدانم چه میشود که به سراغ فیلم اینچنین میرود. پایان بندی فیلم اصلا نگاه ملی در آن وجود ندارد. وقتی پول در معرض هدف قرار بگیرد فیلم‌ها اینگونه میشود. من مخالف فیلم‌های عامیانه و تجاری نیستم ولی تعریف منطقی دارد. من تعجب میکنم که واقعا چه توجیهی دارد که بگوئیم آدم‌های ما اینجا جایی برای تخلیه انرژی وجود ندارد و باید به ترکیه رفت! حداقل یک منطق پذیری ایجاد کنید. خانواده در فیلم وجود ندارد. حتی در شکل شوخی‌های کلامی هم تعریف درستی ندارد. نحوه تبلیغ در فروش فیلم اثر دارد. آقای پرویز پرستویی کار خود را با بهرام بیضایی و آژانس شیشه‌ای و اینها شروع کرد ولی حالا چرا در این فیلم‌ها بازی میکند؟ دست زدن‌های پیاپی در هنگام فیلم از طرف مخاطب نیازمند جدی یک بحث اجتماعی است.

من بر این‌ نظرم که مطرب فیلم بدی نیست فیلم ما قبل بد و ما قبل نقد است. انگار این فیلم را یک نوجوان ساخته ولی فیلم ضد گلوله را یک پیرمرد کاربلد ساخته است‌.

مسعود فراستی کیایی را در مطرب به یک نوجوان نا آشنا به دوربین تشبیه کرد و در ادامه گفت: ضدگلوله چه قدر فیلمی محترم است و پایان بندی دارد، در این فیلم تصور فیلمساز ما از انقلاب عقب افتاده است. این ابتذال در نشان دادن واقعا نوبر است، به نظرم این یک سقوط است. شخصیت مطرب اصلا شکل نگرفته است. فکر و ذکر پول است.

مطرب، فیلم فارسی پشت مخاطب و قبل از انقلاب است. چه کسی مخاطب این فیلم است؟ مخاطب فیلم طبقه متوسط لومپن هاست!

برخی مخاطب‌ها دنبال یک دهن کجی مستقیم هستند. این مخاطب در یک سینما برا فیلم دست میزدند ولی در یک سینما حتی مخاطب لبخند هم نمی‌زد.

کسانی که این فیلم‌ها را میبینند یا سی دی فیلم هایی مثل مانکن را میبینند واقعا تاسف بار است. مشکل فیلمساز نیست، مشکل مدیران هستند. فیلمساز هم در این بازی گیر کرده و راه فرار و بازگشت ندارد.

منتقدین برنامه هفت پس از مطرب، به سریال مانکن به کارگردانی حسین سهیلی زاده پرداختند. قهوه تلخ کجا و این سریال‌های جدید کجا!

مسعود فراستی: چیزی که در سریال مانکن هست و ادامه توهین‌های اخلاقی است بحث زن است‌. بحث زن در این فیلم‌های شانه تخم مرغی چیست؟ این فیلم‌ها یک حمله گاز انبری به خانه‌های مردم کرده است. این فقط یک مقدمه برای نقد این سریال است. توهین به زن در این فیلم‌ها خیلی زیاد است. ما چند سال پیش قهوه تلخ را به عنوان نمایش خانگی می‌دیدم آن کجا و اینها کجا! این دوستان فیلم ساز هیچ دغدغه‌ای برای مخاطب و مردم ندارند.

جواد طوسی نیز مانکن را سریالی فاقد فیلم نامه خواند و گفت: آب بستن به موضوع در این سریال کاملا وجود دارد. سهل الوصول بودن دستیابی به این فیلم‌ها خیلی راحت شده است. آدمهایی که در این فیلم وجود دارند برای کدام سیاره هستند؟ خود موسیقی سریال با سریال‌های شبکه‌های ترکی مانند هم هست.

در آخر محمدتقی فهیم ضمن ابراز تاسف از حضور بازیگرانی چون حسین پاکدل، در مورد نمایش خانگی گفت: اشتباه این چهره‌ها منافع طلبی است. حضور چهره‌های مختلف در فیلم‌ها واقعا تعجب آور است. قرار بود سریال هایی که از سطح تلویزیون بالاتر است از نمایش خانگی پخش شود ولی صد رحمت به سریال‌های تلویزیونی! کد خبر ۳۹۶۹۸۵

خواندن خبر در سایت منبع

در ادامه بخوانید

بیست و سه نفر قهرمان مهمان پرده‌ای نقره‌ای

صدا و سیماصدا و سیما17 ساعت قبل
فیلم سینمایی بیست و سه نفر از دیروز روی پرده‌ای نقره‌ای به نمایش در آمده است. بیست و سه نفر قهرمان مهمان پرده‌ای نقره ایبیست و سه نفر قهرمان مهمان پرده‌ای نقره ایبه گزارش خبرنگارخبرگزاری صدا وسیما؛ فیلم سینمایی بیست و سه نفر قصه نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله است که در سال ۶۸ به اسارت رژیم بعث در آمدند.
تسنیمتسنیم20 ساعت قبل
زارع مفاخر و نخبگان علمی گیلان از جمله پروفسور رضا را مورد تکریم قرار داد و ابراز داشت: ملت ایران به جایگاه رفیع علمی و اجتماعی مردم گیلان واقف هستند هر چند ممکن است برخی فیلمنامه‌نویسان از روی بی‌توجهی باعث جریحه‌دار شدن احساسات گیلانیان شوند. «پژوهشاثربخش» موجبرونقتولیددرکشورمی‌شودرئیس دانشگاه گیلان نیز در این مراسم اظهار داشت: پژوهش جزو انکار نشدنی پیشرفت بوده و مدل توسعه در همه کشورها دانایی‌محور است که در آن پژوهشگران نقش اساسی دارند. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه پیوند اقتصاد با پژوهش‌ها موجب تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود بیان کرد: کم کردن فاصله‌ بین پژوهش، فناوری و تولید نیازمند همکاری همه مسئولان و دستگاه‌ها و اهتمام به کار تیمی است. پژوهشگر برتر دانشگاه گیلان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پژوهش زمینه‌ساز تحول در زندگی است عنوان کرد: محققان ایرانی سالانه حدود ۶۰ هزار مستندات علمی تولید می‌کنند و دانشگاه گیلان دارای تولیدات علمی مؤثر و پژوهشگران برتر است. از بین منتخبان امروز در جشنواره پژوهشی و فناوری گیلان ۳ پژوهشگر و یک فناور برتر از دانشگاه گیلان به وزارت علوم جهت حضور در بیستمین جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری کشور معرفی خواهند شد.
خبر فوریخبر فوری13 ساعت قبل
آهنگساز ایرانی مقیم اتریش در پایان اجرای کنسرت موسیقی تحت عنوان «واقعیت یک شایعه معتبر» که در یکی از سالن‌های شهر وین برگزار شد در یک اقدام غافلگیر کننده پرچم فلسطین را در حمایت از مردم مظلوم این کشور به نمایش گذاشت. جهانبخش نبوی توسیرکانی آهنگساز ایرانی مقیم اتریش که آهنگسازی این برنامه را برعهده داشت، پس از این اقدام تحسین‌برانگیز خطاب به حضار گفت: امروز می‌خواهم در مورد مساله فراموش شده‌ای با شما سخن بگویم، از واقعیتی که فراموش شده است. وی از آن هنگام به‌عنوان آهنگساز در حوزه‌های مختلف دانشگاهی و هنرستان‌های موسیقی وین مشغول آهنگسازی و تدریس می‌باشد. این کنسرت در منطقه هفت شهر وین برگزار شد و جمعیت قابل توجهی برای شرکت در آن حضور داشتند. شرکت کنندگان عمدتا افراد تحصیل کرده و منتقد تحولات بین‌الملل و تسلط نظام سرمایه داری بر جوامع بشری بودند.

پژوهش‌های قرآنی و وضع تولیدات علمی در حوزه قرآنی

صدا و سیماصدا و سیما22 ساعت قبل
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این برنامه سید محمد جواد شوشتری رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به موضوع «پژوهش‌های قرآنی و وضع تولیدات علمی در حوزه قرآنی» می پردازد.
ایسناایسنا18 ساعت قبل
محیط علمی جایی برای حرکت بین مجهولات و معلومات استوی افزود: اصلا دانشگاه، علم، دانشگاهیان و حوزویان هویتی جز آزاداندیشی ندارند و اساسا محیط علمی جایی برای حرکت بین مجهولات و معلومات است. بحران دیگر تفاوت بین آزاداندیشی و آزادی باور و عقیده نسبت‌به یک موضوع است. آزاداندیشی به معنای آزادی باور به هر چیزی نیستمعاون فرهنگی و سیاسی نهاد معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: آزاداندیشی به معنای آزادی باور به هر چیزی نیست. گاهی اوقات بین آزاداندیشی و آزادی باور اختلاف پیش می‌آید. دانشگاه هویتی جز آزاداندیشی ندارد و حتما موانعی بر سر راه تحقق رسالت دانشگاه وجود دارد.
تسنیمتسنیم1 روز قبل
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، دیروز در میان مستندهای فراوانی که در جشنوراه سینماحقیقت اکران شد، در بخش کارآفرینی مستندی با عنوان «راویج» به‌نمایش درآمد. البته باید دید که چقدر مسئولین برای دیدن مستندهای کارآفرینی به سینماحقیقت می‌آیند. علتش هم این است که فیلم مستند باید برای مخاطب ساخته شود نه برای جشنواره و یک طیف خاص. ما مدت‌ها مستند را فقط برای طیفی خاص ساختیم که فقط در جشنواره بیاید و فیلم تماشا و بعد هم در گعده‌های روشنفکری جمع شوند. البته برخی این ادعا را دارند که ما خود حقیقت را در مستند نشان می‌دهیم.

نظرها

اخبار بیشتر