چرا تئاتری‌ها همیشه بدهکارند؟
  1. خبری
  2. همه خبرها
  3. خبرآنلاین
  4. فرهنگ
چرا تئاتری‌ها همیشه بدهکارند؟

چرا تئاتری‌ها همیشه بدهکارند؟

خبرآنلاینخبرگزاری خبرآنلاین |
ایلنا نوشت: در حالی که به گفته مدیرکل هنرهای نمایشی، در سال ۹۶ کل تراکنش مالی تئاتر ایران ۱۰ میلیارد تومان بوده است، برای رسیدن به یک تصویر کلی از وضعیت تئاتر ایران، خوب است نگاهی به جزئیات آن داشته باشیم و ببینیم یک تئاتر و به تبع آن یک هنرمند مشغول در این حرفه چقدر درآمد دارند؟ و در مقابل، هزینه‌های تولید یک نمایش چقدر است؟

شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی) اخیرا در نشست «هم‌اندیشی هنرمندان تئاتر با نمایندگان مجلس» آماری از رقم‌های جابه‌جا شده در تئاتر ایران در طول یک سال خبر داد که نگاهی به آن می‌تواند وضعیت این صنف را کمی شفاف کند؛ به گفته کرمی، «در سال ۹۶ کل تراکنش مالی تئاتر ایران ۱۰ میلیارد تومان بود»

اما برای رسیدن به یک تصویر کلی از وضعیت تئاتر ایران، خوب است نگاهی به جزئیات آن داشته باشیم و ببینیم یک تئاتر و به تبع آن یک هنرمند مشغول در این حرفه چقدر درآمد دارند؟ و در مقابل، هزینه‌های تولید یک نمایش چقدر است؟ اینها سوالاتی است که هنرمندان فعال در تئاتر به آن پاسخ داده‌اند.

از حمیدرضا نعیمی که نویسنده، کارگردان و بازیگر فعال تئاتر است، درباره هزینه‌های تولید یک نمایش می‌پرسیم. نعیمی می‌گوید نمی‌توان رقم دقیقی برای بسیاری از بخش‌های تولید یک تئاتر در نظر گرفت چون معیار مشخصی برای تخمین این هزینه‌ها نیست. اما او در مقام کارگردان از هزینه‌هایی می‌گوید که به‌طور متوسط برای اجرای یک تئاتر حرفه‌ای اما «جمع و جور» قابل ارزیابی است. پیش‌فرض هزینه‌های این تئاتر، شامل: حضور چهار بازیگر غیرسلبریتی، اجرا در یک سالن بلک‌باکس، دو ماه تمرین و یک ماه اجرا (حدود ۲۵ شب)، با حداقل هزینه‌های جانبی است.

به گفته نعیمی، برای چنین اجرایی، متوسط دستمزد برای مجموع ۴ بازیگر ۳۰ میلیون تومان است؛ یعنی در شرایطی که به هر بازیگر حدود ۳ تا ۱۰ میلیون تومان برای مجموعا یک ماه اجرا و دو ماه تمرین پرداخت شود.

همچنین برای چنین تئاتری، باید حدود ۱۰ میلیون تومان برای هزینه‌های طراحی و چاپ اقلام تبلیغاتی و همچنین فضای مجازی پرداخت؛ ریز هزینه‌هایی شامل: ۲۵۰ نسخه پوستر A۳، ۲ هزار نسخه تراکت، بروشور و تبلیغات مجازی و همچنین دستمزد طراح و روابط عمومی و تبلیغات مجازی.

نعیمی می‌گوید در این گرانی آهن‌آلات و چوب و سایر مصالح، امروز برای ساخت ساده‌ترین دکور در یک سالن کوچک باید حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه کرد.

هرچند این روزها، دیگر خبری از گریم‌های ویژه و لباس‌هایی منحصر به فرد در اغلب تئاترهای ایران نیست؛ اما به گفته حمیدرضا نعیمی با این‌حال برای طراحی و دوخت و اجرای لباس و گریم، در شکلی ساده باید دست‌کم ۵ میلیون تومان کنار گذاشت.

در خبری بخوانید: جدیدترین اخبار فرهنگی و هنری

در کنار همه این هزینه‌ها، باید به اجاره سالن سالن‌های خصوصی هم اشاره کرد که بخش عمده تئاترهای پایتخت را میزبانی می‌کنند. کف مبلغ اجاره سالن برای تماشاخانه‌های خصوصی فعال تهران متفاوت است و گاهی سالن‌ها به شکل «درصدی از فروش گیشه» با گروه‌ها قرارداد می‌بندند. اما با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که کف مبلغ اجاره سالن برای ۲۵ شب اجرا، در یک سالن کوچک حدود ۲۵ میلیون تومان است.

مجموع هزینه‌ها برای تئاتری که با حمیدرضا نعیمی آن را در شرایطی که توصیف شد، تصور کردیم حدود ۹۰ میلیون تومان می‌شود.

اما در ازای چنین هزینه‌های ابتدایی، یک تئاتر قرار است چقدر «بفروشد»؟ و چقدر به تولیدکننده یا همان کارگردانش «سود» برسد؟

حمیدرضا نعیمی می‌گوید روز به روز کیفیت آثاری که روی صحنه می‌روند پایین می‌آید و همین باعث شده، تعداد تماشاگران هم به شدت افت کند. به اعتقاد او در خوشبینانه‌ترین حالت، تئاتر مفروض ما با ۲۵ شب اجرا در یک سالن بلک‌باکس، تنها می‌تواند ۸۰ میلیون تومان بفروشد؛ در حالی که دو ماه تمرین کرده است.

اما تمام این ۸۰ میلیون تومان فروش گیشه، پولی نیست که در انتها به دست کارگردان یا تهیه‌کننده برسد؛ بلکه پیش از آن قرار است هزینه‌های دیگری از آن کسر شود!

برداشت‌های ثابت از فروش گیشه شامل این موارد است: ۲۰ درصد از انجمن هنرهای نمایشی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۵ درصد سایت فروش بلیت.

بنابراین همان ابتدا حدود ۳۴ درصد از روی مبلغ فروش گیشه برداشته می‌شود؛ یعنی از ۸۰ میلیون تومان همان اول ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کسر می‌شود تا فروش واقعی گیشه برای کارگردان/تهیه‌کننده رقمی معادل ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد.

با یک حساب سرانگشتی، می‌توان فهمید که ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی گیشه، نه تنها جوابگوی ۹۰ میلیون تومان هزینه اولیه تولید یک تئاتر نیست، که با این دخل و خرج، حدود ۳۷ میلیون تومان بدهی به عوامل و بازیگران روی دست کارگردان/تهیه‌کننده می‌ماند!

خواندن خبر در سایت منبع

در ادامه بخوانید

عواید فروش مستند «فرشته‌ها» ی هاکی ایران برای سیل‌زدگان

ایسناایسنا1 روز قبل
عوامل فیلم مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست»، همه عواید بلیت فروشی این فیلم در جشنواره فجر را به مردم سیل زده بلوچستان اهدا کردند. قهرمانان هاکی ایران، در این ویدیو با اشاره به نقش مهم کمک‌های مردمی در تقویت کمپین #مبارزه ازمن حمایت از_تو این موضوع را یادآوری کرده‌اند که همه مردم ایران به خصوص مردم بلوچستان در پیروزی‌های تیم اسکیت‌هاکی دختران ایران و ساخت مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» سهیم هستند و این کمک، ادای دینی بسیار کوچک در پاسخ به‌ محبت‌های مردم ایران است. «جایی برای فرشته‌ها نیست»، آخرین ساخته سام کلانتری، مستندساز ایرانی است که داستانی را از زندگی حرفه‎ای اعضای تیم ملی اسکیت هاکی دختران ایران به تصویر می‌کشد. سایر عوامل «جایی برای فرشته‌ها نیست» عبارتند از: تدوینگر: هایده صفی‌یاری، آهنگساز: حبیب خزایی‌فر، مدیرفیلمبرداری: رضاتیموری، طراحی و ترکیب‌صدا: انسیه‌ملکی، صدابردار: شاهین پورداداشی، مدیرفنی پس‌تولید: اوژن سید اشرفی، مدیرتولید: محسن مرادی، مدیر رسانه: فرنوش آبا، عکاس: حسن کمالی و طراح پوستر: مهدی آگاه‌منش. این فیلم محصول مشترک موسسه فرهنگی‌هنری تنجرین و مرکزگسترش سینمای مستند و تجربی است.
صدا و سیماصدا و سیما1 روز قبل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای عبدالهادی فقهی زاده با اشاره به اینکه مرحله شفاهی این آزمون اواخر دی برگزار شده است گفت: آزمون مرحله کتبی در دو نوبت در ۳۵۰ شهر و شهرستان و بیش از ۴۷۰ حوزه امتحانی برگزار خواهد شد. وی افزود: هجدهمین دورۀ آزمون سراسری قرآن در چهار گروه امتحانی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، دیگری معارف اهل بیت (ع)، حفظ قرآن کریم، سبک زندگی و سیره معصومان است. آقای فقهی زاده عنوان کرد: این آزمون مبنای حمایت معاونت‌های قرآن و عترت از فعالیت‌های حوزه آموزشی موسسه‌های فرهنگی در سراسر کشور خواهد بود و هدف از برگزاری آن کمک به توسعه گفتمان سازی و جریان سازی قرآنی است که همایش سراسری قرآنیان در سراسر کشور در آن متجلی خواهد شد.
صدا و سیماصدا و سیما1 روز قبل
فرمانده انتظامی با بیان اینکه حتما آینده نیروی انتظامی روشن‌تر از امروز خواهد بود، یادآور شد: تاکنون تلاشگران این عرصه و در این مقطع اقدامات بزرگی انجام دادند و معاونت اجتماعی ناجا جایگاه خوب و مطلوبی در داخل و خارج از نیروی انتظامی دارد. فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: افتخار ما، خدمت به مردم و خادم آنان بودن است و لازم است که ماموریت‌های پلیس در سطوح مختلف اعم از تلاش برای رهایی یک گروگان، مبارزه با قاچاقچیان و سارقان، خدمات دهی در ایام سوگواری‌ها و اربعین به شکل مختلف تبیین و تشریح شود. سردار اشتری خطاب به مدیران معاونت اجتماعی ناجا ادامه داد: شما عزیزان و همکارانتان می‌توانید در فرآیند پیشگیری از جرم، ارتقاء آگاهی عمومی، اطلاع رسانی به موقع و درست به مردم نقش آفرین باشید و تحقق این مهم، با تقویت ارتباطات درون و برون سازمانی ممکن است. وی با اشاره به وجود بانک‌های اطلاعاتی، دسترسی به اطلس جرایم در پایگاه داده‌های اجتماعی پلیس معاونت و تجزیه و تحلیل داده‌ها تصریح کرد: معاونت اجتماعی با همکاری دستگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط برای پیشگیری اجتماعی گام‌های بلندی را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی بردارد. فرمانده نیروی انتظامی اظهار کرد: اقدامات معاونت اجتماعی ناجا در معرفی و صیانت از پلیس و ماموریت هایش، در این مقطع بیشتر «پدافندی» است که به تدیرج باید رویکرد «آفندی» بگیرد.
صدا و سیماصدا و سیما1 روز قبل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمود نیلی احمدآبادی در سومین نشست ارائه گزارش ویژه سیلاب که با حضور برخی از اعضای هیات این گزارش در سالن سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: دومین گزارش به دفتر رئیس جمهور ویژه پاسخگویی به سوالات رئیس جمهور در خصوص سیلاب ارسال شد و گزارش اول روایت سیل بود. وی گفت: رئیس جمهور ۱۱۰ سوال مطرح کرد که به صورت کلی کارگروه آموزش و کارگروه ویژه سیلاب علاوه بر ۱۱۰ سوال باید به ۱۷ سوال فشرده پاسخ می‌دادند، بنابراین در کل این کارگروه به ۱۲۷ سوال رئیس جمهور ویژه سیلاب پاسخ دادند. وی با بیان اینکه ۷۰۸ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این کارگروه به سوالات پاسخ دادند اظهار داشت: طی برگزاری دونشست بین المللی استادان و متخصصان جهان در پاسخ به سوالات بهره‌مند شدیم همچنین استفاده از فناوری نوین در مدیریت دانش مورد توجه قرار گرفت. در ادامه این نشست برخی از مسئولان کارگروه‌ها با ذکر محتوا و فعالیت آن‌ها در حوزه سیلاب به یافته‌های خود اشاره کردند که از جمله آن می‌توان به یافته‌های مدیر کارگروه اقتصاد در گزارش ویژه سیلاب اشاره کرد. در ادامه محمود نیلی احمد آبادی گفت: سازمان مدیریت بحران، مقررات، نحوه عملکرد و سازماندهی را باید مورد بازنگری جدی قرار دهد تا بتواند با قوت عمل کند.
ایسناایسنا7 ساعت قبل
زلزله ۵٫۴ ریشتری در مقیاس امواج درونی امروز، «خانه زنیان» در استان فارس را لرزاند. به گزارش ایسنا، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۶:۵۸:۲۶ ثانیه روز دوشنبه، ۷ بهمن ماه این زمین‌لرزه را ثبت کردند. مختصات این زمین‌لرزه در عمق ۷ کیلومتری زمین، ۲۹٫۵۹ درجه عرض شمالی و ۵۲٫۰۹ درجه طول شرقی ثبت شده است. این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری خانه زنیان، ۳۶ کیلومتری بالاده و ۴۱ کیلومتری شیراز در استان فارس رخ داده است. انتهای پیام
فردا نیوزفردا نیوز10 ساعت قبل
بازیگر سریال «مردان آنجلس» گفت: من به مدت بیست روز کامل در کما به سر بردم، بعد از به هوش آمدن به دلیل زخمی که در بدنم ایجاد شده از بیمارستان مرخص شده و در خانه ادامه مراحل درمان را سپری می‌کنم. خبرگزاری میزان: رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون پیرامون آخرین وضعیت جسمانی خود گفت: نزدیک به دو هفته در کما بودم و وضعیت بسیار بدی را پشت سر گذاشتم، اما خدا را شاکرم که توانستم کما را پشت سر بگذارم و چند روز پیش از کما بیرون آمدم. وی در همین راستا ادامه داد: معتقدم اگر ذره‌ای نسبت به گذشته بهتر شده باشم از لطف خدا و دعای مردم بوده است، مردم اینقدر به من لطف دارند که همیشه شرمنده آن‌ها هستم. این بازیگر پیشکسوت سینما با اشاره به ادامه روند درمان خود اظهار کرد: من به مدت بیست روز کامل در کما به سر بردم، بعد از به هوش آمدن به دلیل زخمی که در بدنم ایجاد شده از بیمارستان مرخص شده و در خانه ادامه مراحل درمان را سپری می‌کنم. بازیگر فیلم سینمایی «دکل» دلیل ترخیص خود را اینگونه تشریح کرد: دلیل ترخیصم از سوی پزشکان احتمال بالای ابتلا به عفونت بیمارستانی بود، به همین خاطر هم اکنون خانه‌ام به صورت کامل ایزوله شده تا زخم به وجود آمده عفونت نکند.

نظرها

اخبار بیشتر