نیم‌قرن با مهرجویی و جایی که امسال خالی‌ست
  1. خبری
  2. همه خبرها
  3. برترین‌ها
  4. فرهنگ

نیم‌قرن با مهرجویی و جایی که امسال خالی‌ست

برترین‌هاخبرگزاری برترین‌ها |
داریوش مهرجویی یکی از بنیانگذاران موج نو سینمای ایران، امروز ۱۷ آذرماه ۸۰ ساله می‌شود؛ در حالی که جای تازه‌ترین ثمره‌اش در ویترین امسال سینمای کشور خالی است.

ایسنا: داریوش مهرجویی یکی از بنیانگذاران موج نو سینمای ایران، امروز ۱۷ آذرماه ۸۰ ساله می‌شود؛ در حالی که جای تازه‌ترین ثمره‌اش در ویترین امسال سینمای کشور خالی است.

نیم‌قرن با مهرجویی و جایی که امسال خالی‌ست - 1

مهرجویی که روزگاری به آمریکا رفت تا در دانشگاه فقط سینما بخواند، رشته اصلی‌اش را به فلسفه با گرایش سینما تغییر داد و در دهه ۱۳۴۰ شروع به فیلمسازی کرد تا سال ۴۸ که یکی از آثار ماندگار سینمای ایران یعنی «گاو» را ساخت؛ فیلمی که تولیدش سختی‌های خود را داشت و تهیه‌کننده‌های زیادی آن را رد می‌کردند، چون آن روزها دور، دور فیلم‌هایی مثل «گنج قارون» با رقص و آواز بود.

نیم‌قرن با مهرجویی و جایی که امسال خالی‌ست - 4

او در همان سال‌های قبل از انقلاب چند فیلم دیگر از جمله «دایره مینا» را ساخت و چند سال بعد از انقلاب هم با «اجاره نشین‌ها» یکی از بهترین فیلم‌های کمدی سینما را ثبت کرد.

مهرجویی در سال ۶۸ تصمیم به ساخت فیلمی می‌گیرد که هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به همکاری برای تولید آن نمی‌شود، چون آن را در فروش موفق نمی‌دانند ولی مهرجویی که دوست داشت آنچه را در سر دارد بسازد برای اولین بار خودش تهیه‌کنندگی یک فیلم را برعهده می‌گیرد و این طور می‌شود که «هامون»، یکی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های مهرجویی و سینمای ایران می‌شود.

«بانو»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «بمانی»، «درخت گلابی» و «مهمان مامان» دیگر کارهای مهم و شاخص این فیلمساز در دهه‌ ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بودند تا اینکه سال ۸۵ «سنتوری» ساخته شد؛ فیلمی که در جشنواره فجر تحسین‌برانگیز بود و جایزه هم گرفت، اما شب اکران عمومی‌اش توقیف شد. این توقیف که ضربه سختی برای مهرجویی بود، سه ماه بعد به قاچاق دی‌وی‌دی فیلم ختم شد و حاشیه‌های پیش آمده بر سر همین ماجرا باعث مرگ یا به قول خود مهرجویی دق‌مرگ شدن سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلمش «فرامرز فرازمند» هم شد.

در سایت خبری بخوانید: مهم ترین اخبار فرهنگی و هنری جهان

او که در تمام این سال‌ها مشغول نوشتن و ترجمه هم بوده، پس از «سنتوری» به‌سراغ ساخت فیلم‌هایی رفت که دیگر مثل قبل علاقه‌مندان و مخاطبانش را راضی نمی‌کرد؛ فیلم‌هایی که اگرچه شاید با دغدغه شخصی و اجتماعی مهرجویی ساخته شدند اما انتظار طرفداران مهرجویی را برآورده نکردند و این تصور را پیش آوردند که شاید دوران اوج او هم با تاراج «سنتوری» به پایان رسیده است.

اما مهرجویی که چند سالی بود می‌خواست قصه‌ای دیگر از «سنتوری» بسازد، در آستانه نهمین دهه زندگی‌اش فیلمی ساخته که بعضی همکارانش آن را متفاوت از فیلم‌های چند سال اخیر او می‌دانند؛ «لامینور» فیلمی که خیلی‌ها منتظر رونمایی آن در جشنواره سی‌وهشتم فجر بودند و هستند ولی مهرجویی هیچ فرمی برای نمایش آن در جشنواره پر نکرده چون می‌گویند: دلخور است، دلخور از حاشیه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری فیلمش ایجاد شد و حتی دلخور از اینکه انگار نبودنش در جشنواره فیلم فجر برای هیچ مسئول سینمایی مهم نبود.

او که در دهه‌های ۷۰ و ۹۰ میلادی یعنی زمانی که سینماگران ایرانی به اندازه امروز موفقیت‌های خارجی نداشتند، جوایز زیاد و مهمی را از جشنواره‌های بین‌المللی مثل برلین و ونیز دریافت کرده، این روزها سرگرم تدوین فیلمش است تا آن را به اکران عمومی برساند؛ ولی شاید هم جایی خارج از بخش اصلی برای نمایش تازه‌ترین اثر این فیلمساز ۸۰ ساله ایران در جشنواره فجر باز شود.

خواندن خبر در سایت منبع

در ادامه بخوانید

ویدئو / مراسم افتتاح سالن‌های جدید پردیس سینمایی ملت

ایسناایسنا15 ساعت قبل
طی مراسمی با حضور پروز جناچی شهردار تهران و حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، چند سالن جدید پردیس سینمایی ملت، امروز (دوشنبه، ۷ بهمن) و در آستانه برپایی جشنواره فیلم فجر، افتتاح شد. تصویربردار و تدوینگر: اسماعیل گلرخ
صدا و سیماصدا و سیما14 ساعت قبل
اباصلت خراسانی در حاشیه کنفرانس ملی توسعه منابع انسانی که در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره حل مشکلات توسعه منابع انسانی در کشور افزود: دغدغه و مشکلات توسعه منابع انسانی در کشور به سادگی قابل حل نیست و اصلاح فرآیندهای اصلی کل سیستم را در بردارد. وی با بیان اینکه منابع انسانی باید به عنوان یک سیستم اصلاح شود تا فرآیند رو به جلو داشته باشد، خاطرنشان کرد: هرچند شاخص‌های توسعه منابع انسانی در چند دهه گذشته تاکنون رشد خوبی داشته است اما امیدواریم با برگزاری چنین نشست هایی درباره توسعه منابع انسانی فرهنگ سازی درستی صورت گیرد و سازوکارهای جدیدی ایجاد شود. در ادامه مرتضی رضایی زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما گفت: ما در آموزش و توسعه منابع انسانی در کشور با وجود تلاش‌های زیاد نتوانستیم به درستی از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در همین رابطه دلایل محکمی وجود دارد. وی افزود: هدف گذاری خوبی برای آموزش و توسعه شکل نگرفته است و تنها موضوعات و توانمندی‌های خاص شغلی بر مبنای آموزش و توسعه در سازمان‌ها ایجاد شده است و ما از هدف آموزش و توسعه منابع انسانی در کشور بی توجه مانده‌ایم. رضایی زاده ادامه داد: ما در هدف گذاری و شایستگی‌های هدف با اشتباهاتی روبرو شدیم و نتوانستیم روش‌های خوب و موثر را توسعه و آموزش دهیم و ارزیابی درست ایجاد کنیم و در مرحله بعد مدیران منابع انسانی توانمندی‌های مطلوب در حوزه تعلیم و تربیت را کسب نکردند و تمام این عوامل موجب شده است که در عرصه توسعه منابع انسانی با مشکلاتی روبرو شویم.
ایمناایمنا13 ساعت قبل
به گزارش ایمنا، حسین انتظامی، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات امروز (دوشنبه) در نشست تبیین و تشریح گزارش سالانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ضمن عرض تسلیت برای شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراین، گزارشی از پیشینه این قانون ارائه داد و یادآور شد که این قانون از ابتدای دولت یازدهم با توجه به اینکه از برنامه‌های اعلامی آقای روحانی بود، اجرایی شد. همچنین علاوه بر دسترسی موسسات ملزم هستند که این اطلاعات را منتشر کنند. او به عنوان مسئول اجرای این قانون در سخنانی عنوان کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ مصوب شد و از ابتدای دولت یازدهم با توجه به اینکه اجرای آن در زمره برنامه‌های دولت آقای روحانی بود، در دستور اجرا قرار گرفت. کمیسیون اجرایی این قانون نیز بر اساس ماده ۱۸ آن با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را شروع کرد که شرح فعالیت‌های آن نیز پیش از این منعکس شده است. منبع: ایسنا
خوزستان آنلاینخوزستان آنلاین11 ساعت قبل
پیام خوزستان - با حکم ابراهیم داروغه‌زاده، اعضای هیات داوران بخش «سودای سیمرغ» سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر معرفی شدندمعرفی هیات داوران بخش سودای فجر ۹۸با حکم ابراهیم داروغه‌زاده، اعضای هیات داوران بخش «سودای سیمرغ» سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر معرفی شدند. هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فجرنرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینماتورج اصلانی کارگردان و مدیر فیلمبرداری سینما عباس بلوندی طراح صحنه و لباس سینما رضا پورحسین مدیر فرهنگی فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان سینما سعید راد بازیگر سینما محمدمهدی عسگرپور کارگردان و تهیه‌کننده سینما طهماسب صلح‌جو منتقد سینما مازیار میری کارگردان سینما ۹ داوری هستند که امسال آثار بخش «سودای سیمرغ» سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این داوران با حکم ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر، ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ را داوری خواهند کرد. بیشتر بدانید: فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر ۹۸بیشتر بدانید: هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر معرفی شدند + عکسبیشتر بدانید: فیلم چالش برانگیز جشنواره فجر ۹۸ + عکسبیشتر بدانید: حذفی‌های غیرمنتظره جشنواره فیلم فجر ۹۸ + عکسمنبع: khabargozarisaba. com
فردا نیوزفردا نیوز16 ساعت قبل
بازیگر سریال «مردان آنجلس» گفت: من به مدت بیست روز کامل در کما به سر بردم، بعد از به هوش آمدن به دلیل زخمی که در بدنم ایجاد شده از بیمارستان مرخص شده و در خانه ادامه مراحل درمان را سپری می‌کنم. خبرگزاری میزان: رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون پیرامون آخرین وضعیت جسمانی خود گفت: نزدیک به دو هفته در کما بودم و وضعیت بسیار بدی را پشت سر گذاشتم، اما خدا را شاکرم که توانستم کما را پشت سر بگذارم و چند روز پیش از کما بیرون آمدم. وی در همین راستا ادامه داد: معتقدم اگر ذره‌ای نسبت به گذشته بهتر شده باشم از لطف خدا و دعای مردم بوده است، مردم اینقدر به من لطف دارند که همیشه شرمنده آن‌ها هستم. این بازیگر پیشکسوت سینما با اشاره به ادامه روند درمان خود اظهار کرد: من به مدت بیست روز کامل در کما به سر بردم، بعد از به هوش آمدن به دلیل زخمی که در بدنم ایجاد شده از بیمارستان مرخص شده و در خانه ادامه مراحل درمان را سپری می‌کنم. بازیگر فیلم سینمایی «دکل» دلیل ترخیص خود را اینگونه تشریح کرد: دلیل ترخیصم از سوی پزشکان احتمال بالای ابتلا به عفونت بیمارستانی بود، به همین خاطر هم اکنون خانه‌ام به صورت کامل ایزوله شده تا زخم به وجود آمده عفونت نکند.
ایرناایرنا17 ساعت قبل
نشست معرفی فیلم سینمایی «لباس شخصی» در ویژه برنامه «تا جشنواره ۳۸» در روز دوم با حضور امیرعباس ربیعی کارگردان، توماج دانش بهزادی و مهدی نصرتی بازیگران این فیلم برگزار شد. اگرچه منابع مکتوب زیاد است اما آدم هایی که درگیر ماجرا بودند برایم اولویت داشتند که البته تعامل با آنها کار آسانی نبود. خوشحالم که فیلم ما خنثی نیست و اتفاقا بحث برانگیز است و می‌توان گفت فیلم جسورانه‌ای ساختیم. وقتی فیلمنامه را خواندم به نظرم کار دقیقی از منظر درام داشت و این مرا ترغیب کرد که در کار حضور پیدا کنم. من آدم سیاسی نیستم بلکه جذابیت قصه بود که مرا به این کار واداشت، امیدوارم عشق به سینما برای همه ما پایدار باشد.

نظرها

اخبار بیشتر