چو هستی خوش باش/ نسبت فیلم «جهان با من برقص» با سینمای کیارستمی
  1. خبری
  2. همه خبرها
  3. روزنامه سازندگی
  4. فرهنگ

چو هستی خوش باش/ نسبت فیلم «جهان با من برقص» با سینمای کیارستمی

روزنامه سازندگیخبرگزاری روزنامه سازندگی |
فیلم «جهان با من برقص»، اولین تجربه کارگردانی سینمایی سروش صحت داستان مردی به نام جهان با بازی علی مصفا است که قرار است تا دو ماه دیگر بر اثر بیماری از دنیا برود و حالا به پیشنهاد برادرش به نام بهمن با بازی کاظم سیاحی تمامی دوستان او در کلبه جنگلی او گرد آمده‏اند تا آخرین دورهمی دوستانه را داشته باشند.
چو هستی خوش باش/ نسبت فیلم «جهان با من برقص» با سینمای کیارستمی - 0

ابوالفضل‭ ‬بنائیان: بیشتر از آنکه فیلم «جهان با من برقص» وابسته به کمدی‏ وودی آلنی باشد و بیشتر از آنکه لحن رفت و برگشتی کمدی و تراژدی آن چشم‏گیر باشد، و حتی فراتر از اینکه لحن پارودیک طنز سریال‏های تلویزیونی سروش صحت بر آن تاثیر گذاشته باشد؛ وجه شباهت و تاثیر جهان‏بینی سینمای کیارستمی بر این فیلم قابل مشاهده و استناد است. استفاده از نابازیگر، داستان‏های کم‏رنگ، لوکیشن روستا و رویه مستندگرایی او، وجوهی از سینمای کیارستمی است که معمولا بیشتر و موکدا در نقدهای فارسی به آن اشاره می‏شود و به تبع آن، ابراهیم فروزش و ابوالفضل جلیلی و سایرین را به عنوان رهروان سینمای کیارستمی می‏نامند. در صورتی که وجه کمدی فیلم‏های او در اندک مواردی به آن اشاره شده است و شگفت این که، وجه کمدی آثار او به صورت متواتر در تک‏تک آثار او قابل مشاهده و استناد است.

نکته جالب درباره وجه کمدی سینمای کیارستمی اینجاست که کمدی فیلم‏های او وابسته به خوشمزه‏بازی‏های کلامی و موقعیت‏های کمدی نیست و نام بردن از وجوه طنز آثار کیارستمی مانند نشانه‏های طنز در شعر اشعار حافظ، جماعتی را به تعجب وا می‏دارد و همان طور که طنز در شعرهای حافظ باعث خنده کشدار مخاطب نمی‏شود؛ کمدی مستتر در آثار کیارستمی نیز قهقهه‏های گوش‏خراش در سالن سینما را موجب نمی‏شود. زیرا کمدی و بار طنز فیلم‏های کیارستمی برآمده از جهان‏بینی او بر اساس نگاه ممتنع و جامع او به مقوله زندگی است که بی‏شمار نمونه آن را می‏توان در حکایات زندگی عرفا پیدا کرد. نکته جالب اینجاست که کیارستمی استاد نشاندن این لبخند کم‏رنگ در غم‏انگیزترین و وحشتناک‏ترین موقعیت‏های انسانی است. از اتمسفر فاجعه زلزله گرفته تا کوچه‏های تاریک فیلم «خانه دوست کجاست» و از پرسه‏های مردی که تصمیم به خودکشی گرفته تا درماندگی کارمند دون‏پایه اداره مالیات و در اوج بی‏پناهی و استیصال، این نگاه کیارستمی است که چون حکیمی فرزانه، تمامی اتفاقات دنیا را چون دروغی بزرگ ریشخند می‏کند.

فیلم «جهان با من برقص»، اولین تجربه کارگردانی سینمایی سروش صحت داستان مردی به نام جهان با بازی علی مصفا است که قرار است تا دو ماه دیگر بر اثر بیماری از دنیا برود و حالا به پیشنهاد برادرش به نام بهمن با بازی کاظم سیاحی تمامی دوستان او در کلبه جنگلی او گرد آمده‏اند تا آخرین دورهمی دوستانه را داشته باشند. اولین دوست او حمید (سیاوش چراغی‏پور) و همسر جوانش ناهید (هانیه توسلی) است که حمید می‏داند که به خاطر قد نیم‏متری و کله کچل او نبوده است که ناهید به عقد او در آمده است و در واقع ناهید همسر بنز و کارخانه و آپارتمان زعفرانیه است. احسان با بازی جواد عزتی نیز دیگر دوست این جمع است که شرط کرده است که در صورتی به محفل اینها خواهد آمد که فرخ، دوست مشترک‏شان در جمع نباشد.

فیلم «جهان با من برقص» آن‏قدر سهل و ممتنع و ناموکد است که هیچ نکته‏ای را به قطعیت درباره آن نمی‏توان به زبان آورد. فیلم سروش صحت، با تلاش و تاکیدی قابل ملاحظه هر سکانس کمدی را با تراژدی و هر سکانس تراژدی را با یک صحنه کمدی در هم می‏آمیزد. از طرف دیگر، ناراحتی افراد از مرگ رفیق‏شان تا دعوای پر انرژی مردی که همسرش به عقد دوست صمیمی‏اش درآمده است و ناراحتی دختر تینیجر بعد از شنیدن مرگ زودهنگام پدرش را از معنا تهی می‏کند. و از طرفی دیگر به موجودات ابسوردی چون الاغ و گاو چنان معنا می‏بخشد که در سکانس طویله مخاطب رودست می‏خورد که نکند گاو محوری داستان به کلام آمده است. فیلم «جهان با من برقص» حتی می‏تواند نقیضه فیلم «مرگ ماهی» به کارگردانی روح‏الله حجازی باشد که مادری فوت می‏کند و فرزندانش با هزار رنگ و وضعیت مختلف قرار است سه روز را در خانه بگذرانند، و در چنین وضعیتی کارگردان تلاش می‏کند از هر سوژه‏ای، نمادی معناگرا بسازد و این تاکید آن‏قدر زیاد و عبث است که کار فیلم حتی به سانسور و توقیف کشیده می‏شود. در صورتی که فیلم «جهان با من برقص» آن‏قدر بازیگوش است که با تک‏تک موضوعاتی که تنها پتانسیل نمادپردازی دارند، شوخی می‏کند و به طرز تحسین‏برانگیزی از تمامی کاشت و برداشت‏های دراماتیک برای نشان دادن مفهومی خاص و پرسپکتیو موضوع محوری داستان فرار می‏کند. از طرفی دیگر فاصله‏ای عجیب با فیلم «باغ‏های کندلوس» دارد که تلاش می‏کرد در روایت چند دوست قدیمی، یک فیلم عاشقانه و شاعرانه بسازد. ولی فیلم «جهان با من برقص» اساسا با عشق و شعر هم شوخی می‏کند. فیلم در سکانس گریه دختر جهان، به مخاطب خود رودست می‏زند و از هر گونه عشق این مدلی اعلام برائت می‏کند و نکته جالب آن‌جاست که جایگزینی برای این عشق معرفی می‏کند که یکی از کمدی‏های مفرح این فیلم است. شایان با بازی مهیار پوربابایی، همان جوانکی است که دختر جهان، عاشق او شده است و در منتهی‏الیه بی‏خیالی است. ظاهرا دختر جهان بعد از شنیدن خبر مرگ زودهنگام پدرش اشک می‏ریزد و خودکشی می‏کند ولی بعدتر متوجه می‏شویم که تمام این اشک‏ها و خودکشی برای پسر همسایه بوده است. از طرفی دیگر فیلم «جهان با من برقص» می‏تواند با آن سکانس درخشان روپایی با توپ خیالی در طویله، ادای دینی به آگراندیسمان آنتونیونی باشد. خواهر جهان، سنگی خیالی به سوی رضا با بازی «پژمان جمشیدی» پرت می‏کند. رضا سنگ خیالی را می‏گیرد و شروع به روپایی زدن با آن می‏کند. برادر جهان که سر می‏رسد توپ را با دست می‏گیرد و به او تحویل می‏دهد و ما صدای توپ را نمی‏شنویم، ولی درست در لحظه‏ای که خیال می‏کنیم که کارگردان عجب مرز نازکی میان خیال و واقعیت رسم کرده است، توپ به زمین می‏افتد و ما صدای توپ را می‏شنویم. این دقیقا کاری است که فیلم دائم با مخاطب، کلیشه‏ها، ژانر، خرده‏داستان و حتی با خودش می‏کند. فیلم دقیقا اساسا با مفهوم «بودن» دائم شوخی می‏کند و هر «بودن» را با «نبودن» جایگزین می‏کند. توپ در این صحنه نیست، ولی شخصیت‏ها طوری رفتار می‏کنند که انگار توپی وجود دارد و درست در لحظه‏ای که این توپ دارد تبدیل به یک نماد یا یک کانسپت خیالی حاضر در واقعیت می‏شود با صدای برخورد آن با زمین از نبودن فاصله می‏گیرد و بودن را تجربه می‏کند. به همین جهت نوع رفتار فیلم نه شوخی با ژانر، نه شوخی با مضمون و نه شوخی با کلیشه‏ها که اساسا شوخی با مفهوم بودن و نبودن است که اساسا مفهوم زندگی و مرگ، وابسته به همین بودن و نبودن است. به همین دلیل فیلم «جهان با من برقص» یادآور شعر خیام است: چون عاقبت کار جهان نیستی است/ انگار که نیستی چون هستی خوش باش.

خبری: اخبار فرهنگی و هنری روز

خواندن خبر در سایت منبع

در ادامه بخوانید

مهرمهر1 روز قبل
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان ملل متحد، قرن‌ها است که زنان به حوزه علم کمک‌های شایانی کرده‌اند. دسترسی نامتوازن به تحصیلات، فناوری‌ها و موقعیت‌های رهبری سبب شده بسیاری از زنان مستعد از پیشرفت در حوزه علم باز بمانند. در همین راستا نهاد زنان سازمان ملل متحد هفت دانشمند زن را انتخاب کرده که در دنیای امروز تاثیرگذار بوده‌اند. یکی از این زنان مریم میرزاخانی است. هرچند میرزاخانی درگذشته اما کمک‌های شایان او به حوزه ریاضیات ماندگار است و فعالیت‌های او راه را برای بسیاری از زنان ریاضیدان در آینده هموار کرده است.
مهرمهر1 روز قبل
وی افزود: وظیفه اصلی همه ما این است که در چرخه علم و فناوری بین المللی قرار بگیریم؛ بر اساس چرخه بین‌المللی علم، یک علم هیچگاه در یک کشور شکل نمی‌گیرد. به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، در چرخه علم بین‌المللی سه گروه وجود دارند. آمریکا تلاش دارد ما را از رده رهروان به رده جاماندگان بیاندازد. وی ادامه داد: در بخش کلان و در شرایط کنونی انجمن‌ها می‌توانند کمک‌های بسیاری به آموزش عالی کنند. وزارت علوم سامانه‌ای به زبان انگلیسی دارد که در سطح جهان منتشر می‌شود و بازدیدکننده‌های بالایی نیز دارد.
آفتاب‌نیوزآفتاب‌نیوز2 ساعت قبل
فیلم سینمایی «انگل» به کارگردانی بونگ جون هو که در اسکار ۲۰۲۰ شگفتی ساز شده بود، در گیشه رکورد شکست. فیلم سینمایی «انگل» به کارگردانی بونگ جون هو بعد از فتح جوایز آکادمی اسکار، اکنون در گیشه‌های داخلی موفق ظاهر شده است. در طول هفت روزی که از برگزاری جوایز آکادمی در تاریخ ۹ فوریه می‌گذرد، فیلم سینمایی «انگل» ۸٫۸ میلیون دلار فروخته است که ۲۰ درصد از فروش کلی این فیلم در گیشه داخلی محسوب می‌شود. تا امروز این فیلم سینمایی در آمریکا ۴۴ میلیون دلار فروش داشته که نتیجه‌ای شگفت انگیز برای یک فیلم خارجی زبان محسوب می‌شود. فروش این فیلم در گیشه‌های جهانی نیز بسیار قابل توجه بود و ۱۲٫۷ میلیون دلار فروخت تا به رقم ۱۶۱ میلیون دلار برسد.
مهرمهر2 ساعت قبل
به گزارش خبرنگار مهر، کنسرت امیر عباس گلاب شب گذشته ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۹ در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی در قالب سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد. این خواننده جوان در این کنسرت که به فاصله یک روز از روز مادر برگزار می‌شد، قطعه‌ای هم برای مادران خواند که با استقبال جمعیت داخل سالن همراه شد. تنها المان جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، پوستر جشنواره بود که در پایان هر قطعه در بک گراند گروه ظاهر می‌شد. سپس گلاب قطعه «گونه» را خواند؛ قطعه‌ای که با تک‌نوازی‌های اعضای گروهش آغاز شد و او از ابتدا تا انتها با ریتمی ضربی و پرشور آن را اجرا کرد. گلاب برای قطعه بعدی از جمعیت داخل سالن خواست با هر مصرعی که می‌خواند با گفتن «بانوجان» به او جواب دهند.
مهرمهر2 ساعت قبل
جمشید جم خواننده باسابقه و رییس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور که قرار بود مدیریت بخش «سرود و آهنگ‌های انقلابی» را در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به عهده بگیرد، ‌ با اعلام خبر حذف این بخش از جشنواره سی‌وپنجم به خبرنگار مهر گفت: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از مدت‌ها قبل صورت گرفته بود، بنا بود تا پنجمین جشنواره «سرودهای حماسی و آواهای انقلابی» در چارچوب یکی از بخش‌های سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شود. این در حالی است که ما بر اساس این تفاهم‌نامه کارهای اجرایی را آغاز کرده و بر آن بودیم تا به بهانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر که مزین به نام انقلاب اسلامی است، باکیفیت‌ترین کارها را پیش روی مخاطبان قرار دهیم. جم افزود: ‌ نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاد که دوستان ارشاد سیاستی را اعمال کردند که ما با در جشنواره موسیقی فجر حضور نداشته باشیم. جالب اینکه ماجرا حتی تا این حد جلو رفت که نام بنده به عنوان مدیر بخش جنبی سرود و آهنگ‌های انقلابی جشنواره هم قید شده بود اما متأسفانه ماجرا به سمت و سویی رفت که به دلیل همین عدم همکاری‌ها، بخش سرود از جشنواره حذف شود. وی در پایان تأکید کرد: ‌ تلاش بنده و همکارانم در انجمن موسیقی سازمان بسیح هنرمندان کشور حضور جدی در جشنواره موسیقی فجر بود اما به دلیل برخی بهانه‌هایی که از سوی وزارت ارشاد در تفاهم نامه مطرح شد ما نتوانستیم در این رویداد حضور داشته باشیم.
ایسناایسنا2 ساعت قبل
در فاصله چند روز به آغاز هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، برنامه نمایش فیلم‌های ایرانی در این رویداد سینمایی اعلام شد. «نامو» (بیگانه) نخستین تجربه کارگردانی نادر ساعی‌ور که در بخش «فروم» برلین حاضر است نیز در مجموع چهار نوبت در روزهای ۲۲، ۲۳، ۲۶ فوریه و اول مارس (۳، ۴، ۷ و ۱۱ اسفند) به روی پرده می‌رود. امسال عباس امینی کارگردان ایرانی به عنوان یکی از داوران بخش نسل (Generation ۱۴plus) به جشنواره برلین دعوت شده است. هفتادمین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۲۰ فوریه تا اول مارس (۱ تا ۱۱ اسفند) برگزار می‌شود و امسال «جرمی آیرونز» بازیگر تحسین‌شده سینما و تئاتر انگلیس به عنوان رئیس هیات داوران بخش رقابتی اصلی انتخاب شده است. انتهای پیام

نظرها

اخبار بیشتر