1. خبری
  2. همه خبرها
  3. الف
  4. اقتصادی

جذابیت پایان‌ناپذیر اسم‌های فرنگی در سینمای ایران

خبرگزاری الف |
موج انتخاب اسامی خارجی برای فیلم‌های ایرانی پایانی ندارد. انگار در یکی دو ساله طرز فکری بین تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران ریشه زده که نام‌های خارجی را باکلاس می‌داند.

روزنامه شهروند نوشت: اگر بگوییم سینمای ما یک سینمای مودی و جو زده است، بیراه نگفته‌ایم؛ سینمایی که یک سال جو غالبش فیلم‌های اجتماعی تند و تلخ و سیاه می‌شود، یک سال آثار عظیم به‌اصطلاح اوجی و یک سال هم کمدی‌های بی‌دروپیکر سوپرمارکتی. سینمایی که اگر فیلمی موفق شود، می‌شود انتظار داشت که سیلی از فیلم‌های مشابه پشت سرش راه بیفتد؛ مثل همین اتفاقی که امسال هم رخ داده است.

نام‌ خارجی

امسال انگار سال نام‌های خارجی است؛ جریانی که دو سال پیش با لاتاری آغاز شد و بعدتر با پاستاریونی، آستیگمات، خانم یایا، میلیونر میامی، کاتیوشا، کلمبوس، لس‌آنجلس تهران، هت‌تریک، تگزاس، لازانیا، هشتگ و جدیدا هم ایکس لارج ادامه پیدا کرد. انگار در این یکی دو ساله طرز فکری بین تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران ریشه زده که نام‌های خارجی را باکلاس می‌داند.

شهر خارجی

از این جریان مهمتر اما سیلی از فیلم‌های کمدی است که با نام‌گذاری فیلم‌هاشان به نام شهرهای آمریکایی جریانی عجیب را شکل داده‌اند. جریان فیلم‌های کمدی نازلی که با استفاده از ستارگان معتبر و درجه اول سینمای ایران توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده و فیلم‌های پرفروشی چون میلیونر میامی، تگزاس، لس‌آنجلس تهران و کلمبوس را حاصل آورده‌اند؛ جریانی که کم‌کم می‌رود تا نام‌گذاری فیلم به نام شهرهای غربی را تبدیل کند به نوعی برند؛ یا تضمینی برای موفقیت اقتصادی فیلم‌هایی که نه داستان جذاب و خنده‌داری دارند، نه پرداخت سینمایی آن‌چنانی و تنها عامل جذابیت‌شان لوکیشن‌های شیک و چهره‌های زنان غربی است که با سیراب‌کردن عقده‌های دیداری تماشاگر جیب سازندگان را پرپول می‌کند.

فیلم‌ خارجی

به سیاق دو بخش پیش باید گفت که «از این نیز مهمتر جریان فیلم‌های به‌اصطلاح کمدی است که در خارج از کشور و با مثلا داستان‌هایی با محوریت ایرانیان خارج‌نشین فیلمبرداری شده‌‌اند». فیلم‌هایی که در بهترین و سالم‌ترین تصورات ممکن نیز از این‌رو که با منطق سرمایه‌گذاری در سینمای ایران نمی‌خوانند، تردیدهای زیادی را موجب شده‌اند. این موج که فیلم مصادره مهران احمدی آغازگر آن بود، در ادامه با فیلم‌هایی چون تگزاس مسعود اطیابی، لس‌آنجلس تهران تینا پاکروان، میلیونر میامی مصطفی احمدی و کلمبوس‌ هاتف علیمردانی تمامیت اکران سینمای ایران را تسخیر کرد و اگر فیلم اکران‌شده خانم یایای رضا کاهانی و دو فیلم هنوز اکران‌نشده سامورایی در برلین مهدی نادری و و ایده اصلی آزیتا موگویی که البته ظاهرا کمدی‌ نیست را نیز به این سیاهه بیفزاییم، لشگری از فیلم‌های ایرانی فیلمبرداری‌شده در خارج از کشور شکل می‌گیرد.

کلیشه خارجی

در سایت خبری بخوانید: اخبار اقتصادی امروز در بازار تهران

در هر سینمایی بی‌تردید ده‌ها و صدها فیلم بد و مبتذل ساخته می‌شوند؛ در این تردیدی نیست اما مشکل سینمای ما به‌خصوص در یک سال اخیر نه تولید فیلم‌های بد که ساخت یک‌سری فیلم واقعا نازل کاملا شبیه به ‌هم در یک مدت زمان محدود است. انگار عمدی در کار است که سینما دربست در اختیار فیلم‌های خاصی باشد که با هر موضوع و مضمونی کار داشته باشند؛ با شرایط اجتماعی- اقتصادی- سیاسی امروز ایران کاری ندارند.

پول خارجی  

مروری حتی گذرا و کوتاه در صحبت‌های یکی دو سال اخیر تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران سینمایی به سهولت نشان می‌دهد که در سینمای ایران تقریبا تمام سینماگران از دشوارشدن تولید فیلم و بالارفتن هزینه‌ها نالانند. دردی مشترک بین سینماگران؛ در شرایطی که افزایش قیمت دلار هزینه‌های فیلمسازی را چند برابر کرده است. در این وضع‌ و حال آیا به ‌نظرتان نرمال است که ناگهان چند فیلم شال‌وکلاه کنند و بروند آن ‌سوی مرزها و با دلار و یورو -و نه با ریال و تومان- فیلم‌ بسازند؟ آیا این نرمال است که ناگهان همه سینماگران ویار فیلمسازی درباره مهاجران داشته باشند و همزمان دغدغه اغلب‌شان داستان‌هایی با محوریت ایرانیان خارج‌نشین شود؟ این طبیعی است که در روزگار دلار چهارده پانزده‌هزار تومانی تهیه‌کننده‌ای دست سی چهل نفر را بگیرد و ببرد به آن سوی دنیا برای فیلمسازی؟

درآمد ایرانی

تهیه‌کنندگان می‌گویند که هزینه یک فیلم ایرانی حداقل دو میلیارد تومان است. با این معیار که تنها ۳۰‌درصد فروش یک فیلم به تهیه‌کننده می‌رسد؛ یعنی فیلم باید هفت میلیارد بفروشد تا هزینه اولیه تولیدش بازگردد و اگر به‌اصطلاح بازار، خواب سرمایه و … را نیز در نظر آوریم، یعنی فیلم‌هایی که کمتر از ۱۰- ۱۲ میلیارد بفروشند، درواقع ضرر داده‌اند و می‌دانیم که همه‌ ساله کمتر از ۱۰ درصد فیلم‌ها به چنین فروشی می‌رسند. در این اقتصاد بیمار فیلمسازی در خارج از کشور هزینه‌ها را به ‌شکل تکان‌دهنده‌ای بالا می‌برد.

تهیه‌کننده‌ای هزینه تولید یک فیلم در همین کشورهای دوروبر را حدود دو میلیون دلار عنوان کرده که حداقل بیست‌وپنج میلیارد می‌شود و این هم یعنی که برای سودآوری باید حداقل صد میلیارد بفروشد.

حتی اگر این هزینه‌ها را نصف هم بکنیم و هزینه تولید این فیلم‌ها را ۱۰ میلیارد تومان تخمین بزنیم، باز هم فروش پنجاه میلیاردی فیلم را به سود می‌رساند که می‌دانیم و می‌دانید در سینمای ایران غیر قابل دسترس است؛ پس چه انگیزه‌ای این فیلم‌ها را به تولید می‌رساند؟

جذابیت پایان‌ناپذیر اسم‌های فرنگی در سینمای ایران - 17

خواندن خبر در سایت منبع

نظرها

در ادامه بخوانید

تابناکتابناک21 ساعت قبل
دولت آمریکا در ماه فوریه با ۲۳۴ میلیارد دلار کسری بودجه روبرو شد طبق داده‌هایی که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شد، دولت فدرال آمریکا در ماه فوریه ۲۳۴ میلیارد دلار کسری بودجه ثبت کرده است. این در حالی است که تحلیل‌گران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند کسری دولت در این ماه به ۲۲۷ میلیارد دلار برسد. کسری دولت تا به اینجای سال مالی جاری ۵۴۴ میلیارد دلار است که نسبت به ۳۹۱ میلیارد دلار، در دوره مشابه سال گذشته، بسیار افزایش یافته است. پس از همسان‌سازی تعطیلات تقویمی، کسری بودجه فدرال تا به اینجای سال جاری ۵۴۷ میلیارد دلار می‌شود و کسری بودجه در دوره مشابه سال قبل، ۴۳۹ میلیارد دلار خواهد بود. خشکسالی شدید در این کشور باعث شده است فعالیت‌های کشاورزی در یک سال ۳۵ درصد کمتر شود.
تابناکتابناک1 روز قبل
آغاز تیرماه مصادف شد با ممنوعیت واردات خودرو و همین مسئله باعث پیچیده‌تر شدن بازار خودرو گردید. پس در سال ۱۳۹۸ از ناحیه کاهش عرضه خودرو بازار خودرو تحت فشار قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر با توجه به اینکه مردم به خودرو نیاز دارند پس تقاضا برای خودرو کاهش نخواهد یافت. پس در سال ۱۳۹۸ از ناحیه کاهش عرضه خودرو بازار خودرو تحت فشار قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر با توجه به اینکه مردم به خودرو نیاز دارند پس تقاضا برای خودرو کاهش نخواهد یافت.
تسنیمتسنیم22 ساعت قبل
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالهاشم حسن نیا اظهار کرد: از تاریخ ۲۸ اسفند سال گذشته، رانش زمین به طول بیش از ۱۱ کیلومتر موجب انسداد محورهای آزادشهر- خوش‌ییلاق - شاهرود و گرگان- توسکستان – شاهرود شد. در ۸ نقطه ریزش سنگ و در بیش از ۵ نقطه رانش، موجب ناامنی ,کاهش عرض محور، و در نهایت انسداد کامل محور شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش شبانه روزی راهداران برای بازگشایی محورها اظهار کرد: عوامل راهداری به طور شبانه روزی با استفاده از ۲۱۰ دستگاه ماشین آلات راهداری و ۴۲۰نفر پرسنل در حال بازگشایی این محورها هستند. همچنین در این خصوص ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استانهای مازنداران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، همکاری موثر در جهت بازگشایی محورها دارند. انتهای پیام/

رتبه سوم گرانترین اثر حراج «کریستیز خاورمیانه» یه یک ایرانی رسید + تصاویر

12+
الفالف12 ساعت قبل
خبر فوریخبر فوری1 روز قبل
وزیر نیرو با تاکید بر این‌که سیلاب گلستان با دوره بازگشت ۵۰ ساله بوده است، گفت: وقوع خشکسالی در کشور نباید چنین تصوری را ایجاد کند که نیازی به وجود رودخانه‌هایی با پهنای بزرگ وجود ندارد و در کنار آن‌ها به ساخت‌وساز بپردازیم. رضا اردکانیان در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با بیان این‌که باید به مرزهای طبیعت احترام بگذاریم، گفت: مسیر رودخانه‌ها باید به موقع لایروبی شود، مسیل‌ها باز باشد، تعرضی به آن‌ها صورت نگیرد و ساخت‌وسازها باید متکی بر ضوابط باشد. اردکانیان ادامه داد: در استان گلستان تنها سه سد با ظرفیت ۸۰ میلیون مترمکعب وجود دارد که در فاصله زمانی حدود ۴۸ ساعت به میزان ۷۰ درصد کل بارش یک سال استان بارندگی رخ داده است به‌طوری که در همین بازه زمانی کوتاه ورودی ۱۱۲ میلیون مترمکعبی به سد گلستان ثبت شده است؛ آن هم به مخزن سدی که حجم آن ۴۸ میلیون مترمکعب است. وزیر نیرو افزود: بنابراین از زمان دریافت هشدار بلافاصله اقدامات لازم در این بخش انجام شده است و در سد گلستانی که ظرفیت نرمال آن ۴۸ میلیون مترمکعب است حدود ۷۳ میلیون مترمکعب آب نگهداری شده است، منتها شدت بالای بارش به همراه طول دوره بالای بارندگی موجب بروز خسارت‌های این‌چنینی در استان شده است. وزیر نیرو با تاکید بر این‌که حدود ۱۰ استان هشدارهای سیل را دریافت کرده‌اند، ادامه داد: بوشهر، آذربایجان غربی، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، خراسان شمالی و رضوی از جمله مناطقی هستند که هشدارهای سیلاب را دریافت کرده‌اند.
آفتاب‌نیوزآفتاب‌نیوز1 روز قبل

اخبار بیشتر