ماجرای فراستی و ظلی‌پور از زاویه‌ای دیگر
  1. خبری
  2. پوشش‌های خبری
  3. فرهنگ
پوشش خبری

ماجرای فراستی و ظلی‌پور از زاویه‌ای دیگر

نگاهی متفاوت به گفتگوی جنجالی ظلی‌پور - فراستی

ایسناخبرگزاری ایسنا
نگاهی متفاوت به گفتگوی جنجالی ظلی‌پور - فراستی
به باور یک استاد دانشگاه در مصاحبه با آقای فراستی این آقای فراستی بود که با هوشمندی و تجربه بسیار منحنی رفتاری، پاسخ به سؤال‌ها را طوری پیش برد که مصاحبه‌کننده عصبی و پرخاشجو شود و با ادبیات غیر محترمانه ناچار تن به شکست در مصاحبه دهد. در واقع وقتی آقای فراستی با آرامش و طمأنینه صحنه را ترک کرد، در واقع مصاحبه‌های بعدی این مصاحبه‌کننده را آسیب‌پذیر کرد؛ چون اعتماد به‌ نفس او را زیر سؤال برد.

به گزارش ایسنا، فریدون صدیقی در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «نه! هیچ مصاحبه‌کننده‌ای بازجو نیست اما می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های آموزشی این رشته، داشتن خلاقیت و البته تجربه‌اندوزی بسیار و رسیدن به مهارت‌های لازم، قوی‌تر از یک بازجوی مجرب به رازگشایی از موضوع یک مصاحبه برسد.

یادمان باشد مصاحبه‌ها خبری یا غیر خبری هستند. مصاحبه غیر خبری با آقای فراستی، برای شناخت شخصیت و رمزگشایی از شخصیت ویژه او بود. درون‌کاوی این شخصیت یا مصاحبه‌شوندگان شبیه او، در هر گروه شغلی یا حرفه‌ای به‌ منظور تحلیل و نقد او نیازمند دو ویژگی است؛ یکی شناخت شخصیت حقیقی و نیز حقوقی مصاحبه‌شونده و دیگری شناخت و تسلط بر موضوع مصاحبه برای آن که مصاحبه‌کننده بتواند کنترل و هدایت مصاحبه را به‌ دست گیرد تا مصاحبه به هدف یا پیام مد نظر برسد. مثلا چرا آقای فراستی با همه فیلم‌ها مخالف است. اگر مصاحبه‌کننده فاقد دانش، تجربه، خلاقیت، مهارت و شناخت چندسویه از آقای فراستی باشد، مصاحبه به شکست می‌انجامد؛ حتی اگر مصاحبه‌شونده صحنه را ترک نکند، مثل ده‌ها و صدها مصاحبه‌ای که در روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون انجام می‌شود که با شکست مطلق همراه است. چرا؟ چون نه خوانده می‌شود و نه دیده و شنیده می‌شود. دلایل می‌تواند جذابیت‌ نداشتن موضوع یا مصاحبه‌ شونده یا زاویه دید نسبت به موضوع مصاحبه باشد. مثل بیشتر مصاحبه‌های جانبدارانه رادیو و تلویزیون با آدم‌های خاص که نه کشش موضوعی، نه محتوایی و نه ساختاری دارند.

نکته اول! مصاحبه موفق، مصاحبه‌ای است که به ‌نفع مصاحبه‌کننده تمام می‌شود. یعنی موضوع مصاحبه به نتیجه رسیده باشد. وقتی آقای فراستی صحنه مصاحبه را ترک می‌کند، یعنی مصاحبه شکست خورده است؛ یعنی مصاحبه‌کننده محترم چنان غافلگیر شده که حتی از بدرقه میهمانش باز می‌ماند چون خشکش زده است. چرا؟ چون برای او معلوم شد مصاحبه‌شونده را از نظر شخصیتی نشناخته است. اگر می‌شناخت، آن‌وقت تندترین پرسش‌ها را می‌توانست در ترتیب و توالی منطقی با ادبیات مناسب و مؤدبانه عنوان کند و مصاحبه را پیش ببرد. مصاحبه‌کننده باید می‌دانست او بازجو نیست و اگر هم باشد، در برابر دوربین باید قواعد بازی را رعایت می‌کرد؛ مثلا رعایت احترام و ادب حتی در برابر یک مجرم و نه متهم. فراموش نکنیم بازجو صاحب قدرت قانونی است و می‌تواند هر پرسشی را مطرح و هر لحظه که می‌خواهد بازجویی را ادامه دهد یا قطع کند، اما مصاحبه‌کننده باید بداند هیچ قانونی برای ملزم‌ کردن شخص برای انجام مصاحبه و هر پرسشی وجود ندارد، چون چنین قانونی نداریم. حتی اگر خدای نکرده هواپیما به کوه بخورد، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند مصاحبه کند یا نکند؛ پاسخ‌گویی او به پرسش‌ها یک رفتار عرفی است نه قانونی؛ یعنی ملزم به پاسخ‌گویی به مصاحبه‌کننده نیست.

نکته دوم! مصاحبه‌کننده باید می‌دانست مخالفت با جهان‌بینی و نگاه و نظر آقای فراستی وقتی می‌تواند در چارچوب یک مباحثه و حتی مجادله که از گونه‌های مصاحبه است، به فرجام برسد که مصاحبه‌کننده نکات پیش‌گفته را رعایت کرده و نیز تا حدودی هم‌‌وزن فهمی، ادراکی، موضوعی و معنایی آقای فراستی باشد که چنین نبود و نیست. رودررویی هوشنگ گلمکانی، سردبیر ماهنامه فیلم، به اعتبار تجربه، دانش و شخصیت او می‌‌تواند با آقای فراستی تبدیل به یک مباحثه عمقی و چالشی برای رازگشایی از شخصیت هزارتوی آقای فراستی شود.

نکته پایانی! مصاحبه یا انجام مصاحبه به‌ مثابه اجرای یک نمایش است؛ یعنی مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده موضوع یا موضوعاتی را در زمان، مدت و مکان و شرایط مشخصی اجرا می‌کنند تا موضوع مانند یک متن نمایشی اجرا شود؛ اجرائی که با اقبال تماشاگران روبه‌رو شود، اما و قطعا و حتما اگر قرار است مصاحبه به نتیجه برسد؛ یعنی به هدف برسد؛ یعنی به نفع مصاحبه‌کننده تمام شود، مصاحبه‌کننده در واقع تنها بازیگر اجرای موضوع مصاحبه نیست. او بازیگر-کارگردان است؛ یعنی مصاحبه‌شونده را باید کارگردانی کند (درباره مصاحبه به‌مثابه نمایش، مقاله مفصلی را پیش‌ترها منتشر کرده‌ام). در مصاحبه با آقای فراستی این آقای فراستی بود که با هوشمندی و تجربه بسیار منحنی رفتاری، پاسخ به سؤال‌ها را طوری پیش برد که مصاحبه‌کننده عصبی و پرخاشجو شود و با ادبیات غیر محترمانه ناچار تن به شکست در مصاحبه دهد. در واقع وقتی آقای فراستی با آرامش و طمأنینه صحنه را ترک کرد، در واقع مصاحبه‌های بعدی این مصاحبه‌کننده را آسیب‌پذیر کرد؛ چون اعتماد‌به‌نفس او را زیر سؤال برد.

نکته‌ افزوده؛ اینجا و آنجا خواندم که برخی گفته بودند آقای ظلی‌پور، مجری است نه کارشناس؛ این گفته بی‌معناست. او مجری انجام یک مصاحبه است؛ یعنی مصاحبه‌کننده است، اما و البته او مجری ناتوانی برای انجام یک مصاحبه عمقی و چالشی با افرادی با ظرفیت‌های آقای فراستی و نظایر ایشان است.»

خواندن خبر در سایت منبع

حملات تند روزنامه کیهان به رئیس صداوسیما در حمایت از فراستی؛ از وجود این مجری احساس شرم نمی کنید؟/او دوست تولیدکننده فیلم های مروج بی بندوباری است

خبر فوریخبرگزاری خبر فوری
حملات تند روزنامه کیهان به رئیس صداوسیما در حمایت از فراستی؛ از وجود این مجری احساس شرم نمی کنید؟/او دوست تولیدکننده فیلم های مروج بی بندوباری است
کیهان درباره برخورد مجری تلویزیون با مسعود فراستی نوشت:تحقیر میهمانان و حاضران در برنامه و توهین به مخاطب توسط برخی از مجریان، در همین چند ماه اخیر بارها اتفاق افتاده است.

بعضی از کسانی که اجرای برنامه‌ها را برعهده می‌گیرند، حتی ابتدایی‌ترین اصول اجرا، یعنی با ادب سخن گفتن و حفظ حرمت حضار و مخاطبان برنامه را رعایت نمی‌کنند! عجیب اینکه اجرای برنامه‌های زنده که از حساسیت بیشتری برخوردار است بعضا به افراد کم سواد و فاقد صلاحیت اخلاقی واگذار می‌شود.

نمونه اخیر چنین اتفاقی، روز جمعه در برنامه «من و شما» که از شبکه شما به طور زنده پخش می‌شود رخ داد. برنامه‌ای که با اجرای آرش ظلی‌پور و با حضور مسعود فراستی، منتقد سینما و با موضوع نقد فیلم‌های سخیفی که این روزها پرده سینماها را تسخیر کرده‌اند روی آنتن رفت. فارغ از اینکه کارشناس میهمان برنامه چه کسی بود و چه نظراتی داشت، مجری برنامه به جای چالش با وی یا طرح سؤالات منطقی و کارشناسانه، به طور پی‌در‌پی، با لحنی پرخاشگرانه و الفاظی توهین‌آمیز و تحقیر‌کننده، حرف‌های وی را قطع می‌کرد. این مجری حتی در حرکتی غیر‌اخلاقی و بدون اطلاع دقیق و مستند، به زندگی شخصی و حریم خصوصی میهمان خود نیز وارد شد و در‌این‌باره اظهار نظر کرد؛ از جمله اینکه درباره ازدواج و خانواده او صحبت کرد، در ابتدا نیز خطاب به کارشناس میهمان برنامه گفت که شما کلا دو سه تا کت بیشتر ندارید بپوشید و بعد از آن هم تأکید کرد «شما که اینقدر نقد می‌کنید، به نظرتان نمی‌آید آدم بد تیپی هستید؟» و در بخش‌هایی نیز با بیانی توأم با تمسخر، تکیه کلام‌های میهمان برنامه را تکرار می‌کرد و می‌گفت که شما خیلی خودشیفته حرف می‌زنید و حرف‌های شما نقطه ندارد و...

حتی پس از ترک برنامه توسط فراستی نیز، تمسخر وی را ادامه داد! اتفاقی که نشان می‌دهد این مجری، نه فقط کمترین صلاحیت لازم برای کاری که به وی سپرده شده را ندارد، بلکه حضور او در سازمان صداوسیما، اهانت آشکار به بینندگان و تمامی مردم این سرزمین است. ضمن اینکه مجری مذکور، سابقه رفتارهای مشابه را دارد. با یک جست‌وجوی ساده در خبرها، می‌توان مجادلات لفظی و اهانت‌های بی‌شرمانه قبلی وی به دیگران را مشاهده کرد.مسئله فراتر از یک فرد و عدم پخش یک هفته‌ای این برنامه است. باید گفت که صداوسیما این روزها از حضور برخی عوامل و برنامه‌سازان کم‌سواد و همچنین بعضی کارشناسان مبتلا به افکار انحرافی رنج می‌برد. بنابر‌این، پاکسازی برنامه‌های رسانه ملی از این عناصر را می‌توان با برکناری مجری برنامه مذکور شروع کرد. این اقدام، جدیت مدیران سیما در حفظ حرمت و هویت صداوسیما را اثبات خواهد کرد. سهل‌انگاری در این زمینه، این پیام را در بر خواهد داشت که خود مدیران نیز اهمیت چندانی برای حفظ شأن برنامه‌هایشان ندارند.همچنین برخی از مجریان و کارشناسان، مسائل شخصی را هم وارد کار خود می‌کنند. به طور مثال، مجری برنامه «من و شما» از اقوام و دوستان نزدیک عوامل تولید برخی از فیلم‌های مبتذل و سخیف سال‌های اخیر سینمای ایران است؛ فیلم‌های چندش‌آوری که هدفی جز ترویج اباحه‌گری و بی‌بند‌و‌باری جنسی در جامعه را ندارند.کیهان، به رئیس‌سازمان صدا و سیما - دکتر علی عسگری- پیشنهاد می‌کند یک بار فیلم گفتگوی مجری هتاک شبکه شما را با منتقد فیلم ببیند و آنگاه خود قضاوت کند که آیا از برخورد این مجری بی‌ادب و هتاک احساس شرم نمی‌کنند؟! و آیا ادامه کار این مجری در صدا و سیما- که به‌فرموده حضرت امام(ره) باید دانشگاه باشد- شرم‌آور نیست؟!

خواندن خبر در سایت منبع

واکنش تند فراستی به عذرخواهی آرش ظلی پور

برترین‌هاخبرگزاری برترین‌ها
واکنش تند فراستی به عذرخواهی آرش ظلی پور
مسعود فراستی، متن یادداشت مجری برنامه «من و شما» را عذرخواهی نداست و تاکید کرد که معذرت‌خواهی باید با احترام همراه باشد.

خبرآنلاین: مسعود فراستی، منتقد سینما در واکنش به یادداشت آرش ظلی پور مجری برنامه «من و شما» درباره حواشی پیش آمده در برنامه روز جمعه ۹ آذر «من و شما»، در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

«این متن، متن عذرخواهی نبود، اگر بلد نیستید، یه سری کلاس دایر شده باب همین موضوعات، حتما یه سر برید، شاید یاد بگیرید، هم معذرت خواهی هم احترام. البته بعید می‌دانم.»

واکنش تند فراستی به عذرخواهی آرش ظلی پور - 3

خواندن خبر در سایت منبع

ماجرای فراستی و ظلی‌پور از زاویه‌ای دیگر

عصر ایرانخبرگزاری عصر ایران
ماجرای فراستی و ظلی‌پور از زاویه‌ای دیگر
تمام مباحث این 30 دقیقه نشان دهنده این است که این دو با هم گذشته‌ای دارند و فقط بحث الان یا چند ساعت و چند روز اخیر نیست، قضیه برمی‌گردد به شروع برنامه هفت.

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - خبر همراه با یک ویدیو 3 دقیقه‌ای از جر و بحث مسعود فراستی در برنامه "من و شما" به مجری‌گری آرش ظلی‌پور و ترک آن برنامه  منتشر شد.

نوشتن درباره موضوعی که از روز گذشته به یکی از جنجالی‌ترین بحث‌های دنیای مجازی و رسانه‌ای کشور تبدیل شده شاید تکراری باشد اما یک نکته را از همین ابتدا باید گوشزد کرد که اگر فقط آن ویدیو 3 دقیقه ای بحث مجری و مهمان و ترک صحنه فراستی را دیده‌اید این نوشتار درباره کل برنامه من و شما از شروع تا لحظه ترک برنامه توسط فراستی (حدود 30 دقیقه یا دقیقتر 28 دقیقه) است.

این برنامه (من و شما ) حداقل در برخی قسمت‌ها حالتی از برنامه های موسوم به (HARD TALK) به خود می‌گیرد، یعنی برنامه ای گفتگو محور اتفاقا نه از نوع آسان آن بلکه از نوع سختش به دلیل اینکه در این برنامه‌ها موضوع خود مهمان است و نوع زندگی، اعتقادات، برخوردهای شغلی، تصمیم گیری‌ها و ... مهمان به چالش کشیده می‌شود.

نمونه اش برنامه هفته گذشته که با حضورسام درخشانی بود و او درباره بسیاری از مسائل زندگیش من جمله به دنیا آوردن فرزندش در کانادا حرف زد. (به نوعی از نمونه‌های داخلی می توان گفت برنامه ماه عسل احسان علیخانی هم در این دسته قرار می گیرد یا قبل‌تر برنامه مثلث شیشه‌ای رضا رشیدپور)

این گونه برنامه‌ها یک مجری دارد و یک مهمان، بنابر این طرح مجری وکارشناس از اساس غلط است چون برنامه‌ای نیست که موضوعی را مطرح کند و از کارشناسی دعوت کرده باشند تا درباره آن موضوع حرف بزند (مانند برنامه‌های بخش‌های خبری یا پایش، ثریا و ...) ولی چه بسا در خلال برنامه نظر مهمان را درباره مسائل مرتبط با حرفه‌اش سوال یا سوالاتی پرسیده شود.

ماجرای فراستی و ظلی‌پور از زاویه‌ای دیگر - 6

این که مسعود فراستی از همان ابتدا برنامه شرط می‌گذارد که من فقط راجع به آفت سینمای کمدی ایران حرف می‌زنم به گونه‌ای درک نکردن شکل این برنامه و نقض شکل برنامه است چون این برنامه ازاساس شکل و فرم دیگری دارد و بعید است که منتقد سینمایی معروف از این قضیه بی خبر باشد.

مسعود فراستی شناخته شده ترین منتقد سینمای ایران به مدد حضور در تلویزیون است، فارغ از ارزش‌گذاری شیوه نقد او، اما او کراکتری رسانه‌ای دارد و اتفاقا در این حرفه مویی سپید کرده است هم در زمینه نوشتاری و هم در زمینه تصویری و ... او به زیر و بم رسانه و اتفاقات ان آشناست از همان سوال اول مجری (سوال درباره نوع پوشش) فراستی احساس کرد که چه اتفاقی قراراست برای او رخ بدهد و به همین دلیل گفت که من آمده‌ام فقط درباره سینما حرف بزنم و به سوالاتت راجع به مسعود فراستی جواب نمی دهم. اگرچه موضوع مطرح شده برای سینما ایران بسیار مهم و جدی است اما فراستی مکان و زمان و برنامه غلطی را برای طرح این موضوع انتخاب کرده بود که عملا هم دیدیم علی رغم مطرح کردن ان اساسا به آن پرداخته نشد.

دیالوگ‌های رد و بدل شده بعد از این اتفاق در کل برنامه را مرور کنیم:

ظلی‌پور به فراستی : «مسعود فراستی که اینقدر نقد می کنه بنظرش نمیاد که آدم بد تیپیه؟ براش مهم نیست؟» «وقتی میگی خسرو شکیبایی در نقش هامون مونده من یه کم سِر میشم» «چرا اینقدر محکم حرف می زنین شما؟» «شما بیشتر از اون 6 میلیون نفر می‌دونین؟» « کاملا آدم ضعیف کشی هستی شما» «اصلا کارت اینه شما، کسی که چیز خوب هم می بینه میگه بده»

ماجرای فراستی و ظلی‌پور از زاویه‌ای دیگر - 11

و باز هم ادامه داد: «اگه (منو) نمی شناختین که از دیروز تا حالا نمی‌گفتین تورو خدا تو بیا دنبال من» «برای من هم اهمیتی نداره که شما منو بشناسین یا نشناسین» «شما خیلی خوشکل حرف می‌زنین بلدی خوب بسته‌بندی بکنی، البته من هم بلدم» «چرا فکر می‌کنین حرفهای شما آقای فراستی کمک می‌کنه به سینما؟» «مسعود فراستی اینقدر هم که فکر می‌کنه آدم تاثیرگذاری نیست»

«[مسعود فراستی] هی میگه من، من، من خیلی هم خودشیفته حرف می‌زنه» « در برنامه هفت خانم میلانی گفت شما هیچی از زنها نمی فهمین، آقای جیرانی به شوخی گفت مسعود 2 تا زن گرفته مگه میشه هیچی از زنها نفهمه؟»

و در مقابل فراستی خطاب به ظلی‌پور : «خیلی هم، خیلی هم خوشتیپم» / «پس همه سوالای تو باد هوا» / «سِر بشو، خوبه برات» / « نمی خواد به من بگی بنظرت چیه، مطلقا نه سلیقه داری، نه سوادشو داری تو همین چند دقیقه نشون دادی» / «من به بیشتر از 6 میلیون (بینندگان فیلم هزارپا) هم توهین خواهم کرد همین الان»

«من اصلا آرش ظلی‌پور نمی شناسم، مطرح هم برام نیست که بخوام گوشه رینگش بذارم» / «این ابتذاله» / «کاش حرفها رو می‌فهمیدی» / «خاله زنکی‌هاشو شنیدی اصل رو نشنیدی» / «حرفتو تموم کن چون ادب نداری که بذاری طرف مقابل ...»

و ترک برنامه از طرف فراستی.

ماجرای فراستی و ظلی‌پور از زاویه‌ای دیگر - 17

تمام مباحث این 30 دقیقه با استناد به حرفهای هر 2 نفر در همین برنامه نشان دهنده این است که این دو با هم گذشته‌ای دارند و فقط بحث الان یا چند ساعت و چند روز اخیر نیست، قضیه برمی‌گردد به شروع برنامه هفت همانطور که ظلی پور اشاره می کند: «من قبل از اینکه شما به برنامه هفت بیاین در اون برنامه بودم » و بعد تعریف می کند که چگونه فراستی را به برنامه هفت وارد کرده‌اند و .... بازخوانی رفتار و گفتار هر 2 بیانگر این است که این رشته سر دراز دارد.

این پرسش از مسعود فراستی بحق است که چگونه در برنامه‌ای حاضر شده اید که مجری آن را نمی شناسید و اصلا هم برایتان مطرح نیست؟ کمی این اظهارات به شوخی می‌ماند و به همین دلیل هم مجری سعی می‌کند در تمام برنامه دلایلی ارائه دهد که ما با هم گذشته‌ای داریم و به این شکل نیست که می‌گویی و ...

و از جهت دیگر باید از ظلی‌پور پرسید آیا مهمانی را به برنامه‌ دعوت کرده‌اید که جدای از زاویه داشتن با عقایدش، به طور شخصی چنان در تقابل پیش می‌روید و سعی در قرار دادن مهمان در مقابل مخاطبان می‌کنید که در لحظاتی برنامه به صحنه بازجویی شبیه می‌شود مانند: «نظرتون راجع به فیلم تنگه ابوقریب چیه؟» و ...در واقع اتفاق رخ داده این است که فراستی در دامی افتاد که ظلی‌پور برایش گسترده بود بازی که در انتها به ترک صحنه و برنتابیدن نقد بیانجامد و سندی شود بر اینکه منتقد همیشه ناراضی تحمل نقد ندارد! (البته اگر بشود این مدل برخورد را نقد نامید)

از طرف دیگر فراستی هم با برخورد از بالا به پائین و تحقیر ظلی‌پور کاری کرد که مجری هم در بازی دیگری بیافتد (از دست دادن شان حرفه‌ای و عصبانیت و شخصی کردن ماجرا) جهت دفاع از خود!

ماجرای فراستی و ظلی‌پور از زاویه‌ای دیگر - 22

پشت این بازی در بازی (نمی دانم باید گفت بچه گانه یا دسیسه وار یا ...) یک واقعیت بزرگ خود را نشان داد و آنهم این است که : همه این بازی‌ها بسیار نازل، بی ارزش و مبتذل یا به قولی «چیپ» بود. یک موقعیت نازل و مبتذل یکسان بود برای هر دو طرف.

در یک بازی چیپ دیگر ارزشگذاری وجود ندارد و نمی توان گفت حق با این است یا آن؟ کل ماجرا بی ارزشتر از آن است که به کسی حق داد یا گفت او پیش کسوت است و فلانی جوانکی بیش نیست و ...

بازنده اصلی این ماجرا تلویزیون است که دو چهره معروف گشته از طریق این رسانه چنین نمایش تاسف باری از خود به اجرا می‌گذارند که آستانه تحمل هر دو نفر آنقدر پائین است که نمی توانند مقابل تماشاگران، بحران بوجود آمده را مدیریت کنند.

بهر حال اگر قصد رویارویی و جواب به همدیگر را هم داشتند، آن هم هنری است که آداب آن فرق دارد نه به این شکل دم دستی و احساساتی‌ از سوی هردو طرف ماجرا.

باید مد نظر داشت که هر برنامه‌ HARD TALK هم که تولید می شود هدف مشخصی دارد و قرار است برای مخاطب دستاوردی به همراه داشته باشد، واقعا نتیجه این بخش از برنامه "من و شما" برای مخاطب چه بود؟ جز نمایش یک ابتذال تاسف آور و تسویه حسابهای شخصی در رسانه ملی.

خواندن خبر در سایت منبع

یادداشت مسعود فراستی درباره اتفاقات برنامه «من و شما»

دنیای اقتصادخبرگزاری دنیای اقتصاد
یادداشت مسعود فراستی درباره اتفاقات برنامه «من و شما»
مسعود فراستی منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی اعلام کرد که صدای هشدار و اعتراض جمعی بسیاری علیه ابتذال، اخلاق‌فروشی و ارزش‌فروشیِ فراگیر در سینما و تلویزیون، به گوش همه رسید.فراستی که جمعه نهم آذر به برنامه «من و شما» در شبکه شما رفته بود به دلیل برخورد مجری؛‌ این برنامه زنده تلویزیونی را ترک کرد و ویدئوی این برنامه خیلی سریع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش وسیع مخاطبان را به همراه آورد.

به دنبال این واکنش‌ها فراستی در یادداشتی نوشت: «نه آن مجری، و نه کل مجریان و تهیه‌کنندگان رنگارنگ تلویزیونی از این قماش، و برنامه‌های مبتذل‌شان، مساله‌ من نیستند. برنامه‌ امروز برخلاف طراحی عده‌ای برای تخریب نقد، علیه خودشان تمام شد، و صدای هشدار و اعتراض جمعی بسیاری علیه ابتذال، اخلاق‌فروشی و ارزش‌فروشیِ فراگیر در سینما و تلویزیون، به گوش همه رسید. خسارتش هم برای من، بسیار ناچیز بود.» همچنین درپی جنجال‌های این مصاحبه عوامل و مجری برنامه «من و شما» توبیخ شدند و محمدمهدی قاسمی مدیر شبکه شما به دلیل «مکدر شدن ذهن بینندگان» از مخاطبان عذرخواهی کرد. نقد فراستی به فیلم «هزارپا» و مخاطبان آن جدل کلامی بین او و مجری برنامه ایجاد کرد. این جدال پس از آنکه فراستی گفت ظلی‌پور را نمی‌شناسد تشدید شد و بحث به برنامه هفت و نحوه حضور فراستی در آن برنامه کشیده شد و سرانجام باعث شد فراستی برنامه را ترک کند.

خواندن خبر در سایت منبع

آیا صداوسیما از کیمیایی و تبریزی هم بابت عبارات کذایی فراستی عذرخواهی کرد؟

خبر فوریخبرگزاری خبر فوری
آیا صداوسیما از کیمیایی و تبریزی هم بابت عبارات کذایی فراستی عذرخواهی کرد؟
مهرزاد دانش منتقد سینما از برخورد گزینشی صداوسیما با برنامه‌هایی که به افراد شاخص توهین می‌کنند، انتقاد کرد.

مهرزاد دانش، منتقد سینما در پی حواشی پیش آمده در برنامه «من و شما» و جدلی که میان مسعود فراستی و آرش ظلی‌پور، مجری این برنامه پیش آمد، در کانال تلگرامی‌اش، نوشت: «رفتار و گفتار آقای آرش ظلی‌پور در برنامه «من و شما» در برابر آقای مسعود فراستی به لحاظ اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای، در چند زمینه اصلا قابل دفاع نیست. یکی ارجاع کاملا نامربوط و زرد به یک شوخی از طرف آقای فریدون جیرانی در چندین سال قبل در برنامه هفت که معطوف به زندگی زناشویی فراستی بود؛ و دیگری این‌که فراستی را مکررا متهم به این می‌کرد که چرا خود را محور همه چیز می‌داند و دم از «من» می‌زند (در حالی‌که فراستی چنین ادعایی نداشت و مثل هر صاحب نظر دیگری، قاعدتا درباره نظر خودش و دفاع از آن صحبت می‌کرد)؛ و دیگر آن‌که سخنان او را به استناد این که این همه سال است دارد تکرار می‌کند و تأثیری در مناسبات سینمایی نداشته، باطل می‌دانست (کم‌تأثیر بودن فرضی یک ایده، لزوما دلالت بر بطلان منطقی‌اش ندارد). حال بگذریم از این که به کارگیری عبارت «گفتمان» به جای «گفت‌وگو»، نشان از کم‌سوادی مجری برنامه‌ای فرهنگی و مثلا گفت‌وگو محور دارد. 

این مقدمه، نشانه دفاع از منش و روش فراستی در نقد فیلم نیست. همراهان و همکاران می‌دانند که نگارنده، بیش‌ترین نقدهای مکتوب و غیرمکتوب را به رویکرد این همکار پیشکسوتش در عرصه نقدپردازی داشته است؛ چه آن زمان که در برنامه هفت، در بررسی فیلم بی‌خود و بی‌جهت، به موضع‌گیری در برابر رویکرد نادرست ایشان در تعمیم معیارهای ارزیابی سینمای کلاسیک به سینمای غیرکلاسیک پرداخت، و چه آن زمان که ادبیات ایشان را در استعمال الفاظی همچون «دیاثت فرهنگی» در نقد فیلمی از کمال تبریزی تقبیح کرد و چه زمانی که ایشان در حضور دو سه سال قبلش در مجلس شورای اسلامی، به گونه ای در وصف برخی فیلم‌ها سخن ایراد کرد که گویی قرار است پرونده‌های امنیتی برای سازندگان‌شان تشکیل شود و رعایت نکردن مرزبندی بین نقد سینمایی و پرونده‌سازی سیاسی، مورد ایراد شدید نگارنده قرار گرفت. 

اما همه این‌ها، به علاوه بسیاری دیگر از نمونه‌های مشابه که از فراستی در طول یکی دو دهه اخیر سر زده است، اصلا و ابدا توجیه‌کننده توهین به او در برنامه‌ای تلویزیونی نیست. اسباب حیرت است که برخی دوستان با استناد به این‌که مثلا زمانی او در بررسی فیلمی از کیمیایی عبارت خودارضایی را به کار برده بود یا چندین بار همان لفظ زننده دیاثت را در نقد فیلم تکرار کرده بود، حالا مدعی‌اند که خوب شد یکی مثل خود او، رفتاری مشابه را بر سرش پیاده کرده است! آقایان! دست از این قطب‌بندی‌ها برداریم.

موضوع، موضوع یارکشی و انتقام و دل خنک شدن و این قبیل فضاهای نازل نیست. موضوع، موضوع اخلاق است. اگر کسی در رفتار و گفتارش، برخی ملاک‌های اخلاقی را رعایت نمی‌کند، ما مجاز نیستیم در برابر او، از همان شیوه او بهره ببریم و یا از به‌کارگیری این شیوه توسط فرد دیگر، ابراز خرسندی کنیم. اخلاق، جوهره وجودی آدمیزاد است و خدشه به آن، به هر بهانه و توجیهی، حتی در تنبیه فردی که که گاه اخلاق را رعایت نمی‌کند، بیش از هر چیز، حیثیت انسانی خودمان را نامعتبر می‌سازد. 

فراستی که البته بسیاری از نقدهایش خوب و مستدل و به‌جا است؛ اما در برابر همان نقدهای آمیخته‌اش به توهین و پرونده‌سازی و معیارهای نامرتبط، می‌توان محکم موضع گرفت و آلوده به بی‌ادبی و زردپردازی هم نشد. چرا فکر می‌کنیم قاطعیت، ملتزم به اخلاق‌زدایی است؟

اما سخن دیگر درباره موضع خود مدیران صدا و سیما است که صحبت از توبیخ گردانندگان این برنامه و از جمله مجری‌اش کرده‌اند. بسیار عالی! ولی جای این پرسش بسیار باقی است که آیا صدا و سیما، فقط در برابر توهین به کسانی که همراهی با بسیاری از سیاست‌هایش دارند این همه حساس است که فوری جبران مافات می‌کند و یا این‌که توهین‌یابی‌اش دوست و غیردوست نمی‌شناسد و عدالت را در این‌باره برای همه اعمال می‌کند؟ آیا صدا و سیما  تاکنون از آقایان تبریزی و کیمیایی بابت آن عبارات کذایی آقای فراستی عذرخواهی کرده و به تنبیه گردانندگان برنامه مورد نظر پرداخته است؟ آیا این همه دشنام‌های سیاسی و فرهنگی که در برنامه های گوناگون به افرادی که به هر دلیل با برخی سیاست‌های رسمی همراه نیستند و به آن نقد دارند، نیازمند جبران مافات نیست؟ اصلا بیایید از برنامه معروف و البته منفور «هویت» شروع کنیم که دو دهه از تولیدش هم گذشته و عذرخواهی بابت تولیدش خیلی هم قرار نیست به فضای فعلی لطمه بزند. در آن برنامه به بسیاری از فرهیختگان فرهنگ این دیار انگ و ننگ‌های سیاسی و امنیتی وارد شد و کسی از مدیران سیما هم در این دو دهه ککش نگزید. توبیخ گردانندگان آن برنامه را نخواستیم، امکان دارد یک عذرخواهی رسمی بابت تهیه و پخشش بفرمایید؟ 

و در پایان؛ اشاره به سینه‌چاک کردن برخی رسانه‌ها و افراد خودارزشی‌پندار در این ماجرا که خود شهره به انگ زدن‌های سیاسی و امنیتی و اخلاقی به هر کس که در دایره تنگ «خودی»‌های‌شان نمی‌گنجد هستند، خالی از وجه نیست. این هم از طنزهای روزگار است، یکی از هزاران!»

خواندن خبر در سایت منبع

نظرها

در ادامه بخوانید

عصر ایرانعصر ایران21 ساعت قبل
مداحان کم سواد و بی سواد یا بی توجه به گستره مخاطبان همین اند و از آنها انتظاری نیست. هر قدر صدای نخبگان را از تلویزیون کمتر بشنویم ناگزیریم سیمای این گونه مداحان را ببینیم. عذرخواهی تلویزیون را هنگامی می‌توان باور کرد که این قدر به بی سوادان میدان ندهد. در رسانه‌ای است که فرهنگ را همان ایدیولوژی می‌داند و ایدیولوژی را هم قرائتی خاص و تنگ. تا درهاشان براین پاشنه می‌چرخد هم از این اتفاق‌ها رخ می‌دهد و هم باز باید عذرخواهی کنند.
ایسناایسنا9 ساعت قبل
عکس‌های منتشر شده از فضانوردان معمولا تصاویر رسمی از آن‌هاست؛ اما آموزش فضانوردان، همیشه این‌گونه نیست و لحظه‌هایی در وضعیت‌های خاص قرار می‌گیرند که رسمی نیستند و کمتر عکسی از آنها در این موقعیت‌ها منتشر می‌شود. به گزارش ایسنا، همه ما عادت کرده‌ایم که فضانوردان را ضمن تمرین‌های قبل از سفر، در لباس فضایی و یا در مراکز آموزشی و یا شبیه‌ساز سفینه‌های فضایی، ایستگاه‌های فضایی و مشابه آنها ببینیم. عکس‌هایی که می‌بینید صحنه‌هایی است از آموزش فضانوردان که کمتر دیده شده: در سه تصویر اول «گریسام» و «یانگ»، فضانوردان جمینی -۳ در حال صحبت درباره مأموریت شأن با کارشناسان ناسا هستند؛ البته در حالتی خاص! در عکس بعدی استراحت «چارلز کنراد» بعد از یک تمرین با همکارانش در مورد عملیاتی که باید در پرواز فضایی داشته باشند؛ صحبت می‌کند، البته در وضعیتی غیررسمی! نخستین گروه‌های فضانوردان، از خلبانان طراز اول به حساب می‌آمدند؛ اما همین افراد هم برای سفر به فضا مجبور بودند تن به تمرین‌هایی بدهند که ظاهرا برای خلبان‌هایی در آن سطح خنده دار به نظر برسد.

منتقد سینما: شهرزادی‌ها درباره رضوی موضع بگیرند

برترین‌هابرترین‌ها20 ساعت قبل
ایسناایسنا23 ساعت قبل
۸ عنوان کتاب از سوی ناشر آستان قدس رضوی شامگاه پنجشنبه دوم خرداد در نمایشگاه قرآن کریم رونمایی شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم کتاب ۶ جلدی «فقه احادیث الامام رضا»، جلد اول «شیعیان حجاز» مربوط به دوران عثمانی، بین سال‌های ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۳ میلادی، جلد اول «بوستان سالکان» شرح صحیفه سجادیه و ادیان خراسان در عصر امام رضا (ع) رونمایی شد. همچنین کتاب «علی بن موسی الرضا (ع) در انساب و تاریخ»، مربوط به تاریخ تحلیلی زندگانی امام رضا (ع)، «صحیفه سجادیه کتاب زندگی»، «اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات» و «کرامات پروردگار»، جستارهایی درباره میلاد امام رضا (ع) و دهه کرامت از تازه‌های نشر آستان قدس رضوی بود که دراین مراسم رونمایی شد. بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. انتهای پیام
ایسناایسنا2 ساعت قبل
مدیرعامل آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی برنامه‌های شب‌های قدر در این امامزادگان را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی، مهدی مزینانی در جلسه ستاد برگزاری مراسم شب‌های قدر گفت: در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در این آستان برگزار می‌شود که برگزاری جزءخوانی قرآن کریم، بیان احکام و قرائت ادعیه، سوگواره حضرت خدیجه (س)، جشن ولادت امام حسن مجتبی (ع) و اطعام فقرا و مستمندان از جمله برنامه‌های برگزار شده است که با استقبال پرشور زائران و مجاوران این آستان مواجه شده است. وی با تأکید بر فضیلت احیا شب‌های قدر خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی در ماه مبارک رمضان، برنامه احیا شب‌های قدر است که هر ساله با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم غرب تهران برگزار می‌شود و اماکن مذهبی در این ایام، گسترده‌ترین اجتماع مردمی را شاهد هستند چراکه بنا بر روایات امامان معصوم (ع)، فضیلت این شب از هزار ماه بیشتر است و مقدرات انسان در یک سال آینده رقم خواهد خورد. وی در تشریح برنامه‌های شب‌های قدر آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی گفت: مراسم احیا ء شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم و بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۲:۳۰ با قرائت دعای جوشن کبیر آغاز می‌شود و پس از آن برنامه مداحی، اجرای تواشیح، سخنرانی علمای اعلام و برگزاری مراسم احیا و قرآن به‌سر برگزار خواهد شد. مزینانی با دعوت از عموم مردم برای حضور در این مراسم معنوی گفت: آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی در محیطی معنوی، آرام و دل‌انگیز در شب‌های قدر پذیرای عموم مردم است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق بزرگراه اشرفی اصفهانی، بعد از تقاطع پونک، بلوار پونکی، کوچه امامزاده به این آستان مراجعه کنند.

اخبار بیشتر