حواشی مستند «هاشمی زنده است»، کدام هاشمی زنده است؟
  1. خبری
  2. پوشش‌های خبری
  3. فرهنگ
پوشش خبری

حواشی مستند «هاشمی زنده است»، کدام هاشمی زنده است؟

کارگردان مستند «هاشمی زنده است»: اگر بگوییم بی‌طرف بوده‌ایم دروغ گفته‌ایم

خبر فوریخبرگزاری خبر فوری
کارگردان مستند «هاشمی زنده است»: اگر بگوییم بی‌طرف بوده‌ایم دروغ گفته‌ایم
خبرگزاری مهر با علی طادی کارگردان مستند "هاشمی زنده است"و سیدیزدان حبیبی معاون محتوایی شرکتی که این فیلم را ساخته، مصاحبه کرده است.

بخشی از اظهارات مطرح شده در مصاحبه را می‌خوانید:

* ۶ ماه پیش از فوت ایشان حوالی شهریورماه بود که کار ساخت این مستند را آغاز کردیم و متاسفانه یک روز که در مرحله تدوین بودیم شایعه فوت ایشان منتشر شد.

* بعد از فوت ایشان یکی دو ماه فرآیند تولید متوقف شد و بعد از آن حوالی مرداد ۹۷ بود که بار دیگر فیلمنامه را بازنویسی کردیم و تولید را مجدد کلید زدیم. برای منابع این مستند تمام مجموعه خاطرات آقای هاشمی و تمام خطبه‌های او را خواندیم و فیش‌برداری کردیم. از روایت‌ها و خاطرات نزدیکان ایشان هم استفاده کردیم و مورد پژوهش قرار دادیم.

* واقعا اگر مستندسازی ادعای بی‌طرفی کند دروغ می‌گوید؛ بالاخره باید نسبت به سوژه موضعی داشته باشی. این به معنای گرایش به یک جبهه سیاسی نیست اما از نظر محتوا باید نسبت به موضوع موضع مشخصی داشت. مهم این است که در طرح موضع خود، انصاف را رعایت کنید.

* کتاب «توسعه و تضاد» آقای فرامرز رفیع‌پور بخشی از پشتوانه نگاه انتقادی است. بخشی از نریشن‌های فیلم عینا از متن همین کتاب استخراج شده است. *

*خیلی علاقه‌مندم از دوستان و نزدیکان آقای هاشمی بپرسم مستند من سیاه‌نماتر است یا کتاب «عالیجناب سرخ‌پوش»؟ چرا نسبت به آن این اندازه حساسیت نشان داده نشد؟ چرا نسبت به نویسنده آن چنین هجمه‌ای نبود؟

یادآور می‌شود دکتر فرامرز رفیع پور از استادان برجسته جامعه شناسی ایران است که در آلمان نیز کرسی استادی دارد. رفیع پور در میان جامعه شناسان ایرانی به چهره‌ای مخالف توسعه شهرت دارد. به نظر می‌رسد مستند «هاشمی زنده است» صرفا به این دیدگاه از توسعه که منتقدان جدی در کشور دارد، توجه کرده است.

خواندن خبر در سایت منبع

کارگردان مستند هاشمی: بیطرف نبوده‌ایم

برترین‌هاخبرگزاری برترین‌ها
کارگردان مستند هاشمی: بیطرف نبوده‌ایم
خبرگزاری مهر با علی طادی کارگردان مستند "هاشمی زنده است"و سیدیزدان حبیبی معاون محتوایی شرکتی که این فیلم را ساخته، مصاحبه کرده است.

خبرگزاری مهر با علی طادی کارگردان مستند «هاشمی زنده است» و سیدیزدان حبیبی معاون محتوایی شرکتی که این فیلم را ساخته، مصاحبه کرده است.

کارگردان مستند هاشمی: بیطرف نبوده‌ایم - 1

بخشی از اظهارات مطرح شده در مصاحبه را می خوانید:

* ۶ ماه پیش از فوت ایشان حوالی شهریورماه بود که کار ساخت این مستند را آغاز کردیم و متاسفانه یک روز که در مرحله تدوین بودیم شایعه فوت ایشان منتشر شد.

* بعد از فوت ایشان یکی دو ماه فرآیند تولید متوقف شد و بعد از آن حوالی مرداد ۹۷ بود که بار دیگر فیلمنامه را بازنویسی کردیم و تولید را مجدد کلید زدیم. برای منابع این مستند تمام مجموعه خاطرات آقای هاشمی و تمام خطبه‌های او را خواندیم و فیش‌برداری کردیم. از روایت‌ها و خاطرات نزدیکان ایشان هم استفاده کردیم و مورد پژوهش قرار دادیم.

* واقعا اگر مستندسازی ادعای بی‌طرفی کند دروغ می‌گوید؛ بالاخره باید نسبت به سوژه موضعی داشته باشی. این به معنای گرایش به یک جبهه سیاسی نیست اما از نظر محتوا باید نسبت به موضوع موضع مشخصی داشت. مهم این است که در طرح موضع خود، انصاف را رعایت کنید.

* کتاب «توسعه و تضاد» آقای فرامرز رفیع‌پور بخشی از پشتوانه نگاه انتقادی است. بخشی از نریشن‌های فیلم عینا از متن همین کتاب استخراج شده است. *

*خیلی علاقه‌مندم از دوستان و نزدیکان آقای هاشمی بپرسم مستند من سیاه‌نماتر است یا کتاب «عالیجناب سرخ‌پوش»؟ چرا نسبت به آن این اندازه حساسیت نشان داده نشد؟ چرا نسبت به نویسنده آن چنین هجمه‌ای نبود؟

یادآور می‌شود دکتر فرامرز رفیع پور از استادان برجسته جامعه شناسی ایران است که در آلمان نیز کرسی استادی دارد. رفیع پور در میان جامعه شناسان ایرانی به چهره‌ای مخالف توسعه شهرت دارد. به نظر می‌رسد مستند «هاشمی زنده است» صرفا به این دیدگاه از توسعه که منتقدان جدی در کشور دارد، توجه کرده است.

خواندن خبر در سایت منبع

پاسخ زاکانی به هاشمی: پدر مرحوم‌تان دنبال فرستادن زنان بدحجاب به اردوگاه کار اجباری بود

برترین‌هاخبرگزاری برترین‌ها
پاسخ زاکانی به هاشمی: پدر مرحوم‌تان دنبال فرستادن زنان بدحجاب به اردوگاه کار اجباری بود
علیرضا زاکانی نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای سرگشاده به اظهارات اخیر محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران پاسخ داد.

خبرگزاری فارس: در پی نامه سرگشاده محسن هاشمی در واکنش به سخنان علیرضا زاکانی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پیرامون کارنامه مرحوم هاشمی رفسنجانی)، علیرضا زاکانی در قالب نامه‌ای سرگشاده، به اظهارات هاشمی پاسخ داد که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای محسن هاشمی

سلام علیکم

جنابعالی در واکنش به بخشی از اظهارات بنده در میان دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که حاوی نقد مستدل به عملکرد و گفتار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، در نامه‌ای خطاب به اینجانب از تعبیراتی استفاده کرده‌اید که جدای از ناروا بودن و تهمت زدن، با شخصیت‌هایی تناسب دارد که شما بهتر از بنده با آن‌ها آشنایی دارید.

جنابعالی در واکنش نسبت به اظهارات بنده، از لفظ «افراطی» و کسانی که به منافع ملی ضربه زده‌اند بهره برده‌اید! به نظر شما معیار افراط و افراطی‌گری چیست و چه کسانی لایق چنین وصفی هستند؟

جنابعالی به جای پاسخ مستدل گفته‌اید:

«البته همانگونه که گفتم آشکار شدن حقایق و بلوغ فکری جامعه به حدی رسیده است که قضاوت کند چه کسی برای دفاع از مردم و منافع مردم از خود، آبرو، خانواده و جایگاهش گذشت و چه کسانی با افراطی‌گرایی و اقدامات نسنجیده، منافع ملی و مصالح کشور را به مخاطره انداخته و انقلاب را دچار آسیب کردند و نیازی به پاسخ دادن بنده نیست.»

آقای هاشمی!

اجازه بدهید برای روشن شدن افراط و افراطی‌گری از اظهارات پدر مرحومتان بهره ببرم.

ایشان در اواخر سال ۱۳۹۲، در جمع اعضای حزب اصلاح‌طلب اراده ملت ایران می‌گویند:

«تندروی گاهی کار را خراب می‌کند … ما خودمون دهه اول انقلاب دچار تندروی شدیم، تندروی‌هایی کردن که عده‌ای از مردم را رنجاندن، البته اکثریت اینکار را نکردن، یه عده‌ای رنجیدن، نباید اینکارها را انجام می‌دادن … باید تندروی نمی‌کردن، دادگاه‌ها تندروی کردن، هرکسی از بخش‌های مختلف تندروی کردن، نباید اینطوری می‌شد، بعدش هم تندروی‌ها عوض شد و نوع دیگری پیدا کرد … [۱]»

اما به راستی منظور مرحوم هاشمی از افراطی‌گری و افراط گریان چیست و کیست؟

باز هم اجازه می‌خواهم برای روشن‌تر شدن معنای افراط، از اظهارات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بهره ببرم.

آقای هاشمی در روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۵ با اختصاص بخشی از خطبه نماز جمعه به مسئله خانواده و حجاب و عفاف، به انتقاد از رواج الگوهای غربی در بین خانواده‌ها پرداخته و در یک رویکرد عجیب وغیرقابل‌قبول درباره بدحجاب‌ها چنین می‌گوید:

«ما الآن افرادی را می‌بینیم و هرقدر نصیحت می‌کنیم و از طریق تقوا می‌خواهیم به این محیط سالم برسانیم هنوز یک مقاومت‌های منفی هست و خانم‌هایی متأسفانه پس از هفت سال از انقلاب هنوز به این راضی‌اند که مقداری از مویشان بیرون باشد؛ تابه‌حال با این‌طور افراد خیلی با نصیحت و موعظه برخورد کرده‌ایم و هنوز هم بعضی از شهرهای بزرگ این بلیه را دارند و در بعضی مغازه‌ها این‌گونه مسائل ترویج می‌شود و در بعضی ادارات هنوز خوب مراعات نمی‌شود و این‌ها خطرناک است و فکر می‌کنم که پس از هفت سال تحملمان هم تمام بشود.

مردم حزب‌الله چند بار طغیان و دیدید که در خیابان‌ها ریختند و از همین تریبون نماز جمعه، وزیر کشور و دیگران خواهش کردند و به آن‌ها وعده دادیم که این‌ها خودشان آدم می‌شوند و بازمی‌بینیم که مثل‌اینکه این‌ها یک مقدار احتیاج به خشونت دارند [۲]»

جالب‌تر از این اظهارات، خطاب کردن زنان بدحجاب به دزد و ضد انقلاب در دهه شصت توسط پدر مرحومتان است.

به این متن خبری توجه کنید:

«آقای هاشمی در ادامه با دزد خطاب کردن این زنان و همسرانشان می‌گوید: «فکر شده که این‌ها نوعا آدم‌های مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرف‌ها را نچشیده‌اند و با پول‌های بادآورده‌ای که یا شوهرشان دزدیده یا خودشان می‌دزدند یا به ارث رسیده و یا از چیزهای دیگر، دیگر این‌جوری بار آمده‌اند و فکر شده که در هر منطقه‌ای یک اردوگاه برای این‌ها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند، معلمین اخلاق نیز در آنجا بگذارند.

احکام دادگاه! یعنی همین‌جوری نیست که از خیابان بگیرند و به آنجا ببرند؛ کسانی که این‌جوری می‌کنند تحویل دادگاه‌های فوری می‌دهند و دادگاه‌ها این‌ها را محاکمه می‌کنند و اگر دیدند که مداومت بوده، این‌ها را تحویل به اردوگاه می‌دهند. تعیین هم می‌کنند ۳ ماه، ۲ ماه، ۵ ماه، یک سال، دو هفته آنجا بماند درس بخوانند و کار هم بکنند. خرجشان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون این‌ها نوعا از قشر مرفه هستند. یا آنجا کار بکنند و خرج خودشان را بدهند، یا اینکه در همان‌جا نخواستند کار بکنند – چون شورای نگهبان که اجباری نمی‌گوید این‌ها باید کار بکنند، آزادی است- بنابراین اساس آن‌ها بروند آنجا بنشینند و خرجشان را هم شوهرانشان باید بدهد، دولت خرجی به این‌ها نخواهد داد. [۳]»

پاسخ زاکانی به هاشمی: پدر مرحوم‌تان دنبال فرستادن زنان بدحجاب به اردوگاه کار اجباری بود - 21

مرحوم هاشمی در پایان خطبه نماز جمعه خود راجع به دلایل سیاسی برخی بدحجابی‌ها گفت:

«ببینید من بارها در این بحثم گفتم که به این‌ها اهانت مرگ بر بی‌حجاب و این‌ها نکنید، بذارید این‌ها کم‌کم بفهمند، اما نمی‌فهمند؛ بعضی‌هایشان عناد دارند، بعضی‌هایشان اصولا ضدانقلاب هستند؛ یعنی چون با انقلاب مخالف هستند این‌جوری می‌کنند که بگویند ما با انقلاب نیستیم. به‌هرحال مطمئن باشید که از این به بعدان شاء الله با آمدن قانون که حرکت قانونی باشد، دیگر در جمهوری اسلامی ما تحمل نمی‌کنیم که برای تضعیف خانواده و تضعیف رابطه زن و شوهر و تضعیف رابطه بچه و مادر، تضعیف خواهر و برادر و به هم زدن این نهاد مقدس، افراد لاابالی و هوس‌باز بتوانند مصلحت این جامعه را به بازی بگیرند. [۴]»

آقای مهندس هاشمی!

پدر مرحومتان تا اینجای کار، زنان بدحجاب و بی حجاب را دزد و ضد انقلاب معرفی کرده است و حتی به دنبال مصوبه‌ای از شورای عالی قضایی برای فرستادن این زنان به اردوگاه کار اجباری است.

مرحوم هاشمی در خطبه‌ای دیگر، زنان بدحجاب را بی شعور هم خطاب می‌کند.

به این اظهارت هم توجه کنید:

«آقایانی که به کشورهای غربی رفته‌اند، می‌بینند که نسل آنجا به چه بلایی دچار هستند. خانم‌هایی که فکر می‌کنند به نام آزادی و …، این حرف‌ها زده می‌شود، چه می‌کنند؟ وقتی‌که غرب، جنس زن را به‌صورت مانکن در ویترین فروشگاه‌ها می‌گذارد تا زیرپوش، سینه‌بند و شورت را نمایش دهد، آیا این ارزش و آزادی زن است؟! اگر زن‌ها یک‌ذره شعور داشتند، همین نقطه کافی بود که علیه این آزادی شورش کنند. [۵]»

البته پدر جنابعالی دقیقا ۵ سال بعد (سال ۱۳۷۰) و در زمان ریاست جمهوری، حرفی متناقض با این اظهارات و ۱۸۰ درجه برعکس آن می‌گوید.

آقای هاشمی در پرسش و پاسخ با دانشجویان راجع به برخورد با بدحجابی می‌گوید:

«دیگه حالا شما اگر بخواهید بگید که باید چطور باشد و چطور نباشد، یا توی خیابون از نظر شما خانم با حجابی، حجابش مناسب نباشد، اینکه در اسلام هم نیست که ما بتوانم این‌ها را به خاطر این حالت مثلا بیاییم بگیریم حبس بکنیم، اینکه این‌طور نمی‌شود … به‌تدریج ما اولا این‌همه داره نصیحت می‌شود این‌همه داره توجیه می‌شود این‌همه قانون گذراندیم بالاخره نیروهای انتظامی مواظب هستند جایی که طغیانی می‌شود مواظبش هستند اگر فکر می‌کنید که اقدام دولت این باید باشد که آن‌چنان بگیروببند بکند که دیگه هیچ‌کس جرئت نکند تخلفی بکند که این وضع در اسلام هم نیست؛ یعنی اسلام چنین چیزی را از شما خواسته به این اجباری که فکر می‌کنید؟ به نظر من اونایی که زیادتر از این می‌خواهند یه مقداری افراط به نظر می‌رسد پیش می‌آید. [۶]»

حالا به نظر شما منظور پدر مرحومتان از افراط‌گری و تندروی در اوایل انقلاب چه بوده و چه کسانی مدنظرش بوده‌اند؟

فکر نمی‌کنم پاسخ به این سؤال خیلی سخت باشد. بنده و هم رزمانم در آن دوران سخت در جبهه‌ها مشغول دفاع از اسلام عزیز و ایران سربلند بودیم و خود را فدای فرد فرد مردم می‌نمودیم لذا لفظ افراط و افراط گرایی در خور همان افرادی است که در دهه شصت به پیشانی جوانان مردم پونز می‌زدند، در دهه هفتاد اصلاح طلب شدند و به پدر جنابعالی لفظ عالی جناب سرخپوش اعطا کردند و بعد در دهه هشتاد یار غار مرحوم هاشمی شدند و ایشان هم هیچگاه پرچم داری این افراد را نفی نکرد.

آقای مهندس هاشمی!

نکته دیگر آنکه جنابعالی در حمایت و دفاع از مرحوم هاشمی درباره تقلب و همچنین ابطال انتخابات سال ۸۴ نیز چشم خود را بر واقعیت بسته‌اید و یا احتمالا از تاریخ انقلاب و رفتارهای آقای هاشمی مطلع نیستید که اینگونه از معمار شبهه‌افکنی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دفاع می‌کنید. از عبارت معمار شبهه افکن تقلب استفاده کردم زیرا در سال ۷۶، تنها کسی که از میان مسؤولین امر در سطح عالی شبهه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را بدون هیچ مبنا و هیچ دلیل منطقی جا انداخت، آقای هاشمی رفسنجانی بود.

به اظهارات آقای هاشمی در نمازجمعه سال ۷۶، یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توجه کنید:

«حرف سوم ما با مجریان و ناظران این قانون است. مجری‌ها و ناظرها همه مسئولیت گرفتند که قانون را اجرا کنند، مسئولیت گرفتند که از طرف مردم یا رهبری وکیل هستند که قانون را اجرا کنند، حق سوء استفاده از پست و مقام خودشان ندارند، به عنوان یک شخص همه‌مان حق داریم به هرکس رأی بدهیم، از هرکس تعریف کنیم، نظراتمان را بدهیم.

شخصی، مگر آن‌ها که از قانون ممنوع شده‌اند که نباید بگویند، نگویند گناه نکنند، این گناه بزرگ را، این گناه را کوچک فرض نکنید خیلی گناه بزرگی است. بقیه همه مسئولان اجرایی و ناظر باید واقعا این کار را بکنند که همان رأی مردم هست بیاید در صندوق و همان خوانده شود و همان اعلام شود.

ممکن است کسی فکر کند که حالا ما اگر تغییراتی بدهیم شخص مقبولی که خودمان به او ایمان داریم به سرکار می‌آید خوب برای جامعه نفعی است ولی این کار ضرر بنیانی دارد، اعتماد مردم را ضعیف کردن بزرگ‌ترین جنایت است به ملت و نظامی که می‌خواهد به اتکاء مردم این همه مشکلات را حل کند.

شما که می‌دانید ما همیشه با اعتماد مردم کار کرده‌ایم، با اعتماد مردم پیروز شدیم، با اعتماد مردم در جنگ فاتح شدیم، با اعتماد مردم کشور را ساختیم، خوب این اعتماد اینقدر سرمایه عظیمی است، چه درآمدی از این باارزش‌تر است که ما به خاطر او در دل مردم شک بیندازیم که مردم شک بکنند که این‌ها راست می‌گویند یا نه، انتخابات آزاد است یا نه، آراء ما دزدی می‌شود یا نه، باید واقعا مسئولان اجرایی و ناظران به گونه‌ای کار بکنند که خیال مردم راحت باشد، البته این را هم می‌دانم که عده‌ای هستند که ما هر کاری بکنیم آن‌ها حرف منفی می‌زنند که درست نبود و تقلب شد؛ اما اینکه ما خودمان کار بکنیم و سند بدهیم و واقعا این کار را بکنیم خوب این پیش خداوند باید جواب بدهیم، حال هرکس که می‌خواهد باشد، هر مقامی از رئیس جمهور، شورای نگهبان، وزارت کشور، ائمه جمعه، ناظران همه و همه، فرض براین است که ما طبق قانون اساسی و همچنین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم مردم به پای صندوق بیایند و رأیشان را بدهند، ما از مردممان که نمی‌ترسیم، مردم ما که تا به حال هرجا انبوه مردم بودند ما سود کرده‌ایم؛ بنابراین به نظر می‌رسد آن‌ها، من به خصوص مجریانی که مسئولیت من هم آنجا هست مخاطبم آن‌ها هستند، واقعا این خیانت قابل بخشش نیست و امروز هیچ گناهی را بدتر از این نمی‌دانم که کسی به خودش حق بدهد که در آراء مردم دست ببرد یا جریان را منحرف کند. [۷]»

در اظهارات فوق، آقای هاشمی بدون هیچ سند و مبنایی و بدون هیچ شبهه‌ای، به گونه‌ای هشدار می‌دهد که انگار امکان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری فراهم است و ایشان با این اقدام مخالف است و بدون هیچ احتیاطی و مصلحتی، در تریبون نماز جمعه از امکان تقلب صحبت کرده و نسبت به انجام آن هشدار هم می‌دهد.

البته آقای هاشمی بعدها درباره این اظهارات توضیح می‌دهد و می‌گوید:

«همان روز قبل از اینکه خطبه را بخوانم، در اتاقکی که در دانشگاه قبل از نماز می‌نشینیم، هردو طرف پیش من آمدند و شکایت کردند که ممکن است از طرف مقابل تقلب وسیعی انجام شود.

دوم خردادی‌های بعدی و چپی‌ها می‌گفتند که بسیج و سپاه برای تقلب‌ها مجهز شده‌اند و این طرفی‌ها می‌گفتند آنها برنامه‌ریزی وسیعی کرده‌اند و دانشجویان، دانش‌آموزان و عده‌ای زیادی از زن‌ها را سازماندهی کرده‌اند که تقلب کنند و راه تقلب‌ها را هم می‌گفتند. من وقتی می‌گفتم، تقلب یکطرفه را نمی‌گفتم. شما آن خطبه را هم یک‌طرفه نمی‌بینید. به همه می‌گفتم. نگرانی تقلب هم بود، چون خیلی داغ شده بود. من تصمیم گرفته بودم که با متقلب برخورد کنم و تصمیم خودم را هم گفتم. به وزارت کشور هم رفتم و به آنها گفتم که اگر تقلبی شود، هرچه دیدید از چشم خودتان دیدید. یک موضوع دیگر هم بود که نگرانی‌آور شده بود. من از بازرسی کل کشور و شخص آقای رئیسی خواسته بودم که به جریان انتخابات بپردازند و زیرنظر داشته باشند. شورای نگهبان با نظارت آنها مخالفت کرد و دلیل موجهی برای این مخالفت نمی‌دیدم و حتی با حضور بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری هم موافق نبودند.

ثانیا همیشه فکر می‌کردم و می‌کنم که اصولا آرای مردم امانت است و باید حفظ شود و هیچ قبول ندارم که با تقلب یا حتی فریبکاری در تبلیغات و سیاست‌ها و بازی‌ها رأی جمع کنند. عقیده دارم که نباید با آرای مردم بازی شود. بارها هم گفتم که افکار عمومی در مجموع کمتر اشتباه می‌کند و بگذاریم افکار عمومی قضاوت کند

مسئله بعدی اینکه توقع از رئیس‌جمهور این است که وظیفه‌اش را در یک مسئله به این مهمی جدی بگیرد. من با ابهت مسئله را مطرح کردم که بدانند جدی هستم. ضمنا نکاتی هم که گفتم، نکاتی بود که رهبری قبل یا بعد گفتند؛ یعنی چیزی نبود که خالی از محتوا باشد و من فقط ژست جدی بودن را گرفته باشم، بلکه معتقد و مصمم به جدیت بودم. [۸]»

مرحوم هاشمی در انتهای اظهاراتش می‌گوید که این ادعای من درباره تقلب احتمالی با هماهنگی رهبری هم بوده است ولی رهبر انقلاب بلافاصله بعد از این اظهارات در نماز جمعه، پاسخ آقای هاشمی را می‌دهند.

رهبر انقلاب در ۳۱ اردیبهشت ۷۶ در جمع خانواده‌های ایثارگران، به این ماجرا این طور واکنش نشان داد:

«دشمن به همان اندازه‌ای که از اجتماع آرا در روز انتخابات ناراحت است، به همان اندازه هم درصدد است که اگر این تجربه به وسیله ملت ایران با موفقیت انجام شد، شیرینی انتخابات را به دهان مردم تلخ کند. از مدتی پیش نشسته‌اند و برای این قضیه برنامه‌ریزی می‌کنند. شایعه تقلب در انتخابات و صوری بودن آن را مطرح کردند، لطیفه و متلک درست کردند و در دهان مردم انداختند؛ بعضی هم البته ناآگاهانه آنها را تکرار می‌کنند. من باید عرض کنم، شایعه این که در انتخابات تقلب خواهد شد، از طرف دشمن است.

رادیوهای بیگانه، حرف‌های دلسوزانه رئیس‌جمهور محترم را حمل بر چیزهای نامناسب و ناشایسته کردند. حتی بعضی از تحلیلگران و خودیها هم از روی غفلت برداشتند آن مسأله را حمل بر این کردند که آیا چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد! این حرفها چیست؟ مگر ممکن است در انتخابات جمهوری اسلامی، کسی به خود حق بدهد یا جرأت بدهد که در آراء مردم دستکاری کند؟ اولا شورای محترم نگهبان، یک مجموعه عادل و مواظب و ناظر بر انتخاباتند و هیچ راهی را برای تقلب باقی نمی‌گذارند. ثانیا وزیر محترم کشور پیش من آمد و گفت شما مطمئن باشید که ما نمی‌گذاریم یک رأی جا به جا شود. این‌ها مسلمان و انقلابی و متدین و مورد اعتمادند و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته‌اند.

بر فرض در گوشه‌ای یک تخلف کوچک هم انجام گیرد؛ این در نتیجه انتخابات هیچ تأثیری نخواهد داشت. خود من هم مواظبم و اجازه نخواهم داد که کسی به خود حق بدهد، تقلب در انتخابات را که یک عمل هم خلاف شرع و هم خلاف اخلاق سیاسی و اجتماعی است، انجام دهد. چنین کاری هرگز نخواهد شد. بعضی خیال کرده‌اند که حالا چه اتفاق می‌افتد. من بخصوص از رئیس‌جمهور محترم استفسار کردم و گفتم شاید ایشان خبری دارند؛ اما ایشان گفتند که نه؛ من در همه انتخاباتها، به مسؤولان و دست‌اندرکاران سفارش می‌کنم که تخلف نکنند. مسأله خاصی وجود ندارد. عده‌ای جنجال کردند و رادیوهای بیگانه هم های‌وهوی راه انداختند. نخیر؛ انتخابات ان‌شاءالله با اتقان کامل انجام خواهد گرفت. هم مسؤولانی که هستند، مورد اطمینانند، هم خود من نخواهم گذاشت که مسأله انتخابات، خدای نکرده اندکی مخدوش شود. [۹]»

آقای مهندس هاشمی!

جنابعالی مدعی شده‌اید که آقای هاشمی رفسنجانی به دنبال ابطال انتخابات نبوده است، چگونه شخصی که از ابتدا تصور می‌کند امکان تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد و به صراحت اعلام می‌کند که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ تقلب شده است و مجریان و ناظران انتخاباتی هر آنچه خواستند نوشتند و خواندند، نمی‌تواند دنبال ابطال انتخابات باشد؟

آقای مهندس هاشمی!

در پاسختان به بنده، به بیانیه دوم آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ اشاره کردید و هیچ حرفی از بیانیه اول که در آن حرف از دخالت و تقلب در انتخابات به صورت سازمان یافته انجام شده است نزدید؟

اولین بیانیه هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، بعد از اجرای مرحله اول انتخابات و حضور یافتن ایشان و محمود احمدی نژاد به دور دوم اتفاق افتاد.

آقای هاشمی در این بیانیه می‌گوید:

«در این میان البته آنچه ضرورت داشت که همپای این مشارکت همگانی در نظر گرفته شود، رعایت حسن سلوک انتخاباتی و ادب تبلیغاتی بود که متأسفانه به دلیل پاره‌ای اقدامات و البته دخالت‌های سازمان یافته، منظره باشکوه و امیدبخش انتخابات را آلوده کرد.

حضور شکوهمند ملت این بار از ناحیه کج سلیقگیها و بددلیهای برنامه ریزی شده به رنج افتاد و طی رقابتهای انتخاباتی از طریق تخریب نامزدها و زیر سؤال بردن غیرمنصفانه عملکردهای انقلاب اسلامی و مدیران کشور آغاز شد و در متن برگزاری انتخابات به برخی دخالت‌های سازمان یافته در هدایت آرا انجامید و معلوم نیست این رویه ناصواب اگر نهادینه شود، رو به کجا خواهد برد؟ " [۱۰]

آقای هاشمی در ادامه بیانیه اول خود، به شکایت و اعتراض مهدی کروبی اشاره می‌کند و خواهان احقاق حق کروبی است، البته کروبی هیچ اعتراضی نداشت جز اینکه مدعی بود در انتخابات تقلب شده است.

آقای هاشمی می‌گوید:

"همین جا بنا به ضرورت حفظ حرمت آراء مردم، از مسوولان ذیربط می‌خواهم که در اسرع وقت نسبت به احقاق حق و بررسی به اعتراضات و شکایات، اقدام قاطعانه و عادلانه نمایند و به شکایات برادرم جناب آقای کروبی در مورد انتخابات بعضی از شهرستانها رسیدگی شود. [۱۱]»

آقای هاشمی رفسنجانی بعد از تجربه شکست تلخ و سنگین در دور دوم انتخابات بیانیه دیگری را هم منتشر کردند که مهندس هاشمی فقط به قسمتی از این بیانیه اشاره کردند:

بیانیه آقای هاشمی این است:

«بنا ندارم که در مورد انتخابات، شکایت به داورانی که نشان دادند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری بکنند ببرم و شکایت خود را فقط همانند مورد قبل در دادگاه عدل الهی مطرح می‌کنم، خدایی که باتوکل بر او و برای جلب رضایتش به صحنه آمدم و با او معامله کردم و می‌دانم در انتقام الهی اگر کسی معاقب شود قطعا مردم، انقلاب اسلامی و ایران نخواهند بود و فقط مجرمان واقعی مجازات می‌شوند.

آن‌ها که برای تضعیف رقیب از راه تضعیف انقلاب وارد شدند چون می‌دانستند او در هر حالت از انقلاب اسلامی دفاع می‌کند و ابایی از به عهده گرفتن مسوولیت‌ها ندارد و آنها که به گونه‌ای بی‌سابقه با هزینه‌های ده‌ها میلیاردی از بیت‌المال، این‌جانب و بستگانم را ظالمانه تخریب کردند و آنها که با استفاده زیاد از امکانات نظام به صورت ساماندهی شده و نامشروع در انتخابات دخالت کردند، تردیدی ندارم که جزای چنین ظلمی به کشور و مردم و من، جز خسران دنیا و آخرت نخواهد بود. [۱۲]»

مرحوم هاشمی باز هم در این بیانیه به دخالت ساماندهی شده و نامشروع در انتخابات اشاره می‌کنند و با توجه به شرایط سیاسی و همچنین مخالفت رهبری با رفتارهای برای زیرسؤال بردن و تلاش برای ابطال انتخابات، به چنین بیانیه‌ای اکتفا کردند.

آقای مهندس هاشمی!

مرحوم هاشمی بعد از ۸ سال در آخرین روزهای اسفندماه سال ۱۳۹۲ به صراحت از تقلب در انتخابات سال ۸۴ صحبت کرده است، آیا جنابعالی اطلاعی دارید؟

به این اظهارات توجه کنید:

«جریانی که خودش را اصلاح‌طلب اعلام کرد بعد از دولت من به آسانی روی کار آمد، انتخابات ۷۶ بسیار سالم و عادی مثل همین انتخابات آخر- انتخابات ۹۲- برگزار شد.

هیچ‌کس نمی‌توانست به نتایج آن انتخابات اعتراض بکند. چون من جلوی عموم مردم در نمازجمعه تعهد کردم که جلوی تقلب را می‌گیرم.

به وزارت کشور هم گفتم هرکس در انتخابات از قانون تجاوز بکند من عزلش می‌کنم. بدون معطلی آنجا در جمع‌شان گفتم، در نماز جمعه هم گفتم. با همین کار انتخابات خوبی شد و آنها روی کار آمدند.

اما در انتخابات ۸۴ چه اتفاقی افتاد؟ برگزارکننده انتخابات دولت اصلاحات بود، استاندارها هم همه اصلاح‌طلب بودند، عده‌ای آمدند و خواهش می‌کردند از من که بیا، نیایید بعد از ما اوضاع یک جور دیگری می‌شود ولی من واقعا نمی‌خواستم بیایم. تا فهمیدند من ممکن است بیایم آنها لشکرکشی کردند، چه کار کردند؟ من که نمی‌خواستم بیایم اما آخرش دیدم از جمع آنهایی که آمده بودند - من چهره‌ها را می‌شناسم - دیدم کار دارد به دست چند نفر تندرو می‌افتد.

دو، سه نفر تندرو بودند بین داوطلب‌های به‌اصطلاح اصولگرا که خطرناک بودند. آدم‌های بدی نیستند و نبودند ولی برای حکومت، برای اداره کشور کافی نبودند. هاشمی اضافه کرد: اتفاقی که در انتخابات ۸۴ افتاد همان اشتباه اصلاح‌طلب‌ها بود. نفهمیدند که چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ نفهمیدند که این افرادی که رد صلاحیت شدند را چطور بازگرداندند؟ برای چی بازگرداندند؟ این درست موقعی بود که فهمیدند من می‌آیم. می‌دانستند رأی من بالاست، گفتند در رأی هاشمی تفرقه بیندازیم.

اصلاح‌طلبان نفهمیدند و اشتباه کردند، طرف مقابل هم که از خدا خواسته دید یک راهی برای‌شان در ناامیدی پیدا شد و آنطور شد که همه می‌دانید. حتی مرحله دوم، استاندارها- که همه اصلاح‌طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلا کاری نداشتند به انتخابات؛ هر چه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند! [۱۳]»

آقای مهندس هاشمی!

درباره وقایع انتخابات سال ۸۸ شما بهتر از بنده می‌دانید که اولین نفری که به عنوان مسؤول در سطح عالی جمهوری اسلامی ایران صحبت از احتمال تقلب و شبهه افکنی در آرای مردم داشت، مرحوم هاشمی بود، آن هم بیشتر از یکسال قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم.

هاشمی رفسنجانی هنگام شرکت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال ۸۷، در پاسخ به جواب خبرنگار درباره صیانت در آرا پاسخ جالبی می‌دهد.

به سؤال و جواب دقت بفرمایید:

«خبرنگار خبرگزاری آزاد: ما شاهد هستیم که در بحبوحه انتخابات وزیر کشور تغییر می‌کند. آیا فکر نمی‌کنیدچنین تغییر و تحولاتی به صیانت از آرای مردم، خدشه وارد کند؟

هاشی رفسنجانی: بی تأثیر نیست. مردم هر کاری را که باعث تردید شود و سئوال برایشان ایجاد بکند، در فکرشان، رأیشان و حضورشان حتما منعکس می‌کنند. طبیعی هم هست. بهتر است این مسائل کمتر باشد. متشکریم. خداوند انشاءاللة به شما توفیق بیشتری بدهد. [۱۴]»

مرحوم هاشمی در آذر ماه سال ۸۷ هم درباره شبهه تقلب و عدم اعتماد مردم نسبت به صندوق‌های رأی باز هم هشدار دادند.

رییس مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد:

«تا زمانی که این انقلاب متکی به اسلام و مردم باشد آسیب‌پذیر نیست و خدای نکرده اگر مردم دلسرد شوند – مردم بعید است ضد انقلاب شوند اما می‌توانند دلسرد بشوند – اگر مردم احساس کنند رای‌شان بر سرنوشت‌شان بی‌اثر است. اگر مردم احساس کنند متولیانی پیدا می‌شوند که رأی آنها را هر طور می‌خواهند برای مردم بخوانند و اگر مردم احساس کنند که نمی‌توانند نقش خود را ایفا کنند، چون مسلمانند هیچوقت خیانت به اسلام نمی‌کنند، ولی حضورشان ضعیف می‌شود. [۱۵]»

رهبر انقلاب در ابتدای فرودین سال ۱۳۸۸، درباره شایعه تقلب و زیر سؤال بردن سلامت انتخابات تذکر دادند.

ایشان فرمودند:

«تاکنون حدود ۳۰ انتخابات در کشور برگزار شده و مسئولان وقت رسما سلامت و صحت انتخابات را تضمین کرده‌اند و به همین علت مردم تحت تأثیر حرفهایی که تلاش می‌کنند انتخابات ریاست جمهوری را از هم اکنون متزلزل وخدشه دار جلوه دهند قرار نمی‌گیرند. [۱۶]»

هاشمی رفسنجانی خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه انتخابات را باید به گونه‌ای برگزار کنیم که مردم عاشقانه و به صورت انبوه در آن شرکت کنند افزود: مردم باید اطمینان داشته باشند که همان رایی که می‌دهند اثر خود را می‌گذارد. [۱۷]

مرحوم هاشمی ۷ روز بعد از انتقاد رهبر انقلاب از خدشه وارد کردن و زیر سؤال بردن سلامت انتخابات، باز هم به ادعای خودش درباره اطمینان دادن به مردم درباره سلامت برگزاری انتخابات ادامه دادند.

هاشمی رفسنجانی همچنین در تاریخ ۴ اردیبهشت ۸۸، باز هم به نوعی سلامت انتخابات را زیر سؤال برد و به دنبال گرفتن تضمین از نظام بود.

مرحوم هاشمی می‌گوید:

«سلامت انتخابات برای مردم مشخص شود تا با خیال راحت بروند و رأی دهند. این بیانات بسیار آرامش دهنده بود. نمی‌خواهم بگویم که غیر از این است، اما در تبلیغاتی که می‌شود، ضرورت دارد که علائم روشنی برای سلامت انتخابات نشان داده شود. [۱۸]»

رهبر انقلاب بازهم نسبت به این رفتار و روش مرحوم هاشمی و جریان تمامیت خواه پشت سر وی درباره زیر سؤال بردن انتخابات واکنش نشان داد.

ایشان فرمودند:

«متأسفانه برخی دوستان بی‌انصاف و کسانی که جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه کنند، با ناسپاسی، علیه ملت حرف می‌زنند و با تکرار حرف دروغ دشمن، سلامت انتخابات را زیرسئوال می‌برند.

رهبر انقلاب اسلامی سلامت همه انتخابات گذشته را نتیجه زحمات مسئولان و ملت برشمردند و افزودند: در یکی دو انتخابات، شبهاتی برای عده‌ای پیش آمده بود اما تحقیق و بررسی دقیق نشان داد که خدشه‌ای به آن انتخابات هم وارد نیست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با یادآوری نتایج برخی انتخابات گذشته یادآوری کردند: مکرر اتفاق افتاده است که نتیجه انتخابات به ضرر جناحی که روی کار بوده تمام شده است، پس چگونه ممکن است کسی انتخابات در ایران را زیر سئوال ببرد. [۱۹]»

آقای مهندس هاشمی!

این‌ها فقط و فقط گوشه‌ای از شبهه افکنی و مدیریت خدشه دارن کردن سلامت انتخابات بود که مرحوم ابوی شما، به حق معمار آن بوده است، لذا تلاش امثال مرحوم هاشمی برای زیر سؤال بردن و ابطال انتخابات سال ۸۴، با توجه به فرهنگ خانواده شما به خصوص برخی از آنان که در جریان انتخابات سال ۸۸ دستور دادن که اگر تقلب شد، بریزید در خیابان‌ها، مسئله تازه‌ای نیست که شما بخواهید از مرحوم هاشمی دفاع کنید.

آقای مهندس هاشمی!

در قسمتی از پاسختان به بنده، نوشته بودید که:

البته همان‌گونه که گفتم آشکارشدن حقایق و بلوغ فکری جامعه به حدی رسیده است که قضاوت کند چه کسی برای دفاع از مردم و منافع مردم از خود، آبرو، خانواده و جایگاهش گذشت و چه کسانی با افراطی‌گرایی و اقدامات نسنجیده، منافع ملی و مصالح کشور را به مخاطره انداخته و انقلاب را دچار آسیب کردند و نیازی به پاسخ‌دادن بنده نیست.

یک سؤال از جنابعالی دارم، سرکار خانم فاطمه هاشمی، در تاریخ ۲۷ مرداد سال ۱۳۹۴، مطلبی را عنوان کرده است که نشان می‌دهد خانواده هاشمی به همراه مرحوم هاشمی، نظام اسلامی را ظالم می‌داند، نظر جنابعالی درباره این اظهارات چیست؟ آیا جنابعالی هم در این جمع حضور داشتید؟

خانم فاطمه هاشمی می‌گوید:

«سال ۸۸ هم یک‌بار به شما گفتم که روزی پدر ما را دورهم جمع کردند و گفتند دو راه برای زندگی جلوی ما هست: یکی اینکه با حکومت و کسانی که تخلف و ظلم می‌کنند، باشیم و قطعا شما بهترین زندگی را خواهید داشت؛ اما اگر در کنار مردم قرار بگیرم و از مردم حمایت کنم، شما را اذیت می‌کنند و به زندان می‌اندازند و برخوردهای غیرقانونی با شما انجام می‌دهند و شما باید این‌ها را تحمل‌کنید و ما هم گفتیم تحمل می‌کنیم زیرا چیزی جز راه درست در کنار مردم را نمی‌خواهیم. [۲۰]»

آقای مهندس هاشمی!

به شما پیشنهاد می‌دهم به جای دفاع از مرحوم هاشمی در اموری که بر خلاف مکتب امام خمینی (ره) و خیانت به جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، از رفتارهای انقلابی مرحوم هاشمی در دوران زندگیش بگویید و برای جوانان تبیین کنید که چگونه یک شخص انقلابی با تغییر ۱۸۰ درجه و این همه تناقض، مقابل جمهوری اسلامی ایران می‌ایستد که می‌گوید این نظام ظالم است و در حق مردم ظلم کرده است؟

بنده همیشه برای جنابعالی در مسیر خدمت به انقلاب و مردم عزیز آرزوی موفقیت کرده و خواهم کرد ولی خواهشمندم از بیان حقایق آزرده خاطر نشده و بگذارید حقایق آنگونه که رخ داده در تاریخ ثبت شود.

ارادتمند – علیرضا زاکانی

پیوست‌ها:

[۱] - https: //www. isna. ir/news/۹۲۱۲۲۵۱۶۵۰۳/

[۲] - خطبه نماز جمعه تهران، تاریخ ۱۲/۲/۱۳۶۵

[۳] - همان خطبه

[۴] - همان خطبه

[۵] - خطبه نماز جمعه تهران، تاریخ ۲۵/۸/۱۳۶۳

[۶] - mshrgh. ir/۳۱۶۳۲۲

[۷] - روزنامه اطلاعات، ۲۸/۲/۱۳۷۶

[۸] - https: //www. farsnews. com/printnews/۱۳۹۱۱۱۲۳۰۰۱۳۴۸

[۹] -http: //www. leader. ir/fa/content/۱۴۳۸/

[۱۰] - http: //www. armandaily. ir/fa/news/main/۱۲۲۷۵۸

[۱۱] - mehrnews. com/news/۱۹۷۳۴۹

[۱۲] -https: //www. isna. ir/news/۸۴۰۴-۰۱۴۸۶/

[۱۳] - https: //www. isna. ir/news/۹۲۱۲۲۵۱۶۵۰۳/

[۱۴] -goo. gl/dK۱WJC

[۱۵] - https: //www. isna. ir/news/۸۷۰۹-۰۷۵۵۳/

[۱۶] -http: //www. leader. ir/fa/content/۵۰۵۷

[۱۷] -yon. ir/FPgHO

[۱۸] - https: //www. isna. ir/news/۸۸۰۲-۰۲۳۸۶/

[۱۹] - http: //www. leader. ir/fa/content/۵۲۰۴

[۲۰] - https: //www. kaleme. com/۱۳۹۴/۰۵/۲۷/klm-۲۲۲۰۶۵/?theme=fast

خواندن خبر در سایت منبع

نقدی بر یک مستند؛ کدام هاشمی زنده است؟

الفخبرگزاری الف
نقدی بر یک مستند؛ 			کدام هاشمی زنده است؟

محمد زعیم‌زاده در فرهیختگان نوشت: سال‌های اخیر پر بوده از رویش‌های امیدوار‌کننده در عرصه مستند‌سازی سیاسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، از یک طرف تکثر کار رسانه‌های معارض مانند «بی‌بی‌سی» در این عرصه، بعد ‌انگیزشی لازم را ایجاد کرده است و از سوی دیگر ارزان‌تر بودن کار مستند نسبت به فیلم سینمایی سیاسی مزید بر علت شده است تا این حوزه پرمحصول شود. نگاهی به آثار چند سال اخیر نشان می‌دهد دو دسته مستند سیاسی تولید شده، وجه مشترک این دو دسته این است که به سراغ موضوعات داغ و احیانا مناقشه‌برانگیز سیاسی با تم تاریخی رفته‌اند، بخش‌هایی از زندگی و زیست سیاسی مرحومان مصدق، بازرگان، منتظری و هاشمی‌رفسنجانی از جمله این موضوعات است. تفاوت عمده این دو دسته مستند اما به کیفیت پرداخت آنها به موضوع برمی‌گردد، یک دسته از مستندها پژوهش قوی و کتابخانه‌ای داشته‌اند و البته به این هم کفایت نکرده‌اند و سراغ افراد نزدیک و همفکر به سوژه مستند هم رفته‌اند و از دل گفت‌وگو دوسویه و چالش با آنها بر غنای کار افزوده‌اند؛ مستند‌هایی مانند «راه طی شده آقای نخست‌وزیر» و «قائم ‌مقام» به‌رغم اشکالاتی که ممکن است داشته باشند در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته دوم که عموما در آنها اسکلت کار بر تصاویر آرشیوی بناست، در آنها سعی می‌شود ابتدای کار چند نکته مثبت هم از سوژه مستند گفته شود اما از جایی به بعد رگبار نقد کم‌ مایه روی سوژه مورد نظر گرفته می‌شود، یک متن نه‌چندان پیچیده بدون گره خاص و بدون نخ تسبیح معین و معمولا صدای استاد ناصر طهماسب روی این مستند‌ها سوار می‌شود و خلاص! مستند «هاشمی زنده است» را می‌توان جزء این دسته به حساب آورد. شخصا دوست ندارم خیلی درمورد فرم مستند صحبت کنم چون حیطه تخصصی‌ام نیست اما به‌عنوان یک مخاطب عام درمورد فرم باید بگویم نسبت به کار‌های مشابه چند پی رادیان عقب‌تر است اما مساله این مستند فقط فرم نیست. کارگردان سعی‌کرده در یک پرتره تقریبا یک‌ساعت‌و‌نیمه به همه ابعاد سیاسی مرحوم هاشمی سرک بکشد و نکته‌ای بگوید و این اولین و مهم‌ترین و شاید فاحش‌ترین اشتباه سازندگان مستند باشد، از همه چیز گفتن و از هیچ نگفتن بلیه‌ای است که اینجا بر مستند عارض می‌شود، احتمالا سازندگان خواسته‌اند اقیانوسی داشته باشند به عمق یک بند انگشت، فارغ از اینکه چنین اقیانوسی اصلا به کار کسی می‌آید یا نه؟ باید گفت حتی همین هم در نیامده است.

هاشمی زنده است همان‌گونه که از اسمش پیداست و گویا از برخی تحلیل‌های توئیتری نامش اخذ شده، می‌خواهد بگوید ایده هاشمی در فضای اجرایی کشور هم چنان جاری و ساری است و اگر اشکالی هم وجود دارد از این ایده است، این حرف و ایده ممکن است درست یا غلط باشد اما آنچه در مستند گفته می‌شود این نیست. مستندساز در بیان اینکه دقیقا کدام ایده هاشمی الان در کشور جاری است لکنت دارد، اگر می‌خواهد بگوید که هاشمی منظومه فکری داشته است که حالا تمام ابعاد آن در سیستم اجرایی کشور حاکم شده، اول باید به این سوال جواب بدهد که خودش بارها گفته منظومه فکری هاشمی در دوره‌های مختلف تغییر کرده و ایده مشخصی وجود نداشته، صریحا در مستند گفته می‌شود نگاه فرهنگی هاشمی تغییر کرده یا فکت‌هایی وجود دارد که نگاه هاشمی درمورد غرب و آمریکا هم تغییر کرده، پس کدام فکر و ایده ثابت هاشمی الان جاری است؟

مستند می‌توانست با محدود‌کردن دامنه موضوع مثلا فقط به ایده هاشمی در اقتصاد بپردازد یا سیاست خارجی که احتمالا کار بهتر می‌شد، اما باز مشکل اصلی را حل نمی‌کرد. واقعا آیا می‌توان گفت مرحوم هاشمی محکماتی در سیاست داشته است که نه‌تنها خودش تا آخر عمر به آنها پایبند بوده بلکه پس از مرگ هم دولت نزدیک به ایشان آن را دنبال می‌کند؟ به‌زعم نگارنده اگر کسی نقطه‌نظرات جریان‌ساز در سیاست‌ورزی مرحوم هاشمی را با نگاه پژوهشی، نقطه‌یابی کند هیچ خط مستقیمی این نقاط را به‌هم وصل نمی‌کند. کنش مرحوم هاشمی به عناصر اصلی سیاست در سال‌های مختلف کاملا اقتضایی و به شرایط، ناظر به ماندن و اثر‌بخشی در قدرت بوده و این مهم‌ترین اصل در کنشگری سیاسی مرحوم هاشمی است. سیاست‌ورزی که نقطه کانونی‌اش خود مرکز ‌پنداری است و اصلی جز این ندارد، سیاست‌ورزی که شاید در برخی جاها خط قرمز داشته باشد اما مهم‌ترین اصلش بی‌اصلی است. مستند چیزی را ثابت فرض می‌کند و ایده‌اش را روی آن می‌سازد که خودش بارها در ۱۰۰ دقیقه اشاره می‌کند ثابت نیست و این‌گونه است که نه دال مرکزی دارد و نه نخ تسبیحی که بیننده پس از تماشای مستند در ذهنش ته‌نشین شود و این مهم‌ترین ایراد است اما تنها ایراد نیست.

در سراسر مستند اگر منتظر اطلاعات تاریخی کمتر شنیده‌ شده‌ای هستید، انتظار بیهوده‌ای دارید، مستند روی پاشنه مشهورات سیاسی می‌چرخد و هیچ داده شگفت‌انگیزی ندارد. حتی برخی تحلیل‌های غلط سیاسی هم در فیلم روایت می‌شود، روایتی که مستند هاشمی زنده است از پدید آمدن دوم خرداد ۷۶ ارائه می‌دهد ناظر به داده‌های واقعی سیاست نیست، مستند‌ساز کاملا هاشمی را در جبهه ناطق‌نوری تصویر می‌کند و از اختلافاتی که هاشمی با جامعه روحانیت در انتخابات مجلس پنجم داشته، خواسته یا ناخواسته عبور می‌کند و برای پیوستن حزب کارگزاران که نزدیک‌ترین حزب به هاشمی است به اردوگاه انتخاباتی خاتمی توضیحی ارائه نمی‌کند و نمی‌گوید این واکنش سیاسی با آن پیش فرض چگونه قابل جمع است، حتی توضیحی هم درباره نمازجمعه هفته قبل از انتخابات که در آن مرحوم هاشمی احتمال تقلب به نفع ناطق‌نوری را رد نمی‌کند، داده نمی‌شود. مستند درباره دادگاه کرباسچی و موضع اصلاح‌طلبان در قبال آن یا حتی علل تورم ۵۰ درصدی نه توضیح دقیق می‌دهد نه اطلاعات جامعی ارائه می‌کند، آیا افزایش واردات تنها دلیل تورم سنگین آن دوره بوده است؟ آیا اصلاح‌طلبان حمایتی از کرباسچی نکرده‌اند؟ از این دست اشتباهات تاریخی جزئی یا کلی در مستند شاید به اندازه انگشتان دو دست وجود داشته باشد و این باعث می‌شود کار به لحاظ استدلال خیلی پیش‌برنده و اقناع‌کننده نباشد. درباره علل حمله برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب به مستند هم می‌توان دو فرضیه در نظر گرفت، بخشی از هجمه‌ها احتمالا به این برمی‌گردد که حلقه‌ای از نزدیکان تحمل نقد، حتی یک نقد معمولی و دم‌دستی و نه‌چندان حرفه‌ای را هم ندارند و احتمال دوم هم این است که عده‌ای با توجه به کیفیت نقد بدشان نمی‌آید نقد مرحوم هاشمی در همین حد باقی بماند و حمله می‌کنند تا دیده شود.

خواندن خبر در سایت منبع

نظرها

در ادامه بخوانید

خبر فوریخبر فوری22 ساعت قبل
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی از اجرایی شدن طرح سینما «امید» در ۶ شهر از ۶ استان خبر داد. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی از اجرایی شدن طرح سینما «امید» در ۶ شهر از ۶ استان خبر داد و گفت: هدف ما در سال جاری این است که طرح پردیس سینمایی امید را در ۲۰ شهر پر جمعیت فاقد سینما در ۲۰ استان کشور با مشارکت شهرداری‌ها اجرا کنیم. البته آن‌ها جزء شهر‌هایی هستند که بررسی‌های اولیه در آن‌ها درحال انجام است تا پس از اعلام آمادگی شهر‌های مذکور، برنامه‌ریزی لازم برای مبادله تفاهم نامه صورت گیرد. وی افزود: این طرح در شهر‌های پرجمعیتی که در مراکز استان سینما ندارند و شهرداری‌ها آماده برای مشارکت در احداث سینما در پارک مرکزی شهر هستند، اجرا خواهد شد و در هر استان یک شهر انتخاب می‌شود. اگر ۲۰ شهر در ۲۰ استان در اجرای طرح مشارکت کنند حداقل ۶۰ سالن سینما در ۲۰ شهر اضافه خواهد شد که پیامد مثبت آن افزایش توان زیرساختی سینمای ایران و افزایش دسترسی عمومی و بهبود کسب و کار‌های سینمایی است.
مهرمهر22 ساعت قبل
حجت‌الاسلام صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نشست هیأت رئیسه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به اهمیت فعالیت مسئولان این نهاد در دانشگاه‌ها گفت: حضور مسئولان نهاد در دانشگاه همانند حضور در جبهه است. صدیقی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ما در برابر خون شهدا مسئول هستیم، مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ببینند چه کمکی می‌کنند به ستاد داشته باشند. وی گفت: ما روزانه می‌بینیم درباره بی‌حجابی‌ها، فسادها، هنجارشکنی در ابعاد مختلف فشار می‌آورند. وی افزود: اخیرا نشستی در دفتر دادستان کل بودیم که مسئولان مؤثر حاضر بودند نماینده‌هایی از نهادهای مختلف حضور داشتند. وی در خاتمه با اشاره به برگزاری نشست گفت: این نشست‌ها بهتر است ادامه داشته باشد و ما هم خروجی کارهایی که شده را اینجا ارائه کنیم.
ایسناایسنا2 ساعت قبل
در پی اعتراض اخیر دانشگاه علم و صنعت به پارتیشن‌بندی کتابخانه مرکزی این دانشگاه معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر این‌که این پارتیشن‌بندی به منظور تأمین امنیت دانشجویان در فصل امتحانات قرار داده شده است، گفت: تقاضای دانشجویان برای ایجاد فضای فیزیکی به منظور همکاری دانشجویان دختر و پسر در پروژه‌های مشترک علمی بررسی خواهد شد. دکتر تورج محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب در تشریح دلایل تجمع و اعتراض دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به تفکیک جنسیتی در کتابخانه مرکزی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اقدامی که در دانشگاه علم و صنعت رخ داده این است که همزمان با شروع فصل امتحانات تصمیم گرفتیم به منظور تأمین امنیت و راحتی دانشجویان یک پارتیشن شیشه‌ای در کتابخانه مرکزی این دانشگاه قرار بدهیم. وی در ادامه تصریح کرد: ساخت و تجهیز کامل کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت هنوز به پایان نرسیده و هنوز تمامی پارتیشن‌های این کتابخانه نصب نشده است و پارتیشنی که ما به طور موقت در فصل امتحانات در این کتابخانه قرار دادیم نیز جزو طراحی داخلی کتابخانه بود که این اقدام موجب اعتراض بخشی از دانشجویان قرار گرفت. معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: طراحی کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت کاملا منطبق با طراحی کتابخانه‌های نوین است و در کتابخانه دانشگاه‌ها نیز بخش خواهران و برادران به وسیله پارتیشن‌بندی داخل کتابخانه از یکدیگر تفکیک هستند. ما نیز در دانشگاه علم و صنعت این اقدام را به منظور تأمین امنیت دانشجویان انجام داده‌ایم.
ایسناایسنا12 ساعت قبل
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از باکتری‌های ریزوسفری محرک رشد گیاهان، کود بیولوژیکی را برای تامین نیتروژن مورد نیاز گیاهان زراعی و باغی تولید کردند. وی ادامه داد: باکتری‌های ریزوسفری محرک رشد گیاهان (PGPRs) با تثبیت ازت موجود در اتمسفر، نقش برجسته‌ای در تأمین نیتروژن مورد نیاز گیاه ایفا می‌کند و از این طریق می‌توان مصرف کودهای شیمیایی را در سیستم کشاورزی کاهش داد. رحیمی از تولید کود بیولوژیک «بایو فارم» خبر داد و یادآور شد: کود بیولوژیک بایوفارم حاوی مجموعه‌ای از بهترین باکتری‌های تثبیت‌کننده ازت مانند «اروتوباکتر»، آزوسپیریلوم «و» سودوموناس" و برای استفاده در کلیه محصولات زراعی اعم از غلات، حبوبات، محصولات گلخانه‌ای، صیفی و سبزی و گیاهان جالیزی فرموله شده است. به گفته محقق این طرح، تقویت بنیه گیاهچه، افزایش درصد جوانه‌زنی، ازدیاد وزن خشک بخش‌های هوایی و ریشه گیاه و افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح از دیگر مزایای این کود به شمار می‌رود. رحیمی اضافه کرد: بایوفارم به صورت محلول در آب آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دنیای اقتصاددنیای اقتصاد14 ساعت قبل
این کنسرت به رهبری شهرداد روحانی، رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه می‌رود و در آن «آواهای پولووتسیان» از الکساندر برودین، «سمفونی شماره ۲ (مومان ۳)» از سرگئی راخمانینف و «سوئیت سمفونی شهرزاد» از ریمسکی کورساکف اجرا خواهد شد. شهرت روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران بیشتر به دلیل تنظیم و رهبری ارکستر کنسرت یانی است که به همراه ارکستر سلطنتی فیلارمونیک در فضای باز در پارتنون واقع در آتن پایتخت یونان انجام شد. این کنسرت تحسین و نقد بینندگان را در پی داشت که به پربیننده‌ترین برنامه پخش شده از تلویزیون در آمریکا، و دومین موزیک ویدئوی پرفروش در تاریخ جهان پس از موزیک ویدئوی «تریلر مایکل جکسون» تبدیل شد. اولین کنسرت تابستانه ارکستر سمفونیک تهران در روزهای یادشده از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت اجرا می‌شود.
موسیقی ماموسیقی ما1 روز قبل
موسیقی ما - معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ضمن معرفی هیات داوران جشنواره آواها و نواهای رضوی به استقبال هنرمندان از این رویداد موسیقایی اشاره کرد. داوران این جشنواره که به میزبانی استان تهران برگزار می‌شود احمد صدری، شهرام صارمی، هوشنگ جاوید، جهانگیر نصری اشرفی و مهیار شادروان هستند که مسئولیت انتخاب آثار برتر را به عهده دارند. «محمد حسین اسماعیلی» معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر اجرایی جشنواره آواها و نواهای رضوی بیان کرد: «جشنواره آواها و نواهای رضوی در چهارمین سال برگزاری با استقبال هنرمندان و اهالی موسیقی مواجه شده است که این نشان از علاقه مندی و ابراز ارادت جامعه هنری و هنرمندان عرصه موسیقی به ساحت نورانی امام هشتم (ع) دارد. » به هر حال امیدواریم با پایان داوری شاهد اثرات ممتاز و ارزشمند فرهنگی و هنری در زمینه‌های مختلف موسیقی و در راستای توسعه فرهنگ و معارف اسلامی به ویژه معارف رضوی در استان تهران باشیم. » چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی از سری برنامه‌های هفدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از ۱۳ تا ۱۵ تیر ماه سال جاری در ایام دهه کرامت و میلاد مسعود امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در استان تهران برگزار می‌شود.

اخبار بیشتر