1. خبری
  2. فرهنگ
پوشش خبری

از جشنواره فیلم فجر چه خبر؟

«بنیامین» با صدای بزرگان دوبله به جشنواره فجر می‌رود+تیزر

تسنیمخبرگزاری تسنیم
«بنیامین» با صدای بزرگان دوبله به جشنواره فجر می‌رود+تیزر

- اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، «بنیامین» جدیدترین اثر گروه پویانمایی «ندای موعود» است که به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه‌کنندگی مصطفی حسن آبادی تولید شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سربازان فرعون مادر بنیامین را دستگیر کرده‌اند و برای آزادی او چیز با ارزشی از بنیامین می‌خواهند. بنیامین مجبور می‌شود برای بدست آوردن آن چیز با ارزش به سفر خطرناکی برود.

چهره‌های شاخص هنر دوبله ایران مانند چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، سعید مظفری، مریم شیرزاد و …. در این انیمیشن صداپیشگی می‌کنند. مدیریت دوبلاژ این فیلم برعهده امیر زند است. موسیقی بنیامین توسط بهزاد عبدى ساخته و توسط ارکستر ویرتوزهاى کیف در اوکراین اجرا شده است. صدابرداری بر عهده آندرى موکریتسکى بوده و صداگذاری را فرشید جلیلی نژاد انجام داده است.برنامه‌های سینمایی سیما؛ از گمانه‌زنی‌ها برای حضور جیرانی در شبکه یک تا احتمال ورود فراستی به "هفت"

«بنیامین» با صدای بزرگان دوبله به جشنواره فجر می‌رود+تیزر - 6

خواندن خبر در سایت منبع

۲۲ فیلم برای جشنواره فجر امسال انتخاب شده است/ یراحی به تعهدات خود عمل نکرد

خبر فوریخبرگزاری خبر فوری
۲۲ فیلم برای جشنواره فجر امسال انتخاب شده است/ یراحی به تعهدات خود عمل نکرد

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه برخی فیلم‌سازها، فیلم‌های خود را یا به جشنواره نمی‌آورند یا از آن انصراف می‌دهند تا اثرشان نقد نشود و فروش خوبی داشته‌باشند، گفت: اگر چه معتقدم این بحث به تدریج در حال مطرح شدن است، ولی به طور کلی این‌گونه نیست. برخی از مجموعه‌ها فیلم‌های خود را وارد جشنواره کرده بودند، اما به خاطر اینکه فیلم آن‌ها برای شرکت در بخش رقابتی انتخاب نشده بود چنین صحبت‌هایی را مطرح کردند.

صالحی با بیان اینکه شرکت در جشنواره فیلم فجر برای فیلمسازان ما بسیار مهم است، افزود: جشنواره فیلم فجر، جشنواره‌ای است که دیده می‌شود. فیلمی هم که در این جشنواره دیده شود، طبعا شرایط خودش را داشته و فروش خوبی هم در آینده به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: جشنواره فیلم فجر یک اتفاق قابل توجه برای سراسر کشور است؛ لذا هنوز کارگردان‌ها، تهیه کنندگان و آن‌هایی که در تلاشند تا فیلم‌های با کیفیت با سرمایه مالی خود بسازند، کاملا مشتاق هستند تا در جشنواره فیلم فجر شرکت کنند و ما شاهد استقبال آن‌ها بوده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ فیلم برای شرکت در جشنواره امسال آمده‌اند، اظهار کرد: به‌دلیل اینکه ما آمادگی اکران بیش از ۱۰۰ فیلم را نداریم، پروانه ساخت به بیش از ۱۰۰ فیلم داده نمی‌شود.

صالحی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۸۰ فیلم در مسیر داوری جشنواره قرار گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: بر اساس نگاه سال گذشته که تنها ۲۲ فیلم انتخاب شده بود و همچنین ایجاد نظم با توجه به تراکم اکران‌ها، امسال هم ۲۲ فیلم برای جشنواره فیلم فجرانتخاب شده است. البته اینکه ۸۰ فیلم در مسیر داوری جشنواره قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که همچنان حضور در جشنواره فیلم فجر برای فیلمسازان ما مهم و جدی است.

صالحی در خصوص هجمه‌های وارد شده به وزارت ارشاد درباره کلیپ منتشر شده مهدی یراحی، گفت: درباره این موضوع معاون هنری ما توضیحاتی داده‌اند. آقای یراحی فردی با سابقه فعالیت خوب، قابل توجه و روشن در حیطه‌های مختلف از جمله حوزه‌های موسیقی دو زبانه فارسی_عربی، صدا وسیما و ساخت تیتراژ‌ها است؛ آنچه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق افتاده، این است که ایشان مجوزی را گرفته، اما مطابق آن مجوز عمل نکرده و این کلیپ منتشر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: طبیعتا طبق گفته‎‌های شخص آقای یراحی، این کار درست نبوده و خلاف تعهداتش بوده است؛ اساسا کسی که تعهدی می‌دهد باید مطابق آن تعهد چه در حوزه‌های فرهنگی، هنری و یا در حوزه‌های اجتماعی عمل کند. اخلاق حرفه‌ای، اخلاق اجتماعی و اخلاق اسلامی اقتضا می‌کند که انسان به تعهدات خود عمل کند، اما ایشان بر آن مبنا عمل نکرده‌اند. البته مواضعی که این خواننده بعدا در گفت‌و‌گویی داشته، مواضع بسیار ملایم‌تر و همراه‌تری بوده است.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: ان شاء الله ما با همین نگاه به پیش خواهیم رفت. ما نمی‌خواهیم هنرمندان ما احساس بن بست پیدا کنند. فضای کشور، نظام و انقلاب برای هنرمندانی است که می‌خواهند در این سرزمین برای ملت خود فعالیت کنند. اصل حرکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بر این است که آغوش باز خود را در مسیر حرکت هنرمندان داشته باشد. البته آن‌ها هم باید به اخلاق حرفه‌ای و تعهدات قانونی توجه داشته باشند.

خواندن خبر در سایت منبع

ساری و رامسر میزبان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شدند

ایرناخبرگزاری ایرنا
ساری و رامسر میزبان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شدند

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که مازندران امسال هم میزبان مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور خواهد بود، گفت: پس از پیگیری‌ها برای میزبانی از اکران فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، طبق تفاهمنامه با دبیر این جشنواره، مقرر شد که در روزهای برگزاری جشنواره، تعدادی از فیلم‌های راه یافته به فجر در ساری و رامسر اکران شوند.

محمد محمدی افزود: سینما سپهر ساری و سینمای هتل رامسر محل اکران فیلم‌های جشنواره فجر هستند. سال گذشته سینما سپهر ساری و سینما شقایق نوشهر میزبان علاقه مندان به سینما و فیلم‌های جشنواره فجر بودند.

وی افزود: انتخاب فیلم‌ها برای اکران در استان‌ها با دبیرخانه جشنواره است و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقشی در روی پرده رفتن فیلم هایی که برای اکران در استان‌های میزبان فجر انتخاب می‌شوند، ندارند اما پیشنهادهای خود را برای فیلم هایی که به مازندران فرستاده می‌شوند به دبیرخانه ارائه کردیم.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: یکی از درخواست‌ها و پیشنهادهای مهم ما برای برگزاری جشنواره فجر در مازندران، اکران فیلم‌های دو سینماگر مازندرانی حاضر در جشنواره است.

محمدحسین مهدویان با فیلم ' ماجرای نیمروز ۲ ' در بخش اصلی جشنواره و یاسر طالبی با فیلم مستند بومی ' دلبند ' در بخش مستند از کارگردانان مازندرانی هستند که جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارند.

محمدی گفت: مانند سال گذشته که صبح‌ها فیلم‌های کودک و نوجوان جشنواره را در سینماهای سپهر ساری و شقایق نوشهر اکران می‌شد، امسال نیز پیشنهاد دادیم که اکران صبح ویژه کودکان و نوجوانان را داشته باشیم و امیدواریم با این پیشنهادها موافقت شود تا شاهد استقبال خوب سینمادوستان مازندران در مرکز و غرب استان از جشنواره فیلم فجر باشیم.

وی با اشاره به استقبال چشمگیر مازندرانی‌ها از اکران فیلم‌های جشنواره جهانی فجر در سال گذشته، اظهار داشت: پارسال حدود ۲۰ هزار مازندرانی در سانس‌های مختلف طی ۱۰ روز برگزاری جشنواره در دو سینمای ساری و نوشهر حضور یافتند که اتفاقی بی سابقه بود و نشان داد که ظرفیت برگزاری این رویدادها و میزان استقبال از آن در مازندران بسیار بالاست.

این مسئول در باره تعداد سانس‌های اکران فیلم‌های فجر در مازندران نیز گفت: سینما سپهر ساری قرار است که به جز اکران احتمالی فیلم‌های کودک و نوجووان در صبح، هر روز ۳ نوبت اکران داشته باشد. سینما هتل رامسر نیز مانند سال گذشته که سینما شقایق هر روز یک فیلم را روی پرده می‌برد، یک نوبت اکران خواهد داشت.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ همزمان با سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌ زاده برگزار خواهد شد.

۹۹۲۷/۱۶۵۴

خواندن خبر در سایت منبع

دست دلالان آثار هنری را از جشنواره فجر کوتاه کرده‌ایم

اعتمادآنلاینخبرگزاری اعتمادآنلاین
دست دلالان آثار هنری را از جشنواره فجر کوتاه کرده‌ایم

اعتمادآنلاین| یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی طی بهمن و اسفند ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد که بار دیگر با تقسیم‌بندی و مجزا کردن بخش‌های مختلف هنرهای گسترده شاخه تجسمی شاهد شکل‌گیری نگاه تخصصی در برگزاری این رویداد از مجموع فعالیت جشنواره‌های هنری فجر خواهیم بود.

برگزاری چنین رخداد وسیعی چه در شکل محتوایی و چه در ساحت اجرایی که به شکل سراسری در ایران با مرکزیت تهران برگزار خواهد شد، کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا به شمار می‌رود که بار دبیری این دوره از برگزاری جشنواره به دستان مردی از تبار هنرمندان نام‌آشنای عرصه هنرهای تجسمی کشور سپرده شده است؛ استاد ابراهیم حقیقی!

«ابراهیم حقیقی» طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری ایرانی متولد ۱۳ مهر سال ۱۳۲۸ در تهران است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. حقیقی عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است.

برای آشنایی با کم و کیف برگزاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که از پنجم بهمن تا ۱۵ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود سراغ مرد خستگی‌ناپذیر این رویداد رفتیم. حقیقی با تمام دل‌مشغولی و گرفتاری‌های برگزاری این جشنواره بخشی از وقت خود را به این گفت‌وگوی صمیمی و صریح اختصاص داد که در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

در ادامه گفت‌وگو با ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌خوانید:

امسال با توجه به تغییراتی که در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آمد و انتصاب مدیران جدید ادارات کل این معاونت، به نظر می‌آید که در بخش جشنواره هنرهای تجسمی فجر نگاه ویژه‌ای چه از نظر مدیریت و چه از نظر اجرایی صورت گرفته است. با توجه به سکانداری شما در دبیری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر و سابقه حضور درخشانتان در ادوار پیشین این رویداد، یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حقیقی: آن‌چنانکه اشاره کردید، با تغییرات ایجاد شده در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور دکتر حسینی در این سمت و انتخاب دکتر مظفری به عنوان مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد، شاهد بودیم که بعد از بیش از یک دهه مطالبه اهالی هنر و برای نخستین بار آیین‌نامه‌هایی برای تمام جشنواره‌های هنری فجر نوشته شد.

این آیین‌نامه در حقیقت برای یکسان‌سازی حرکت جشنواره‌های تئاتر، سینما، موسیقی و تجسمی فجر تدوین شده است تا از این به بعد، آن رویدادها از یک سو بر مدار مدیریتی واحد در شکل اجرایی و برگزاری حرکت کنند و از سوی دیگر با تشکیل شورای هنرمندان، شاهد حضور و نقش فعال هنرمندان متخصص عرصه‌های مختلف در شکل‌گیری سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های جشنواره‌های هنری فجر باشیم.

اما در مورد یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که دبیری آن بر عهده من گذاشته شده باید بگویم که نخستین گام در مسیر اجرایی این رخداد، انتخاب دبیران بخش‌های مختلف بود و امروز با توجه به کارهای صورت گرفته می‌توانم بگویم از افرادی که در این دوره انتخاب شدند بسیار خشنود و راضی هستم و فکر می‌کنم که این هنرمندان متخصص می‌توانند سبب ارتقای این جشنواره در هر بعد کمی و کیفی باشند.

تقسیم‌بندی دهگانه، خواست هنرمندان بود

بعد از برگزاری دوره‌های هفتم تا دهم جشنواره‌های تجسمی فجر به شکل یکسان و داوری مشترک تمامی آثار حوزه‌های مختلف ومتنوع هنرهای تجسمی، در گام یازدهم این جشنواره شاهد بخش‌بندی 10 گانه‌ای در ذیل شاخه‌های هنرهای تجسمی هستیم. درباره این تقسیم‌بندی و بخش‌های مختلف مسابقه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیح می‌فرمایید؟

حقیقی: جشنواره تجسمی فجر از دوره نخست تا هفتم به همین شکل تفکیک شده برگزار می‌شد اما در دوره هفتم، گردانندگان این رویداد تجربه‌ای متفاوت را رقم زدند تا به واسطه این تجربه کار داوری آثار برای تمامی رشته‌ها زیر یک بخش واحد به نام جشنواره تجسمی فجر به وقوع بپیوندد. به موجب این اتفاق شاهد بودیم که به عنوان مثال یک چیدمان در کنار یک تصویرگری یا نگارگری داوری می‌شد.

این اتفاق با مخالفت هنرمندان بخش‌های مختلف مواجه شد، هنرمندان اعتقاد داشتند کار داوری تخصصی رویدادی مانند هنرهای تجسمی فجر به سبب تنوع گونه‌ها و شیوه‌های مختلف تولید آثار هنری باید به شکل تفکیک شده برگزار شود که ما بار دیگر با رعایت این مهم، تلاش کردیم تا تغییرات ایجاد شده برای بخش‌بندی زیرمجموعه‌های هنرهای تجسمی با نگاه تخصصی صورت گیرد تا شاهد رضایت حداکثری هنرمندان در بحث داوری این آثار باشیم.

زمان و نحوه ارسال آثار برای حضور در جشنواره به چه صورت بوده و آیا هنرمندان اصل کار را ارسال می‌کردند یا طرح و اسکیس‌های اولیه؟ و آیا در صورت پذیرفته شدن الزام به ارسال اثر کار داشتند؟

حقیقی: فرصت ارسال کار به جشنواره تا سوم دی‌ماه بود و هنرجویان و هنرمندان در بخش کارهای تولیدی ابتدا طرح و یا اسکیس‌های خود را ارسال می‌کردند و در صورت انتخاب اولیه توسط هیات داوران تا دیروز، ۲۳ دی‌ماه الزام به ارسال اثر نهایی برای حضور در داوری نهایی جشنواره داشتند.

اینجا لازم به یادآوری است که یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ۱۰ بخش هنری و تفکیکی «تصویرسازی»، «خوشنویسی»، «سرامیک»، «کاریکاتور و کارتون»، «گرافیک»، «عکاسی»، «مجسمه»، «نقاشی»، «نگارگری» و «هنرهای جدید» که خود این بخش شامل زیرمجموعه‌هایی چون ویدیوآرت، پرفورمنس آرت و چیدمان است را شامل می‌شود.

بدنه هنرهای تجسمی خارج از پایتخت ضعیف است

چارچوب برگزاری این دوره از جشنواره بر چه مبنایی استوار شده است؟

حقیقی: قطعا بار و نیروی اصلی در امر برگزاری بر روی خود جشنواره است. به هر حال جشنواره هنرهای تجسمی فجر مسابقه‌ای است که هر ساله هنرمندان از تمام ایران در آن شرکت می‌کنند و خوشبختانه پتانسیل حضور جوانان هنرجو از شهرستان‌ها در این رخداد همیشه فراتر از حد انتظار بوده است. بر همین اساس امیدواریم که امسال هم جوانان هنرجو و هنرمند سراسر کشور حضور پررنگی داشته باشند.

حقیقت آن است که به جز تهران که بیشتر امکانات در آن متمرکز است، دامنه فعالیت هنرمندان تجسمی در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها بدنه نحیف و لاغری را به خود اختصاص داده است، به همین دلیل در برگزاری جشنواره تجسمی فجر سعی داریم که هنرمندان بیشتری از شهرستان‌ها حضور داشته باشند.

تلاش برای آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با هنرهای تجسمی

افزوده شدن بخش گالری‌های تهران و دیگر استان‌ها برای حضور در جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در راستای اتفاقات جدید در این دوره از جشنواره است که صورت گرفته؟

حقیقی: بله! یکی دیگر از اتفاقاتی که باز هم برای نخستین بار در دوره یازدهم جشنواره تجسمی فجر به وقوع پیوسته است، افزوده شدن و حاضر بودن گالری‌های معتبر چه در تهران و چه در شهرستان‌ها باز می‌گردد که این گالری‌ها می‌توانند آثار هنرمندان خود را برای عرضه و ارائه به مخاطبان این رویداد در باغ موزه قصر به نمایش بگذارند تا علاوه بر ارائه آثار هنرمندان استان‌ها در قالب این جشنواره، گالری‌داران بتوانند آن آثار را به فروش برسانند.

در حقیقت با این اقدام تلاش کردیم تا نگاهی هم به گردش مالی و اقتصاد هنر داشته باشیم. هر چند ذکر این نکته الزامی است که یکی از اهداف برگزاری دوره یازدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر این نکته استوار است که بتوانیم با تدارک و برپایی برنامه‌های جنبی، زمینه آشنایی هر چه بیشتر عموم مخاطبان با شاخه‌های متعدد و متکثر هنرهای تجسمی را بیش از پیش فراهم کنیم و بتوانیم آثار هنری این عرصه را به تمامی افراد جامعه عرضه کنیم.

به عنوان نمونه یکی از برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره، نمایش فیلم‌هایی در مورد هنرهای تجسمی است که این برنامه خود دو بخش نمایش فیلم‌های مستند و فیلم‌های سینمایی مرتبط با عرصه هنرهای تجسمی مانند فیلم «کمال الملک» مرحوم علی حاتمی را شامل می‌شود. همچنین بنا داریم در صورت در دسترس بودن هنرمندان این آثار، جلسات پرسش و پاسخی را با حضور منتقدان هر دو عرصه سینما و هنرهای تجسمی برای برقراری رابطه صحیح میان جهان سینما و عرصه هنرهای تجسمی فراهم آوریم.

قیمت‌گذاری آثار تجسمی با هدف خرید توسط مردم عادی

جناب حقیقی، امسال درباره حضور سودجویان در بخش گالری‌ها صحبت‌های متعددی به میان آمده بود که به هر حال به عنوان یکی از آسیب‌های حوزه هنرهای تجسمی ما شناخته می‌شود هرچند شما با رد این مساله، گفته بودید که نباید از این واژه استفاده شود! ممکن است که در این باره بیشتر توضیح دهید؟

حقیقی: حضور این دست از افراد اگر چه وجود دارد و یا طی چند وقت اخیر پررنگ شده است و منکر آن نمی‌شوم اما حرف من این است این افراد ممکن است بیشتر در حراجی‌هایی که به واسطه ارائه آثار هنرهای تجسمی برگزار می‌شود حضور داشته باشند.

ما باید همواره خط تمیزی میان کسانی که «کلکسیونر و خریدار آثار» هستند با «دلالان آثار» قائل شویم! کلکسیونرها همواره گالری‌های خود را می‌شناسند و سعی می‌کنند در طول سال به شکل مستمر، خریدهایشان را برای تکمیل فرآیند فعالیت حرفه‌ای خود انجام دهند.

از میان ۴۰ گالری که در اولین نشستی که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور داشتند تقریبا ۲۵ نفر از مدیران این گالری‌ها برای حضور در یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی اعلام تمایل کردند و تاکید داشتند نحوه حضورشان همانند فعالیت مستمرشان در طول سال در گالری‌شان استوار باشد. در طول هفته در گالری‌های موجود در سطح شهر و کشور شاهد افتتاح نمایشگاه‌های متعدد هستیم؛ اگر در برگزاری چنین رخدادهایی امکان حضور سودجویانی به زعم شما وجود داشته باشد در بطن برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش گالری‌ها بار دیگر ممکن است که شاهد این اتفاق باشیم!

اما تصور من بر این است که اگر این شیوه برگزاری حراجی‌های هنرهای تجسمی و «شو آف» هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد که به واسطه آن قیمت کالاها و محصولات هنرهای تجسمی را به شکل سرسام‌آوری بالا می‌برند، وجود نداشت یا به شرط وجود آن حراجی‌ها، فعالیتشان از شرایط استاندارد تبعیت می‌کرد بدون هیچ شکی شاهد حضور کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شدن حضور دلالان و سودجویانی به زعم شما در این حوزه خواهیم بود.

ما در تعاملی که با گالری‌دارهای حاضر در جشنواره هنرهای تجسمی فجر داشتیم مقرر کردیم قیمت اجناسی که این گالری‌دارها روی محصولات خود قرار می‌دهند به نوعی باشد که مردم عادی نیز توانایی خرید آن محصولات را داشته باشد.

در این موضع هم نظریم!

در راستای تایید فرمایش شما؛ در طی این چند سال اخیر شاهد رونق فعالیت‌ گالری‌های سراسر کشور به ویژه پایتخت و ورود جدی آنها در مبحث اقتصاد هنرهای تجسمی هستیم و اتفاقا به سبب اقبالی که طی این چند سال چه به واسطه حضور کلکسیونرها و چه به واسطه حضور به قول شما دلال‌ها در گالری‌ها صورت گرفته، در کنار رونق بخش اقتصادی هنرهای تجسمی، شاهد فروش برخی آثار کپی در گالری‌ها بودیم! این مساله تا حدی جریان‌ساز شد که دکتر مظفری مدیر کل اداره هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تعامل با دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای را به تمام گالری‌ها ابلاغ کردند تا از فروش آثار کپی در گالری‌ها جلوگیری شود. این مساله را که تایید می‌کنید؟

حقیقی: دقیقا اشاره درستی بود و نکته من هم بر همین مساله استوار است و خوشحالم که در این موضع با یکدیگر هم‌نظر هستیم!

جشنواره تجسمی فجر، سکوی پرش هنرمندان جوان است

جناب حقیقی یکی از اصلی‌ترین اهداف برگزاری جشنواره های هنری فجر به ویژه در بخش تجسمی حمایت از هنرمندان جوان در سراسر کشور است. در جشنواره یازدهم که با سکان‌داری و دبیری شما قرار است اجرایی شود چه جایگاهی برای توجه به هنرمندان جوان به ویژه هنرمندان جوان خارج از پایتخت در نظر گرفته شده است؟

حقیقی: در تمام سال‌های فعالیتم تلاش کردم تا بیشترین حمایت را از هنرمندان جوانی داشته باشم که بناست آینده عرصه هنرهای تجسمی کشور را تضمین کنند. در برگزاری جشنواره یازدهم تجسمی فجر هم طی تعاملی که با گالری‌دارها برقرار کردیم، مقرر شده که در کنار فعالیت عمومی و عادی این گالری‌ها، بخشی از ارائه آثار آنها به هنرمندان و هنرجویان جوان اختصاص داشته باشد تا این هنرمندان علاوه بر تجربه حضور در یک جشنواره تخصصی قدرتمند، نخستین گام‌ها برای ورود به عرصه حرفه‌ای تولید و فروش آثار هنرهای تجسمی را نیز به واسطه جشنواره تجسمی فجر تجربه کنند.

در حقیقت اعتقاد دارم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستری برای معرفی هنرمندان جوان به جامعه هنرهای تجسمی کشور است و این رخداد می‌تواند در کنار معرفی آنها، سکوی پرش و پروازی برای هنرمندان در آینده فعالیت حرفه‌ای‌شان در تمامی شاخه‌های هنرهای تجسمی باشد.

برای برگزاری رویدادی جهانی، نیازمند رفتار بین‌المللی هستیم

در کنار تمام تغییراتی که در بخش‌های مختلف برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام یازدهم صورت گرفته شاید یکی از مهم‌ترین این تغییرات حذف بخش بین‌الملل و پیشوند بین‌الملل در برگزاری این رویداد است، درباره چرایی این اتفاق توضیح می‌فرمایید؟

حقیقی: این تصمیم از جانب اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری این وزارتخانه اتخاذ شده است و در حقیقت دلیل اصلی آن به سبب مشکلات ارزی که تمام وزارتخانه‌های ما درگیر آن هستند باز می‌گردد. ما نیز قطعا نمی‌خواستیم که تنها با دعوت از یک یا دو هنرمند خارجی اسم جشنواره را بین‌المللی بگذاریم! آن‌چنان که پیشتر برخی از جشنواره‌ها از این مساله سوءاستفاده کرده و یا با به نمایش درآوردن دو یا سه اثر از هنرمندان کشورهای همسایه بار دیگر تلاش خود را برای حفظ پیشوند بین‌المللی برای جشنواره هنرهای تجسمی فجر به کار ببندیم!

سعی داشتیم که همواره صداقت و سلامت هنر و هنرمندان ایرانی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین بن‌مایه‌های برگزاری این جشنواره مد نظر قرار دهیم. هر چند با سوءاستفاده از چنین اتفاقاتی که به آنها اشاره کردم ممکن است که ما شاهد برگزاری یک جشنواره بین‌المللی باشیم ولی در شکل و ماهیت این رخداد به هیچ وجه نمی‌توانیم به آن رویداد نام جهانی بدهیم. در حقیقت ما زمانی می‌توانیم به برگزاری یک جشنواره بین‌المللی در قامت فعالیت‌های هنری بپردازیم که رفتار ما نیز رفتاری بین‌المللی باشد. مانند آنچه در جشنواره‌های دیگر هنری مانند تئاتر و یا سینما اتفاق می‌افتد که ما شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای متعدد با برنامه‌ریزی مشخص در خلال این دو جشنواره یعنی تئاتر و سینمای فجر هستیم.

در هنرهای تجسمی باید صبوری به خرج دهیم تا به استحکام در شکل برگزاری این رخدادها در ساحت بین‌المللی برسیم. تلاش نخست ما آن است که جشنواره هنرهای تجسمی فجر را در بالاترین کیفیت و رویکرد اجرایی، هم نام و هم شان انقلاب شکوهمند اسلامی و فجر انقلاب برگزار می‌کنیم و در آینده با تقویت بن‌مایه‌ها و ساختار این جشنواره، رویکرد بین‌المللی را به آن اضافه کنیم.

بودجه مصوب نهادها برای خرید آثار تجسمی محقق نشده است

شکی وجود ندارد که بازار محصولات هنرهای تجسمی از جمله بازارهای موفق در بدنه اقتصاد هنر ما شناخته می‌شود؛ اما از سوی دیگر وقتی پای صحبت هنرمندان می‌نشینیم متوجه می‌شویم که کمترین سود گردش مالی در این بازار متوجه آنهاست و در این میان بیشتر گالری‌داران و دلالان هنری نبض مالی و اقتصاد این هنر را در دست دارند. در نگاه دیگر نیز مسئولان همواره تأکید می‌کنند که در زمینه مقوله اقتصاد هنر باید بیشترین سود متوجه هنرمندان باشد؛ در ضلع سوم این مثلث با اتفاقی همراه هستیم که بیش از یک دهه است شاهد تأکیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اختصاص «یک درصدی» از بودجه تمامی وزارتخانه‌ها برای خریداری آثار هنرهای تجسمی هستیم که البته این قانون تاکنون محقق نشده است! جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای کمک به اقتصاد هنرمندان این عرصه چه گام‌هایی را می‌تواند بردارد که ما شاهد بیشترین انتفاع مالی از جانب هنرمندان بخش تجسمی کشورمان در بازار پر رونق و پر گردش هنرهای تجسمی در کشور باشیم؟

حقیقی: گردش مالی که اشاره کردید ممکن است که در نگاه نخست زیاد به نظر برسد؛ اما در مواجهه با گردش مالی عرصه سینما و یا موسیقی، میزان گردش مالی در عرصه هنرهای تجسمی بسیار اندک است. نکته بعد آن که بودجه‌ای که هر سال از جانب دولت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود در بخش هنرهای تجسمی در قیاس با بودجه‌های دیگر بخش‌های هنری بسیار کمتر است.

آنچنان که می‌دانید ما حداقل ۱۰ رشته در جشنواره هنرهای تجسمی فجر داریم و تصور می‌کنم که با آنچه در ذهن من است بودجه‌ای که برای بخش تجسمی با تمام این تنوع مصوب شده بسیار بسیار پایین‌تر از بودجه حوزه سینماست. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که وقتی بودجه عرصه هنر را با بودجه حوزه ورزش قیاس می‌کنیم اصلا عددی به نظر نمی‌رسد و این گردش مالی آن قدر محدود و کوچک به شمار می‌آید که نمی‌توان روی آن حساب کرد!

امیدوار هستیم که با برگزاری اینگونه جشنواره‌ها بتوانیم دولتمردان را متوجه این نکته کنیم که هنرهای تجسمی نه تنها در فرهنگ و برای رشد و آینده مدنیت هر جامعه‌ای موثر است بلکه نیاز است تا به آن بیش از همیشه پرداخته شود؛ چرا که جامعه نیازمند تربیت نسلی فرهنگی و فرهیخته برای آینده است.

آن یک درصد هم که شما اشاره کرده‌اید در کنار تمام تهدیدات هیچ وقت محقق نشد و حتی یک بار هم این عدد از یک درصد به «نیم درصد» در صحن علنی مجلس رسید که در شیوه اجرایی به «دو دهم درصد» تقلیل پیدا کرد! که همین دو دهم درصد از بودجه هم به هیچ وجه ممکن نشد! چرا که آئین‌نامه و الزام قانونی برای خرج بودجه نهادهای وزارتی حتی در حد عدد دو دهم درصد از کل بودجه آنها نیز به دلیل عدم نظام‌مندی و تدوین قانون و رای الزام و اجرا تاکنون محقق نشده است.

از سوی دیگر گویا فراموش کرده‌ایم که خرید آثار هنرهای تجسمی برای وزارتخانه و سازمان‌ها باید بر اساس چه مبنایی صورت بگیرد؟ آیا مدیر روابط عمومی یک سازمان، نهاد یا ارگان می‌تواند به عنوان خریدار آثار هنرهای تجسمی باشد یا آنکه لازم است در این میان کارشناسانی حضور داشته باشند تا نسبت به رویکرد، فعالیت و جایگاه نهادهای وزارتی یا سازمان‌ها و ارگان‌ها مشورتی برای خرید آثار هنرهای تجسمی در راستای فعالیت و یا رویکردهای فرهنگی آن سازمان‌ها و نهادها ارائه دهند. چرا که بخشی از سرمایه‌گذاری در عرصه هنرهای تجسمی بر مبنای ارزش افزوده است و در این میان سازمان‌ها نیز در ادامه فعالیت خود برای خرید آثار هنرهای تجسمی باید نگاهی به آینده و افزایش ارزش آثاری که خریداری کردند داشته باشند.

ورود به این مقوله، نگاه کارشناسی و مستقل به خود می‌خواهد که امیدواریم در دولت دوازدهم و هم‌سو با فعالیت معاونت هنری جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدایت دکتر حسینی شاهد تحقق آن باشیم.

ایران را به نمایشگاه هنرهای تجسمی بدل کنیم

به عنوان سوال پایانی درباره بخش‌های جنبی و ویژه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیح می‌دهید؟

حقیقی: یکی از بخش‌های ویژه جشنواره تجسمی فجر، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هنری در استان‌های مختلف کشور است که پیش زمینه این اتفاق با سفرهای مختلفی که مدیر کل اداره هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی استان‌ها و شهرستان‌ها داشتند فراهم شد. به واسطه آن سفرها مقرر شده است که هم‌زمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر که مرکزیت آن در تهران استت، دیگر استان‌ها، شهرستان‌ها و مخاطبان در سراسر ایران از این جشنواره سهم و نصیبی داشته باشند.

همچنین مقرر شده است علاوه بر اینکه ما به عنوان نماینده برگزاری این جشنواره آثاری را از تهران برای ارائه به استان‌ها و شهرستان‌ها ارسال می‌کنیم، ادارات کل ارشاد استان‌ها در تعامل با هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌های مختلف زمینه‌ای را فراهم کنند تا آنها نیز آثار خود را به شکلی اختصاصی در اختیار گالری‌ها و نمایشگاه‌های استانی و شهرستانی قرار دهند تا به واسطه برگزاری یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ایران را به نمایشگاهی از آثار هنرمندان کشورمان در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی بدل کنیم.

دیگر بخش ویژه جشنواره یازدهم هنرهای تجسمی فجر بخش مقالات و پژوهش‌های تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی است که علاوه بر امکان حضور تمامی علاقه‌مندان در این بخش، به تعدادی از منتقدان، کارشناسان و استادان شناخته‌شده حوزه دانشگاه نیز سفارش‌هایی دادیم تا مجموعه‌ای از مقالات، تحقیق‌ها و پژوهش‌های خود را برای این بخش ارسال کنند تا در نهایت بتوانیم همسو با خروجی این بخش کتابی را با رویکرد نگاه علمی و آکادمیک به عرصه هنرهای تجسمی کشورمان منتشر کنیم.

دیگر فعالیت بخش جنبی جشنواره تجسمی فجر پرداخت مستقیم بر نویسندگان، منتقدان و مجلاتی است که به شکل تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی فجر فعالیت می‌کنند اما تا به امروز کمتر به آنها بها داده شده است. ما نویسندگان و منتقدان سینمایی را به راحتی می‌شناسیم و می‌توانیم نام آنها را به زبان بیاوریم؛ اما در عرصه هنرهای تجسمی چنین قدرتی نداریم و امیدوار هستیم به واسطه برگزاری این بخش به معرفی منتقدان هنری شناخته شده کشور بپردازیم تا علاوه بر شناخت عمومی مردم با آنها شاهد حضور پررنگ‌تر نقد آثار هنری در عرصه هنرهای تجسمی باشیم.

همچنین به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بخشی به عنوان ۴۰ نمایشگاه در ۴۰ شهر خواهیم داشت که به واسطه آن در ۴۰ شهر ایران، ۴۰ نمایشگاهی از آثار کلاسیک و مدرن موزه هنرهای معاصر را برگزار خواهیم کرد.

همچنین باز هم به مناسبت این مهم، شاهد برگزاری نمایشگاه تخصصی به کیوریتوری سیف الله صمدیان از عکاسان شناخته شده کشورمان درباره عکاسی روزهای انقلاب و لحظات پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خواهیم بود. در خلال این نمایشگاه شاهد ارائه برترین آثار عکاسان انقلاب خواهیم بود که بدون هیچ شکی یکی از بخش‌های جذاب جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام یازدهم به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

خواندن خبر در سایت منبع

بهترین‌های جشنواره فیلم فجر در همدان اکران می‌شود

ایرناخبرگزاری ایرنا
بهترین‌های جشنواره فیلم فجر در همدان اکران می‌شود

هادی فیض منش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این فیلم‌ها از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در سینما قدس و فلسطین برای عموم مردم نمایش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه اسامی فیلم‌ها در روزهای آتی اعلام می‌شود افزود: در روز ۱۱ بهمن با نمایش یکی از فیلم‌های منتخب در سینما فلسطین اکران فیلم‌های جشنواره فجر را آغاز می‌کنیم.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: مردم به صورت اینترنتی هم می‌توانند بلیت این فیلم‌ها را تهیه و فیلم‌های مورد علاقه خود را تماشا کنند.

فیض منش گفت: برای فیلمسازان و اعضای سینمای جوان سهمیه‌ای از بلیت‌های جشنواره در نظر گرفته شده و امیدواریم برای دیگر اقشار مردم نیز تسهیلاتی اختصاص بدهیم.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم همدان از سینما یادآوری کرد: سانس صبح به صورت ویژه برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است و سانس‌های دیگر در اختیار عموم مردم قرار دارد.

سال گذشته ۱۳ فیلم از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در همدان اکران شد و در حدود ۹ هزار نفر به تماشای این فیلم‌ها نشستند.

۷۵۲۷/۲۰۹۰

خواندن خبر در سایت منبع

«سمفونی نهم» در ماراتن فنی رسیدن به جشنواره فیلم فجر

ایلناخبرگزاری ایلنا
«سمفونی نهم» در ماراتن فنی رسیدن به جشنواره فیلم فجر

«سمفونی نهم» در ماراتن فنی رسیدن به جشنواره فیلم فجر - 1

به گزارش ایلنا، با پایان تدوین محمدرضا موئینی، که پیش از این برنده دو سیمرغ برای فیلم‌های «عروس» و «پارتی» بوده و سابقه همکاری با هنرمند را در «دزد عروسک‌ها» و «مرد عوضی» تجربه کرده است، هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری این فیلم نیز مشغول مرحله اصلاح رنگ است.

پیش از بهمنش، فرید ناظر فصیحی، مرحله ویژوآل افکت (جلوه‌های بصری) فیلم را به اتمام رسانده است.

هومن بهمنش، پیش از این بارها در فستیوال‌ فجر و جشن حافظ، نامزد یا برنده جایزه بهترین فیلمبرداری بوده و آخرین جایزه او، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای فیلم «تابستان داغ» از جشنواره سی و پنجم فجر بوده است.

فرید ناظر‌فصیحی هم همچون بهمنش، افتخارات جشنواره‌ای زیادی دارد که دو سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه برای فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار در دوره سی و چهارم جشنواره و برای فیلم «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی در دوره پیشین جشنواره از این جمله بوده است.

پیش از این مراحل، حسین ابوالصدق، که آخرین سیمرغ‌اش را برای فیلم «نگار» به کارگردانی رامبد جوان در سال ۱۳۹۵ شکار کرده، صداگذاری سمفونی نهم را به پایان رسانده بود.

به این ترتیب، آخرین نت‌های فنی فیلم، در حال نواخته‌شدن هستند و اجرای اصلی در ایام جشنواره خواهد بود.

در فیلم آخر هنرمند، حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، هدی زین‌العابدین از نقش‌آفرینان اصلی هستند.

«سمفونی نهم» در ماراتن فنی رسیدن به جشنواره فیلم فجر - 11«سمفونی نهم» در ماراتن فنی رسیدن به جشنواره فیلم فجر - 12

خواندن خبر در سایت منبع

داوران بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

انتخابخبرگزاری انتخاب
داوران بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
داوران بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر معرفی شدند - 0

پنج سینماگر آثار حاضر در بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های مستند سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را داوری می‌کنند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری ۱۰ فیلم بخش نگاه نو، ۵ فیلم مستند و ۴ فیلم کوتاه این دوره را برای انتخاب بهترین فیلم داوری خواهند کرد.

آثار بخش نگاه نو این دوره از جشنواره فیلم‌های «پالتو شتری»، «جان‌دار»، «حمال طلا»، «دیدن این فیلم جرم است!»، «روزهای نارنجی»، «زهر مار»، «سونامی»، «مسخره باز»، «معکوس» و «یلدا» هستند.

همچنین مستندهای این دوره از جشنواره آثاری چون «بهارستان خانه ملت»، «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»، «خانه‌ای برای تو»، «دلبند»، «نت‌های مسی یک رویا» هستند.

اسامی فیلمهای کوتاه راه یافته نیز «گسل»، «رورانس»، «اس (s)»، «تو هنوز اینجایی»، «تشریح»، «بچه خور» و «دریای تلخ» هستند.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ همزمان با سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار خواهد شد.منبع: ایرنا

خواندن خبر در سایت منبع

نظرها

در ادامه بخوانید

برترین‌هابرترین‌ها9 ساعت قبل
برترین‌ها: نیکی کریمی با انتشار عکس زیر در اینستاگرامش، در توضیح آن نوشت: از تست گریم‌های فیلم «عروس»، توسط اقای عبدالله اسکندری و اجرای خانم عاطفه رضوی، چند روز پیش شنیدم به بلیط امروز فیلم عروس آن زمان بیش از هفتاد میلیارد فروش داشته است. عکس غوغا بیات عزیزم.

زنان و مردان معروف هالیوودی که از جدایی خیلی پشیمان هستند +عکس

5+
خبر فوریخبر فوری6 ساعت قبل
خبر فوریخبر فوری8 ساعت قبل
مهمانان برنامه «فرمول یک» شبکه یک سیما خانواده‌ای بودند که مادر آن بعد از ٢٧ بار درخواست طلاق به خاطر کتک خوردن از همسرش توانست به زندگی مشترک ادامه دهد.

اخبار بیشتر