1. خبری
  2. سیاسی
پوشش خبری

ادامه واکنش‌ها به اظهارات اخیر موسوی خوئینی‌ها درباره شهید چمران و امام موسی صدر

واکنش مهدی چمران به اظهارات اخیر موسوی خوئینی‌ها علیه شهید چمران و امام موسی صدر

تسنیمخبرگزاری تسنیم
واکنش مهدی چمران به اظهارات اخیر موسوی خوئینی‌ها علیه شهید چمران و امام موسی صدر

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز اخیرا به مناسبت دومین سالگرد فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای به تشریح مبارزات آن مرحوم پیش از پیروزی انقلاب و همچنین نقد عملکرد سیاسی وی پس از انقلاب پرداخته است.

موسوی خوئینی‌ها در بخشی از قسمت اول این مصاحبه، در تشریح علل سفرش به لبنان که به توصیه مرحوم هاشمی انجام شده بود، می‌گوید: " به اعتقاد آقایان بهشتی، باهنر و هاشمی از آنجا که لبنان دروازه‌ خاورمیانه به سمت اروپا و دنیا بوده و هست، اگر در این کشور مجله‌ای به چاپ برسد که در آن اخبار مبارزات و مبارزان ایران منتشر شود، خبر مبارزه مردم ایران علیه رژیم پهلوی که توسط این رژیم بایکوت شده بود می‌توانست به جهانیان برسد. و امام موسی صدر که در لبنان چهره‌ای شناخته شده بود، می‌توانست در این مسیر به نهضت کمک کند. "

وی در ادامه این مصاحبه با اشاره به نظر امام موسی صدر و شهید چمران درباره نهضت مبارزه علیه رژیم شاه مدعی شده است: "مرحوم آقاموسی صدر، تا آنجا که رفتار ظاهری‌اش نشان می‌داد، هیچ نوعی همراهی با انقلاب نداشت. به نظرم می‌آید که اساسا در آن زمان ایشان نظرش این نبوده که نهضتی که در ایران شروع شده به یک نتیجه خاصی می‌تواند برسد.

موسوی خوئینی‌ها درباره دیدگاه شهید چمران نسبت به نهضت امام خمینی می‌افزاید: آقای چمران می‌گفت کار شما اصلا نتیجه ندارد، اصل کار اینجا در لبنان است و کاری که آقاموسی می‌کند، اصل است. اگر این به نتیجه برسد و ما در اینجا موفق شویم، خودبه‌خود مسأله ایران هم حل می‌شود. اگر اینجا درست نشود، آن هم به نتیجه نمی‌رسد.

مهدی چمران که در بسیاری از مقاطع مبارزی پیش و پس از انقلاب دوشادوش برادرش حضور داشته است، در یادداشت اختصاصی که در اختیار تسنیم قرار داده، به این اظهارات واکنش نشان داده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

با همه احترامی که برای جناب آقای موسوی خوئینی‌ها قائلم مطالبی در مصاحبه اخیر ایشان ذکر شده که نیاز است آنچه که مربوط به امام موسی صدر و دکتر چمران می‌شود مورد دقت و توضیح قرار گیرد. البته قصد من اصلا پاسخگویی نیست و خود را در این مقام نمی‌دانم و نسبت به شأنیت ایشان هم بحثی ندارم. بلکه معتقدم لازم است در توضیح و تشریح واقعیت‌های تاریخی از جنجال‌های سیاسی و جناحی بر حذر بود و آنچه که واقعا وجود داشته و اتفاق افتاده را بیان کرد.

اجازه بدهید از انتهای گفت‌وگو شروع کنم. چراکه این بخش مسئله‌ای تاریخی است که قابل مناقشه نیست. آقای موسوی خوئینی‌ها در بخشی از این مصاحبه گفته است: «یادم هست که آقای چمران وقتی نهضت پیروز شد و امام به ایران آمد به فاصله یک هفته به لبنان برگشت. من اطلاع داشتم که نرفته که دوباره بازگردد. اما بعد از مدت کوتاهی امام خمینی پیام فرستاد که بیا ایران کارت داریم. آن زمان، آقاموسی هم دیگر نبود و مشخص نبود شهید چمران اگر در لبنان بماند چقدر مؤثر خواهد بود.»

این اظهارات در حالی بیان شده که دکتر چمران تا یک هفته بعد از پیروزی انقلاب به ایران نیامده بود که بخواهد به لبنان بازگردد، او در لبنان بود و بعد از پیروزی انقلاب در این فکر بود که با گروهی از لبنانیان به ایران برای دیدار با امام بیاید و بعد از آماده‌سازی مقدمات، ۹ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همراه یک گروه ۹۲ نفری با هواپیمای مسافربری به ایران آمد و به دیدار حضرت امام خمینی شتافت. در این دیدار چند تن از بزرگان وقت لبنان از جمله مرحوم مهدی شمس‌الدین (نایب رئیس مجلس شیعی اعلای لبنان)، سید حسین حسینی (رئیس پارلمان وقت لبنان) و نبیه بری رئیس فعلی پارلمان لبنان حضور داشتند.

در این جلسه حضرت امام (ره) سخنان ارزشمندی درباره امام موسی صدر گفتند و اظهار داشتند برای آزادی او از لیبی تلاش خواهند کرد و به دکتر چمران فرمودند در ایران بمان که اگر ایران درست شود لبنان و جاهای دیگر هم درست می‌شود و دکتر چمران که ذوب امام بود، در ایران ماند و اصلا دیگر به لبنان نرفت و حتی کتاب‌های او از طریقکامیون به ایران منتقل شد و چند ماه بعد هم همسر او به تنهایی به ایران آمد.

البته شهید چمران در روزهای بحرانی پیروزی انقلاب و در روزهایی که میان لشگر گادر شاهنشاهی با افسران و سربازان نیروری هوایی درگیری شدیدی ایجاد شده بود، با تعداد ۴۰۰ نفر نیروی چریکی ایرانی و لبنانی قصد داشت تا به شکل مسلحانه از طریق دو هواپیما برای کمک به ایران بیاید و تا فرودگاه دمشق هم آمدند که روز ۲۲ بهمن شد و سرود پیروزی انقلاب دنیا را تکان داد.

پس از پیروزی انقلاب حضرت امام (ره) جلسه‌ دیگری در نیم طبقه سالن سخنرانی مدرسه رفاه با مهمانان لبنانی گذاشتند که این حقیر راهنمای آنان بودم و سلاح آنها را تحویل گرفتم و مرحوم شیخ مهدی شمس‌الدین آنجا حضور داشت و صحبت کرد. بنابراین تاکید می‌کنم که دکتر چمران بعد از ورود به ایران اصلا سفری به لبنان نداشت و تا لحظه شهادت در ایران ماند.

از این فراز مسلم تاریخی می‌خواهم استفاده کنم که ممکن است مسائلی در طول تاریخ از ذهن انسان فرار کند و حافظه با واقعیات تاریخی مطابقت نداشته باشد چنانچه در مصاحبه آقای موسوی خوئینی‌ها این مطلب دیده شد.

و اما در مورد دکتر چمران و لبنان؛ بنده در جریان مذاکرات و مباحث طرح شده در لبنان نیستم بنابراین آنچه می‌گویم اصل و فلسفه ورود دکتر چمران به لبنان برای ایجاد پایگاهی به منظور آموزش و مبارزه علیه شاه ایران و حکومت او بود.

دکتر چمران ابتدا به مصر رفت و در آن کشور به مدت دو سال آموزش نظامی مفصلی دید و سپس با سفر به جنوب لبنان، در مجاورت مرزهای فلسطین اشغالی مستقر شد که هم سرزمین شیعیان بود و هم برای آموزش‌های نظامی سیاسی آزادتر بود و از سوی دیگر توانست هسته‌ اولیه مقاومت اسلامی در لبنان زل با حمایت کامل امام موسی صدر شکل دهد.

در همین راستا گروه‌هایی از ایران به لبنان می‌آمدند و در لبنان یا سوریه آموزش می‌دیدند که بتوانند علیه حکومت دیکتاتوری شاه مبارزه کنند و این مبارزه علیه رژیم صهیونیستی، فالانژها، گروه‌های چپ و کمونیسم و حکومت شاه و دست‌نشاندگان او در لبنان به صورت واقعی وجهه عملیاتی داشت؛ به گونه‌ای که حرکت شیعیان و شجاعت و شهادت طلبی آنان در لبنان زبانزد شده بود. بنابراین دکتر چمران و آقای صدر در لبنان یک مبارزه جدی علمیاتی را دنبال می‌کردند که ساواک هم از آن اطلاع یافته بود و اسناد آن بعد از انقلاب هم آن را نشان می‌دهد.

ماهیت تلاش آنها و تشکیل اولین هسته‌های مقاومت اسلامی، مبارزه با صهیونیسم و عوامل آمریکا در منطقه از جمله شاه بود. ممکن است در روشهای مبارزه اختلاف نظرهایی با برخی‌ها داشتند ولی اصل مبارزه و نهضت را جدی‌تر و عملیاتی‌تر از دیگران دنبال می‌کردند.

در مورد آمدن امام موسی صدر به ایران و ملاقات با شاه، همانگونه که در مصاحبه آمده است همه تلاش می‌کردند که حنیف‌نژاد و بدیع‌زادگان اعدام نشوند و از آقای صدر هم جدا خواستند که به ایران بیاید و وساطت کنند که این دو اعدام نشوند و او بنا به درخواست دانشجویان مقیم اروپا به ایران آمد و آن ملاقات را انجام داد که به نتیجه مثبت هم نرسید.

تا آنجا که می‌دانم با اصرار دیگران آقای صدر آبروی خود را گرو گذاشت و با شاه که شدیدا مخالف او بود، ملاقات کرد و در نهایت هم نتیجه‌ای نداشت. البته آقای صدر رابطه سیاسی با سران عرب بویژه حافظ اسد داشت و حافظ اسد تنها فردی بود که در لبنان اندک کمکی می‌کرد. شاه و ساواک ایران و سفیر ایران در لبنان تمام سعی خود را داشتند که آقای صدر یا بهتر بگویم شیعیان لبنان موفق نشوند و به طرق مختلف از جمله ایجاد اختلاف میان شیعیان و سایر ادیان لبنان سعی در بهم زدن و به شکست کشانیدن مبارزه ضد صهیونیستی و ضد رژیم پهلوی را داشتند.

آقای صدر در لبنان موفق شده بود علاوه بر تشکیل سازمان مسلح «حرکت امل»، مجلس شیعی اعلای لبنان را رسما تشکیل دهد و در دولت لبنان وزارت جنوب را ایجاد کند و وزیر شیعی به کابینه بفرستد و در مسیر ائتلاف انسجام مسلمین و لبنانیان گام بردارد که همین تلاش‌های او که مخالف برنامه اسرائیل بود کار دست او داده و زمینه‌ای شد برای ربوده شدنش در لیبی.

قبل از ربوده شدن امام موسی صدر، ایشان در دو تظاهرات گسترده در «بعلبک» و «صور» قدرت نمایی کرد و در سوگ شهید آقا سید مصطفی خمینی مجلس بزرگداشت مهمی را برپا داشت. از سوی دیگر مرحوم حاج احمد آقا مرتبا به لبنان می‌آمد و در جریان مسائل و مبارزات شیعیان لبنان قرار می‌گرفت که قاعدتا امام خمینی (ره) در نجف از این فعالیت‌ها مطلع می‌شدند. قبل از ربوده شدن امام موسی صدر توسط قذافی، ایشان مصاحبه مفصل و مهمی با «لوموند» فرانسه به عمل آوردند و در آن مصاحبه با قدرت از امام و مبارزات او و بیداری اسلامی در منطقه سخن به میان آوردند که این مصاحبه ضربه سختی برای شاه بود.

به طور کلی درباره امام موسی صدر می‌توان این گونه گفت که ایشان دست حضرت امام در منطقه خاور نزدیک و کشورهای عربی بود و آمریکا می‌خواست این دست را قطع کند و ربوده شدن امام موسی صدر توسط قذافی حرکتی در مقابل نهضت و انقلاب اسلامی و بیداری لبنان بود و به همین دلیل حضرت امام (ره) آمدن قذافی به تهران را نپذیرفت.

در طول آن سالها به امام موسی صدر تهمت‌های ناروایی زده شد. ولی به طور کلی تعاریف و سخنان زیبایحضرت امام (ره) درباره ایشان و عملکرد انقلابی و ضد صهیونیستی و مبارزه مسلحانه گویای برنامه‌ریزی‌ امام موسی صدر برای رسیدن به قدرت شیعه یا انقلاب در لبنان بر هیچ کس پوشیده نیست. امروز هم مقاومت اسلامی در لبنان که مقدمه‌ای برای تشکیل در فلسطین و سایر کشورهای مسلمان شده و به درخت تناوری تبدیل شده دستاوردی از مبارزات و مجاهدت‌های آقای صدر و دکتر چمران و دانه‌هایی است که آن زمان غرس شد و امروز به قدرتی بزرگ در منطقه تبدیل شده است.

قبل از انقلاب افرادی به سوریه و لبنان می‌آمدند و اسم مستعار (ابوفلان) بر خود می‌نهادند ولی مبارزه‌ و جنگ مستقیم با اسرائیل و فالانژها نداشتند و حقیقتا نمی‌توان مبارزات و جنگ‌های مستقل شیعیان به پا خواسته لبنان را در مقابل این دشمنان کوچک شمرد.

دکتر چمران و یاران او برای اولین بار تانک‌های اسرائیلی را که در نزدیکی «بنت جبیل» در ارتفاعات «تل مسعود» مستقر شده بودند به آتش کشیدند و آنها را از لبنان بیرون راندند که عکس‌های حاج احمد آقا در کنار این تانک‌های منهدم شده به یادگار مانده است. بنابراین می‌توان گفت که نه تنها امام موسی صدر با نهضت ایران همسویی داشتند بلکه خود در مرکز مبارزه و جنگ شهادت‌طلبانه بودند و بعد از انقلاب هم همین مقاومت رشد کرد و بیش از هر کشوری انقلاب اسلامی در لبنان تاثیر گذاشت و به آنها قدرت و نیروی دو چندان بخشید و امروز هم موجب افتخار ما و نیروی مجاهد انقلاب اسلامی است.

خواندن خبر در سایت منبع

موسوی خویینی‌ها زمان خود هاشمی این حرف‌ها را می‌زد

اعتمادآنلاینخبرگزاری اعتمادآنلاین
موسوی خویینی‌ها زمان خود هاشمی این حرف‌ها را می‌زد

اعتمادآنلاین|غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مصاحبه اخیر موسوی خویینی‌ها از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب پیرامون شخصیت و عملکرد سیاسی هاشمی رفسنجانی، بیان کرد: صحبت‌های آقای موسوی خویینی‌ها در نقد آقای هاشمی نبوده است. ایشان به مناسبت دومین سالگرد آیت‌الله هاشمی مصاحبه‌ و در منزلت آقای هاشمی صحبت کرده و گفته است که حرف‌های دیگری هم در مورد ایشان دارم.

وی افزود: کسی از جمله ‌آقای هاشمی و خود آقای موسوی خویینی‌‌ها مصون از نقد نیست ولی دهه شصت دهه‌ای بود که بعضا نارسایی‌هایی در مسائل دیده می‌شد که منجر به این می‌شد که مقامات از امام اجازه بگیرند و منحصر به آقای هاشمی هم نیست.

رجایی با تأکید بر اینکه دور زدن قانون به این معنا نیست چون این نارسایی‌های بین نهادها و قانون بود که به پیشنهاد آقای هاشمی و دیگران مجمع تشخیص را تشکیل دادند، گفت: از آنجا که با هماهنگی‌ها و اختلافاتی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی ایجاد می‌شد مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت. مجلس قوانین را مصوب می‌کرد و شورای نگهبان آنها را مغایر با شرع می‌دانست و امام برای حل این قضیه گفتند که اگر دو سوم رأی مجلس آن مصوبه را تصویب کند جنبه شرعی پیدا خواهد کرد. بنابراین مجلسی که قانون‌گذار است برای اینکه بتواند کارش را درست انجام دهد نیاز به استمزاج از امام دارد و ایشان هم در این قضیه نظر دادند.

مشاور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اینها را با نگاه متفاوتی می‌شود دید و این دور زدن قانون تلقی نمی‌شود گفت: دلیلش هم این است که اولا منحصر به هاشمی نبود و دوما هاشمی به عنوان رئیس مجلس حساسیت داشت که قانونی که تصویب می‌شود اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه ارزیابی کلی‌ام از مصاحبه آقای خویینی‌ها مثبت است، گفت: دلیل این ارزیابی این است که نقد شخصیت‌ها باید باشد ولی ملاحظه‌هایی هم هست. مثلا انتظار می‌رفت که آقای خویینی‌ها که سال‌ها ساکت بود در زمان خود آقای هاشمی این حرف‌ها را می‌زد که البته ترجیح داده نزند.

رجایی با بیان اینکه ایشان ابتدا گفته‌اند که من نمی‌خواهم مصاحبه کنم و اگر مصاحبه کنم صرفا تعریف نخواهم کرد، گفت: این عادی شده که ما تمام مسئولان فعلی مملکت را از صدر تا ذیل بری از خطا می‌دانیم در صورتی که این خطاست. ما غیر از معصومین کسی را بری از خطا نداریم و این فقط شامل آقای هاشمی نمی‌‌شود. بنابراین ایشان قصد تخریب نداشتند و قاعدتا نظرات ایشان باید پاسخ داده شود.

مشاور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: مثلا اینکه می‌گویند ایشان با جناح چپ رابطه نداشته است، درست نیست خاطرنشان کرد: خود آقای موسوی خویینی‌ها نماینده جناح چپ بود که آقای هاشمی به ایشان مسئولیت مرکز تحقیقات استراتژیک را داد و ایشان هم عناصر چپی مثل کدیور، عبدی، حجاریان و دیگران را در مرکز تحقیقات استراتژیک به کار گرفته است.

وی افزود: برخی صحبت‌ها قابل نقد و رد و برخی نیز معطوف به دهه ۶۰ است که نمی‌شود با عینک دهه ۹۰ به دهه ۶۰ نگریست. آن موقع این باب بود که هر حرف و کاری پیش نمی‌رفت از امام مجوز می‌گرفتند.

مشاور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آقای موسوی خویینی‌ها به عنوان یک شخصیت قدیمی سیاسی که مکرر در اوایل مصاحبه در فضائل آقای هاشمی صحبت کرده قصد تخطئه هاشمی را نداشته است، گفت: قائدتا به همه چیز آقای هاشمی موافق نبوده و آن چیزی را که مخالف بوده، گفته است. مثلا گفته در خبرگان قانون اساسی آقای هاشمی نظرش این بود که بعد از اینکه شورایی شدن رهبری رد شد و رای به آقای خامنه‌ای داده شد، ایشان می‌گوید که من رای به ایشان را قبول نداشتم.

وی تأکید کرد: کسانی که دستی بر آتش انقلاب دارند اگر نقدی دارند قبل از اینکه شخصیت‌های مرتبط با خاطراتشان از دنیا برود حرفشان را بزنند، گفت: نه اینکه وقتی گفته شود که آن فرد در قید حیات نیست چون دیگران هم که دفاع می‌کنند معلوم نیست به اندازه دفاع خود ان فرد موثر باشد.

منبع: فارس

خواندن خبر در سایت منبع

واکنش داماد امام موسی صدر به ادعای موسوی خوئینی‌ها

خبرآنلاینخبرگزاری خبرآنلاین
واکنش داماد امام موسی صدر به ادعای موسوی خوئینی‌ها

مهدی فیروزان می‌گوید: زمانی که امام خمینی در عراق بودند، بسیاری از نزدیکان ایشان گمان نمی‌کردند انقلاب پیروز شود. برخی افراد در این میان حرکتی را برای تخریب دیگر رجال حوزه‌ها از طریق برخی جعلیات و تاریخ‌سازی‌ها و اتهام زدن‌ها شروع کردند تا میان امام خمینی و دیگر شخصیت‌های برجسته حوزوی اختلاف ایجاد کنند تا به خیال خود جایگاه امام را از دیگران ممتاز کنند. این جریان‌های تخریبی سعی می‌کردند بین امام خمینی و دیگر علما فاصله بیندازدند. متأسفانه این روند از سوی همین جریان، بعد از انقلاب نیز ادامه یافت و از دل آن متن‌های بسیاری درآمد که ظاهر تحقیقات به خود داشت.

وی افزود: نوشته‌هایی که آقای حمید زیارتی (روحانی) دارند، بخشی از همین جریان و با استناد به همین اسناد جعلی و تاریخ‌سازی‌هاست. متأسفانه همین را رویکرد را نیز در اظهارات اخیر آقای موسوی خوئینی می‌توان دید. خطاب به این اردوگاه باید بگویم، زمان‌ها عوض می‌شود و شما برای اهداف سیاسی‌تان باید شکل عمل خود را به روز کنید، نمی‌شود هنوز با همان شگرد چهل، پنجاه سال قبل یعنی تخریب دیگران، امروز هم بخواهید خودتان را صاحب منزلت کنید.

داماد امام موسی صدر تأکید کرد: کسانی که قبل از انقلاب علیه رجال حوزوی جریان‌سازی تخریبی می‌کردند، نه شخصیت سیاسی بودند، نه شخصیت تاریخی. اینها سعی می‌کردند با روش‌های غیرمنصفانه و غیراخلاقی، بین امام خمینی و دیگران تمایز و اختلاف ایجاد کنند و این قضیه تا سال‌ها بعد نیز ادامه یافت؛ اما نکته جالب توجه این است که امام خمینی متوجه بودند و اینگونه اعمال روی ایشان هیچ اثری نداشت. اینها در حالی بود که همان زمان اکثر انقلابیون آن زمان زیر چتر امام موسی صدر فعالیت می‌کردند و امام خمینی، امام موسی صدر را فرزند خود می‌خواندند.

فیروزان ابراز کرد: من زمانی که گفته‌های امروز ایشان (موسوی خویینی) را در کنار سندسازی‌های آن زمان که علیه برخی رجال حوزه انجام می‌شد، قرار می‌دهم متوجه می‌شوم همه آنها از یک اردوگاه است. البته تعجب می‌کنم. من خیلی دوست داشتم ایشان (موسوی خوئینی)، عالم به زمان خود باشند. طبیعتا این اظهارات به من این احساس را می‌دهد که شاید اول انقلاب هم که قضیه امام موسی صدر پیگیری نشد، دلایلش در گفت‌وگوهای ایشان است.

وی در این باره می‌افزاید: خوب به خاطر دارم زمانی که امام موسی صدر ربوده شدند، هنوز انقلاب پیروز نشده بود، امام خمینی نزد یاسر عرفات، حافظ اسد و چند تن از رهبران جهان نماینده فرستادند تا ماجرا را پیگیری کنند. بعد از انقلاب نیز، جلود را که برای زمینه‌سازی دیدار امام خمینی و قذافی به ایران آمده بود، به حضور نپذیرفتند. امام خمینی نه تنها او را نپذیرفتند و فشار اطرافیان را هم برای پذیرش این دیدار رد کردند و گفتند من دیداری نمی‌کنم، شماها می‌خواهید دیدارکنید، کاری ندارم.

خواندن خبر در سایت منبع

راز سخنان نا به هنگام «موسوی خوئینی‌ها»

فراروخبرگزاری فرارو
راز سخنان نا به هنگام «موسوی خوئینی‌ها»

فرارو- در هفته جاری اتفاقی مهم رخ داد که هنوز پس لرزه‌های آن ادامه دارد. مصاحبه جنجالی محمد موسوی خوئینی‌ها از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز و از شخصیت‌های مهم و اثرگذار پس از انقلاب باعث واکنش‌های فراوانی در فضای سیاسی کشور شد. پس از مصاحبه موسوی خوئینی‌ها خانواده و نزدیکان فکری و سیاسی آیت الله هاشمی به انتقاد از این چهره برجسته اصلاح طلب برخاستند.

راز سخنان نا به هنگام «موسوی خوئینی‌ها» - 2

موسوی خوئینی‌ها آیت‌الله هاشمی را به قانون‌گریزی، دوری از اعتدال و تلاش برای مهندسی انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ متهم کرد

به گزارش فرارو، ابتدای هفته خبرگزاری ایرنا گفت و گویی با محمد موسوی خوئینی‌ها از شخصیت‌های برجسته اصلاح طلب و دبیر مجمع روحانیون مبارزه منتشر کرد. این گفتگو اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. چرا که موسوی خوئینی‌ها از جمله چهره‌هایی سیاسی است که به ندرت در رسانه‌ها ظاهر می‌شود. او اهل مصاحبه و سخنرانی نیست. به همین دلیل بسیاری او را چهره‌ای پشت پرده و حتی مرموز به حساب می‌آورند.

موسوی خوئینی‌ها در این گفتگو وارد مباحث تاریخی انقلاب شد که بخش مهمی از آن به آشنایی و نحوه کار با آیت الله هاشمی رفسنجانی باز می‌گشت. او اظهاراتی درباره آیت الله هاشمی مطرح کرد که به سرعت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت.

موسوی خوئینی‌ها که سال‌ها درباره مسائل سیاسی و اتفاقات روز کشور سکوت کرده بود ناگهان با اظهارات جنجالی اخیر خود سکوتش را شکست. به تعبیر روزنامه شرق «سکوت خوئینی‌ها سر هاشمی شکست».

موسوی خوئینی‌ها چه گفت؟

در گفت و گوی ایرنا با موسوی خوئینی‌ها او روایت تازه از شخصیت سیاسی آیت الله هاشمی ارائه کرد. حداقل این روایت در سال‌های اخیر تازگی داشت شاید در دهه ۷۰ آیت الله هاشمی را اینگونه می‌شناختند، اما در دهه هشتاد و نود هم خود آیت الله هاشمی تغییر کر د. و نگاه‌ها به او متحول شد.

گزیده از سخنان جنجالی موسوی خوئینی‌ها درباره هاشمی:

۱- «وجه منفی رویکرد آقای هاشمی این بود که در مسیر هدفش، اگر معتقد بود کاری باید انجام شود، دیگر هیچ مانعی را بر سر راه نمی‌پذیرفت؛ چه این مانع قانون باشد، چه اشخاص و حقوق دیگران. هر حقی را در قبال این حقی که معتقد بود باید زنده کرد، نادیده می‌گرفت. من بشخصه یکی از مواردی که بار‌ها با ایشان صحبت می‌کردم، بحث قانون بود. ایشان معتقد بود» کار باید راه بیفتد، برای راه افتادن کار می‌شود قانون را دور زد. "

۲- بعد از پیروزی انقلاب، به‌دست آوردن قدرت، یک اصل مسلم در نگاه آقای هاشمی بود. من این‌ها را از زبان خودش شنیدم که می‌گویم. می‌گفت: «قبلا روحانیون غفلت کردند و با هزاران خون دل کشته دادند بعد که پیروزی می‌رسید، دیگران می‌گفتند «خیلی خوب، مبارزه کردید دستتان درد نکند، التماس دعا، تشریف ببرید در همان مساجد، هر وقت لازم شد باز هم خدمت‌تان می‌آییم»». ایشان این دفعه می‌خواست این قضیه را محکم بگیرد که از دست نرود، دیگر برایش فرقی نداشت کسی برنجد یا بدش بیاید یا لازم باشد به تخت سینه کسی زده و او را کنار بزند.

۳- این روز‌ها برای پیاده‌سازی یک نگاه، تعبیری به اسم «مهندسی انتخابات» به‌کار می‌برند. آقای هاشمی آن زمان را در نظر بگیرید با آن روابط و امکانات و قدرت نه آقای هاشمی سال‌های آخر را، آقای هاشمی آن زمان می‌توانست انتخابات را جوری مهندسی کند که آن نتیجه‌ای که می‌خواهد گرفته شود. البته ممکن هم هست که آن نتیجه گرفته نشود یعنی تضمینی نبود، ولی او دنبالش می‌رفت. آن هشدار آقای هاشمی رفسنجانی از تریبون نمازجمعه یک هفته قبل از برگزاری انتخابات دوم خرداد ۷۶ درباره احتمال تقلب، پاسخ به نگرانی طرفداران آقای ناطق بود، اما عملا این هشدار به نفع آقای خاتمی تمام شده است.

۴- من تندروی‌ها را مربوط به ایشان نمی‌دانم، ولی ایشان هم این طوری بوده است. در زمان ریاست‌جمهوری ایشان ۵۰، ۶۰ نفر از ملی مذهبی‌ها را دستگیر کردند. خبرنگار خارجی از آقای هاشمی می‌پرسد که «این‌ها فقط نامه نوشته بودند»، می‌گوید «برای اینکه رویشان کم شود.»

۵- آقای هاشمی هیچ‌وقت در عمرش در خط اعتدال نبود. ایشان در آن تقسیم‌بندی اولیه یکی از عناصر کاملا برجسته جناح چپ بود، از یک مقطعی، قدری صحبت‌هایش را تغییر داد و کم‌کم از جناح چپ فاصله گرفت و به راست نزدیک شد. صحبت‌های ایشان در خطبه‌های نمازجمعه‌اش نشان می‌دهد چپ رادیکال بود. مرحوم آقای آذری‌قمی در واکنش به یکی از سخنرانی‌های آقای هاشمی گفته بود «زیر عمامه بعضی‌ها داس و چکش است». می‌خواهم بگویم آقای هاشمی خط اعتدال نبود، حسابی سوپرچپ بود.

البته این موارد بخش کوتاهی از سخنان جنجالی موسوی خوئینی‌ها درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی است. موسوی خوئینی‌ها در این گفتگو به چهره‌هایی همچون امام موسی صدر و مهدی بازرگان و شهید چمران هم پرداخته است. او معتقد است که امام موسی صدر و شهید چمران با انقلاب ایران همراه نبودند.

موسوی خوئینی‌ها در زمان ریاست جمهوری هاشمی مدتی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری را برعهده داشت. در همان دوران بود که چهره‌هایی همچون عباس عبدی، علیرضا علوی تبار، سعید حجاریان و … وارد مرکز تحقیقات استراتژیک شدند. همین گروه بعد‌ها به بزرگترین طیف مخالف هاشمی تبدیل شدند و پس از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات سال ۷۶ در روزنامه هایشان به تندی از هاشمی انتقاد کردند.

راز سخنان نا به هنگام «موسوی خوئینی‌ها» - 17

تیتر تند روزنامه میانه‌رو قانون علیه موسوی خوئینی‌ها

واکنش‌ها به سخنان موسوی خوئینی‌ها

سخنان سیاستمدار ارشد مجمع روحانیون مبارز بازتاب وسیعی در افکارعمومی داشت. روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف اهمیت سخنان او را درک کردند و آن‌ها را منتشر کردند. در این بین با توجه به این که این سخنان در نقد آیت الله هاشمی بود، جناح منتقد آیت الله هاشمی یعنی اصولگرایان از این اظهارات استقبال کردند. با این حال در بین اصولگرایان نیز برخی چهره‌ها برداشت موسوی خوئینی را نقد کردند.

در میان اصلاح طلبان عده‌ای سعی کردند قضاوتی ارائه ندهند، برخی این سخنان را نقد کردند و برخی دیگر خشمگینان از موسوی خوئینی‌ها انتقاد کردند.

اصولگرایان چه گفتند؟

گزاره هایی، چون «رهبری دنبال مشارکت مردم بود، هاشمی دنبال مهندسی انتخابات»، «هاشمی دنبال درست کردن زندان برای بی حجاب‌ها بود»، «هاشمی در عمرش درخط اعتدال نبود»، «هاشمی می‌گفت باید از سپرده مردم در بانک‌ها خمس گرفت» که از اظهارات دادستان اسبق به عاریه گرفته شده بود، بیشترین تکرار را در صفحات توییتر منتقدان اصولگرای هاشمی داشت.

سردبیر خبرگزاری تسنیم در توییتی نوشت: «مرحوم هاشمی رفسنجانی در تمام عمر سیاسی‌اش کلا یک کد دموکراتیک داشت که اون رو هم موسوی خویینی‌ها با بولدزر از روش رد شد؛ طرفداران آقای هاشمی مدعی بودند ایشان درنمازجمعه ۷۶ نطقی کرده برای صیانت از آرای خاتمی؛ حالا خویینی‌ها افشا کرده که اون نطق هم برای حمایت از ناطق بوده نه خاتمی!»

عبدالله گنجی مدیرمسوول روزنامه «جوان» هم در صفحه خود نوشت: «سخنان موسوی خوئینی‌ها در نقد هاشمی شوک عجیبی به اصلاحات‌- اعتدال وارد کرده و سفره عقد را بهم ریخت. بر خلاف غلو‌های روحانی از هاشمی، او خواست بگوید اولا من همان چپ ۲۱ سال پیش هستم و مثل بقیه اصلاح طلب نشدم، ثانیا هاشمی را نباید آنقدر گنده کرد که رهبران اصلاحات و چپ در شعاعش گم شوند.»

اما در این بین عباس سلیمی نمین که خود از منتقدان جدی آیت الله هاشمی بود بخشی از سخنان موسوی خوئینی‌ها را رد کرد و بخشی دیگر را تائید کرد.

او گفت: «قبول ندارم که آقای هاشمی سوپر چپ بود بنابراین این صحبت که «آقای هاشمی در مجلس اول رویکرد چپ رادیکال داشت و طرفدار اقتصاد دولتی بود» بر ماهیت شخصیت او منطبق نیست. البته آقای هاشمی شخصیتی عملگرا داشت. عملگرایی دست فرد را باز می‌گذارد تا در وضعیت متفاوت، متناسب با متقضایات عمل کند.»

سلیمی نمین افزود دیدگاه موسوی خوئینی‌ها درباره رویکرد هاشمی به ملی مذهبی‌ها را تائید می‌کند.

اسدالله بادامچیان عضو حزب موتلفه نیز از ادعای خوئینی‌ها درباره امام موسی صدر و شهید چمران گفت: "چرا موسوی خوئینی‌ها ناگهان پس از سال‌ها و در فقدان مرحوم هاشمی رفسنجانی اقدام به تخریب امام موسی صدر و شهید چمران کرده است؟ جای هاشمی خالی که پاسخ او را بدهد و از این دو یار وفادار امام و انقلاب اسلامی دفاع کند.»

بیشتر رسانه‌های اصولگرا سخنان موسوی خوئینی‌ها را افشاگری سیاستمدار پرده نشین اصلاح طلبان از آیت الله هاشمی تفسیر کردند و سخنان او را موجب روشن‌تر شدن شخصیت سیاسی آیت الله هاشمی دانسته‌اند. سایت تندرو رجانیوز تیتر «هاشمی بدون روتوش» را برای سخنان موسوی خوئینی‌ها انتخاب کرد، تیتری که به کتاب «هاشمی بدون روتوش» اشاره دارد. کتابی که حاصل گفت و گوی صادق زیباکلام با آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

همچنین روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان «خشم فروخورده اصلاحات علیه متحد سابق» نوشت: «حملات اخیر موسوی‌خوئینی‌ها علیه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نمایانگر بغض ادامه‌دار جریان مدعی اصلاح‌طلبی از وی است که بعد از گذشت دو سال از فوت رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان ادامه دارد و به اشکال مختلف در حال ظهور و بروز است.»

راز سخنان نا به هنگام «موسوی خوئینی‌ها» - 33

پاسخ حسین مرعشی به اظهارات موسوی خوئینی‌ها در گفت و گو با سازندگی

واکنش اصلاح طلبان و اعتدالیون

در جناح اعتدالگرایان و اصلاح طلبان نیز واکنشهای مختلفی به سخنان موسوی خوئینی‌ها صورت گرفت. بیشتر این واکنش‌ها انتقادی بود. صادق زیباکلام در واکنشی در این باره گفت: «موسوی خوئینی‌ها در ردیف انقلابیون تندرو و رادیکال اوایل انقلاب و دهه شصت بود.»

به گفته او «برای کدامیک از آقایان سیدمحمد خاتمی، بهزاد نبوی، سعید حجاریان، مصطفی تاجزاده، محسن آرمین، حسین کمالی، ابراهیم اصغرزاده، محسن میردامادی، عباس عبدی، میرحسین موسوی، عبدالله نوری، موسوی لاری، علی اکبر محتشمی پور، مهدی کروبی، هادی غفاری و در رأس همه آقای موسوی خوئینی‌ها حاکمیت قانون اهمیت داشت که بگوییم برای آقای هاشمی رفسنجانی اهمیت نداشت؟»

زیباکلام خوئینی‌ها را متهم به دروغ گویی درباره خطبه‌های هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه کرد و گفت: «آقای موسوی خوئینی‌ها با بغض و کینه دارد تاریخ را تحریف می‌کند. قطعا مصاحبه آقای موسوی خوئینی‌ها برای جریان تندرو ارزشمند است.»محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در صف منتقدان سخنان موسوی خوئینی‌ها قرار گفت و به تندی به او تاخت. او در گفت و گویی اظهار کرد: «جناب ایشان (حجت الاسلام خوئینی) از روحانیون مبارزی هستند که در نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی حضورداشتند. ایشان در سال‌های اول پیروزی انقلاب به عنوان دادستان کل کشور انجام وظیفه کردند و می‌دانند در قضای اسلامی «البینه علی المدعی» و، چون روحانی هستند می‌دانند مطالبی که درباره مرحوم امام خمینی (ره) و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته‌اند یا «غیبت یاتهمت» اگر غیبت باشد که اشد من الزنا وحداقل مجازات آن هشتاد ضربه شلاق برای یک مورد و اگر تهمت باشد آبروی مومنانی را ریخته‌اند که گناه آن از اهانت به خانه کعبه بیشتر است و در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی باید پاسخگو باشند. ان شاء الله خداوند همه ما را عاقبت بخیر بگرداند.»

شاید تصور می‌شد که حداقل برخی رسانه‌های اصلاح طلب از سخنان موسوی خوئینی‌ها استقبال کنند، اما همه آن‌ها به انتقاد از این سخنان پرداختند و آن را بی موقع دانستند. روزنامه شرق زیر تیتر «سکوت خوئینی‌ها سر هاشمی شکست» از استقبال سایت ها‌ی اصولگرا از صحبت‌های آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها خبر داد و نوشت: «همگان موسوی‌خوئینی‌ها را به‌عنوان نیرویی سیاسی می‌شناسند؛ بنابراین انتظار آن است این شخصیت برجسته تاریخ انقلاب، قدری مصالح سیاسی حاکم بر این روز‌های ایران را در نظر داشته باشد؛ زیرا علاوه بر آنکه تخریب هاشمی در شرایط فعلی منجر به از‌بین‌رفتن وحدت سیاسی می‌شود، چهره فردی را مخدوش می‌کند که مردم از او به‌عنوان یک اصلاح‌گر یاد می‌کنند و دقیقا معلوم نیست آقای موسوی‌خوئینی‌ها با این مباحث چه نتیجه مثبتی را دنبال می‌کند.»

روزنامه‌های دیگر همچون اعتماد و آرمان، سازندگی و … نگاهی مشابه داشتند. روزنامه سازندگی روز بعد از انتشار سخنان موسوی خوئینی‌ها، با حسین مرعشی مصاحبه کرد و روایت خوئینی‌ها از هاشمی را به چالش کشید.

راز سخنان نا به هنگام «موسوی خوئینی‌ها» - 41

انگیزه مرموز پدر خوانده اصلاح طلبانشگفتی بیشتر رسانه‌های اصلاح طلب و میانه رو از این بود که هدف از این سخنان چه بوده است؟ موسوی خوئینی‌ها که سیاستمدار پخته و با تجربه‌ای است و حتی برخی او را پدر خوانده اصلاح طلبان می‌دانند با این اظهارات به دنبال چیست؟ تحلیل‌های مختلفی در این باره صورت گرفته است. با این حال کسی به نتیجه قطعی نرسیده است.

عصر ایران در این باره نوشته است: «این گفتگو را می‌توان به منزلۀ اعلام موجودیت دوبارۀ جناح چپ و گفتمان چپ دانست. به زبان روشن‌تر این مصاحبه پاسخی است به سخنان محمود واعظی که نقش اصلاح طلبان در انتخاب روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ را تا اندازه‌ای انکار می‌کند وشاید پاسخی به خود روحانی که در نطق کنگره هاشمی دوم خرداد را وام دار او معرفی کرد.»برخی هم این سخنان را تلاشی برای احیای چپ گرایان دانستند. کسانی که در دهه هفتاد تحت لوای روزنامه سلام به مقابله با آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداختند.

عده‌ای دیگر نیز انگیزه‌های پیچیده‌تری را مطرح می‌کنند. فرید مدرسی روزنامه نگار در این باره معتقد است: «مصاحبهٔ اخیر موسوی خوئینی پیامی نهفته داشت برای حاکمیت: چراغ سبز به گفتگو و تعامل. این پیام اگر با اعتماد و استقبال حاکمیت روبرو شود و «ناقل» پا را از کلام فراتر بگذارد، می‌تواند نقطه عطفی باشد برای تغییراتی در مناسبات سیاست داخلی.»برخی دیگر هم این سخنان را نشانه «کینه توزی» و «دشمنی» دانسته و معتقدند که موسوی خوئینی‌ها نگاهی شخصی خود را درباره آیت الله هاشمی بیان کرده است.

خواندن خبر در سایت منبع

نظرها

در ادامه بخوانید

ایرناایرنا2 ساعت قبل
وی ادامه داد: اردوگاه آموزشی مخفی و نیمی مخفی توسط گروهک‌های تروریستی در پاکستان ایجاد و آنها با پول عربستان و امارات آموزش، تجهیز و سازماندهی شده است تا در داخل ایران ناامنی ایجاد کنند. سردار باقری تاکید کرد: خواست ما از مقامات پاکستان این است که یا خود مناطق حضور گروهک‌های تروریستی را پاکسازی کند و یا اجازه دهند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی وارد میدان شوند و با این گروهک‌ها مقابله کنند. این مقام نظامی وجود یک هزار کیلومتر مرز مشترک میان ایران و پاکستان را یادآور شد و ادامه داد: کشور پاکستان توانمندی کمی در منطقه بلوچستان دارد و مرزها در این منطقه باز است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، در ادامه گفت: هدف از سفر به قم، ارائه گزارشی از فعالیت‌های نیروهای مسلح به مراجع عظام تقلید و دریافت رهنمود از آنان است. وی گفت: سرکشی از نیروهای مسلح، بازدید از واحدهای نمونه نیروهای مسلح، دریافت گزارش از فرماندهان نیروهای مسلح و همچنین بازدید از پژوهشگاه امام صادق (ع) به عنوان مرکز اصلی پژوهشی نیروهای مسلح در موضوعات اعتقادی و بصیرت سیاسی از دیگر اهداف سفر به قم است.
الفالف6 ساعت قبل
وزیر علوم از تحریم دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف به دلیل فعالیت‌های علمی در عرصه انرژی هسته‌ای از سوی کشورهای خارجی خبر داد و گفت: در سفر اخیرم به اروپا ضمن شرکت در سومین نشست کارگروه همکاری‌های علمی و فناوری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، رایزنی‌هایی در خصوص رفع این تحریم‌ها انجام دادم. وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دو دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی به دلیل همین سو ظن مورد تحریم خارجی قرار گرفته‌اند که امیدوار هستیم تحریم دانشگاه‌های کشور از سوی کشورهای خارجی رفع شود. وزیر علوم خاطرنشان کرد: ما در حال رایزنی برای رفع تحریم‌های دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف هستیم و امیدوار هستیم به زودی این تحریم‌ها رفع شوند. به طوری که در سفر اخیرم به اروپا ضمن شرکت در سومین نشست کارگروه همکاری‌های علمی و فناوری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، در این زمینه با مسئولان اروپایی صحبت کردم و توضیح دادم که دانشگاه‌های ما صرفا فعالیت علمی انجام می‌دهند ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. دانشگاه‌های ما نیز دنبال فعالیت علمی برای استفاده دستاوردهای صلح آمیز انرژی هسته‌ای هستند.
برترین‌هابرترین‌ها7 ساعت قبل1 نظر
حسین شریعتمداری گفت: یک موی آقای ظریف را با همه تیم‌های مذاکره کنندۀ ۱+۵ عوض نمی‌کنیم. ما نسبت به خود آقایان و شخصیت حقیقی آنان تعریضی نداشتیم. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان با باشگاه خبرنگاران جوان گفتگو کرده است. یک موی آقای ظریف را با همه تیم‌های مذاکره کنندۀ ۱+۵ عوض نمی‌کنیم. ما مشکل شخصی با آقایان ظریف و تیم مذاکره کننده نداریم. حقوق کلانی نمی‌گیرم و حدودا ۴ میلیون و خرده‌ای است، کارت جانبازی دارم اما از مزایای ان استفاده نمی‌کنم.
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین6 ساعت قبل
واژه‌های به کار رفته توسط مجری شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نخست وزیر این رژیم را به شدت عصبانی کرد. اعتمادآنلاین| واژه‌های به کاررفته توسط مجری شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نخست وزیر این رژیم را به شدت عصبانی کرد. به گزارش اعتمادآنلاین، مجری یکی از برنامه‌های سیاسی شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل با توصیف ارتش اسرائیل به وحشی‌های اشغالگر، باعث واکنش بنیامین نتانیاهو به سخنان او شد. بازتاب این گفته‌ها چنان در اسرائیل گسترده بود که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را بر آن داشت در نشست کابینه به آن واکنش نشان داده و این گفته‌ها را ناباوارنه توصیف کند. با این وجود نتانیاهو نتوانست اقدامات وحشیانه نظامیانش را تکذیب کند.

اخبار بیشتر