1. خبری
  2. پوشش‌های خبری
  3. فرهنگ
پوشش خبری

شروع تب و تاب جشنواره‌های فجر

سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر از دبی‌ می‌آید!

الفخبرگزاری الف
سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر از دبی‌ می‌آید!

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از نقاطی که همیشه بر سر آن چالش و حرف و حدیث بوده موضوع سیمرغ‌هایی است که به برگزیدگان جشنواره فیلم فجر اهداء می‌شود. در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر یک موضوعی مطرح شده که شاید شوخی سال‌های قبل «اکبر عبدی» در هنگام سیمرغ گرفتن را جدی‌ کند. وقتی این هنرمند به عنوان بازیگر فیلم «خوابم می‌آد» رضا عطاران سیمرغ گرفت بر روی جایگاه آمد و گفت: «اولین باری که سیمرغ گرفتم بردم خانه، گچ سیمرغ لحظاتی بعد روی تلویزیون ریخت و الان این سیمرغ‌ها با آن موقع تفاوت دارد.»

عزت‌الله علیزاده مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر حالا درباره ساخت و تولید سیمرغ‌ها در ایستگاه سی و هفتم فیلم فجر به روزنامه همشهری گفته است: «متاسفانه امکان تولید سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دربی سفارش داده‌ایم.» جالب است که علیزاده در ادامه همین گفتگو به خرید ۳۰ سیمرغ و مسئله پیچیده ترخیص گمرگی سیمرغ‌ها اشاره می‌کند. نکته جالب‌تر هم سفر حضوری مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر به دبی که این مشکلات رفع شود. سیمرغ‌هایی که برای ساخت هر سیمرغ حدود ۹۰۰ درهم امارات معادل حدود ۳ میلیون تومان پرداخت شده است.

این هزینه‌ها در حالی برای ساخت این نمادهای جشنواره فیلم فجر صرف می‌شود که پیش از این مسئولین جشنواره و حتی سازمان سینمایی هم اشاره کرده بودند امسال با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند و باید صرفه‌جویی کنیم. حتی دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر درباره برآورد هزینه‌های جشنواره امسال گفت: «هزینه‌های جشنواره ۳۶ نسبت به جشنواره ۳۵ یک سوم کاهش پیدا کرد. سال گذشته برآورد هزینه داده نشد و گفتیم با مدیریت کاهش هزینه‌ها را داشته باشیم که خوشبختانه موفق بودیم. امسال هم همان کار را انجام می‌دهیم. با همین سرفصل‌ها مانند سال گذشته با مدیریت بهینه صرفه جویی می‌کنیم تا شاهد هزینه معقول و منطقی باشیم. در کل سال ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه سینما است و سیاست رئیس سازمان سینمایی این است که هزینه جشنواره‌ها را کاهش دهند تا بیشتر هزینه‌ها به تولید اختصاص داده شود. سعی می‌کنیم با گرفتن اسپانسر هزینه‌ها گردن سازمان سینمایی نیافتد».

اما ساخت سیمرغ‌ها در دبی و هزینه‌های گزاف تولید و ترخیص آن خودش تناقض‌هایی ایجاد می‌کند که مسئولان جشنواره هم حاضر نشدند به این تناقض‌ها پاسخ دهند.

چرا که ابراهیم داروغه‌زاده در گفتگویی با ما گفت: «بروید با خود آقای علیزاده صحبت کنید و من صحبتی در این زمینه ندارم.» این فرار از پاسخگویی خود ابهامات و سوالات را بیشتر می‌کند.

در ادامه به سراغ جشنواره‌های هنری دیگر مثل تئاتر و موسیقی هم رفتیم که در آنجا سیمرغ‌ها به چه صورت تهیه می‌شوند. به تعبیری بقیه جشنواره‌ها هم این فرآیند اصطلاحا لاکچری را در پیش می‌گیرند. طی تحقیقاتی که انجام شد سال‌های سال است که اداره کل هنرهای نمایشی تمام تندیس‌هایش را درون سازمانی توسط هنرمندان خودش تهیه و تولید می‌‌کند. در جشنواره موسیقی فجر هم طی ۳۰ دوره تندیس و جایزه‌ای وجود نداشت. اما از دوره‌ی سی‌‌ویکم صاحب تندیس «باربد» شد. جایزه و تندیس باربد برای سه دوره به بهترین‌های موسیقی در ژانرهای مختلف اهدا شد اما سی‌وچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر هیچ تندیسی نخواهد داشت.

یک سوال دیگری هم از مسئولان جشنواره مطرح می‌شود و البته پیش از این به وزیر ارشاد هم اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هفدهم دی‌ماه نامه‌ای نوشته شده در شرایطی که اقتصاد کشور دچار بحران شده است ضرورت دارد نسبت به هزینه‌های برگزاری جشنواره ملاحظه و صرفه‌جویی شود. با رسانه‌ای شدن خرید سیمرغ‌ها از خارج کشور سوال دیگری هم بوجود می‌آید که چرا باید این هزینه‌های گزاف به خارج از کشور بروند و این اتفاق در سال تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی که قرار است انقلاب اسلامی جشن چهل‌سالگی خودش را برپا کند، باید سیمرغ‌های بزرگترین رویداد سینمایی ایران در دبی ساخته شوند؟ البته تلاش کردیم مسئولان جشنواره پاسخ دهند اما از این پاسخ امتناع کردند.

خواندن خبر در سایت منبع

انفعال جشنواره به نفع کیست؟

تسنیمخبرگزاری تسنیم
انفعال جشنواره به نفع کیست؟

- اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - یاسر یگانه

موسیقی در ایران طی چند دهه‌ی گذشته متر و معیار خاصی نداشته است. مثلا مخاطبان نمی‌دانند که در فلان سال بهترین آلبوم، یا بهترین خواننده از دیدگاه کارشناسان و یا از دیدگاه مردمی کدام آلبوم یا کدام خواننده بوده است.

در همه جای دنیا جوایز خاصی در عرصه موسیقی و در ژانرهای مختلف به صورت سالیانه به برگزیده‌ها اهدا می‌شود. این جوایز نوعی متر و معیار هستند تا مخاطبان بهتر بتوانند آثار مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند. در ایران اما طی چند دهه جای چنین جوایزی خالی بوده و اکنون هم خالی است.

مسئولان فرهنگی در ایران معمولا در این فکرند که کسی را از خودشان نرنجانند و به نوعی سعی می‌کنند همگان را از خود راضی نگه دارند. شاید با همین دیدگاه است که جشنواره موسیقی فجر در طول حدود ۳۰ دوره جایزه‌ای معتبر نداشته است.

انفعال جشنواره به نفع کیست؟ - 6

آقای وزیر پاسخی نداشت

چند سال پیش و در سی‌ویکمین دوره‌ی این جشنواره جایزه‌ای با عنوان «باربد» به جشنواره اضافه شد تا هر سال به بهترین‌های موسیقی ایران در ژانرهای مختلف اهدا شود. این جایزه که بی‌شک مهمترین اقدام مفید (اگر نگوییم تنها اقدام مفید) در دوره‌ی ریاست حمیدرضا نوربخش بر جشنواره فجر بود؛ برای سه دوره ادامه داشت.

اما برای سی‌وچهارمین دوره‌ی این جشنواره که امسال برگزار می‌شود؛ به یک باره جایزه باربد از جشنواره حذف شد. بر کسی پوشیده نیست که اهدای جایزه «باربد» در سه دوره‌ای که به بهترین‌های موسیقی ایران اهدا شد، ایردهایی داشت و انتقادهای بسیاری هم به آن وارد بود. اما بی‌شک حذف این جایزه از جشنواره موسیقی فجر راه حل درستی نبود. این حرکت نشان می‌دهد که برگزار کنندگان سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر به دنبال پاک کردن پرسش‌ها هستند نه یافتن راه‌حل‌ها برای بهتر کردن اوضاع.

«جایزه باربد» اتفاق بزرگ و مفیدی بود که می‌توانست به رونق جشنواره موسیقی فجر بیانجامد اما با تغییر تیم برگزاری جشنواره، جایزه باربد هم حذف شد.

علت حذف جایزه باربد از نگاه رئیس جشنواره

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حذف جایزه باربد از سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر گفته است: «ما تلاش داریم این دوره از جشنواره حتی‌الامکان از رقابت با بخش خصوصی خارج شود. به هر حال، در بخش خصوصی جوایزی همچون جوایز مربوط به جشن خانه موسیقی و جشن موسیقی ما مطرح هست که واقعا دارای جایگاه مناسبی هستند. به همین جهت ما به‌عنوان بخش دولتی وارد این کار نمی‌شویم.»

علی ترابی درباره جشن موسیقی ما به درستی سخن گفته است. چرا که این جشن به جایگاهی رسیده که هر ساله بهترین‌های موسیقی ایران در ژانرهای مختلف را معرفی می‌کند و البته مقبولیت عمومی هم دارد. اما جشن خانه موسیقی چنین مقبولیتی در میان اهالی موسیقی ندارد.

نمی‌توان با تکیه بر بخش خصوصی از زیر بار مسئولیت انتخاب بهترین‌های موسیقی ایران در هر سال شانه خالی کرد. جشنواره موسیقی فجر با در اختیار داشتن بودجه‌های دولتی قرار است مهمترین رویداد موسیقی کشور در هر سال باشد و باید در انتخاب بهترین‌های هر سال دخیل باشد، نه اینکه موضع منفعل را برگزیند.

چرا جشنوار فیلم فجر رونق و اهمیت دارد اما جشنواره موسیقی اینگونه نیست؟

بیایید جای دوری نرویم و همین سینمای خودمان را ببینیم. جشنواره فیلم فجر هر سال با بودجه‌های هنگفت دولتی برگزار می‌شود و بهترین‌ها و جدیدترین آثار سینمای ایران را معرفی می‌کند. در کنار این جشنواره، برنامه‌ها و جشن‌های بسیاری هستند که آنها هم به طور مستقل اقدام به معرفی برگزیدگان سینمای ایران می‌کنند. جشن منتقدان موسیقی و جشن حافظ از این جمله‌اند.

چنین روندی موجب شده که سینمای ایرانی رونق نسبی خود را حفظ کند. وقتی برگزیدگان عرصه سینما از نگاه جشنواره‌ای دولتی و برنامه‌هایی غیر دولتی معرفی می‌شوند، زمینه را فراهم می‌کنند تا مخاطب راحت‌تر بتواند فیلم‌های مورد نظرش را برای دیدن انتخاب کند.

این شاید مهمترین تفاوت جشنواره فیلم فجر و جشنواره موسیقی فجر است. جشنواره فیلم فجر منفعل نیست اما جشنواره موسیقی فجر برای چند دهه منفعل مانده بود و حالا که می‌خواست روندی تاثیرگذار در پیش گیرد؛ ناگهان دستی از سوی تیم اجرایی جدید جشنواره موسیقی فجر آمد و باز هم جشنواره موسیقی فجر را به ورطه‌ی انفعال برد.

انفعال جشنواره به نفع کیست؟ - 19

باربد هیاهو و اهمیت جشنواره را بالا می‌برد

بی‌شک جشنواره‌ای که در آن شرکت کنندگان به رقابت بپردازند و جایزه‌ای در میان باشد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا جشنواره‌ای که بدون هیچ جنجالی و در کمترین هیجان ممکن برگزار شود.

سی‌وسه دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذرد و این جشنواره در تمام این سال‌ها زیر سایه‌ی جشنواره فیلم فجر مانده است. اهالی سینما هر سال به جشنواره فیلم فجر توجه می‌کنند، چرا که آنجا جایزه‌ای در میان است و کاگردانان و بازیگران و دیگر اهالی سینما دوست دارند این جایزه را به دست آورند. اهالی سینما می‌دانند که به دست آوردن سیمرغ جشنواره فیلم فجر موجب بیشتر دیده شدن خودشان و اثرشان می‌شود.

پس از هر دوره که جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود، تا مدت‌ها بحث بر سر این است که آیا فلان جایزه را فلانی به حق گرفت؟ یا اینکه حق فلان فیلم را داوران خوردند و از این بحث‌ها … همین اختلاف نظرها موجب رونق سینما و رونق جشنواره فیلم فجر می‌شود.

اما جشنواره موسیقی فجر چندین دوره را بدون جایزه گذراند و وقتی هم صاحب جایزه شد، خیلی زود جایزه‌اش را گرفتند.

منتقدان و روی کار آمدنشان

در چند دوره‌ی گذشته منتقدان بسیاری (که بیشترشان از نسل موزیسین‌های جوان بودند) جشنواره را از ماه‌ها پیش زیر ذره‌بین می‌بردند. اکنون تعدادی از همان منتقدان در سمت‌های مختلف جشنواره هستند و آشکارا و نهان در تصمیم‌گیری‌های سی‌وچهامین دوره جشنواره موسیقی فجر تاثیرگذارند.

این منتقدان در نخستین گامشان نشان دادن که چندان فرقی با پیشینیانشان ندارند. آنها به گونه‌ای که غرض‌ورزانه به نظر می‌رسد، جایزه باربد را حذف کردند.

در این میان هم منتقدانی بودند که در سال‌های گذشته از جشنواره موسیقی فجر انتقاد کرده بودند اما در این دوره نپذیرفتند که با جشنواره همکاری کنند و ترجیح دادند که جایگاه منتقد بودن را برای خود نگه دارند.

صدیقی با جشنواره نماند / زنگ خطر در بخش بین‌الملل

قرار بود رامین صدیقی مدیر بخش بین‌الملل در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر باشد، اما در روزهای آخر شهریور امسال بود که صدیقی اعلام کرد از جشنواره جدا می‌شود. رامین صدیقی سابقه موفقی در برگزاری اجراهای بخش بین‌الملل دارد اما به یکباره تصمیم گرفت که با سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر همکاری نداشته باشد.

جدایی صدیقی زنگ خطر بزرگی است برای این دوره از جشنواره موسیقی فجر؛ چرا که یکی از مهمترین بخش‌های جشنواره موسیقی فجر بخش بین‌الملل است.

با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و البته قیمت دلار و مشکلات سیاسی موجود، احتمالا بخش بین‌الملل سی‌وچهامین جشنواره موسیقی فجر، پاشنه‌ی آشیل این جشنواره باشد.

شاید رامین صدیقی هم وقتی قیمت دلار و اوضاع جشنواره را دیده، تصمیم به کناره‌گیری از جشنواره گرفته تا مبادا تجربه تلخ بخش بین‌الملل به نام او ثبت شود.

جشنواره‌ای که بخواهد بخش بین‌الملل پررونقی داشته باشد، باید گروه‌های حاضر در جشنواره را از چندین ماه قبل‌تر مشخص و جدول این بخش را تنظیم کند. شنیده شده که تا همین چند ماه پیش مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر به دنبال یافتن جانشینی برای رامین صدیقی بوده‌اند.

جدولی که هنوز مشخص نیست

قرار است سی‌وچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر در اواخر بهمن امسال برگزار شود. اما متاسفانه تا امروز که روزهای پایانی آذرماه است، هیچ خبری از انتشار جدول جشنواره چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی نیست.

تکرارهای بیهوده

آنچه بیش از همه در طی چند دهه گذشته موجب عدم رونق جشنواره موسیقی فجر شده، تکرارهای بیهوده در این جشنواره است.

در طول سال و در ماه‌های مختلف گروه‌های بسیاری از ژانرهای مختلف در سالن‌های مختلف تهران و دیگر شهرستان‌ها به اجرای برنامه می‌پردازند. این گروه‌ها در طول سال رپرتواری مشخص دارند که در هر کنسرت این رپرتوارها را اجرا می‌کنند. همین گروه‌ها وقتی به جشنواره موسیقی فجر هم دعوت می‌شوند، دقیقا همان رپرتوارها را تکرار می‌کنند.

یعنی جشنواره موسیقی فجر هرگز جایی برای ارائه‌ی آثار جدید نبوده و نیست. در حالی که مهمترین عامل رونق یک جشنواره، ارائه‌ی آثار جدید است. جشنواره موسیقی فجر برای رونق گرفتن باید محلی باشد که در آن گروه‌های موسیقی با تمام قدرت حاضر شوند و تازه‌ترین آثارشان را به مخاطبان معرفی کنند.

اما متاسفانه سال‌های بسیاری است که جشنواره موسیقی فجر تنها به محلی برای تکرار کنسرت‌های هر سال تبدیل شده است.

در جشنواره‌ای مانند فیلم فجر، تازه‌ترین آثار به جشنواره می‌آیند، با هم رقابت می‌کنند و بهترین‌ها انتخاب می‌شوند و در سال آینده همان فیلم‌ها بر روی پرده سینما اکران می‌شوند. این یعنی جشنواره جایی است برای معرفی تازه‌ترین‌ها و بهترین‌ها.

اما جشنواره موسیقی فجر کاملا برعکس عمل می‌کند، یعنی این جشنواره جایی است برای تکرار کنسرت‌هایی که در طول سال گذشته برگزار شده‌اند.

این یعنی تکرارهای بیهوده …

خواندن خبر در سایت منبع

فروش ۸۵ درصد از بلیت‌های جشنواره فیلم فجر در کمتر از ۴۵ دقیقه

ایلناخبرگزاری ایلنا
فروش ۸۵ درصد از بلیت‌های جشنواره فیلم فجر در کمتر از ۴۵ دقیقه

فروش ۸۵ درصد از بلیت‌های جشنواره فیلم فجر در کمتر از ۴۵ دقیقه - 1

عزت‌الله علیزاده (معاون اجرایی جشنواره فیلم فجر) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت پیش‌فروش بلیت‌های سینمایی گفت: ۷۰ درصد از ظرفیت سالن‌های سینماهای مردمی نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره فیلم فجر برای پیش‌فروش در نظر گرفته شده است و از ساعت ۱۰ امروز پیش‌فروش آغاز شد. در کمتر از ۴۵ دقیقه ۸۵ درصد بلیت‌ها فروخته و بیش از ۳۰۰ هزار سری بلیت از طرف علاقه‌مندان خریداری شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد ظرفیت جدیدی برای برخی سینماها که استقبال زیادی از آنها صورت گرفته ایجاد شود، گفت: استقبال امسال بسیار خوب بوده و بر همین اساس ما در حال بررسی هستیم تا در چند ساعت آینده در صورت امکان ظرفیت جدیدی را برای پیش‌فروش بلیت‌ها فراهم کنیم.

لازم به یادآوری است، پیش‌فروش بلیت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سینماهایی همچون آزادی، کوروش، فرهنگ و موزه سینما در سانس‌های ساعت ۱۷ به بعد کاملا تکمیل شده است و به صورت محدود امکان خرید بلیت در سانس‌های ساعت ۱۵ امکانپذیر است. همچنین امکان خرید بلیت از سینماهای مگامال، ایران‌مال، زندگی، راگا، کیان، تماشا، آستارا و استقلال همچنان وجود دارد.

خواندن خبر در سایت منبع

پوستر سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

برترین‌هاخبرگزاری برترین‌ها
پوستر سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

هنرآنلاین: سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری شاهین فرهت از ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

پوستر سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر - 1

پوستر سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، طراحی و منتشر شد.

آیدین قشلاقی این پوستر را طراحی کرده است. او پیش از این طراحی پوستر سی‌امین جشنواره موسیقی فجر و هشتمین و نهمین جشنواره موسیقی جوان را بر عهده داشت.

قشلاقی کارشناسی ارشد خود در رشته تصویرسازی را از دانشگده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران گرفته‌است و سابقه‌ی مدیریت رویدادهای هنری را در کارنامه‌ی فعالیت‌اش دارد.

سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری شاهین فرهت از ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

خواندن خبر در سایت منبع

نظرها

در ادامه بخوانید

فیلم | ماجرای دختر جوانی که از سیل آق‌قلا نجات پیدا کرد

خبرآنلاینخبرآنلاین1 روز قبل
دختر جوان گمشده در سیل آق‌قلا نیمه‌شب گذشته توسط جمعیت هلال احمر سالم پیدا و به مرکز امدادی منتقل شد. ماجرای نجات دادن دختر را در این ویدئو ببینید و بشنوید.

برادرم شهید شد! +تصاویر

10+
الفالف9 ساعت قبل
الفالف15 ساعت قبل
به گزارش تسنیم، محمدعلی کشاورز را چند نسل بر پرده سینما و صفحه تلویزیون دیده‌اند و او را به یک استاد مسلم بازیگری می‌شناسند. چند سالی است به خاطر بیماری از دنیای هنر دور مانده و جای خالی‌اش در ایفای نقش ماندگار احساس می‌شود. آنچه مهم است اعتلای ایران، ایران و ایران بزرگ است که مردم بزرگ و غیوری دارد. همیشه برای بزرگ ماندن ایران و ایرانی کوشش کنید که سرزمین اهورایی ایران در طول تاریخ همیشه بزرگ و سرافراز بوده است. به واقع عید نوروز عید بزرگ مردم ایران است و عید مردم بزرگ دنیا هم هست.
ایسناایسنا23 ساعت قبل
هفت فیلم پیشگام گیشه سال ۹۸ به اضافه فیلم محسن امیریوسفی در مجموع بیش از هشت میلیارد تومان فروش داشته‌اند که از این مقدار بیش از ۶ میلیارد تومان سهم تهران و بقیه حاصل فروش در شهرستان‌ها بوده‌اند. همچنین در بین اکران‌های نوروزی «رحمان ۱۴۰۰» و «متری شیش ونیم» بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده و میلیاردی شدند. دومین اثر پرفروش نوروزی سال ۹۸، فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» سعید روستایی است. این اثر تا امروز، یک میلیارد و ۷۵۵ میلیون تومان فروش داشته و در حدود ۱۲۶ سینما در سطح کشور نمایش داشته است. سومین فیلم از هفت فیلم اکران نوروزی از نظر میزان فروش فیلم کمدی «چهار انگشت» حامد محمدی است که در از ابتدای اکرانش تا کنون توانسته حدود ۶۴۱ میلیون تومان فروش داشته باشه و ۵۰ هزار نفر در سالن‌های سینمایی در سراسر کشور پای دیدن آن نشستند.

اخبار بیشتر