1. خبری
  2. فرهنگ
پوشش خبری

فیلم‌ها و تصاویر چهارمین روز از جشنواره شماره 37 فیلم فجر

چندی است موضوع پولشویی در سینما نقل مجالس مختلف است. موضوعی که برخی هنرمندان پیشکسوت را مجبور به بازنشستگی زودهنگام کرده است. رضا بابک که پس از مدت‌ها، امسال با فیلم بنفشه‌آفریقایی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد از بابت فیلم‌هایی که ضد فرهنگ هستند ناراحت است و می‌گوید با ساختن فیلم‌هایی که صرفا «بفروش» هستند نباید به اعتبار سینما لطمه زد.

مونا زندی (کارگردان) ضمن ابراز نگرانی بابت بودجه فیلم‌های مفهومی می‌پرسد اگر کسی بخواهد فیلم غیر مبتذلی بسازد که شاید گیشه موفقی ندارد باید سرمایه آن را از کجا تامین کند؟

نظر اکبر قدمی بازیگر قدیمی که پس از 44 سال سابقه بازیگری 7 سال است که فعالیت هنری ندارد هم این است که فیلم‌های نازل و پول‌های کثیف دامن عرصه فرهنگ و هنر را گرفته و خیلی از هنرمندان از تامین نیازهای اولیه زندگی خود نیز عاجزند.

در جشنواره تئاتر امسال نیز از 4 چهره شناخته شده تقدیر به عمل آمد. این 4 نفر هوشنگ توکلی، رضا بابک، رویا تیموریان و محمد امیر یاراحمدی هستند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی 8 فیلم را به عنوان شانس سیمرغ جشنواره امسال معرفی کرده. سرخ‌پوست، تختی، متری شش و نیم، درخونگاه، آشفتگی، مسخره‌باز، کمدی زهر مار و رد خون از آن جمله‌اند.

سایت خبری

آیا وجود پول‌های کثیف در سینمای ایران واقعیت دارد؟

تسنیمخبرگزاری تسنیم
آیا وجود پول‌های کثیف در سینمای ایران واقعیت دارد؟

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چند صباحی است که هنرمندان و برخی از مسئولین موضوع پولشویی در هنر را مطرح کرده‌اند و می‌کنند. شاید جزو سرآمدهای طرح این بحث سیاوش طهمورث و هنرمندان پیشکسوتی باشد که از این حوزه زخم خورده‌اند؛ یا زودتر از موعد بازنشسته شده‌اند یا برای نقش گرفتن بایستی درصدی از مبالغ قراردادشان را تقدیم کنند. به تعبیر پروانه معصومی و شیوا خنیانگر به سرنوشت سیاه‌لشکر هم گاهی اوقات دچار می‌شوند. چون به هر طریقی کسی نقش می‌گیرد که در مهمانی‌های شبانه‌شان و در قاموس سرمایه‌گذاری‌هایشان بخواند. اینکه سلبریتی‌ها هر روز بزرگتر و فربه‌تر می‌شوند شاید گوشه‌ای از امیال این صاحبان سرمایه کثیف باشد که به تعبیر برخی از جمله سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی ملموس‌تر با نام و سر و شکل‌شان آشنا می‌شوند.

آیا وجود پول‌های کثیف در سینمای ایران واقعیت دارد؟ - 4

البته او در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم هم در این باره گفت: «خواستیم از سازمان سینمایی این شفافیت مالی آغاز شود که به ما نگویند رطب خورده نمی‌تواند منع رطب کند! این حرکت از سال گذشته شروع شده و چند صباحی است گسترش بیشتری پیدا کرده است، تا سازمان سینمایی بهتر بتواند از جوانان این عرصه و استعدادهای ناب حمایت کند و مسیر حمایت‌های خودش را درست تعریف کند، ضرورت دارد جشنواره‌ها را معنادار کند و نظام شفاف مالی را درون خودش به‌عنوان سازمان حمایت‌کننده و متولی اصلی سینما سامان بخشد. این مقدمه‌ای است برای اینکه جریان سینما خصوصا در بخش خصوصی به همین شکل نظام‌مند ورود کند. بی‌تردید اگر بتوانیم در یک فضای شفاف در نظام مالی سینمایی حرکت بکنیم این اتفاق برای صنعت سینما خوشایند خواهد بود. این‌گونه نیست که اگر ما با نهان‌کاری و پنهان‌کاری در این عرصه گام برداریم صنعت سینما حرکت رو به رشد خودش را داشته باشد! ممکن است در کوتاه‌مدت رونق‌های مقطعی پیدا کند اما این رونق دائمی نخواهد بود. صنعت سینمای پایدار حتما با یک نظام شفاف مالی پایدار می‌تواند اتفاق بیفتد، در همین مسیر طبعا صنف سینما بیش از هر مجموعه‌ای می‌تواند این قسمت را جدی‌تر دنبال کند. هر مقدار خود صنف سینما، خانه سینما و مجموعه تشکل‌های سینمایی دیگر در این راستا فعال‌تر عمل کنند این اعتماد را می‌توانند ارتقاء دهند.»

آیا وجود پول‌های کثیف در سینمای ایران واقعیت دارد؟ - 6

شاید این اتفاق بایستی خیلی جلوتر از این‌ها می‌افتاد که جلوی رشد و توسعه این سرمایه‌گذاری‌های کثیف و نامطلوب گرفته شود. که سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما جلوی دوربین «تسنیم» بگوید: «ما شاهد سرمایه‌گذاری‌هایی هستیم برای سودهای بادآورده از علاقه‌مندی مردم ایران در عرصه فرهنگ و هنر که در قالب برنامه‌سازی‌های مختلف از جمله کارهای سینمایی که بعضا فقط به دنبال کسب درآمدهای آن‌چنانی و خلق پول هستند و طبعا بحث‌های مفهومی در این راستا به شدت تنزل پیدا می‌کند. از طرفی دیگر بعضا چنین مسیرهایی ختم به کارهای کپی کاری سخیف و دست چندم می‌شود».

آیا وجود پول‌های کثیف در سینمای ایران واقعیت دارد؟ - 8

رضا بابک بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که بعد از مدت‌ها فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» را در جشنواره امسال دارد بعد از اکران فیلمش جلوی دوربین تسنیم قرار گرفت و درباره معضل جدید سینمای ایران گفت: «خیلی راحت می‌توان مردم را با کارهایی به ظاهر جلب‌کننده با یک مختصاتی که اینگونه فیلم‌ها دارند که اصطلاحا فیلم‌های بفروش می‌گویند این ورطه، ورطه ضدفرهنگ خواهد بود. جوانان ما باید تلاش کنند فرهنگی که همیشه زیر ضربه و آسیب قرار دارد برایش اتفاقات خوبی بیفتد. ما هنرمندان وظیفه‌مان فرهنگسازی است».سومین روز جشنواره فیلم فجر به روایت تسنیم/ چرا سینمای ایران "قهرمان" ندارد؟+ فیلم

مونا زندی حقیقی کارگردان «بنفشه آفریقایی» هم درباره خصوصی‌سازی، فیلم‌های سخیف و پول‌های کثیف خاطرنشان کرد: سوال من این است که اگر کسی بخواهد فیلمی بسازد مبتذل نباشد و فیلمی که با استانداردهای سینما ساخته شود و گیشه موفقی نداشته باشد سرمایه‌اش را از کجا بایستی تأمین کند؟ نمی‌گویم از پول‌های کثیف تهیه کند ولی باید راهکاری برای تأمین این نوع سینما وجود داشته باشد. البته در گذشته مراکزی مثل بنیاد سینمایی فارابی وجود داشتند که سرمایه توسط وام بدون بازگشت و با با بازگشت در اختیار فیلمسازان قرار می‌دادند.

آیا وجود پول‌های کثیف در سینمای ایران واقعیت دارد؟ - 12

علی مسلمی بازیگر سریال «هست و نیست» که جزو سینماگران نسل جدید به شمار می‌‌رود بارها و بارها برای نقش دادن و ادامه راه به او پیشنهاد شده که در سرمایه‌گذاری فیلم سهیم باشد و بازیگری‌اش توسعه پیدا کند. او در مقابل دوربین تسنیم قرار گرفت و گفت: موضوع خوبی را انتخاب کردید چون به واسطه سرمایه‌گذاری، خصوصی‌سازی و حالا به قولی رانت، این فرصت در اختیار یکسری قرار می‌گیرد که وارد حرفه بازیگری بشوند. زیرا بازیگری حرفه‌ای است که علاقه‌مندان بسیاری دارد. اما با احساسات جوانانی همچون من بازی می‌کنند فقط به خاطر اینکه کاره‌ای است و یک جورایی منصب قدرت دست‌شان است. یا به قولی انتخاب به دست این آدم‌ها صورت می‌گیرد. بله به من پیشنهاد دادند برخی از دفاتر سینمایی که برای تست رفتم در سرمایه کار سهیم بشوم به جای آن اجازه هنرنمایی بیشتری می‌دهند.

آیا وجود پول‌های کثیف در سینمای ایران واقعیت دارد؟ - 14

اکبر قدمی هم بازیگر پیشکسوتی است که هم در تلویزیون و هم در سینما سال‌هاست فراموش شده؛ او را در همین برنامه‌های این چنینی در تلویزیون و سینما می‌بینیم. خودش می‌گوید: انگار که به طور کل از یاد تهیه‌کنندگان رفته‌ایم و به ما کار نمی‌دهند. این خصوصی‌سازی، فیلم‌های سخیف و پول‌های کثیف دامن فرهنگ و هنر ما را گرفته و دود آن مستقیما به چشمان ما رفته است. چرا که با چهل و چهار سال سابقه بازیگری ۷ سال است خانه نشین شده‌ام. و اصلا ۹۹ درصد بازیگران پیشکسوت‌مان خانه‌نشین شده‌اند. حتی نمی‌توانند داروی همسرشان را تأمین کنند. این‌ها سوز و درد دارد؛ چرا مدیران ما در عرصه فرهنگ و هنر کاری نمی‌کنند و جلوی این قدرت‌نمایی‌ها را نمی‌گیرند که هیچ ربطی با هنر و هنرمند ندارند اما به جولانگاهی برای آن‌ها تبدیل شده است.

تصویربردار و تدوین‌گر: محمدرضا کشت‌دار و مهدی کماسی

گزارش و گفتگوها: مجتبی برزگر

خواندن خبر در سایت منبع

بزرگداشت ۴ هنرمند تئاتر در جشنواره‌ی فجر

ایسناخبرگزاری ایسنا
بزرگداشت ۴ هنرمند تئاتر در جشنواره‌ی فجر

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر، این دوره از جشنواره در تجلیل از تأثیرگذاری و فعالیت مستمر هوشنگ توکلی، رضا بابک، رویا تیموریان و محمد امیر یاراحمدی در عرصه‌ی تئاتر، مراسم بزرگداشت این ۴ چهره‌ی شناخته شده‌ی تئاتر ایران را برگزار می‌کند.

هوشنگ توکلی متولد ۲۵ شهریور ۱۳۲۵، بازیگر و کارگردان با سابقه‌ی عرصه‌ی تئاتر است که فعالیت خود در عرصه‌ی تئاتر را با بازی در نمایش «ادیپ» به کارگردانی شهرو خردمند آغاز کرد. وی در نمایش‌های «خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی»، «جنایت و مکافات» و «شیون و استغاثه پای دیوار بزرگ شهر» به کارگردانی دکتر علی رفیعی به ایفای نقش پرداخت.

توکلی در عرصه کارگردانی تئاتر نیز آثاری چون «دونده»، «لومومبا» و «اتللو» را به صحنه برد. وی علاوه بر بازیگری و کارگردانی، در حوزه مطالعه و پژوهش نیز فعالیت‌های متعدد و مستمری داشته است. وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از جمله کسانی بود که در نگارش و شکل گیری نمودار اولیه تشکیلاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش داشت.

هوشنگ توکلی در عرصه تلویزیونی نیز در سال ۶۶ سریال ماندگار «مدرس» را با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی کارگردانی کرد. وی به عنوان بازیگر در چندین فیلم سینمایی نظیر «خانه ابری» اکبر خواجویی، «زادبوم» ابوالحسن داوودی، «مرگ تدریجی یک رویا» فریدون جیرانی، «زیر سقف دودی» پوران درخشنده و «درساژ» پویا بادکوبه نیز به ایفای نقش پرداخته است.

رضا بابک بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، متولد ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ است. وی در آغاز فعالیت‌های خود در نمایش‌های «جادوگران شهر سیلم»، «لورنزوچیو» و «هنری چهارم» به کارگردانی دکتر محمد کوثر به ایفای نقش پرداخت.

وی در عرصه‌ی بازیگری تئاتر در نمایش‌های متعددی همچون «داستان ضحاک» و «بارگه داد» سعید پورصمیمی، «آخرین بازی» زنده یاد محمود استادمحمد، «پل» و «اسب‌ها» به کارگردانی محمد رحمانیان، «مهر و آینه‌ها» حمید امجد و «رویای هالیوود» نادر برهانی مرند نقش آفرینی کرده است.

بابک در عرصه‌ی بازیگری سینما نیز ایفای نقش در آثاری چون «چریکه تارا» استاد بهرام بیضایی، «دعوت» و «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی کیا، «بنفشه آفریقایی» مونا زندی، «گربه آوازه خوان» کامبوزیا پرتوی، «ریحانه» علیرضا رئیسیان و «مرد آفتابی» همایون اسعدیان را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

وی در عرصه‌ی تلویزیونی نیز در مجموعه‌های «روزگار قریب» کیانوش عیاری، «خانه ما» مسعود کرامتی، «گل پامچال» محمدعلی طالبی، «آیینه» و سریال «آرایشگاه زیبا» مرضیه برومند به ایفای نقش پرداخته است.

بابک از سال ۱۳۵۰ فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را آغاز کرد و طی ۵ دهه‌ی گذشته یکی از فعال‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان و کارگردان‌های تئاتر ایران در عرصه‌ی تئاتر کودک و نوجوان بوده است. «کدوقلقلی و دیو»، «کلاه و شال و اره»، «دزد و رنگ قرمز»، «اولدوز و کلاغ‌ها»، «عروسک سخنگو» و «هملت، شازده کوچولوی دانمارک» از جمله آثاری هستند که بابک در مقام کارگردان به صحنه برده است.

رویا تیموریان متولد ۲۷ اسفند ۱۳۳۸، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی فعالیت خود در نمایشهای «ماهی سیاه کوچولو»، «کتیبه» و «آبی به رنگ دریا» آغاز کرد.

تیموریان در کارنامه‌ی بازیگری خود در عرصه‌ی تئاتر در نمایشهای چون «ادیپوس»، «تولد» و «باغ آلبالو» زنده یاد رکن الدین خسروی، «بینوایان» بهروز غریب پور، «معرکه در معرکه» سیاوش طهمورث، «آینه‌های روبرو» محمد رحمانیان، «هرا» نصرالله قادری، «پابلو نرودا» و «بازرس» علیرضا کوشک جلالی، «مریم و مرداویج» بهزاد فراهانی، «خانه برناردا آلبا» روبرتو چولی و «عروسی خون» دکتر علی رفیعی بازی‌های درخشانی را به ثبت رساند. وی در «خانه برناردا آلبا» جدیدترین اثر دکتر رفیعی نیز نقش آفرینی ماندگاری را از خود به جای گذاشت.

وی در نمایشهای «عکس یادگاری»، «قاتل بی رحم» و «شرق، شرق است» به کارگردانی همسر خود مسعود رایگان نیز بازی کرده است.

تیموریان در عرصه‌ی تلویزیونی نیز در مجموعههای «رعنا» داود میرباقری، «شب دهم» و «مدار صفر درجه» حسن فتحی، «لبه تاریکی» سعید سلطانی، «دوران سرکشی» کمال تبریزی، «شیخ بهایی» شهرام اسدی، «شمس العماره» سامان مقدم و «حضرت مریم» شهریار بحرانی به ایفای نقش پرداخته است.

«مرد بارانی»، «زادبوم»، «مریم مقدس»، «زندان زنان»، «سنتوری» و «خانه دختر» نیز از جمله فیلم‌های سینمایی کارنامه بازیگری رویا تیموریان هستند.

این بانوی هنرمند از اعضای هیأت مؤسس خانه تئاتر است.

محمد امیر یاراحمدی متولد ۱۳۳۸ نمایشنامه نویس و کارگردان با سابقه، پرکار و خلاق تئاتر ایران است. وی در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۷ به نگارش و تنظیم بیش از ۱۰۰ نمایشنامه کوتاه و بلند رادیویی پرداخت و از سال ۱۳۷۷ با نمایشنامه‌ی «شکارگاه ممنوع» به کارگردانی نادر برهانی مرند در هفدهمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر حضور پیدا کرد.

وی در سال ۱۳۸۲ نمایشنامه «وقت خواب ماهی‌ها» را به رشته‌ی تحریر درآورد و خود نیز آن را کارگردانی کرد. نمایشنامه‌های «تیغ کهنه»، «اعترافاتی درباره زنان»، «تلفن مشترک»، «طپانچه خانم»، «بیوه‌های غمگین سالار جنگ»، «شب آخر دنیا»، «در سایه»، «کمی با هم قدم بزنیم» و «شارلوت» از جمله آثار نگارش شده توسط محمد امیر یاراحمدی هستند.

یاراحمدی از سال ۱۳۸۴ تا کنون ریاست کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر ایران را عهده دار است.

خواندن خبر در سایت منبع

تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر

انتخابخبرگزاری انتخاب
تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر
تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 0تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 2تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 3تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 4تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 5تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 6تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 7تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 8تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 9تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 10تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 11تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 13تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 14تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 15تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 16تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 17تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 18تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 19تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 20تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 21تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 22تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 23تصاویر: چهارمین روز سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 24

عکس: مهر، فارس، باشگاه خبرنگاران، تسنیم، ایرنا

خواندن خبر در سایت منبع

استقبال ۲۱۰۰ نفری از جشنواره فیلم فجر درتالار فخرالدین اسعدگرگانی

مهرخبرگزاری مهر
استقبال ۲۱۰۰ نفری از جشنواره فیلم فجر درتالار فخرالدین اسعدگرگانی

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه شنبه، دومین شب اکران فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با نمایش چهار فیلم در تالار فخرالدین اسعد گرگانی و سینما کاپری به پایان رسید.

«۲۳ نفر» ساخته مهدی جعفری ساعت ۱۹ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی اکران شد و مورد تشویق مخاطبین قرار گرفت. ساعت ۲۱ هم فیلم «سرخپوست» که در روز نخست به دلیل نرسیدن به گرگان اکران نشده بود به جای «مدیترانه» اکران شد.

از طرفی دیگر «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندحقیقی ساعت ۱۸ و «ایده اصلی» ساخته آزیتاموگرویی ساعت ۲۰ در سینما کاپری اکران شد.

محمدرضا ملکزاده، رئیس انجمن سینمای جوان استان گلستان در رابطه با استقبال از این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: در روزهای اول و دوم اکران فیلم‌های جشنواره فجر دو هزار و ۱۰۰ نفر در تالار فخرالدین اسعد گرگانی به تماشای فیلم‌ها نشستند.

وی با اشاره به برنامه‌های شب سوم اکران فیلم‌های جشنواره فجر در گرگان افزود: «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار روز یکشنبه ساعت ۱۹ در تالارفخرالدین اسعد گرگانی اکران می‌شود و نشست نقد و بررسی این فیلم هم ساعت ۲۱ و ۱۵دقیقه شب در سالن مجاور تالار فخرالدین اسعد گرگانی با حضور منتقدان برگزار خواهد شد.

ملکزاده اظهار کرد: «طلا» ساخته پرویز شهبازی هم ساعت ۲۱ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی اکران می‌شود، همچنین دو فیلم «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی و «مدیترانه» ساخته رشید حاتمند هم ساعت ۱۸ و ۲۰ در سینما کاپری به نمایش در خواهند آمد.

خواندن خبر در سایت منبع

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

برترین‌هاخبرگزاری برترین‌ها
اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

روزنامه دنیای اقتصاد: بعد از چندین حاشیه و ماجرا، دست آخر جشنواره فیلم فجر به اکران فیلم‌ها رسید و در دو روز اول، میزبان بسیاری از سینما دوستان بود. در این مدت بیشتر فیلم‌های بخش رقابتی روی پرده رفتند و کم وبیش نظر عمومی مردم و منتقدان درباره فیلم‌ها به خود شکل گرفت.

بر همین اساس سعی کردیم تا اولین بازخورد‌ها از فیلم‌ها را بررسی کنیم و فیلم‌هایی را که بیشتر از بقیه با تحسین تماشاگران روبه‌رو شدند، معرفی کنیم. این بررسی، قدم اول برای ارائه یک پیش‌بینی از نامزد‌ها و برندگان جشنواره فیلم فجر خواهد بود. افزون بر این، اگر شما این فیلم‌ها را ندیده‌اید، می‌توانید فهرستی از فیلم‌ها را تهیه کنید که نظر مثبت دیگران را جلب کرده‌اند و در طول روز‌های باقیمانده از جشنواره آن‌ها را ببینید.

در این گزارش هشت فیلمی را که بیش از باقی فیلم‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند، بررسی و مرور خواهیم کرد. با این حال اولویتی در معرفی فیلم‌ها وجود ندارد. نکته مهم این است که هنوز همه مردم و منتقدان همه فیلم‌ها را ندیده‌اند. همان‌طور که گفته شد این فهرست، یک فهرست اولیه است و البته جای بسیاری از فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد از نامزد‌های جدی سیمرغ‌های امسال هستند، خالی است. دلیلش این است که این فیلم‌ها هنوز اکران نشده‌اند یا تنها یک بار روی پرده رفته‌اند. این فهرست البته در روز‌های آینده با دیگر فیلم‌های جشنواره کامل‌تر می‌شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که مردم و منتقدان درباره فیلم‌هایی نظر ماجرای نیمروز (رد خون)، زهرمار، جمشیدیه، قصرشیرین و … چه می‌گویند.

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر - 5

‌می‌گویند اولین فیلمی است که مسعود فراستی تمام قد از آن دفاع کرده و گفته که فیلم «درآمده است». این فیلم را نیما جاویدی ساخته و به نظر می‌رسد که نظر تعداد قابل توجهی از تماشاگرانش را هم جلب کرده است. نیما جاویدی همان کسی است که پیشتر فیلم ملبورن را ساخته بود و متهم شده بود که فیلم را یکسره بر اساس فیلم‌های اصغر فرهادی نوشته و کارگردانی کرده است.

نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار و ستاره پسیانی چندتن از این بازیگران هستند که با گریم‌های متفاوت و خاص جلوی دوربین جاویدی قرار گرفته‌اند. فیلم سرخپوست یک فیلم داستان محور درام اجتماعی است که زمان فیلمبرداری‌اش نزدیک به سه ماه طول کشیده و آن‌طور که از عکس‌های منتشر شده از آن برمی‌آید از حیث طراحی لباس و چهره‌پردازی بسیار دقیق و موشکافانه عمل کرده است.

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر - 9

بهرام توکلی فیلم تختی را در ژانربیوگرافی ورزشی درباره جهان پهلوان تختی ساخته است؛ فیلمی که به‌صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده است. کمک گرفتن از جلوه‌های ویژه بصری، گریم تحسین برانگیز و سکانس‌هایی اثرگذار و قابل توجه از ویژگی‌های بارز این فیلم است. فیلم تختی در میانه یک فیلم داستانی و یک فیلم مستند سرگردان است. با این حال بازسازی مسابقات بین المللی کشتی در سال‌های دور، بازسازی تهران در سال‌های نخستین قرن چهاردهم شمسی و … از مهم‌ترین نکات قوت فیلم است.

فیلم تختی به کارگردانی بهرام توکلی با بازی بازیگرانی مانند بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، حمید رضا آذرنگ، پریوش نظریه، ستاره پسیانی، بانیپال شومون، مجتبی پیرزاده، علیرضا گودرزی و معصومه قاسمی‌پور ساخته شده است. تهیه‌کننده این فیلم سعید ملکان است.

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر - 13

سعید روستایی بعد از ساخت فیلم ابد و یک روز که موفقیت‌های بسیاری برایش رقم زد، دوباره فیلمی در همان حال و هوا ساخته است. سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم دوم روستایی است و البته گویا فیلم دوم او بیش از ۶ میلیارد تومان هزینه داشته است. این فیلم به مواد مخدر و عواقبی می‌پردازد که این مساله برای جامعه و خانواده‌ها به وجود می‌آورد. پیمان معادی، پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و … از بازیگران فیلم به شمار می‌آیند. امیر جدیدی نیز قرار بود در این فیلم بازی کند که بنا به دلایلی نتوانست در آن حضور بیابد. هنوز به دقت نمی‌توان درباره این فیلم نظر داد، اما واکنش‌های اولیه سینمادوستان در همین ابتدای کار چندان که انتظار می‌رفت مثبت نبوده است. با این حال همچنان بازی نوید محمدزاده در این فیلم قابل توجه است.

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر - 16

در خونگاه آخرین ساخته سیاوش اسعدی است و قصه‌اش در حال و هوای دهه شصت می‌گذرد. کل فیلم به مسعود کیمیایی پیشکش شده و در تمام سکانس‌ها و نما‌ها نشانی از کیمیایی در این فیلم وجود دارد. فیلم قهرمان محور است و سعی شده تا در دیالوگ‌نویسی‌هایش هم شگرد مسجع کیمیایی حفظ شود. این فیلم به ویژه در نیمه اول با قوت و دقت بسیار بالایی ساخته شده است. کارگردانی، تدوین و به ویژه بازی‌های خوب بازیگران آن بیش از هر چیز توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. از همین حالا می‌توان گفت که امین حیایی، ژاله صامتی، پانته‌آ پناهی‌ها و مهراوه شریفی‌نیا برای بازی در این فیلم حتما نامزد دریافت جوایز سیمرغ بخش بازیگری خواهند شد. درخونگاه شبیه به فیلم‌فارسی‌های کلاسیک سینمای ایران، اما با فرمی مدرن و داستانی غنی‌تر است.

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر - 20

بعد از خفه‌گی که یک فیلم نوآر بود، فریدون جیرانی فیلم «آشفتگی» را جلو دوربین برده است. جیرانی کارگردانی است که تقریبا به تمام ژانر‌های سینما سرک کشیده و این بار هم به ژانری سر زده که در سینمای ایران کمتر به چشم می‌خورد. او فیلمش را درباره عشق و جنایت ساخته است. موضوعی که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه جیرانی بوده. مهناز افشار و بهرام رادان، دوبازیگر اصلی فیلم جدید جیرانی هم زوج سینمایی هستند. این زوج هم مانند زوج شاکردوست و محمدزاده در خفه‌گی هیجان خاصی را در تماشاگر ایجاد می‌کنند. فیلم آشفتگی با یک فضای وهم آلود، قاب‌های تصویری زیبایی را به مخاطب ارائه می‌کند. فیلم همچنان استایل خاص جیرانی در آثارش را حفظ کرده و شاید این بار بتواند بهتر از اثر قبلی کارگردان خودی نشان دهد.

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر - 23

در فیلم مسخره‌باز بازیگران بزرگی نقش‌آفرینی می‌کنند و تیم قابل توجه بازیگری فیلم می‌تواند به تنهایی برگ برنده فیلم باشد. افراد مشهوری، چون علی نصیریان، هدیه تهرانی، صابر ابر و … از این بازیگران هستند و در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها می‌تواند هر تماشاگری را کنجکاو به دیدن فیلم کند. گویا قرار بوده به جای صابر ابر، نوید محمدزاده این نقش را ایفا کند که بنا به دلایلی از پروژه انصراف داد و جای خود را به صابر ابر داد.

علی مصفا در مقام تهیه‌کننده فیلم حضور دارد و همایون غنی‌زاده که او را بیشتر از صحنه تئاتر می‌شناسیم، تصمیم گرفته تا اولین فیلمش را در کنار او کارگردانی کند. او پیش‌تر نمایش‌های معروف و محبوبی، چون «آگاممنون»، «در انتظار گودو»، «ملکه زیبایی لی‌نین» و «کالیگولا» را روی صحنه برده است.

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر - 27

جواد رضویان برای اولین بار پشت دوربین رفته و کارگردانی کرده است. فیلم او چنان که پیداست، فیلم قدرتمندی نیست؛ اما با این حال مخاطب را می‌خنداند. به سیاق فیلم‌های کمدی چند سال گذشته، این فیلم هم بازیگر محور است و در متن و کارگردانی اتفاق تازه‌ای را تجربه نکرده است. سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، علیرضا استادی، رضا رویگری، برزو ارجمند، مرحوم حسین محب اهری و سیامک صفری در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند. این فیلم درباره رضا دفتردار میانسالی است که به تازگی به تهران نقل مکان کرده است. رهی، همکلاسی سال‌های دور خود را می‌بیند که هنوز کینه‌ای قدیمی از او دارد. در شرایطی که رضا تلاش می‌کند از او دلجویی کند، رهی دسیسه‌ای طراحی می‌کند و رضا را در گرفتاری بزرگی اسیر می‌کند.

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر - 30

این فیلم از آن دسته فیلم‌هاست که پیش از ساختنش هم، مخاطبان پر و پاقرص خودش را داشت. شب اکران ماجرای نیمروز (رد خون) تعداد قابل‌توجهی از دوستداران این شیوه فیلمسازی در مقابل در ورودی سینمای نمایش‌دهنده صف بستند. محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم نشان داده که بلد است چگونه فیلم‌های تاریخی را به شیوه جذابی روایت کند. حالا پس از ساخت «ماجرای نیمروز ۲ رد خون» اغراق نیست اگر او را موفق‌ترین کارگردان ایرانی در ساخت فیلم‌های سیاسی بنامیم. این فیلم احتمالا دوباره در بخش کارگردانی، تدوین و بازیگری نامزد‌هایی جدی برای سیمرغ‌های جشنواره خواهد داشت. «ماجرای نیمروز ۲» نیز مانند سری اول آن یک تریلر سیاسی نفس‌گیر و جذاب است که اگر حواستان را جمع نکنید یک نکته کلیدی و مهم را از دست می‌دهید.

خواندن خبر در سایت منبع

از حضور دوباره هدیه تهرانی در «فجر» تا همدردی با علی نصیریان

ایسناخبرگزاری ایسنا
از حضور دوباره هدیه تهرانی در «فجر» تا همدردی با علی نصیریان

به گزارش ایسنا، شنبه سیزدهم بهمن‌ماه و چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با انتشار خبر درگذشت همسر علی نصیریان آغاز شد. این بازیگر قرار بود عصر شنبه در پردیس سینمایی ملت و برای شرکت در نشست خبری فیلم «مسخره‌باز» حضور یابد اما نشست‌های پرسش و پاسخ با احترام به همسر این بازیگر و پیام تسلیت همراه شد.

علی مصفا تهیه‌کننده فیلم مسخره باز هم که به همراه تعدادی از عوامل فیلم به سینمای رسانه‌ها آمده بود، گفت که این گروه قصد داشته نشست خبری فیلم مسخره باز را که علی نصیریان در آن بازی کرده لغو کند اما بنا به اهمیتی که خود نصیریان به برقراری نظم و عمل به وعده قائل است، در جلسه مطبوعاتی شرکت کردند.

درباره فیلم «مسخره باز» که برخی سکانس‌هایش نمایش «می سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» همایون غنی‌زاده را یادآور می‌شود، باید گفت، بعضی مخاطبان را خیلی به وجد آورد و عده‌ای دیگر هم آن را اصلا دوست نداشتند و اسم فیلم یعنی «مسخره» را برازنده آن می‌دانستند. با این حال در کنار فیلمبرداری قابل توجه فیلم، خلاقیت غنی‌زاده را هم در پرداخت قصه که به نوعی درباره «سینما» است نمی‌توان نادیده گرفت.

از نکات جالب توجه «مسخره باز» و در کنار بازی خوب علی نصیریان، حضور هدیه تهرانی است که نقش بازیگری مطرح به نام «هما» را ایفا می‌کند. البته غنی‌زاده که اساسا یک کارگردان شناخته شده تئاتری است در تیتراژ ابتدایی، اثر خود را به هما روستا تقدیم کرده است.

هدیه تهرانی که در این فیلم نقشی کوتاه داشت، در سانس بعدی سینمای رسانه‌ها هم فیلمی دیگری داشت که پیشتر در جشنواره‌های خارجی به نمایش درآمده بود. «روزهای نارنجی» اولین فیلم سینمایی آرش لاهوتی است که هدیه تهرانی نقش اصلی آن را ایفا کرده و به این ترتیب این بازیگر و ستاره سابق سینما پس از چند سال بار دیگر با فیلم‌هایی تازه اثری را در جشنواره فجر دارد و البته در هیچ کدام از نشست‌های خبری این فیلم‌ها شرکت نکرد.

به غیر از هدیه تهرانی که دو فیلم او در یک روز از جشنواره نمایش داشتند، بازیگران دیگری هم بودند که در نقش‌های متعدد بازیگر یا تهیه‌کننده فیلم‌های متوالی داشتند. در روز چهارم به علی مصفا می‌توان اشاره کرد که یک‌بار به عنوان تهیه‌کننده مسخره باز و بعد به عنوان بازیگر فیلم روزهای نارنجی به پردیس ملت آمده بود. همچنین بابک حمیدیان که در مسخره باز ایفای نقش کرده، برای چندمین بار متوالی از اولین روز جشنواره فیلمی را در پردیس ملت داشت.

در این روز هر سه فیلم داستانی در بخش نگاه نو قرار داشتند و در بین آنها «زهر مار» جواد رضویان کمترین میزان موفقیت و رضایت را به همراه داشت. این فیلم با وجود آنکه استقبال زیاد اهالی رسانه و منتقد برای تماشا روبرو شد اما تعداد زیادی از حاضران فیلم را تا به انتها تماشا نکردند و شاید همین نظر بود که باعث شد رضویان، کارگردان، در نشست خبری فیلم بخواهد که منصفانه نقد شود.

چهارمین روز جشنواره در پردیس سینمایی ملت دو مهمان ویژه داشت که رؤسای سابق (محمد مهدی حیدریان) و فعلی سازمان سینمایی بودند. حسین انتظامی در گفت‌وگویی با خبرنگاران بر لزوم شفافیت بر اساس مشخص شدن ساز و کارها تاکید کرد و درباره حاشیه‌های تک‌خوانی زن در مراسم افتتاحیه هم گفت که این اتفاق (تک‌خوانی زن) رخ نداده است.

دیگر فیلم نمایش داده شده در سال رسانه برای اهالی مطبوعات و منتقد انیمیشن شب آفتابی بود که مانند برخی دیگر از فیلم‌های سانس اول جشنواره در پردیس ملت با استقبال زیادی روبرو نشد و حتی نشست خبری آن بسیار خلوت بود که سبب شد حضور دبیر جشنواره در آن به چشم آید.

در این روز اداره نشست‌ها با احسان کرمی بود و به این ترتیب هر چهار مجری یعنی فرزاد حسنی، محمود گبرلو، منصور ضابطیان و احسان کرمی هر کدام یک روز این نشست‌ها را اجرا کرده‌اند و به نظر می‌رسد نحوه اداره جلسات توسط حسنی و کرمی کمی بیشتر مورد رضایت قرار گرفته است.

در روز چهارم جشنواره همانند روزهای دیگر سانس‌های فوق‌العاده برای بعضی فیلم وجود داشت و احتمالا از این پس با انتشار آرای مردمی تعداد سانس‌های فوق‌العاده این فیلم‌ها بیشتر هم خواهد شد.

خانه سینما در اولین گزارش خود ۱۰ فیلم را بدون اولویت به عنوان آثاری که بیشترین آرای مردمی را داشته‌اند معرفی کرد که اسامی آنها شامل متری شش و نیم، شبی که ماه کامل شد، قسم، سرخ پوست، جاندار، بنفشه آفریقایی، تختی، قصر شیرین، بیست و سه نفر و ماجرای نیمروز دو می‌شود.

یکی از مواردی که می‌توانست در همین روزهای ابتدایی جشنواره اطلاعات بهتری به مخاطب براساس فیلم‌ها بدهد، کاتالوگ جشنواره بوده که تاکنون آماده نشده است.

در روز چهارم جشنواره یعنی سیزدهم بهمن قرار بود ضیافتی برای پاسداشت تمام هنرمندان دوره‌های مختلف جشنواره که جایزه کسب کرده‌اند و نیز همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی برپا شود که به دلیل همراهی و همدردی هنرمندان و مدیران جشنواره با علی نصیریان به زمانی دیگر موکول شد.

خواندن خبر در سایت منبع

نظرها

در ادامه بخوانید

برترین‌هابرترین‌ها6 ساعت قبل2 نظر
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین3 ساعت قبل
برترین‌هابرترین‌ها9 ساعت قبل
احسان علیخانی که یکی از متفاوت‌ترین، معنوی‌ترین و فرهنگی‌ترین برنامه‌های تاریخ صداوسیما با نام «ماه عسل» را طی نزدیک به یک دهه اخیر روی آنتن برده است این بار با یک برنامه صرفا سرگرمی‌محور با نام «عصر جدید» که تقلیدی صفر تا صد از یک برنامه امریکایی است بخت خود را می‌آزماید. حالا و پس از الگوگرفتن موبه‌موی برنامه برنده‌باش با اجرای محمدرضا گلزار این بار شاهد برنامه عصر جدید با یک الگوپردازی دیگر هستیم. احسان علیخانی در ابتدای این قسمت درباره رویکرد این مسابقه سخن گفت. وی با بیان اینکه برنامه «عصر جدید» قرار نیست دنیا را تغییر دهد، اظهار کرد که در این برنامه صرفا می‌خواهند «ذره‌بین» به دست افراد بدهند. نکته‌ای که درباره برنامه عصر جدید به ذهن می‌رسد این است که‌ای کاش در تولید برنامه‌های عامه‌پسند و پرمخاطب مانند آنچه درباره ماه عسل روی داد شاهد نوآوری و خلاقیت بومی برنامه‌سازان جوان ایرانی بودیم تا صرفا سرگرم کردن مخاطبان اصالت نداشته باشد و امر فرهنگ‌سازی در کنار سرگرمی موضوعیت اصلی باشد.
برترین‌هابرترین‌ها6 ساعت قبل
برترین‌ها: نژادپرستی در اشکال گوناگون زخمی است که در جوامع چند قومیتی حادتر است. ایران را اگر بدون اقوامش تصور کنیم، انگار چیزی باطل را تصور کردیم. این جا باید بنویسیم متاسفیم که در صدا و سیمای ملی چنین اشتباهی رخ می‌دهد و البته این را هم بنویسیم که متاسف‌تر هستیم احساسات هواداری ورزشی در برخی نقاط کشور دست آویز سواستفاده برخی می‌شود، کاش هواداران فوتبال و ناظران برنامه‌های تلویزیونی روزی یک ثانیه به نام ایران فکر کنند، در زیر پست تحریک‌آمیز بازیکن تراکتورسازی و گاف یک مسابقه تلویزیونی را در شبکه سه را می‌بینیم، هر دو زخم نژاد پرستی دارند یکی عمدی و دیگری به نظر سهوی. در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید

اخبار بیشتر