بوی بسیار متعفنی در روزهای اخیر فضای عمومی شهر بندرعباس را به عنوان مهمترین شهر ساحلی ایران فراگرفته است.
این بوی متعفن که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان از ورود فاضلاب از نقاط مختلفی از سطح شهر به خور مرکزی بندرعباس یعنی خورگورسوزان نشات گرفته، به قدری آزار دهنده است که بسیاری از ساکنان محلات مجاور با این خور را به گرفتاری کشانیده و زندگی را در شرایط عادی برای آنها سخت ساخته است.
همین طور آب و فاضلاب شهری و شهرداری در کشاکشی دیرینه با یکدیگر همواره توپ را به زمین هم میاندازند و روزی سخن از جذب سرمایهگذار برای تصفیه فاضلاب به میان میآید اما روزی دیگر از تصفیه فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب شهری ولی در نهایت قدمی برای رفع این وضعیت برداشته نمیشود.
این بوی نامطبوع حتی بر کسب و کار بزرگترین هتل مجاور با این خور نیز اثر گذاشته و هتل ۵ ستاره هرمز بندرعباس نیز متأثر از این وضعیت، متحمل خسارات زیادی شده است.
سکوت مسؤولان مدیریت شهری از یک سو و شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان از سوی دیگر موجب شده تا مردم بشدت گلهمند شده و از مدیریت عالی استان انتظار داشته باشند تا موضوع را به طور ویژه مورد بررسی قرار دهد.
ایسنا/هرمزگان سرپرست اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان هرمزگان گفت: در ۲۰ آذرماه سال جاری سامانه طرح ساماندهی امور حملونقل و توزیع عادلانه بار با هدف حذف دلالان و بهبود فرآیند حملونقل به بهرهبرداری رسید.
عابدینی بیان کرد: ۷۵۰ لیتر سوخت سهمیهای برای رانندگان بخش حملونقل جادهای در نظر گرفته شده و بهزودی نرخ کرایهها نیز بر اساس پیمایش تعیین خواهد شد.
سرپرست اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان هرمزگان افزود: در هفته حملونقل مراسمات مختلفی برای رانندگان، صنوف حملونقل و تقدیر از رانندگان، راهداران و شرکتها برتر از برنامههایی است که داریم.
سرپرست اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان هرمزگان خاطرنشان کرد: کارهای زیادی در حوزه حملونقل اتفاق افتاده، ۱۰۰ درصد کار حملونقل جادهای در بخشهای کالا و مسافر توسط بخش خصوصی انجام میشود و عملا شرکت حملونقل دولتی نداریم.
سرپرست اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان هرمزگان عنوان کرد: مشکل بیمه تکمیلی رانندگان حلشده و هر راننده به همراه تا دو فرزند و سه همسر شامل بیمه میشوند.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در مسیرهای اصلی دریانوردی از آسیا به اروپا، بنادر اقیانوسی کمترین انحراف را دارند که بندر چابهار ایران از این حیث بهترین موقعیت دریایی را دارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با تأکید براینکه اولویت سازمان بنادر و دریانوردی در چابهار، رونق تجارت کشور است، افزود: سازمان بنادر برای توسعه بندر چابهار به خطوط کشتیرانی و به صاحبان کالای این منطقه تخفیف میدهد.
حسنزاده با بیان اینکه «سازمان بنادر براساس توافقنامههای امضاء شده، تعرفه ترجیحی ارائه میدهد»، گفت: ارائه تخفیف به شرکت کشتیرانی ایران منوط به ارائه سرویس حمل دریایی این شرکت در بندر چابهار است.
وی افزود: صاحبان کالا و بخشهای خصوصی که کالاهایشان را از بندر شهید رجایی به بندر چابهار بیاوردند مشمول تخفیفات ویژه سازمان بنادر میشوند.
وی با انتقاد از اینکه «سالهاست که بندر چابهار نادیده گرفته میشود»، ابراز امیدواری کرد: با پشتیبانی و حمایت همه دستگاهها و شرکتهای دولتی و غیر دولتی ذینفع در چابهار، بتوانیم از این ثروت ملی و موقعیت فوقالعاده بدرستی بهره ببریم.
ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر چابهار، پتانسیل فوق العادهای برای همه روشهای حمل و نقل دریایی از جمله ترانزیت و ترانشیپ دارد، گفت: بندر چابهار در مقایسه با بنادر داخلی و برخی بنادر منطقه بهترین دسترسی دریایی را دارد.
محمد علی حسن زاده در نشست اتاق فکر سازمان سازمان بنادر و دریانوردی با موضوع «نقش چابهار در توسعه تجارت و تعاملات منطقهای» گفت: بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی و برای انجام فعالیتهای ترانشیپی (انتقال کالا از یک وسیلۀ حمل بهوسیلۀ حمل دیگر) بهترین مکان بندری قلمداد میشود.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در مسیرهای اصلی دریانوردی از آسیا به اروپا، بنادر اقیانوسی کمترین انحراف را دارند که بندر چابهار ایران از این حیث بهترین موقعیت دریایی را دارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با تأکید براینکه اولویت سازمان بنادر و دریانوردی در چابهار، رونق تجارت کشور است، افزود: سازمان بنادر در جهت توسعه بندر چابهار به خطوط کشتیرانی و به صاحبان کالای این منطقه تخفیف میدهد.
وی افزود: صاحبان کالا و بخشهای خصوصی که کالاهایشان را از بندر شهید رجایی به بندر چابهار بیاوردند مشمول تخفیفات ویژه سازمان بنادر میشوند.
وی افزود: این بندر استعداد صادرات ۳٫۲ میلیون تن کالای اساسی، ۵٫۵ میلیون تن مواد معدنی، ۴۵ هزار دستگاه خودرو در سال، ۱٫۸ میلیون تن نهادههای دامی و ۳ میلیون تن سیمان و کلینکر را داراست.
در حال حاضر ۴۰۰ کانتینر مواد معدنی و مقادیر زیادی سیمان و کلینکر در بندر چابهار آماده بارگیری و صادرات است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر تبدیل شدن بندر چابهار به منطقه آزاد اظهار داشت: انتظار ما این است که تا پیش از آنکه به منطقه آزاد تبدیل شویم، به منطقه ویژه اقتصادی ملحق شویم که منافع دولت در اخذ مالیات حفظ شود.
همچنین در صورت تبدیل شدن بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی، تضاد منافع با بندر شهید رجایی که منطقه ویژه اقتصادی است نیز رخ نخواهد داد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: دولت مجوز خرید ۱۵۰۰ دستگاه کامیون به منطقه آزاد چابهار با پلاک منطقه آزاد برای انتقال کالا از بندر چابهار به مرزهای استان سیستان و بلوچستان و انتقال کالا به کامیونهای دیگر را در راستای افزایش حمل و نقل جادهای در این استان صادر کرده است که تا چند ماه آینده این کامیونها خریداری خواهد شد؛ بخصوص که امکان تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد چابهار، در کل استان آزاد است.
به گفته وی به دلیل پایان فصل ممنوعیت، دیگری نیازی به این تعهد وجود ندارد و واردکنندگان میتوانند نسبت به توزیع برنج اقدام کنند.
وجود ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادرمعاون فنی گمرک همچنین با اشاره به آمار موجودی بنادر گفت: میزان موجودی کالاهای کانتینری در بنادر حدود ۸۲ هزار (TEU) است که عمدهترین این موجودی در گمرک شهید رجایی وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به وجود ۴٫۵ میلیون تن کالای غیر اساسی غیر کانتینری افزود: این اقلام شامل کالاهای سرمایهای، ماشین آلات خطوط تولید، ماشین آلات راهسازی، تجهیزات نیروگاهی و تجهیزات مربوط به پروژههای راهبردی است.
وی تصریح کرد: همچنین در بندر نوشهر تخلیه چهار فروند شناور با موجودی حدود ۱۵ هزار تن و در بندر امیرآباد پنج شناور با موجودی حدود ۱۵ هزار تن شامل ذرت و جو در حال تخلیه هستند.
معاون فنی گمرک با اشاره به حمل یکسره کالاها خاطرنشان کرد: از نظر کالای اساسی هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی اظهار داشت: در حال حاضر، ۶۲ هزار کانتینر انواع کالا در گمرک بندر شهید رجایی موجود است که از این میزان، مقدار ۲ میلیون تن انواع کالاهای اساسی است و بیش از ۲ میلیون تن نیز به کالاهای غیر اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای واسطهای اختصاص دارد.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: مشکلات مربوط به ترخیص برنج، با مساعدت سازمان استاندارد برطرف شده و طبق آخرین آمار مقدار ۵۶ هزار تن انواع برنج به گمرک اظهار و تشریفات گمرکی این مقدار برنج در حال انجام است و از گمرکات مشکلی در این خصوص گزارش نشده و به زودی این محمولهها روانه بازار خواهد شد.
وی در رابطه با آخرین وضعیت کاغذهای وارداتی هم گفت: موانع مربوط به واردات کاغذ نیز در جلسهای در وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی و برطرف شد و محمولههای کاغذ نیز طی چند روز آینده ترخیص خواهد شد.
ایسنا/هرمزگان ستایش شریفی بهعنوان اولین بانوی قایقران هرمزگانی توانست به مقام مسابقات قهرمانی کشور در رشته کانو کانادایی تکنفره دست یابد.
ستایش شریفی پاروزن رشته کانو کانادایی این استان در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی آبهای آرام بانوان که ۱۴ و ۱۵ آذرماه در بندر شهید رجایی استان هرمزگان برگزار شد موفق به کسب ۲ مدال برنز در مادههای کانو دونفره ۵۰۰ متر و کانو تکنفره ۲۰۰ متر رده سنی زیر ۲۳ سال شد.
آرزو پاسلار نایبرئیس بانوان هیئت قایقرانی و سرمربی آبهای آرام استان بیان کرد: در تاریخ قایقرانی استان هرمزگان در بخش بانوان تاکنون هیچ ورزشکاری موفق به کسب مقام در رشته کانو کانادایی تکنفره رقابتهای قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی نشده بود که ستایش شریفی در این رقابتها توانست بهعنوان اولین بانوی قایقران هرمزگانی در رشته کانو کانادایی تکنفره به مقام دست یابد.
وی در ادامه گفت: تمامی مقامهای مکتسبه استان هرمزگان در بخش بانوان در کانو کانادایی دونفره رقابتهای قهرمانی کشور بوده و همچنین در المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور در سالهای ۹۷ و ۹۸ خانمها ثنا تینا و فائزه سلیمانی در کانو کانادایی تکنفره دارنده مدال طلا هستند، اما کسب مقام در مسابقات قهرمانی کشور رشته کانو کانادایی تکنفره توسط بانوان قایقران هرمزگان بیسابقه بوده است.
انتهای پیام
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواسط اسفندماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی از پرداخت الکترونیکی عوارض در دو آزاده راه تهران ساوه و قزوین رشت تا پایان سال (۹۷) خبر داده و گفته بود: پس از باز خوردگیری از اجرای این طرح، پرداخت الکترونیکی عوارض در تمام آزاده راهها اجرایی و عملیاتی میشود.
قرار بود در مرحله دوم طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی با نصب دوربینها و سیستمهای مورد نیاز برای ثبت ترددهای آزادراهی، دریافت عوارض در این ۱۰ آزادراه فقط به صورت الکترونیکی انجام شود، اما با وجود نصب و راهاندازی این سیستمها، طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی هنوز هم در این آزادراهها عملیاتی نشده است.
در این بین معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه از متوقف نشدن اجرای طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در کشور خبر داده است.
جلال بهرامی در اینباره گفت: از همان ابتدا نیز قرار بود اجرای این طرح در آزادراههای دولتی آغاز شود تا پس از نقص احتمالی، طرح دریافت عوارض الکترونیکی در آزادراههای بخش خصوصی یا آزادراههایی که نهادهای دیگر سرمایهگذار آن هستند، عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه هماکنون در حال رفع برخی ایرادات هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر عوارض آزادراهی فقط در همان ۴ آزادراه دولتی به صورت الکترونیکی دریافت میشود.
در این وضعیت محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامهوبودجه در جریان سفر به گیلان میخ آخر تابوت بازار برنج خارجی را کوبید و از اعمال ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی خبر داد تا بازاری که برای بالابردن قیمت برنج روی مرز تردید مانده بود، تکلیفش روشن شود و در تنور گرانی برنج بدمد.
بااینوجود، خبرها حاکی از این است که ترخیص قطرهچکانی برنجها آغاز شده و همین مسئله توانسته است با آرام کردن جو روانی بازار، زمینه کاهش قیمت برنج را فراهم کند.
فعالان بازار و بنکداران موادغذایی درباره وضعیت قیمت برنج در بازار میگویند: پیشازاین قیمت مصرفکننده هرکیلو برنج درجهیک پاکستانی ۸هزار و۹۰۰ و هرکیلو برنج هندی ۸هزار تومان بوده که در جریان مشکلات اخیر برنج پاکستانی به ۱۵هزار تومان و برنج هندی به ۹هزار تومان رسیده است.
عیسی باقرزاده با یادآوری اینکه رسالت سازمان استاندارد، حراست از سلامتی مردم است، به سودجویی برخی از واردکنندگان برنج اشاره میکند که میخواهند برنجهای درجه۳ هندی را بهعنوان برنج درجهیک ترخیص کنند.
تعلل در ترخیص برنجهای وارداتی از گمرک، در طول پاییز امسال قیمت هرکیلو برنج درجهیک پاکستانی را از ۸هزار و ۹۰۰تا ۱۷هزار تومان افزایش داد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدواریم روند کار ابتکار صلح هرمز به نحوی دنبال شود که کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که تأمین امنیت دریانوردی در منطقه از طریق همکاری نزدیک کشورهای منطقه محقق خواهد شد.
راستاد تأکید کرد: وقتی چنین نیروی برای تأمین و تضمین امنیت دریانوردی وجود دارد، دیگر نیازی به حضور نیروهای دریایی کشورهای خارج از منطقه نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: امیدواریم روند کار ابتکار صلح هرمز به نحوی دنبال شود که کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که تأمین امنیت دریانوردی در منطقه از طریق همکاری نزدیک کشورهای منطقه محقق خواهد شد.
وی یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی در حال افزایش ظرفیت بنادر اصلی کشور است و در این رابطه پروژههای مختلفی در حال اجرا است.
راستاد افزود: قوانین دریانوردی ایران اجازه میدهد که کشتی تانکر تحت پرچم ایران تردد کند، بنابراین اقدام ایران در تغییر نام کاملا قانونی بود.
مدیرعامل «ومعادن» همچنین گفت: با توجه به آغاز فعالیت کنسرسیوم بزرگ اکتشافی کشور برای کامل کردن این حرکت لازم است به عرصه حفاری ورود کنیم.
عصاری خاطرنشان کرد: برای تشکیل کنسرسیوم بزرگ حفاری از همه توان تخصصی و پتانسیلهای موجود در کشور بهره خواهیم گرفت و از همکاری مجموعههای فعال در این حوزه استقبال میکنیم.
به همین منظور در حال مذاکره با شرکتهای معتبر و گروهها و تشکلهای علمی و تخصصی حفاری هستیم.
مدیرعامل سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات افزود: بحمدالله در مجموعه مدیران معدنی و فولادی کشور، هم در بخش دولتی و هم خصوصی، عزمی راسخ و جدی برای توسعه صنعت و حل مشکلات وجود دارد.
عصاری در پایان اظهار امیدواری کرد کنسرسیوم بزرگ حفاری معدنی کشور با همدلی، همکاری و مشارکت بزرگان صنعت و پشتیبانی مراجع دولتی با توان و سرعت شکلگرفته و با راهاندازی آن بر سرعت چرخ توسعه صنعت در بخش اکتشاف افزوده شود.
به گزارش رکنا، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: پرونده اعضای باند بزرگ قاچاق مواد مخدر که محموله بیش از یک و نیم تن تریاک را برای قاچاق به بندر شهید رجایی انتقال داده بودند، با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب بندرعباس ارسال شد.
صالحی با اعلام صدور کیفرخواست برای تعدادی از قاچاقچیان مواد مخدر در خصوص جزئیات این پرونده، اظهار داشت: در راستای مقابله بی امان با فعالیتهای سازمان یافته سوداگران مرگ در استان هرمزگان، مأمورین موفق به کشف محمولهای به وزن یک هزار و ششصد و ده کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک در بندرشهید رجایی بندرعباس شدند.
وی خاطرنشان کرد: متهمان این پرونده محموله مواد مخدر را به طرز ماهرانهای در تعدادی خودرو جاسازی کرده بودند که پس از کشف و ضبط آن توسط مأمورین، این باند بزرگ مواد مخدر که مبادرت به قاچاق از طریق بندرشهید رجایی بندرعباس مینمود، کشف و منهدم شد.
صالحی در ادامه افزود: در جریان این عملیات، سرکرده و اعضای این باند دستگیر و با انتقال متهمان به مرکز پلیس، به جرایم خود اعتراف کردند و با قرار قانونی روانه زندان شدند.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: پرونده اعضای این باند پس از طی مراحل قانونی و تکمیل روند تحقیقات با صدور کیفرخواست برای ۹ نفر از متهمین جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب شهرستان بندرعباس ارسال شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: پرونده اعضای باند بزرگ قاچاق مواد مخدر که محموله بیش از یک و نیم تن تریاک را برای قاچاق به بندر شهید رجایی انتقال داده بودند، با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب بندرعباس ارسال شد.
وی افزود: سوداگران مرگ این محموله مواد مخدر را به طرح ماهرانهای در تعدادی خودرو جاسازی کرده بودند و پس از کشف و ضبط آن توسط مأمورین، یک باند بزرگ مواد مخدر که مبادرت به قاچاق از طریق بندر شهید رجایی بندرعباس مینمود کشف و منهدم شد.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: در جریان این عملیات کشف، سرکرده و اعضای این باند دستگیر و با انتقال متهمان به مرکز پلیس، آنها به جرایم خود اعتراف کردند و با قرار قانونی روانه زندان شدند.
صالحی بیان کرد: پرونده اعضای این باند پس از طی مراحل قانونی و تکمیل روند تحقیقات با صدور کیفرخواست برای ۹ نفر از متهمین جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب شهرستان بندرعباس ارسال شد.
انتهای پیام /۸۸۰۳۷/ی
ایسنا/هرمزگان رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اعلام کرد: پرونده اعضای باند بزرگ قاچاق مواد مخدر که محموله بیش از یک و نیم تن تریاک را برای قاچاق به بندر شهید رجایی انتقال داده بودند، با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب بندرعباس ارسال شد.
علی صالحی در جمع خبرنگاران با اعلام صدور کیفرخواست برای تعدادی از قاچاقچیان مواد مخدر در خصوص جزئیات این پرونده، اظهار کرد: در راستای مقابله بی امان با فعالیتهای سازمان یافته سوداگران مرگ در استان هرمزگان، مأمورین موفق به کشف محمولهای به وزن یک هزار و ششصد و ده کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک در بندرشهید رجایی بندرعباس شدند.
وی خاطرنشان کرد: سوداگران مرگ این محموله مواد مخدر را به طرح ماهرانهای در تعدادی خودرو جاسازی کرده بودند و پس از کشف و ضبط آن توسط مأمورین، یک باند بزرگ مواد مخدر که مبادرت به قاچاق از طریق بندرشهید رجایی بندرعباس میکرد، کشف و منهدم شد.
صالحی افزود: در جریان این عملیات کشف، سرکرده و اعضای این باند دستگیر و با انتقال متهمان به مرکز پلیس، آنها به جرایم خود اعتراف کردند و با قرار قانونی روانه زندان شدند.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: پرونده اعضای این باند پس از طی مراحل قانونی و تکمیل روند تحقیقات با صدور کیفرخواست برای ۹ نفر از متهمین جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب شهرستان بندرعباس ارسال شد.
هزینههای طولانی شدن انبارداری از جیب چه کسی پرداخت میشود؟ رضا افضلی ترخیصکار یک شرکت واردکننده برنج میگوید: شرکت ما ۱۱۰۰ کانتینر برنج در گمرک شهید رجایی دارد.
با توجه به منع ترخیص برنج در فصل برداشت مجوز استاندارد که سه ماهه است مهلتش به پایان رسید و مجددا برای دریافت استاندارد مراجعه کردیم که مشخص شد علاوه بر موارد قبلی، استاندارد ۱۲۷ در مورد نشانهگذاری و درجهبندی برنج نیز رویهای است که از سوی سازمان استاندارد خواسته شده و اکنون ۳ تا ۴ ماه است معطل دریافت آن هستیم.
وی با تأکید بر اینکه ۲ هزار کانتینر ۲۴ فوتی برنج معطل مجوز استاندارد است گفت: قیمت منطقی هر کیلو برنج هندی ۷ تا ۷۵۰۰ تومان در بازار است که اکنون ۸ تا ۹ هزار تومان نیز فروخته میشود و هنوز نتوانستیم مجوز استاندارد را بگیریم.
برای پیگیری بیشتر موضوع و نحوه دریافت مجوز استاندارد برنج با مدیرکل اداره استاندارد استان هرمزگان تماس گرفتیم.
استاندارد نشانهگذاری به تعویق افتاده و هر کدام از محمولههایی که چنین مشکلی داشتند کارشان انجام شده است.
با وجود حل این مشکل، برخی ترخیص کاران و نمایندگان صاحبان کالا همچنان نسبت به دریافت نکردن مجوز لازم برای ترخیص برنج گلایه دارند.
* هزینههای طولانی شدن انبارداری از جیب چه کسی پرداخت میشود؟ رضا افضلی ترخیصکار یک شرکت واردکننده برنج میگوید: شرکت ما ۱۱۰۰ کانتینر برنج در گمرک شهید رجایی دارد.
برای پیگیری بیشتر موضوع و نحوه دریافت مجوز استاندارد برنج با مدیرکل اداره استاندارد استان هرمزگان تماس گرفتیم.
استاندارد نشانهگذاری به تعویق افتاده و هر کدام از محمولههایی که چنین مشکلی داشتند کارشان انجام شده است.
این محمولهها به هر دلیلی از گمرک خارج نشد و مجدد نمونهبرداری صورت گرفته و بدون در نظر گرفتن استاندارد نشانهگذاری مجوز میدهیم و مشکلی برای ترخیص ندارند.
با وجود تعلیق استاندارد ۱۲۷ در مورد نشانه گذاری و درجه بندی برنجهای وارداتی همچنان مجوز استاندارد برای ترخیص برنج در گمرک شهید رجایی با اما و اگر روبرو است و قیمت برنج وارداتی در بازار افزایش یافته است.
با وجود حل این مشکل، برخی ترخیص کاران و نمایندگان صاحبان کالا همچنان نسبت به دریافت نکردن مجوز لازم برای ترخیص برنج گلایه دارند.
برای پیگیری بیشتر موضوع و نحوه دریافت مجوز استاندارد برنج با مدیرکل اداره استاندارد استان هرمزگان تماس گرفتیم.
استاندارد نشانهگذاری به تعویق افتاده و هر کدام از محمولههایی که چنین مشکلی داشتند کارشان انجام شده است.
این محمولهها به هر دلیلی از گمرک خارج نشد و مجدد نمونهبرداری صورت گرفته و بدون در نظر گرفتن استاندارد نشانهگذاری مجوز میدهیم و مشکلی برای ترخیص ندارند.
وزیرراه و شهرسازی ضمن قدردانی از اهتمام ویژه و فعالیت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به عنوان پیمانکار راهآهن چابهار-زاهدان از اتخاذ تدابیر جدید برای تسریع عملیات اجرایی راهآهن چابهار-زاهدان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در جریان بازدید از کارگاه اجرایی راهآهن چابهار-زاهدان بیان کرد: در جریان بازدید امروز تدابیر جدید برای تسریع عملیات اجرایی راهآهن چابهار-زاهدان، اتصال راهآهن به بندر شهید رجایی و تکمیل پروژههای باند دوم (راهسازی) به منظور اتصال به این بندر استراتژیک اتخاذ شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری برای تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان گفت: تلاش میشود این خط ریلی تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و آماده بهرهبرداری شود و وزارت راه و شهرسازی سهم خود را برای شکوفایی استان سیستان و بلوچستان ایفا کند.
اسلامی بیان کرد: راه آهن چابهار-زاهدان به عنوان بخشی از کریدور بینالمللی شمال-جنوب و از طرفی اتصال بندر چابهار به کشورهای آسیای میانه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی از اهتمام ویژه و فعالیت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به عنوان پیمانکار راهآهن چابهار-زاهدان تقدیر و تشکر کرد.
وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان: خبرگزاری میزان- اسلامی از اتخاذ تدابیر جدید برای تسریع عملیات اجرایی راهآهن چابهار-زاهدان، اتصال راهآهن به بندر شهید رجایی و تکمیل پروژههای باند دوم (راهسازی) به منظور اتصال به این بندر استراتژیک خبر داد.
وی افزود: در جریان بازدید امروز تدابیر جدید برای تسریع عملیات اجرایی راهآهن چابهار-زاهدان، اتصال راهآهن به بندر شهید رجایی و تکمیل پروژههای باند دوم (راهسازی) به منظور اتصال به این بندر استراتژیک اتخاذ شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری برای تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان گفت: تلاش میشود این خط ریلی تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و آماده بهرهبرداری شود و وزارت راه و شهرسازی سهم خود را برای شکوفایی استان سیستان و بلوچستان ایفا کند.
اسلامی خاطرنشان کرد: راه آهن چابهار-زاهدان به عنوان بخشی از کریدور بینالمللی شمال-جنوب و از طرفی اتصال بندر چابهار به کشورهای آسیای میانه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی از اهتمام ویژه و فعالیت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به عنوان پیمانکار راهآهن چابهار-زاهدان تقدیر و تشکر کرد.
به گزارش رکنا، سرهنگ عبدالمجید کرمی عنوان کرد: درپی ارسال پروندهای تحت عنوان سرقت محموله از اسکله شهیدرجایی و سازمان بنادر، بلافاصله پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت قرار گرفت.
وی افزود: با انجام کارهای اطلاعاتی و تحقیقات میدانی مشخص شد یک دستگاه کشنده دانگ فنگ بدون انجام تشریفات وارد محوطه اسکله و سازمان بنادر شده و پس از بارگیری، کانتینر موصوف بدون رعایت تشریفات خروج کالا و ثبت در دستگاه مربوطه اقدام به سرقت یک دستگاه کانتینر محموله بار چای کرده است.
این مسئول انتظامی استان با تأکید بر اینکه طی بررسی انجام گرفته فعالیت باند سارقان سازمان یافته در این خصوص محرز گردید، بیان کرد: در ادامه تحقیقات و رصد کلیه دوربینهای مداربسته مسیر حرکت خودرو حامل کانتینر مسروقه، مشخص شد کانتینر مذکور به سمت شرکت هایی که اقدام به صادرات کالا به صورت فلهای مینمایند حرکت کرده است.
سرهنگ کرمی با بیان اینکه با همکاری یگان حفاظت بندر شهید رجایی محرز شد کانتینر مسروقه در محوطه یک شرکت در زیر چندین کانتینر مخفی شده است، تصریح کرد: مأموران با همراهی گارد اسکله شهید رجایی به محل شرکت مربوطه اعزام و کانتینر مسروقه را در حالیکه شماره ارقام آن به صورت حرفهای تغییر داده شده بود کشف کردند.
رئیس پلیس آگاهی استان با تأکید بر اینکه ۹متهم تاکنون در این زمینه دستگیر شدهاند، گفت: در بازرسی از محوطه شرکت و یک انبار، میزان ۵تن چای مسروقه به ارزش ۸میلیارد ریال کشف شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
ایسنا/هرمزگان مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام خبر اجرای گام نخست طرح الکترونیکی کردن روند ورود کامیونها به بندر شهید رجایی با هدف هوشمندسازی این بندر، گفت: ورود کامیونهای حمل کالای بین شهری به بزرگترین بندر ایران از تاریخ ۲۰ آذر بدون مجوز بارگیری صادره از اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای ممنوع است.
اله مراد عفیفی پور در بازدید از روند بارگیری در بندرشهید رجایی، با تشریح طرحی موسوم به «کنترل دسترسی» ((Access Control) در بزرگترین بندر کشورمان، هدف از این اقدام مهم را هوشمندسازی دروازههای ورودی منطقه ویژه اقتصادی به منظور ساماندهی ورود کامیون و تریلرها برای بارگیری کالا عنوان کرد.
وی افزود: بنابر تجزیه و تحلیلهای آماری انجام شده در حال حاضر روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه کامیون حمل بار وارد این بندر شده و یا از آن خارج میشود که بخش عمدهای از این آمار مربوط به جابجایی کالاهای وارداتی، ترانزیتی و کالاهای اساسی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: در قالب گام نخست طرح الکترونیکی کردن روند ورود و خروج کامیونها، طی سال جاری جلسات متعددی بین مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و راهداری و حمل و نقل جادهای برگزار شده است.
انتهای پیام
به گزارش خبرگزاری مهر، اله مراد عفیفی پور با تشریح طرحی موسوم به «کنترل دسترسی» ((Access Control) در بندر شهید رجایی، هدف از این اقدام مهم را هوشمندسازی دروازههای ورودی منطقه ویژه اقتصادی به منظور ساماندهی ورود کامیون و تریلرها برای بارگیری کالا عنوان کرد.
وی افزود: بنابر تجزیه و تحلیلهای آماری انجام شده در حال حاضر روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه کامیون حمل بار وارد این بندر شده و یا از آن خارج میشود که بخش عمدهای از این آمار مربوط به جابجایی کالاهای وارداتی، ترانزیتی و کالاهای اساسی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: در قالب گام نخست طرح الکترونیکی کردن روند ورود و خروج کامیونها، طی سال جاری جلسات متعددی بین مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و راهداری و حمل و نقل جادهای برگزار شده است.
وی ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته بین این دو دستگاه اجرایی، از تاریخ ۲۰ آذرماه جاری فقط آن دسته از کامیونهای حمل کالای بین شهری امکان ورود به بندر شهید رجایی را دارند که مستندات و مدارک لازم را از پایانههای باربری دریافت نموده و پایانهها این اطلاعات را به اداره کل بنادر و دریانوردی ارسال کرده باشند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان محور اصلی توافقات را توزیع عادلانه بار در بنادر بازرگانی کشور دانست و گفت: در گام نخست، بندر شهید رجایی کالا و کانتینر موجود در محوطههای بندر را فقط به کامیونهای بین شهری که از طریق سامانه راهداری و حمل و نقل جادهای تایید شدهاند، تخصیص خواهد داد و یگان حفاظت از ورود کامیونهای بدون مجوز، به محوطههای بندری جلوگیری مینماید.
۹۰ درصد سهم بانکرینگ منطقه از آن امارات استدر جهان سالانه ۲۰۰ میلیون تن سوخت نفت کوره به کشتیها فروخته میشود.
۱۰ میلیارد دلار گردش مالی بانکرینگ منطقهبندر روتردام هلند به عنوان سومین بندر در صنعت بانکرینگ بعد از سنگاپور و امارات است.
اگر نگاه مسئولان به صنعت بانکرینگ و فعالیت گستردهتر این انجمن را شاهد باشیم میتوانیم امیدوار به ارتقا جایگاه منطقهای و جهانی جمهوری اسلامی در صنعت بانکرینگ باشیم.
این در حالی است که دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه موظف به توسعه صنعت بانکرینگ در کشور است.
باید حرکت چراغ خاموش صنعت بانکرینگ در کشورمان را بهبود بخشیده و بدانیم که یکی از راههای جایگزین فروش نفت میتواند توسعه صنعت بانکرینگ در منطقه باشد.
۹۰ درصد سهم بانکرینگ منطقه از آن امارات استدر جهان سالانه ۲۰۰ میلیون تن سوخت نفت کوره به کشتیها فروخته میشود.
۱۰ میلیارد دلار گردش مالی بانکرینگ منطقهبندر روتردام هلند به عنوان سومین بندر در صنعت بانکرینگ بعد از سنگاپور و امارات است.
اگر نگاه مسئولان به صنعت بانکرینگ و فعالیت گستردهتر این انجمن را شاهد باشیم میتوانیم امیدوار به ارتقا جایگاه منطقهای و جهانی جمهوری اسلامی در صنعت بانکرینگ باشیم.
این در حالی است که دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه موظف به توسعه صنعت بانکرینگ در کشور است.
باید حرکت چراغ خاموش صنعت بانکرینگ در کشورمان را بهبود بخشیده و بدانیم که یکی از راههای جایگزین فروش نفت میتواند توسعه صنعت بانکرینگ در منطقه باشد.
گمرکات اجرائی در هنگام ترخیص کالاهای مذکور، علاوه بر استعلام ماهیت کالا، نیازمند استعلام درخصوص «کاربرد» اقلام مذکور نیز هستند تا طبقه بندی کالا برای اخذ حقوق ورودی و اعمال مقررات، صحیح، صورت گیرد.
گمرک ایران این آمادگی را دارد که به محض حصول نتیجه درخصوص کاربرد این اقلام، در حداقل زمان ممکن نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام کند.
گمرکات اجرایی از جمله گمرک شهیدرجایی بندرعباس وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنجهای دپوشده در بندر شهید رجایی اقدام کرده است.
ارونقی افزود: بنابراین اگر ترخیص قسمتی از برنجهای دپوشده در بندر شهیدرجایی صورت نگرفته به دلایل مختلف از جمله عدم صدور مجوزهای قانونی مربوطه بوده که مانع ترخیص این کالاها شده و در این خصوص باید دلیل را از سازمانهای مربوطه جویا شد.
معاون فنی گمرک ایران گفت: علیرغم ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از ۱۵۰۰ کانتینر برنج در بندر شهید رجایی دپو شده است که قریب به اتفاق این برنجها به گمرک شهیدرجایی اظهار شدهاند لیکن باید مجوز استاندارد بصورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.
معاون فنی گمرک ایران گفت: علیرغم ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از ۱۵۰۰ کانتینر برنج در بندر شهید رجایی دپو شده است که قریب به اتفاق این برنجها به گمرک شهیدرجایی اظهار شدهاند لیکن باید مجوز استاندارد بصورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.
گمرک ایران این آمادگی را دارد که به محض حصول نتیجه درخصوص کاربرد این اقلام، در حداقل زمان ممکن نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام کند.
دلایل دپوی هزار کانتینر برنجمعاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درخصوص دپوی ۱۰۰۰ کانتینر برنج در گمرک شهید رجایی، تصریح کرد: نقل شده که «اختلاف گمرک و سازمان استاندارد مانع از ترخیص ۱۰۰۰ کانتینر کالا از گمرک شده است»، باید گفت در این خصوص هیچگونه اختلافی فیمابین گمرک با سازمان دیگری وجود ندارد.
گمرکات اجرایی از جمله گمرک شهیدرجایی بندرعباس وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنجهای دپوشده در بندر شهید رجایی اقدام کرده است.
معاون فنی گمرک ایران گفت: علیرغم ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از ۱۵۰۰ کانتینر برنج در بندر شهید رجایی دپو شده است که قریب به اتفاق این برنجها به گمرک شهیدرجایی اظهار شدهاند لیکن باید مجوز استاندارد بصورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.
معاون فنی گمرک ایران گفت: علیرغم ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از ۱۵۰۰ کانتینر برنج در بندر شهید رجایی دپو شده است که قریب به اتفاق این برنجها به گمرک شهیدرجایی اظهار شدهاند لیکن باید مجوز استاندارد بصورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.
گمرک ایران این آمادگی را دارد که به محض حصول نتیجه درخصوص کاربرد این اقلام، در حداقل زمان ممکن نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام کند.
دلایل دپوی هزار کانتینر برنجمعاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درخصوص دپوی ۱۰۰۰ کانتینر برنج در گمرک شهید رجایی، تصریح کرد: نقل شده که «اختلاف گمرک و سازمان استاندارد مانع از ترخیص ۱۰۰۰ کانتینر کالا از گمرک شده است»، باید گفت در این خصوص هیچگونه اختلافی فیمابین گمرک با سازمان دیگری وجود ندارد.
گمرکات اجرایی از جمله گمرک شهیدرجایی بندرعباس وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنجهای دپوشده در بندر شهید رجایی اقدام کرده است.
معاون فنی گمرک ایران گفت: علیرغم ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از ۱۵۰۰ کانتینر برنج در بندر شهید رجایی دپو شده است که قریب به اتفاق این برنجها به گمرک شهیدرجایی اظهار شدهاند لیکن باید مجوز استاندارد بصورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.
گمرک ایران این آمادگی را دارد که به محض حصول نتیجه درخصوص کاربرد این اقلام، در حداقل زمان ممکن نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام کند.
گمرکات اجرایی از جمله گمرک شهیدرجایی بندرعباس وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنجهای دپوشده در بندر شهید رجایی اقدام کرده است.
با توجه به اینکه کنترل مجوزهای قانونی از جمله استاندارد توسط گمرک، قبل از ترخیص کالا الزامی است و سازمانهای متولی صدور مجوز باید نسبت به بارگذاری مجوزهای ترخیص صادره در بستر سامانه جامع گمرکی اقدام نمایند و اصولا تا این مجوزهای ترخیص به گمرک ارائه نشود، کالا قابلیت ترخیص ندارد و تشریفات گمرکی به پایان نمیرسد، گمرکات اجرایی نیز بدون کنترل سیستمی مجوزها نمیتوانند نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.
ارونقی افزود: بنابراین اگر ترخیص قسمتی از برنجهای دپوشده در بندر شهیدرجایی صورت نگرفته به دلایل مختلف از جمله عدم صدور مجوزهای قانونی مربوطه بوده که مانع ترخیص این کالاها شده و در این خصوص باید دلیل را از سازمانهای مربوطه جویا شد.
معاون فنی گمرک ایران گفت: علیرغم ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از ۱۵۰۰ کانتینر برنج در بندر شهید رجایی دپو شده است که قریب به اتفاق این برنجها به گمرک شهیدرجایی اظهار شدهاند لیکن باید مجوز استاندارد بصورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از جابجایی افزون بر یک میلیون TEU کانتینر در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران طی هشت ماهه نخست امسال خبر داد.
به گفته وی، از مجموع ۸۸۴ هزار TEU کانتینر پر تخلیه و بارگیری شده طی هشت ماهه امسال، بیش از ۱۹۷ هزار TEU از طریق بندر شهیدرجایی ترانشیپ شده که ۴ درصد افزایش داشته است.
عفیفی پور اضافه کرد: همچنین ۱۱۴ هزار TEU کانتینر مربوط به محمولههای ترانزیتی بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان از جابهجایی ۲۴۲ هزار و ۶۵۲ TEU کانتینر صادراتی با افزایش ۲ درصدی و ۳۳۰ هزار و۳۰۰ TEU کانتینر وارداتی با کاهش ۲۱ درصدی در این بندر طی دوره زمانی فروردین تا ابتدای آذر ماه جاری سخن گفت.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با بهره مندی از دو پایانه پیشرفته کانتینری و برخورداری از تجهیزات مدرن دنیا در زمینه خدمات رسانی به کشتیهای نسل هفتم (سوپرپست پانامکس)، کانونیترین، بزرگترین و پیشرفتهترین بندر کانتینری ایران محسوب میشود که تخلیه و بارگیری ۸۲درصد از اینگونه کالاها در سطح کل بنادر کشور را بر عهده دارد.