آخرین و مهم‌ترین اخبار « بهرام بیضایی »
بهرام بیضایی

اخبار « بهرام بیضایی »

کیانوش عیاری: سینما گاهی به تماشاگر سیلی هم می‌زند

3+
ایسناایسنا5 روز قبل
سینماپرسسینماپرس1 هفته قبل
سینماپرس: اکبر زنجان‌پور هنرمند با سابقه تئاتر و تلویزیون به دلیل عفونت کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت. به گزارش سینماپرس، گلنوش زنجان‌پور دختر این هنرمند درباره آخرین وضعیت حال پدر خود به ایسنا گفت: ایشان به دلیل عفونت کیسه صفرا دچار ناراحتی شدند و به تشخیص پزشکان امروز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه تحت عمل جراحی قرار گرفتند. او ادامه داد: در حال حاضر عمل پدرم به اتمام رسیده و فعلا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و به گفته پزشک درمانگرشان در دو سه روز آینده از بیمارستان مرخص می‌شوند. او با اشاره به اینکه در این مدت تعداد زیادی از هنرمندان تئاتر و سینما و اعضای خانه تئاتر و خانه سینما به دیدار پدرش آمده‌اند، از آنان قدردانی کرد که جویای حال این هنرمند بوده‌اند و او و خانواده‌اش را در روزهای بیماری تنها نگذاشته‌اند. او همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی «عطر گل یاس» و «آوای فاخته» کار بهمن زرین‌پور، «تنهاترین سردار» کار مهدی فخیم‌زاده، «مختار نامه» به کارگردانی داود میرباقری و … به ایفای نقش پرداخته است.
ایرناایرنا1 هفته قبل
ما نیاز داریم که زندگی نصیریان را تبارشناسی کنیم و بفهمیم که دستاوردهای او برای آینده هنر ایران چه بوده است. علی نصیریان سنت‌های ایرانی را با سبک‌های مدرن تلفیق می‌کرد و به روی صحنه می‌برد. در آن زمان یکی از آرزوهای من این بود که بتوانم روزی یک ساعت جلوی علی نصیریان بنشینم و با او گفت‌وگو کنم. ما نیازمند آزادی بیان هستیم تا هرچه که هنرمند فکر می‌کند را بر صحنه جان ببخشد. سپس کارت افتخاری عضویت علی نصیریان در کانون کارگردانان خانه تئاتر به این هنرمند اهدا شد.
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین1 هفته قبل
فرامرز قریبیان در نشست خبری «خروج» حاتمی‌کیا اعلام کرد که این فیلم آخرین حضور او در سینماست و با این فیلم از بازیگری خداحافظی می‌کند. احمد طالبی‌نژاد با تأکید بر اینکه نقش‌آفرینی قریبیان را در این فیلم و اساسا آثار حاضر در جشنواره را ندیده است از تثبیت سیماچه شخصیتی معترض برای این بازیگر می‌گوید. اعتمادآنلاین| فرامرز قریبیان از همان فیلم اولش «خاک» سیماچه شخصیتی معترض را به خود نسبت داد و در اغلب کارها از جمله «گوزن‌ها» و حتی «غزل» که فیلمی عاشقانه بود این سیماچه را حفظ کرد. فرامرز قریبیان عاشق بازیگری و سینماست و خداحافظی‌اش از این عرصه را نباید جدی گرفت. امیدوارم خداحافظی او صرفا نوعی اعتراض باشد و باز هم فرامرز قریبیان را بر پرده سینما ببینیم.
ایلناایلنا1 هفته قبل
او گفت: نشست امروز به علی نصیریان هنرمند نام‌آشنا و شاخص کشورمان اختصاص دارد. سپس شهرام گیل‌آبادی (مدیرعامل خانه تئاتر) گفت: مرور عمر شریف علی نصیریان برای ما دستاورد‌های فراوانی دارد. ما نیاز داریم که زندگی علی نصیریان را تبارشناسی کنیم و بفهمیم که دستاورد‌های او برای آینده هنر ایران چه بوده است. همه ما با آثار ارزشمند این هنرمند آشنا هستیم، اما فراتر از این آثار، علی نصیریان را می‌توان پایه‌گذار سبک جدید تئاتر ما بعد از نمایش‌های لاله‌زاری دانست. علی نصیریان هم در سال ۱۳۳۶ که اداره هنرهای دراماتیک تاسیس می‌شود، فعالیت خود را در آن سازمان شروع کرد.
ایسناایسنا2 هفته قبل
مدیر تماشاخانه سنگلج بار دیگر از شهردار تهران درخواست کرد جلسه‌ای را به گفتگو درباره طرح توسعه این تماشاخانه قدیمی اختصاص بدهد. به گزارش ایسنا، طرح توسعه تماشاخانه «سنگلج» اتفاق تازه‌ای نیست و چند سالی است که هنرمندان تئاتر بویژه کسانی که در این تئاتر روی صحنه رفته‌اند و قدر و جایگاهی ویژه برای آن قایل هستند، در پی آن بوده‌اند. این روزها هم پریسا مقتدی مدیر فعلی «سنگلج» به دنبال اجرای این طرح است. همه اینها مستلزم یک دیدار حضوری است که تا به امروز انجام نشده است. تماشاخانه «سنگلج» با نام قدیمی «تالار ۲۵ شهریور» در منطقه سنگلج تهران و در خیابان بهشت قرار دارد.

درباره علی نصیریان

5+
ایرناایرنا2 هفته قبل
ایلناایلنا2 هفته قبل
مسئله این است که ما در صنفمان یا خانه سینما همچون قسمت‌های دیگر از پخش مجدد کارها درصدی هر چند ناچیز را به بازیگرها و عوامل اختصاص نمی‌دهیم. بعد از آن فیلم خیلی از دوستان که مرا برای گفتگو و مذاکره به دفترشان دعوت می‌کردند، فیلم را ندیده بودند. این موضوع بازهم نشان می‌داد که فیلم را ندیده‌اند؛ چراکه من در آن فیلم دو نقش بازی می‌کردم. وی ادامه داد: در واقع خود فیلم «وقتی همه خوابیم» نیز یک فیلم منتقد نسبت به وضعیت سینمای آن روز ایران است. نمی‌توانم بگویم که چقدر برای این حرکت اندیشیده شده بود اما بازخوردش برای من ۵ سال بیکاری و کم‌کاری مطلق بود.
ایرناایرنا2 هفته قبل
از ۱۰ فیلم پرتماشاگر بعد از انقلاب، سهم سینمای دهه ۶۰، هفت فیلم است. اگر سراغ فهرست ۱۰۰ فیلم پرتماشاگر پس از انقلاب هم برویم، بازهم سهم دهه ۶۰ با ۶۰ فیلم بسیار پررنگ‌تر از دهه‌های دیگر است. محاسبه فروش فیلم‌ها با در نظر گرفتن بهای بلیت در دهه ۶۰ و رسیدن به آمار تعداد تماشاگر هم ما را به نتیجه جالبی می‌رساند؛ این‌که تعداد سینماروهایی که دهه ۶۰ به دیدن فیلم‌های ایرانی رفتند، از سینماروهای دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بسیار بیش‌تر است. بر این اساس سینمای دهه ۶۰ مخاطبان بالقوه تضمین شده‌ای را داشت که در ترکیب با آرمانخواهی و ایدئالگرایی سینماگرانش، دهه‌ای جذاب و پرمخاطب را رقم زد. فیلمی که می‌توان آن را سدشکنی و شروعی دوباره بر نمایش عشق زمینی پس از انقلاب در سینمای ایران دانست.
ایسناایسنا3 هفته قبل
بخش صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امروز ۱۲ بهمن ماه کار خود را در وضعیتی آغاز می‌کند که امسال تعدادی از تالارهای دولتی تئاتر میزبان این رویداد نمایشی نیستند. به گزارش ایسنا، نگاهی گذرا به جدول بخش صحنه‌ای جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر نشان می‌دهد تالارهایی مانند «وحدت»، «حافظ»، «سنگلج»، «فردوسی»، «هنر» و تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران میزبان این دوره نیستند. هرچند در چند سال اخیر راه‌اندازی سالن‌های خصوصی تئاتر، سبب تمرکز زادیی از سالن‌های دولتی شده اما در رویدادهایی مانند جشنواره‌ها عموما همه و یا دست‌کم بخش عمده سالن‌های دولتی، حضور دارند و اتفاق غریبی است که امسال تعداد زیادی از این سالن‌ها میزبان جشنواره نیستند. جالب اینجاست که سالن‌هایی مانند سنگلج یا هنر از اواسط همین هفته برنامه‌های روتین خود را ادامه می‌دهند و میزبان گروه‌هایی خواهند شد که اجرای عمومی خود را همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر فجر آغاز می‌کنند. تالار انتظامی خانه هنرمندان نیز از دیگر غایبان جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر است.

جشنواره فجر؛ رویدادی ملی با ظرفیتی جهانی

3+
ایرناایرنا3 هفته قبل
مهرمهر3 هفته قبل
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «بهرام بیضایی؛ زبان، هویت و قدرت» نوشته رضا ترنیان به‌تازگی توسط انتشارات روزنه منتشر و راهی بازار نشر شده است. نویسنده کتاب پیش‌رو می‌گوید بیضایی با ایجاد تردید، شک و پرسشگری در آثارش، درنگی ایجاد می‌کند که جای تعمق و بررسی چندین باره دارد. کتاب «بهرام بیضایی؛ زبان، هویت و قدرت» با تحلیل ۸ نمایشنامه بیضایی با رویکرد انتقادی، با این‌هدف نوشته شده که بازتاب واژگان و نحو زبان را در سه الگوی هویت، قدرت و دانش بررسی کند و با تبیین و تفسیر آن زوایا و لایه‌های تودرتوی آثار این نویسنده را به خوانندگان نشان دهد. مطالب این‌کتاب در ۲ فصل تدوین شده‌اند؛ فصل اول: تحلیل واژگانی و ترکیبات و فصل دوم: تحلیل روابط نحوی در آثار بهرام بیضایی. در فصل دوم هم این‌عناوین درج شده‌اند: روابط نحوی در روایت آرش، روابط نحوی در روایت اژدهاک، روابط نحوی در کارنامه بندار بیدخش، روابط نحوی در مرگ یزدگرد، روابط نحوی در فتح‌نامه کلات، روابط نحوی در مجلس قربانی سنمار.
ایرناایرنا3 هفته قبل
البته مطابق هر رخداد و رویداد فرهنگی‌هنری، جشنواره تئاتر فجر نیز در سال‌ها با فراز و فرودهای مختلفی روبرو بوده است. در این دوره از جشنواره از ۳۰ تن از هنرمندان نامدار عرصه تئاتر طی مراسم ویژه تقدیر شد. استقبال از این کارگاه‌ها به حدی بود که برای نخستین‌بار شاهد افزایش ساعت و روز‌های برگزاری کارگاه‌های این نمایشنامه‌نویس نامدار در عرصه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودیم. بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال ۱۳۸۹ بار دیگر میزبان دو نام بزرگ از هنرمندان تئاتر در قالب این رخداد در کشورمان بود. به گونه‌ای که برای نخستین بار در تاریخ این رخداد شاهد حضور بیش از ۳۰ خبرنگار از رسانه‌های بین‌المللی برای پوشش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودیم.
سینماپرسسینماپرس3 هفته قبل
سینماپرس: بنابر اعلام روابط عمومی شبکه نمایش، این هفته و همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، بخش صحنه گران در قالب باکس انقلاب به مرور آثار «مجید مظفری» بازیگر سینما و تلویزیون می‌پردازد. به گزارش سینماپرس، مجید مظفری، بازیگر سینما و تلویزیون، متولد سال ۱۳۲۹ در تهران است. وی فعالیت خود را با بازی در تئاتر در سال ۱۳۵۰ آغاز کرده و فعالیت سینمایی‌اش را با ایفای نقش در فیلم «شهر قصه» (منوچهر انور) در سال ۱۳۵۲ شروع کرد. مظفری، برای بازی در فیلم «مسافران» (بهرام بیضایی) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و برای بازی در فیلم‌های «سگ‌کشی»، «جنگ نفت‌کش‌ها» و «سایه‌های هجوم» کاندیدای بهترین بازیگر از جشنواره فیلم فجر شد. یادآور می‌شود که در ایام مبارک دهه فجر فیلم‌های ساعت ۱۳ و ۲۱ شبکه نمایش، در «باکس انقلاب» این شبکه پخش خواهند شد.
مهرمهر3 هفته قبل
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه نمایش، این هفته و همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، بخش صحنه گران در قالب باکس انقلاب به مرور آثار مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون می‌پردازد. مجید مظفری، بازیگر سینما و تلویزیون متولد سال ۱۳۲۹ در تهران است. وی فعالیت خود را با بازی در تئاتر در سال ۱۳۵۰ آغاز کرده و فعالیت سینمایی اش را با ایفای نقش در فیلم «شهر قصه» در سال ۱۳۵۲ شروع کرد. مظفری، برای بازی در فیلم «مسافران» ساخته بهرام بیضایی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و برای بازی در فیلم‌های «سگ‌کشی»، «جنگ نفت‌کش‌ها» و «سایه‌های هجوم» کاندیدای بهترین بازیگر از جشنواره فیلم فجر شد. در ایام مبارک دهه فجر فیلم‌های ساعت ۱۳ و ۲۱ شبکه نمایش، در باکس انقلاب این شبکه پخش خواهند شد.
ایرناایرنا3 هفته قبل
۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ سال ۱۳۶۱ بستری برای برداشتن نخستین گام از جشنواره تئاتر فجر بود. شاید از مهم‌ترین اتفاقات در مرور نخستین جشنواره تئاتر فجر به دامنه تکثر مکان‌ها و محیط‌های میزبان این رخداد بتوان اشاره کرد. تا آنکه در گام چهارم این رخداد در سال ۱۳۶۴ برای نخستین‌بار داوری نیز به آثار صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر افزوده شد. اتفاق دیگری که قاب هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برای همیشه ماندگار کرد افزوده شدن این رویداد تئاتری در تقویم جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر بود. هم‌زمان با رسیدن جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به گام بیستم خود در سال ۱۳۸۰ و قدرت‌مندتر شدن نهال این جشنواره که نخستین گام خود را در سال ۱۳۶۱برداشته بود.
برترین‌هابرترین‌ها3 هفته قبل
محسن تنابنده؛ بازیگر سریال پایتخت با انتشار بخشی از حرف‌های استاد بهرام بیضایی؛ کارگردان به‌نام سینمای ایران به اظهارات مهناز افشار واکنش نشان داد. برترین‌ها: محسن تنابنده؛ بازیگر سریال پایتخت با انتشار بخشی از حرف‌های استاد بهرام بیضایی؛ کارگردان به‌نام سینمای ایران به اظهارات مهناز افشار واکنش نشان داد. چندی پیش بود که «مهناز افشار» درباره یکی از توئیت‌های جنجالی‌اش در خصوص طلبه آملی توضیحاتی ارائه و ادعا کرد که اطلاعات غلط توئیت مذکور را «محسن تنابنده» بازیگر سینما و تلویزیون و الهام غفوری، تهیه کننده سریال تلویزیونی پایتخت به وی داده‌اند.
برترین‌هابرترین‌ها3 هفته قبل
ایرناایرنا3 هفته قبل
آنچه در ادامه می‌آید معرفی مهمترین فیلم‌های سینمای ایران از ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۹ است. دلیل اهمیت: یکی از اولین فیلم‌های سینمای ایران که از سوی سیستم حاکم و رسانه‌های موافق متهم به سیاه‌نمایی غیرقابل‌پذیرش و بیش‌ازحد شد. دلیل اهمیت: از شاخص‌ترین آثار اولیه و از نطفه‌های جنبش نوین سینمای رویکردگرا که جدا از سینمای موج سوم در دهه ۵۰ شمسی ظاهر شد. دلیل اهمیت: اوج سینمای آوانگارد، نامتعارف و روشنفکرانۀ تاریخ سینمای ایران. منبعمهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیتشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران؛ نوشته رامین اعلایی ۱۳۹۶؛ مندرج در http: //www. academyhonar. com/analysis/cinemairan/۴۰۶۳-the-most-important-iranian-movies-of-all-time. html
افکارنیوزافکارنیوز3 هفته قبل
افکارنیوز، به گزارشهم اندیشی «باشو غریبه کوچک در گذر زمان …» با طراحی و دبیری مهبود مهرنوش توسط استادان دانشگاه و چهره‌های سینمایی در تماشاخانه «دیوار چهارم» برگزار می‌شود. اخبار فرهنگ و هنر - در این سمینار که روز شنبه ۱۲ ام بهمن ماه جاری، ساعت ۱۹ در تماشاخانه «دیوار چهارم» برپا می‌شود فیلم سینمایی «باشو غریبه کوچک» اثر بهرام بیضایی فیلمساز معاصر از جنبه‌های مختلف فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری، صحنه، لباس و … توسط متخصصان و کارشناسانی همچون احمد کامیابی مسک، سهیلا نجم، مصطفی مختاباد، پیام فروتن و مسعود آب پرور مورد بررسی قرار می‌گیرد. هم اندیشی «باشو، غریبه کوچک در گذر زمان …» به نوبت در دو پنل نمایش فیلم و نقد و تحلیل اجرا می‌شود و در پایان، زمانی به پرسش و پاسخ حاضران در نشست اختصاص خواهد یافت. مهمانان ویژه هم اندیشی مزبور، داریوش فرهنگ، علی ژکان و واروژ کریم مسیحی هستند که طی برنامه با بیان دیدگاه‌ها و خاطرات همکاری با بهرام بیضایی پیرامون فیلم به ایراد سخن می‌پردازند. هم اندیشی «باشو، غریبه کوچک در گذر زمان …» با دبیری علمی مهبود مهرنوش و دبیری اجرایی بهداد پنجه زاده، توسط موسسه فرهنگی هنری بهداد و مجتمع آموزشی هنری سبوره با همکاری تماشاخانه دیوار چهارم، ۱۲ بهمن برگزار می‌شود و ورود برای همه علاقه مندان آزاد است.
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین3 هفته قبل
اعتمادآنلاین| هم اندیشی «باشو غریبه کوچک در گذر زمان …» با طراحی و دبیری مهبود مهرنوش توسط استادان دانشگاه و چهره‌های سینمایی در تماشاخانه «دیوار چهارم» برگزار می‌شود. در این سمینار که روز شنبه ۱۲ ام بهمن ماه جاری، ساعت ۱۹ در تماشاخانه «دیوار چهارم» برپا می‌شود فیلم سینمایی «باشو غریبه کوچک» اثر بهرام بیضایی فیلمساز معاصر از جنبه‌های مختلف فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری، صحنه، لباس و …توسط متخصصان و کارشناسانی همچون احمد کامیابی مسک، سهیلا نجم، مصطفی مختاباد، پیام فروتن و مسعود آب پرور مورد بررسی قرار می‌گیرد. هم اندیشی «باشو، غریبه کوچک در گذر زمان …» به نوبت در دو پنل نمایش فیلم و نقد و تحلیل اجرا می‌شود و در پایان، زمانی به پرسش و پاسخ حاضران در نشست اختصاص خواهد یافت. مهمانان ویژه هم اندیشی مزبور، داریوش فرهنگ، علی ژکان و واروژ کریم مسیحی هستند که طی برنامه با بیان دیدگاه‌ها و خاطرات همکاری با بهرام بیضایی پیرامون فیلم به ایراد سخن می‌پردازند. هم‌اندیشی «باشو، غریبه کوچک در گذر زمان …» با دبیری علمی مهبود مهرنوش و دبیری اجرایی بهداد پنجه‌زاده، توسط موسسه فرهنگی هنری بهداد و مجتمع آموزشی هنری سبوره با همکاری تماشاخانه دیوار چهارم، ۱۲ بهمن برگزار می‌شود و ورود برای همه علاقه‌مندان آزاد است.
مهرمهر3 هفته قبل
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مجموعه نمایشی دیوار چهارم، هم اندیشی «باشو غریبه کوچک در گذر زمان …» با طراحی و دبیری مهبود مهرنوش توسط استادان دانشگاه و چهره‌های سینمایی در تماشاخانه «دیوار چهارم» برگزار می‌شود. در این سمینار که روز شنبه ۱۲ ام بهمن ماه جاری، ساعت ۱۹ در تماشاخانه «دیوار چهارم» برپا می‌شود فیلم سینمایی «باشو غریبه کوچک» اثر بهرام بیضایی فیلمساز معاصر از جنبه‌های مختلف فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری، صحنه، لباس و … توسط متخصصان و کارشناسانی همچون احمد کامیابی مسک، سهیلا نجم، مصطفی مختاباد، پیام فروتن و مسعود آب پرور مورد بررسی قرار می‌گیرد. هم اندیشی «باشو، غریبه کوچک در گذر زمان …» به نوبت در دو پنل نمایش فیلم و نقد و تحلیل اجرا می‌شود و در پایان، زمانی به پرسش و پاسخ حاضران در نشست اختصاص خواهد یافت. مهمانان ویژه هم اندیشی مزبور، داریوش فرهنگ، علی ژکان و واروژ کریم مسیحی هستند که طی برنامه با بیان دیدگاه‌ها و خاطرات همکاری با بهرام بیضایی پیرامون فیلم به ایراد سخن می‌پردازند. هم اندیشی «باشو، غریبه کوچک در گذر زمان …» با دبیری علمی مهبود مهرنوش و دبیری اجرایی بهداد پنجه زاده، توسط موسسه فرهنگی هنری بهداد و مجتمع آموزشی هنری سبوره با همکاری تماشاخانه دیوار چهارم، ۱۲ بهمن برگزار می‌شود و ورود برای همه علاقه مندان آزاد است.
ایرناایرنا3 هفته قبل
دهه ۷۰ در تاریخ سینمای ایران دهه‌ای منحصربه‌فرد و متفاوت است. فیلم‌نامه این اثر درخشان را دو چهره برجسته سینمای ایران، عباس کیارستمی و جعفر پناهیبه نگارش درآورده‌اند. زنی متفاوت با همه کاراکترهای زنی که تا آن زمان سینمای ایران به خودش دیده بود. دههٔ خاص سینمای ایرانسینمای دهه ۷۰ سینمایی بود که از شرایط اضطرار و تنش‌های هرلحظه جنگ در دهه ۶۰ فاصله گرفته و امکان تمرکز بر نیازهای خویش را یافته بود. درنهایت در باب سینمای دهه ۷۰ می‌توان گفت که اگرچه هر دهه با توجه به ماهیت اتفاقات اجتماعی و مقتضیات تاریخی زمانه‌اش منحصربه‌فرد و خاص است اما برخی دهه‌ها از برخی دیگر خاص‌ترند.
سینماپرسسینماپرس3 هفته قبل
فاتح بی‌چون و چرای سیمرغ مردمی دوره بیست‌ودوم، فیلم «مارمولک» کمال تبریزی بود تا این کارگردان برای دو دوره متوالی، موفق به دریافت این سیمرغ مهم شود. در دوره بیست‌وسوم، سیمرغ مردمی به «بید مجنون» مجیدی رسید تا این کارگردان نیز مانند حاتمی‌کیا و تبریزی، با دو سیمرغ مردمی، رکورددار این بخش باشد. سیمرغ مردمی دوره بیست‌وپنجم به «اخراجی‌ها» رسید؛ فیلمی که یک ماه بعد در اکران نوروز هم به رکوردی خارق‌العاده در جذب مخاطب دست یافت. «همیشه پای یک زن در میان است» سیمرغ مردمی دوره بیست‌وششم را از آن خود کرد تا تبریزی با سه سیمرغ مردمی، یک‌تنه رکورددار این عنوان مهم باشد. داستان پیچیده و جذاب «رخ دیوانه»، سیمرغ مردمی دوره سی‌وسوم را برای ابوالحسن داوودی به همراه آورد.

زنان شکارچی سیمرغ فجر: بازیگرانی که بیش از یک سیمرغ گرفتند + عکس

10+
خوزستان آنلاینخوزستان آنلاین3 هفته قبل

زنان شکارچی سیمرغ فجر: بازیگرانی که بیش از یک سیمرغ گرفتند + عکس

10+
کرد آنلاینکرد آنلاین3 هفته قبل

زنان شکارچی سیمرغ فجر: بازیگرانی که بیش از یک سیمرغ گرفتند + عکس

10+
مازن آنلاینمازن آنلاین3 هفته قبل
مهرمهر4 هفته قبل
خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: در پی درگذشت امیرکاووس بالازاده، بابک معماری محقق و پژوهشگر ادبیات نمایشی، یادداشتی نوشته و آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است. معماری علاوه بر رابطه دوستی، شاگرد بالازاده نیز بود و در یادداشت کوتاه خود به خدمات و دستاوردهای این‌اسطوره‌شناس اشاره کرده است. مشروح متن یادداشت مذکور با عنوان «اسطوره‌ای که مانا ماند»، به این‌ترتیب است: آن‌روز باران می‌بارید. افتخار شاگردی و دوستی با ایشان را از بیست سال پیش داشتم. به هر روی پرسش‌های زیادی در ذهن من و تاریخ برای همیشه در هاله‌ای از ابهام ماند.

سکانس‌هایی از فیلم شاید وقتی دیگر

تابناکتابناک4 هفته قبل
فیلم سینمایی «شاید وقتی دیگر» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی محصول سال ۱۳۶۶ است. مدبر، گوینده گفتار متن فیلم‌های تلویزیونی، در نمایی از یک فیلم مستند همسرش کیان را در سواری مرد ناشناسی می‌بیند. با کمک کارگردان و تدوینگر مرد بیگانه را که عتیقه‌فروش است و حق‌نگر نام دارد می‌جوید. در دیدار با حق‌نگر درمی‌یابد که زنی که در فیلم دیده ویدا است که خواهر دوقلوی کیان و همسر حق‌نگر است. سکانس‌هایی از این فیلم سینمایی را در تابناک تماشا می‌کنید.
ایرناایرنا4 هفته قبل
ابراهیم‌زاده ادامه داد: دارالفنون یک اسم نیست، یک فصل از فرهنگ و تاریخ ما است. می‌دانیم که بعد از جنگ‌های اول ایران و روس، ایران با فرانسه قراردادی به نام «فینکنشتاین» را امضا می‌کند. مثلا بخش پزشکی دارالفنون اولین تشریح در ایران را انجام داده است. اولین دارالترجمه، اولین عکاس‌خانه عمومی و اولین آمفی‌تئاتر در مدرسه دارالفنون افتتاح می‌شود. یک راه مخفی برای ناصرالدین شاه از کاخ تا اینجا کشیده بودند تا بتواند برای تماشای تئاتر به دارالفنون بیاید.

به انتهای لیست رسیدید

بهرام بیضایی

بهرام بیضایی (زادهٔ ۵ دی ۱۳۱۷) فیلم‌ساز و نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر ایرانی است. از کارهای وی می‌شود کارگردانی فیلم و نمایش، تدوین فیلم، تهیهٔ فیلم، مقاله‌نویسی، نگارش یکی دو داستان و چند شعر و بیش از چهل نمایشنامه و پنجاه فیلمنامه و انبوهی پژوهش تاریخی و استادی در دانشگاه را برشمرد. در این صفحه آخرین اخبار مرتبط با بهرام بیضایی را می‌خوانید ویکی‌پدیا