آخرین و مهم‌ترین اخبار « بهرام بیضایی »
بهرام بیضایی

اخبار « بهرام بیضایی »

اعتمادآنلایناعتمادآنلاین6 ساعت قبل
اعتمادآنلاین| هرچند در سال‌های اخیر فیلم‌های سینمایی خوبی توسط کارگردان‌های فیلم اولی ساخته شده است اما همچنان ورود سینماگران جوان و کارگردان‌های فیلم اولی به سینما سخت است. شما چه نظری دارید؟ رضا سخایی: تسهیل روند تولید فیلم برای کارگردان‌های فیلم اول مساله‌ای نیست که بتوان آن را به همه تعمیم داد. درحالیکه بسیاری از افراد از بیرون سینما براحتی وارد سینما شده و کارگردان می‌شوند. کارگردانی امر پیچیده‌ای نیست اگر کارگردانی در حین ساخت فیلم پلانی را غلط بچیند فیلمبردار حرفه‌ای آن را اصلاح می‌کند. *این اشکال پیش از آنکه به تهیه‌کنندگان، سرمایه‌گذاران یا ارشاد وارد شود به کلیت اهالی سینما وارد است.
ایلناایلنا8 ساعت قبل
روند تولید فیلم و ورود تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران غیرمتخصص تولید را در سینمای ایران برای کارگردان‌های فیلم اول بسیار سخت کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند در سال‌های اخیر فیلم‌های سینمایی خوبی توسط کارگردان‌های فیلم اولی ساخته شده است اما همچنان ورود سینماگران جوان و کارگردان‌های فیلم اولی به سینما سخت است. گروهی معتقدند ساخت فیلم برای کارگردانان فیلم اول آسان شده اما برخی معتقدند خیر اینگونه نیست و ساخت فیلم تنها برای بعضی افراد تسهیل شده است. شما چه نظری دارید؟ رضا سخایی: تسهیل روند تولید فیلم برای کارگردان‌های فیلم اول مساله‌ای نیست که بتوان آن را به همه تعمیم داد. درحالیکه بسیاری از افراد از بیرون سینما براحتی وارد سینما شده و کارگردان می‌شوند.
دنیای اقتصاددنیای اقتصاد17 ساعت قبل
بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ در دانشگاه شروع کرد و سال ۱۳۴۹ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. وی در فیلم‌های سینمایی معکوس، پل خواب، طالع سعد، روز دیدنی، تپش رفتار، تشکیلات و غیره ایفای نقش کرده و در دوره‌های مختلف جشن خانه سینما کاندیدای بخش بازیگری بوده است. او همچنین برنده جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم «معجزه خنده» در اولین دوره جشن خانه سینما و کاندیدای جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم «سارای» در دومین دوره جشن خانه سینما بوده است. او آموزش صدا را با گذراندن یک دوره تخصصی به‌عنوان تکنیسین صدا در دانشکده صدا و سیما آغاز کرد. پس از پایان تحصیلات متوسطه از سال ۱۳۴۸ فعالیت خود را به‌عنوان سینمایی‌نویس و بعدها منتقد فیلم در نشریات سینمایی آن دوران (فیلم – فیلم و هنر – ستاره سینما) و مجله فردوسی ادامه داد.
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین1 روز قبل
مراسم بزرگداشت اکبر زنجانپور، بیژن محتشم، حسن زاهدی و سیروس الوند در بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می‌شود. وی در فیلم‌های سینمایی معکوس، پل خواب، طالع سعد، روز دیدنی، تپش رفتار، تشکیلات و غیره ایفای نقش کرده و در دروه‌های مختلف جشن خانه سینما کاندیدای بخش بازیگری بوده است. او همچنین برنده جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم «معجزه خنده» در اولین دوره جشن خانه سینما و کاندیدای جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم «سارای» در دومین دوره جشن خانه سینما بوده است. وی مدرس رشته‌های بازیگری در سینما، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی فیلم در آموزشگاه‌های خصوصی و دانشگاه فرهنگ و هنر (اصفهان) بوده است. از فعالیت‌های صنفی وی می‌توان به عضویت در شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران- ریاست شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران – عضویت در هیئت مدیره و هیئت داوری اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران – بازرس کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران- و عضویت در هیئت مدیره خانه سینما اشاره کرد.
آفتاب‌نیوزآفتاب‌نیوز1 روز قبل
مراسم رونمایی از مجموعه نمایشنامه‌های احسان حاجی پور، چاپ انتشارات آرادمان در تئاترشهر تهران با استقبال تئاتری‌ها روبه رو شد. این نویسنده و روزنامه نگار باسابقه فرهنگی که در کسوت ناشر آثار احسان حاجی پور به تئاترشهر تهران آمده بود، ادامه داد: این سالیان، همیشه از بحران شعر، بحران مخاطب، بحران نمایشنامه ایرانی و … صحبت می‌کنیم. عبدالرضا فریدزاده، بازیگر و منتقد تئاتر نیز نمایشنامه‌های احسان حاجی پور را دارای ویژگی درام و داستان پردازی دانست و عنصر سرگرمی را یکی از مهمترین عوامل نمایشنامه خواند. او به خاطره‌ای از سالیان پیش و تلاش احسان حاجی پور برای کارهای محمود استاد محمد، نمایشنامه نویس فقید معاصر اشاره داشت. مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت افزود: آشنایی با احسان حاجی پور، سبب آشنایی با پدر ایشان شد.
همشهریهمشهری2 روز قبل
فردوس کاویانی دهه‌هاست که از وجود خودش مایه گذاشت و با فیلم‌هایی که بازی کرد خواست از رنج انسان کم کند. حمید جبلی در ادامه این مراسم در سخنانی کوتاه درباره فردوس کاویانی گفت: او اکنون جایش بسیار خالی است. ماحصل حضور من در آن کلاس‌ها اجرای نمایش چهار صندوق بهرام بیضایی به کارگردانی فردوس کاویانی شد. او با اشاره به این که «در سال ۱۳۵۴ هنرجوی بازیگری در کارگاه نمایش بودم و آنجا عاشق فردوس کاویانی شدم»، گفت: احساس می‌کردم فردوس کاویانی از نظر بدنی و فیزیک متناسب برای ژانر کمدی بود. فردوس کاویانی، امیدوارم دوباره رویاهایت‌ را به دست بیاوری!
ایسناایسنا3 روز قبل
فردوس کاویانی دهه‌هاست که از وجود خودش مایه گذاشت و با فیلم‌هایی که بازی کرد خواست از رنج انسان کم کند. حمید جبلی در ادامه این مراسم در سخنانی کوتاه درباره فردوس کاویانی گفت: او اکنون جایش بسیار خالی است. ماحصل حضور من در آن کلاس‌ها اجرای نمایش چهار صندوق بهرام بیضایی به کارگردانی فردوس کاویانی شد. او با اشاره به این که «در سال ۱۳۵۴ هنرجوی بازیگری در کارگاه نمایش بودم و آنجا عاشق فردوس کاویانی شدم»، گفت: احساس می‌کردم فردوس کاویانی از نظر بدنی و فیزیک متناسب برای ژانر کمدی بود. فردوس کاویانی، امیدوارم دوباره رویاهایت‌ را به دست بیاوری!
عصر ایرانعصر ایران4 روز قبل
بریده‌ای از صحبت‌های امین حیایی یکی از داوران مسابقه تلویزیونی عصرجدید با عنوان «نژادپرستی» در شبکه‌های اجتماعی پخش شده و بسیاری به نقد آن پرداخته‌اند. بریده‌ای از صحبت‌های امین حیایی یکی از داوران مسابقه تلویزیونی عصرجدید با عنوان «نژادپرستی» در شبکه‌های اجتماعی پخش شده و بسیاری به نقد آن پرداخته‌اند. امین حیایی دست به یک سهل‌انگاری زبانی زد و جمله‌ای را بر زبان آورد که نزدیک به این مصداق است. برخی از نقدها و حمله‌ها به امین حیایی ریشه در گله‌مندی طیفی از جامعه نسبت به تلویزیون و البته بازی او در فیلم «قلاده‌های طلا» دارد. تحسین او و اینکه «درود بر شرف امین حیایی که یاد استاد بیضایی را زنده کرد»، «زیرکی امین حیایی برای تکرار دیالوگ باشو غریبه کوچک» و …بسیاری از حمله‌ها و نقدهایی از این دست ریشه در «تا که گوید» و «تا که خورد» دارد و خوب است اهل رسانه به همان اندازه که مته به خشخاش می‌گذارند چشم بر نقاط روشن نبندند.
سینماپرسسینماپرس4 روز قبل
سینماپرس: آثار پذیرفته شده بخش نمایش‌های تخت حوضی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی معرفی شدند. به گزارش سینماپرس، آثار پذیرفته شده بخش نمایش‌های تخت حوضی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند. *اعلام نتایج بازخوانی متون بخش مسابقه صحنه بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهراسامی ۵۲ نمایش پذیرفته شده در مرحله بازخوانی متون بخش مسابقه صحنه بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر اعلام شد. ۴- بازبینی آثار اعلام شده از ۱۵ شهریور سال جاری خواهد بود و طبق جدول زمانبندی دبیرخانه عملیاتی خواهد شد. بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به دبیری حمیدرضا آذرنگ آبان ماه سال جاری در منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود.
تسنیمتسنیم5 روز قبل
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، در این دوره ۱۹۳ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از گذراندن مرحله اول و بعد ارزیابی ۷۵ اثر رسیده به مرحله انتخاب، ۲۲ اثر برای اجرا در بخش ویژه استاد علی نصیریان برگزیده شدند. بهزاد فراهانی، حسین کیانی، خیرالله تقیانی‌پور، ابراهیم گله‌دارزاده و علی شمس اعضای هیات انتخاب این بخش از جشنواره هستند که بررسی و ارزیابی آثار را برعهده داشتند. اسامی ۲۲ نمایش راه یافته به بخش نمایش‌های تخت حوضی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به این شرح اعلام می‌شود:۱) نمایش «آبگوشت زهرماری» نوشته آرش آبسالان به کارگردانی حسین اسدی از خارک۲) نمایش «بابا کرم» نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی وحید شاهینی از تهران۳) نمایش «بازرس» نوشته نیکولای گوگول به کارگردانی شهرام مسعودی از تهران۴) نمایش «باسلوق آباد» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش توده فلاح از نظرآباد۵) نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان به کارگردانی علی جاور از یزد۶) نمایش «جنگنامه غلامان» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی محسن حسینی از تهران۷) نمایش «چلچراغ» نوشته محمود استاد محمد به کارگردانی سیدرضا علوی از تهران۸) نمایش «خانواده آقا نریمان» نوشته احسان رحیم دل به کارگردانی علیرضا رحیم دل از پاکدشت۹) نمایش «خورشید لاله زار» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علیخانی از تهران (مشروط) ۱۰) نمایش «رختشور شاه» نوشته بابک لطفی خواجه پاشا (باز نویسی: فرهاد نقدعلی) به کارگردانی علی یدالهی از تهران۱۱) نمایش «سیاه» نوشته علی نصیریان به کارگردانی نسیم تاجی از تهران۱۲) نمایش «شبیه بی شبهه» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از شیراز۱۳) نمایش «شه میر» به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز از بندرعباس۱۴) نمایش «غم نومه فریدون» نوشته پیمان قدیمی به کارگردانی مهدی غلامی از تهران (مشروط) ۱۵) نمایش «به دنبال بخت» تنظیم و کارگردانی احمد دهقان از تهران۱۶) نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» نوشته محمدحسین ناصربخت به کارگردانی ملیکا (سمیه) رضی از تهران۱۷) نمایش «کارنامه بنداربیدخش» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی جواد صداقت – الهام ابنی از بوشهر۱۸) نمایش «کریم پشه» نوشته مجید رحمتی – مهران رنجبر به کارگردانی رضا بهرامی از تهران۱۹) نمایش «موغلی پناه» به نویسندگی و کارگردانی عیلرضا داوری از بندرعباس۲۰) نمایش «ناز گل» نوشته سید علی موسویان به کارگردانی میثم یوسفی از تهران۲۱) نمایش «پاتیل حمزه قلی» به نویسندگی و کارگردانی نادر شهسواری از شیراز۲۲) نمایش «نوروز» به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی از تهراننوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در کاشان و تهران برگزار می‌شود. انتهای پیام/
تسنیمتسنیم5 روز قبل
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا در این دوره ۱۹۳ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از گذراندن مرحله اول و بعد ارزیابی ۷۵ اثر رسیده به مرحله انتخاب، ۲۲ اثر برای اجرا در بخش ویژه استاد علی نصیریان برگزیده شدند. بهزاد فراهانی، حسین کیانی، خیرالله تقیانی‌پور، ابراهیم گله‌دارزاده و علی شمس اعضای هیات انتخاب این بخش از جشنواره هستند که بررسی و ارزیابی آثار را برعهده داشتند. اسامی ۲۲ نمایش راه یافته به بخش نمایش‌های تخت حوضی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به این شرح اعلام می‌شود:۱) نمایش «آبگوشت زهرماری» نوشته آرش آبسالان به کارگردانی حسین اسدی از خارک۲) نمایش «بابا کرم» نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی وحید شاهینی از تهران۳) نمایش «بازرس» نوشته نیکولای گوگول به کارگردانی شهرام مسعودی از تهران۴) نمایش «باسلوق آباد» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش توده فلاح از نظرآباد۵) نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان به کارگردانی علی جاور از یزد۶) نمایش «جنگنامه غلامان» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی محسن حسینی از تهران۷) نمایش «چلچراغ» نوشته محمود استاد محمد به کارگردانی سیدرضا علوی از تهران۸) نمایش «خانواده آقا نریمان» نوشته احسان رحیم دل به کارگردانی علیرضا رحیم دل از پاکدشت۹) نمایش «خورشید لاله زار» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علیخانی از تهران (مشروط) ۱۰) نمایش «رختشور شاه» نوشته بابک لطفی خواجه پاشا (باز نویسی: فرهاد نقدعلی) به کارگردانی علی یدالهی از تهران۱۱) نمایش «سیاه» نوشته علی نصیریان به کارگردانی نسیم تاجی از تهران۱۲) نمایش «شبیه بی شبهه» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از شیراز۱۳) نمایش «شه میر» به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز از بندرعباس۱۴) نمایش «غم نومه فریدون» نوشته پیمان قدیمی به کارگردانی مهدی غلامی از تهران (مشروط) ۱۵) نمایش «به دنبال بخت» تنظیم و کارگردانی احمد دهقان از تهران۱۶) نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» نوشته محمدحسین ناصربخت به کارگردانی ملیکا (سمیه) رضی از تهران۱۷) نمایش «کارنامه بنداربیدخش» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی جواد صداقت – الهام ابنیاز بوشهر۱۸) نمایش «کریم پشه» نوشته مجید رحمتی – مهران رنجبر به کارگردانی رضا بهرامی از تهران۱۹) نمایش «موغلی پناه» به نویسندگی و کارگردانی عیلرضا داوری از بندرعباس۲۰) نمایش «ناز گل» نوشته سید علی موسویان به کارگردانی میثم یوسفی از تهران۲۱) نمایش «پاتیل حمزه قلی» به نویسندگی و کارگردانی نادر شهسواری از شیراز۲۲) نمایش «نوروز» به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی از تهرانبر پایه این گزارش به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در کاشان و تهران برگزار می‌شود. انتهای پیام/
ایلناایلنا5 روز قبل
آثار پذیرفته شده بخش نمایش‌های تخت حوضی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند. به گزارش ایلنا، در این دوره ۱۹۳ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از گذراندن مرحله اول و بعد ارزیابی ۷۵ اثر رسیده به مرحله انتخاب، ۲۲ اثر برای اجرا در بخش ویژه استاد علی نصیریان برگزیده شدند. بهزاد فراهانی، حسین کیانی، خیرالله تقیانی‌پور، ابراهیم گله‌دارزاده و علی شمس اعضای هیات انتخاب این بخش از جشنواره هستند که بررسی و ارزیابی آثار را برعهده داشتند. اسامی ۲۲ نمایش راه یافته به بخش نمایش‌های تخت حوضی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به این شرح اعلام می‌شود:۱) نمایش «آبگوشت زهرماری» نوشته آرش آبسالان به کارگردانی حسین اسدی از خارک۲) نمایش «بابا کرم» نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی وحید شاهینی از تهران۳) نمایش «بازرس» نوشته نیکولای گوگول به کارگردانی شهرام مسعودی از تهران۴) نمایش «باسلوق آباد» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش توده فلاح از نظرآباد۵) نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان به کارگردانی علی جاور از یزد۶) نمایش «جنگنامه غلامان» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی محسن حسینی از تهران۷) نمایش «چلچراغ» نوشته محمود استاد محمد به کارگردانی سیدرضا علوی از تهران۸) نمایش «خانواده آقا نریمان» نوشته احسان رحیم دل به کارگردانی علیرضا رحیم دل از پاکدشت۹) نمایش «خورشید لاله زار» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علیخانی از تهران (مشروط) ۱۰) نمایش «رختشور شاه» نوشته بابک لطفی خواجه پاشا (باز نویسی: فرهاد نقدعلی) به کارگردانی علی یدالهی از تهران۱۱) نمایش «سیاه» نوشته علی نصیریان به کارگردانی نسیم تاجی از تهران۱۲) نمایش «شبیه بی شبهه» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از شیراز۱۳) نمایش «شه میر» به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز از بندرعباس۱۴) نمایش «غم نومه فریدون» نوشته پیمان قدیمی به کارگردانی مهدی غلامی از تهران (مشروط) ۱۵) نمایش «به دنبال بخت» تنظیم و کارگردانی احمد دهقان از تهران۱۶) نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» نوشته محمدحسین ناصربخت به کارگردانی ملیکا (سمیه) رضی از تهران۱۷) نمایش «کارنامه بنداربیدخش» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی جواد صداقت – الهام ابنیاز بوشهر۱۸) نمایش «کریم پشه» نوشته مجید رحمتی – مهران رنجبر به کارگردانی رضا بهرامی از تهران۱۹) نمایش «موغلی پناه» به نویسندگی و کارگردانی عیلرضا داوری از بندرعباس۲۰) نمایش «ناز گل» نوشته سید علی موسویان به کارگردانی میثم یوسفی از تهران۲۱) نمایش «پاتیل حمزه قلی» به نویسندگی و کارگردانی نادر شهسواری از شیراز۲۲) نمایش «نوروز» به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی از تهراننوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در کاشان و تهران برگزار می‌شود.
مهرمهر5 روز قبل
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره، در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ۱۹۳ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از گذراندن مرحله اول و بعد از ارزیابی ۷۵ اثر رسیده به مرحله انتخاب، ۲۲ اثر برای اجرا در بخش ویژه استاد علی نصیریان برگزیده شدند. بهزاد فراهانی، حسین کیانی، خیرالله تقیانی‌پور، ابراهیم گله‌دارزاده و علی شمس اعضای هیات انتخاب این بخش از جشنواره هستند که بررسی و ارزیابی آثار را برعهده داشتند. اسامی ۲۲ نمایش راه یافته به بخش نمایش‌های تخت حوضی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به این شرح اعلام می‌شود:۱) نمایش «آبگوشت زهرماری» نوشته آرش آبسالان به کارگردانی حسین اسدی از خارک۲) نمایش «بابا کرم» نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی وحید شاهینی از تهران۳) نمایش «بازرس» نوشته نیکولای گوگول به کارگردانی شهرام مسعودی از تهران۴) نمایش «باسلوق آباد» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش توده فلاح از نظرآباد۵) نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان به کارگردانی علی جاور از یزد۶) نمایش «جنگنامه غلامان» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی محسن حسینی از تهران۷) نمایش «چلچراغ» نوشته محمود استاد محمد به کارگردانی سیدرضا علوی از تهران۸) نمایش «خانواده آقا نریمان» نوشته احسان رحیم دل به کارگردانی علیرضا رحیم دل از پاکدشت۹) نمایش «خورشید لاله زار» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علیخانی از تهران (مشروط) ۱۰) نمایش «رختشور شاه» نوشته بابک لطفی خواجه پاشا (بازنویسی: فرهاد نقدعلی) به کارگردانی علی یدالهی از تهران۱۱) نمایش «سیاه» نوشته علی نصیریان به کارگردانی نسیم تاجی از تهران۱۲) نمایش «شبیه بی شبهه» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از شیراز۱۳) نمایش «شه میر» به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز از بندرعباس۱۴) نمایش «غم نومه فریدون» نوشته پیمان قدیمی به کارگردانی مهدی غلامی از تهران (مشروط) ۱۵) نمایش «به دنبال بخت» تنظیم و کارگردانی احمد دهقان از تهران۱۶) نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» نوشته محمدحسین ناصربخت به کارگردانی ملیکا (سمیه) رضی از تهران۱۷) نمایش «کارنامه بنداربیدخش» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی جواد صداقت – الهام ابنی از بوشهر۱۸) نمایش «کریم پشه» نوشته مجید رحمتی - مهران رنجبر به کارگردانی رضا بهرامی از تهران۱۹) نمایش «موغلی پناه» به نویسندگی و کارگردانی عیلرضا داوری از بندرعباس۲۰) نمایش «نازگل» نوشته سید علی موسویان به کارگردانی میثم یوسفی از تهران۲۱) نمایش «پاتیل حمزه قلی» به نویسندگی و کارگردانی نادر شهسواری از شیراز۲۲) نمایش «نوروز» به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی از تهراننوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در کاشان و تهران برگزار می‌شود.
ایسناایسنا5 روز قبل
آثار پذیرفته شده بخش نمایش‌های تخت حوضی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند. به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، در این دوره ۱۹۳ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از گذراندن مرحله اول و بعد ارزیابی ۷۵ اثر رسیده به مرحله انتخاب، ۲۲ اثر برای اجرا در بخش ویژه استاد علی نصیریان برگزیده شدند. بهزاد فراهانی، حسین کیانی، خیرالله تقیانی‌پور، ابراهیم گله‌دارزاده و علی شمس اعضای هیات انتخاب این بخش از جشنواره هستند که بررسی و ارزیابی آثار را برعهده داشتند. اسامی ۲۲ نمایش راه یافته به بخش نمایش‌های تخت حوضی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به این شرح اعلام می‌شود:۱) نمایش «آبگوشت زهرماری» نوشته آرش آبسالان به کارگردانی حسین اسدی از خارک۲) نمایش «بابا کرم» نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی وحید شاهینی از تهران۳) نمایش «بازرس» نوشته نیکولای گوگول به کارگردانی شهرام مسعودی از تهران۴) نمایش «باسلوق آباد» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش توده فلاح از نظرآباد۵) نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان به کارگردانی علی جاور از یزد۶) نمایش «جنگنامه غلامان» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی محسن حسینی از تهران۷) نمایش «چلچراغ» نوشته محمود استاد محمد به کارگردانی سیدرضا علوی از تهران۸) نمایش «خانواده آقا نریمان» نوشته احسان رحیم دل به کارگردانی علیرضا رحیم دل از پاکدشت۹) نمایش «خورشید لاله زار» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علیخانی از تهران (مشروط) ۱۰) نمایش «رختشور شاه» نوشته بابک لطفی خواجه پاشا (باز نویسی: فرهاد نقدعلی) به کارگردانی علی یدالهی از تهران۱۱) نمایش «سیاه» نوشته علی نصیریان به کارگردانی نسیم تاجی از تهران۱۲) نمایش «شبیه بی شبهه» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از شیراز۱۳) نمایش «شه میر» به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز از بندرعباس۱۴) نمایش «غم نومه فریدون» نوشته پیمان قدیمی به کارگردانی مهدی غلامی از تهران (مشروط) ۱۵) نمایش «به دنبال بخت» تنظیم و کارگردانی احمد دهقان از تهران۱۶) نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» نوشته محمدحسین ناصربخت به کارگردانی ملیکا (سمیه) رضی از تهران۱۷) نمایش «کارنامه بنداربیدخش» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی جواد صداقت – الهام ابنیاز بوشهر۱۸) نمایش «کریم پشه» نوشته مجید رحمتی – مهران رنجبر به کارگردانی رضا بهرامی از تهران۱۹) نمایش «موغلی پناه» به نویسندگی و کارگردانی عیلرضا داوری از بندرعباس۲۰) نمایش «ناز گل» نوشته سید علی موسویان به کارگردانی میثم یوسفی از تهران۲۱) نمایش «پاتیل حمزه قلی» به نویسندگی و کارگردانی نادر شهسواری از شیراز۲۲) نمایش «نوروز» به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی از تهراننوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در کاشان و تهران برگزار می‌شود. انتهای پیام
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین6 روز قبل
این نمایش‌ها آن دوره اجرا می‌شوند و مصداقی می‌شوند از تلاش ادبیات نمایشی و ادبای آن، برای فرار از این تنگنا. امروز ما غلامحسین ساعدی را نقطه مهمی در تاریخ ادبیات نمایشی به حساب می‌آوریم اما با نمایشنامه‌های او بیشتر برخورد موزه‌ای می‌شود تا اینکه روی صحنه بیایند. ولی به عنوان اثری که باید آن را در قفسه تاریخ ادبیات نمایشی بگذارید، چنین متنی متاسفانه جای خاصی را اشغال نمی‌کند. بنابراین آن جنس از ساخت و سازی که اکنون دل ادبیات نمایشی اتفاق می‌افتد، مقداری متفاوت از آن دهه است و اندازه‌اش فرق دارد. اگر این اتفاقات نمی‌افتاد یقین بدانید که بخش‌های تلخی از تاریخ ادبیات و تاریخ ادبیات نمایشی‌مان، در مورد سرنوشت هنرمندان صاحب اندیشه در این مملکت حذف می‌شد.
ایلناایلنا6 روز قبل
این نمایش‌ها آن دوره اجرا می‌شوند و مصداقی می‌شوند از تلاش ادبیات نمایشی و ادبای آن، برای فرار از این تنگنا. امروز ما غلامحسین ساعدی را نقطه مهمی در تاریخ ادبیات نمایشی به حساب می‌آوریم اما با نمایشنامه‌های او بیشتر برخورد موزه‌ای می‌شود تا اینکه روی صحنه بیایند. ولی به عنوان اثری که باید آن را در قفسه تاریخ ادبیات نمایشی بگذارید، چنین متنی متاسفانه جای خاصی را اشغال نمی‌کند. اما چرا این اختلاف نظرها و محقق نشدن شعار مطلق آزادی بیان آنقدر دیر در ادبیات و ادبیات نمایشی بروز پیدا می‌کند؟ برای اینکه یک پدیده عمیق و ملی با نام جنگ رخ می‌دهد. اگر این اتفاقات نمی‌افتاد یقین بدانید که بخش‌های تلخی از تاریخ ادبیات و تاریخ ادبیات نمایشی‌مان، در مورد سرنوشت هنرمندان صاحب اندیشه در این مملکت حذف می‌شد.

۱۰ زن و شوهر موفق سینمای ایران

6+
ساعت ۲۴ساعت ۲۴6 روز قبل
عصر ایرانعصر ایران1 هفته قبل
درام و تراژدی به قول ارسطو باید منجر به کاتارسیس یا پالایش روح شود. پالایش روح همان احساس شعف و رضایت بعد آیین‌های مذهبی به مخاطب دست می‌دهد. همین چند ماه پیش اگر از کسی راجع به گاندو می‌پرسیدی کمتر می‌توانستی بفهمی گاندو، کروکودیل پوزه کوتاه همین سیستان و بلوچستان خودمان است. اما حالا با شنیدن نام گاندو یک تصویر نه چندان مطلوب از این حیوان در ذهن ما شکل گرفته است. هرچند آرش قادری به عنوان نویسنده مجموعه گاندو گفته است که هشتاد درصد رویداد و موقعیت‌ها زاییده ذهن او هستند.
برترین‌هابرترین‌ها1 هفته قبل
سمندریان پس از پایان این دوره، به دعوت اداره هنر‌های نمایشی دراماتیک اداره کل هنر‌های زیبای ایران به کشور برگشت. نخستین کار وی، تله‌تئاتر «جراحی پلاستیک» نوشته «پیر فراری» بود که در سال ۱۳۴۰ برای تلویزیون ملی ایران کارگردانی کرد. از این منظر باید او را یکی از کارگردانان شاخص تئاتر در تاریخ تئاتر ایران به‌شمار آورد که سهمی جدی در آشنایی مردم و علاقه‌مندان تئاتر و نمایش با متون و آثار کلاسیک و برجسته تاریخ تئاتر جهان داشتند. اما شاید یکی از بزرگ‌ترین کار‌های سمندریان در تئاتر ایران، تاثیر بر نمایش‌نامه‌نویسان ایران از راه ترجمه و معرفی نمایش‌نامه‌نویسان متفاوت و مطرح جهان بود. تا پیش از حضور او تئاتر ایران متکی بر نمایش‌نامه‌نویسان فرانسوی و انگلیسی‌زبان بود، اما حمید سمندریان صدا‌های تازه‌ای را وارد تئاتر کرد.
ایسناایسنا1 هفته قبل
این ادبیات کودک و نوجوان است که می‌تواند ذهنیت مخاطبان کودک را نسبت به ادبیات شکل بدهد و طبعا مهم است که نویسنده‌های ادبیات بزرگسال‌مان از حال ادبیات کودک‌مان با خبر باشند. ایسنا به مناسبت «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» از تعدادی از نویسندگان ادبیات بزرگسال درباره ادبیات کودک و نوجوان و این‌که آیا پیگیر این موضوع هستند پرسیده است. ادبیات، ادبیات است خارج از تفنن و تعلیم. قاسم‌زاده ادامه می‌دهد: در دهه ۴۰ هم نویسنده‌های ادبیات کودک و نوجوان دو دسته بودند؛ دسته‌ای اهل ادبیات و دسته‌ای هم به دنبال تعلیم. خارج شدن ادبیات کودک از فضای سنتیهمچنین محمد حسینی درباره ادبیات کودک می‌گوید: در سال‌های اخیر اتفاق‌های خوبی در ادبیات کودک رخ داده است و از حالت سنتی ادبیات هانس کریتسین اندرسنی خارج شده‌ایم.
خبر فوریخبر فوری1 هفته قبل
این اثر در ذیل منطقیات او قرار دارد و در واقع شرح او از «فن شعر» ارسطوست. به باور بسیاری از اهل اندیشه بهترین آثار در حوزه تئوری شعر و موسیقی را نیز ابن سینا تألیف کرده است. کار مهم ابن‌سینا در زمینه شعر تلخیص او از «فن شعر» ارسطوست که در ذیل بخش منطق کتاب «شفا» قرار دارد. فن شعر ارسطو در جوامع اسلامیاشاره شد که «فن شعر» ابن سینا تلخیصی از بوطیقا یا فن شعر ارسطوست. «فن شعر» یا رساله پوئتیک یا بوطیقاست که ارسطو در آن درباب تراژدی یونانی و اصول نقادی ادبی و هنری صحبت می‌کند.
مهرمهر1 هفته قبل
به باور بسیاری از اهل اندیشه بهترین آثار در حوزه تئوری شعر و موسیقی را نیز ابن سینا تألیف کرده است. کار مهم ابن‌سینا در زمینه شعر تلخیص او از «فن شعر» ارسطوست که در ذیل بخش منطق کتاب «شفا» قرار دارد. فن شعر ارسطو در جوامع اسلامیاشاره شد که «فن شعر» ابن سینا تلخیصی از بوطیقا یا فن شعر ارسطوست. «فن شعر» یا رساله پوئتیک یا بوطیقاست که ارسطو در آن درباب تراژدی یونانی و اصول نقادی ادبی و هنری صحبت می‌کند. بوطیقا یا فن شعر در تمدن اسلامی سرگذشت جالبی دارد و ذیل منطق دسته بندی شده است.
تسنیمتسنیم1 هفته قبل
وقتی فخیم زاده فیلم «همسر» را ساخت با بلیط ۷۰ تومان در ۴ هفته هیچ کدام از این پردیس‌های سینمایی نبودند، ۷۰ میلیون فروش کرد. آثارش قهرمان‌پرور و جذاب بود. نکته جالب‌تر این که، یک نقطه منفی و حاشیه در زندگی فخیم زاده قبل و بعد انقلابش نیست. *کانون فیلم آیه چه برنامه‌هایی را پی می‌گرفت؟ کانون فیلم سینما آیه فیلم‌های کلاسیک را می‌گذاشتند. با وجود اینکه بهشتی خودش فرمان آرا را دعوت کرده بود، وقتی مخالفت جمعی را با فیلم نامه دید از کارش دست برداشت. حداقل بر اساس برخوردهایی که خودم از او دیدیم، چه در شورای فیلم نامه ارشاد و چه در فارابی اظهارنظرهایی که روی فیلم نامه داشت چه از لحاظ ساختاری چه محتوایی خیلی خوب و موثر بود.
پارس نیوزپارس نیوز1 هفته قبل
پروانه معصومی ‌که دهه هفتم زندگی‌اش را پشت سر گذاشته و از زنان بازیگر پیشکسوت کشورمان است، پیش از انقلاب اسلامی‌ فعالیتی جدی در سینما نداشت، زیرا جایگاه زنان را در فیلم‌های آن دوره نمی‌پسندید. به مناسبت روز عفاف و حجاب با این بازیگر پیشکسوت درباره جایگاه و وضعیت زنان بازیگر در سینمای ایران، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‌گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید: خانم معصومی! جایگاه بازیگران زن در سینمای پیش از انقلاب چطور بود و چه نقش‌هایی به زنان بازیگر داده می‌شد؟ پیش از انقلاب زنان در سینما برای گیشه حضور داشتند تا فیلم فروش بیشتری داشته باشد. من پیش از انقلاب، خیلی سینما نرفتم و حضور زیادی نداشتم، چون خانواده ما مذهبی بودند. این‌طور شد که خانم‌ها در سینما حضور پررنگ‌تری پیدا کردند و باید بر هنرشان تکیه می‌شد.
تسنیمتسنیم1 هفته قبل
پیش از این قانون و برنامه‌ریزی‌ای در سینما حاکم بود که به نظر می‌رسد دیگر فیلمسازان به آن بی‌توجه شده‌اند. مثلا دولت فرانسه به هنرمندانی که در فرانسه با زبان فرانسوی نمایش اجرا کنند پول می‌دهد. این ۱۰ درصدی هم که به سینما می‌روند، جوانانی هستند که تفریح دیگری ندارند و برای نیازهای فرهنگی‌شان نیست که به سینما می‌روند. اینها را هم که کم کنی و از آمار در بیاوری متوجه می‌شویم ۹۸ درصد از مردم به سینما نخواهند رفت! من تاکیدم همیشه این بوده که تمام اجراها باید به زبان فارسی باشد.
خبرآنلاینخبرآنلاین1 هفته قبل
بعضی از نسل کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران هنوز داخل ایران و در حال کارکردن هستند مثل مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی. جایگاه تقوایی در سینمای ایران ربطی به وضعیت امروز یا دیروزش ندارد. به دلیل اینکه این افراد هر چند سال یکبار یک فیلم می‌ساختند و آن فیلم می‌شد معیار سینمای خوب و متعالی در سینمای ایران. گرچه با شرایط این روزها و حضور اسپانسرها در سینمای ایران معلوم نیست اگر تقوایی می‌توانست کار کند چه اتفاقی برایش می‌افتاد. من فیلمنامه «چای تلخ» را بارها خواندم، آنقدر درجه یک است که اگر ساخته می‌شد می‌توانستیم بگوییم بهترین فیلم جنگی تاریخ سینمای ایران می‌شد اما متاسفانه سرمایه‌گذار از همان ابتدا کنار کشید و به دیگران هم توصیه کرد همکاری نکنند.
پارس نیوزپارس نیوز1 هفته قبل
علیرضا خمسه کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون بهمن ماه ۱۳۳۱ در محله پامنار تهران به دنیا آمد و از دوره نوجوانی وارد این حرفه شد و فعالیت جدی او در سینما بعد از بازگشتش از فرانسه با فیلم «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی آغاز شد. من به خاطر آنها و دعوت خودشان به ایران آمدم و قرار بود برای فیلمبرداری این اثر به همدان بروم. پیش از این قانون و برنامه‌ریزی‌ای در سینما حاکم بود که به نظر می‌رسد دیگر فیلمسازان به آن بی‌توجه شده‌اند. واقعیت این است که هنرمندان تشنه کار هستند اما گذران زندگی از این طریق جواب‌گویشان نیست. مثلا دولت فرانسه به هنرمندانی که در فرانسه با زبان فرانسوی نمایش اجرا کنند پول می‌دهد.
ایسناایسنا1 هفته قبل
پیش از این قانون و برنامه‌ریزی‌ای در سینما حاکم بود که به نظر می‌رسد دیگر فیلمسازان به آن بی‌توجه شده‌اند. اکنون بچه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند اسپانسری می‌گیرند، بلیتهاشان را پیش‌فروش می‌کنند تا به نوعی رونقی به تئاتر گرانقیمت ببخشند. واقعیت این است که هنرمندان تشنه کار هستند اما گذران زندگی از این طریق جواب‌گویشان نیست. مثلا دولت فرانسه به هنرمندانی که در فرانسه با زبان فرانسوی نمایش اجرا کنند پول می‌دهد. من تاکیدم همیشه این بوده که تمام اجراها باید به زبان فارسی باشد.
برترین‌هابرترین‌ها1 هفته قبل
بازیگر کشورمان گفت: دولت باید بنشیند و ببیند چه کرده که اکنون ۹۰ درصد مردم به سینما نمی‌روند. این ۱۰ درصدی هم که به سینما می‌روند، جوانانی هستند که تفریح دیگری ندارند و برای نیازهای فرهنگی‌شان نیست که به سینما می‌روند. خبرگزاری ایسنا: علیرضا خمسه کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون بهمن‌ماه ۱۳۳۱ در محله پامنار تهران به دنیا آمد و از دوره نوجوانی وارد این حرفه شد و فعالیت جدی او در سینما بعد از بازگشتش از فرانسه با فیلم «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی آغاز شد. این ۱۰ درصدی هم که به سینما می‌روند، جوانانی هستند که تفریح دیگری ندارند و برای نیازهای فرهنگی‌شان نیست که به سینما می‌روند. من تاکیدم همیشه این بوده که تمام اجراها باید به زبان فارسی باشد.
میزان‌آنلاینمیزان‌آنلاین1 هفته قبل
خبرگزاری میزان- هفته جاری عرصه هنر‌های نمایشی و تئاتر با رویداد‌های متنوعی روبرو است که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به توضیح رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره دلیل توقف اجرای «عاشقانه‌های خیابان» نتیجه تخطی از نسخه بازبینی است. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، هفته جاری عرصه هنر‌های نمایشی و تئاتر با رویداد‌های متنوعی روبرو است که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به توضیح رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره دلیل توقف اجرای «عاشقانه‌های خیابان» نتیجه تخطی از نسخه بازبینی است. توقف اجرای «عاشقانه‌های خیابان» نتیجه تخطی از نسخه بازبینی استرییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی، دلیل توقف بلیت فروشی «عاشقانه‌های خیابان» را تخطی از نسخه بازبینی شده اعلام و تاکید کرد اجرای این نمایش منوط به انجام اصلاحات است. سیدوحید فخر موسوی، رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌ کل هنرهای نمایشی، اعلام کرد اگر اصلاحات مورد نظر در «عاشقانه‌های خیابان» انجام شود، این نمایش، دوباره اجرایش را از سر می‌گیرد. او تاکنون بیش از ۴۶ نمایش در آلمان و ۲۰ نمایش در ایران به روی صحنه برده است. ‬انتهای پیام/

به انتهای لیست رسیدید

بهرام بیضایی

بهرام بیضایی (زادهٔ ۵ دی ۱۳۱۷) فیلم‌ساز و نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر ایرانی است. از کارهای وی می‌شود کارگردانی فیلم و نمایش، تدوین فیلم، تهیهٔ فیلم، مقاله‌نویسی، نگارش یکی دو داستان و چند شعر و بیش از چهل نمایشنامه و پنجاه فیلمنامه و انبوهی پژوهش تاریخی و استادی در دانشگاه را برشمرد. در این صفحه آخرین اخبار مرتبط با بهرام بیضایی را می‌خوانید ویکی‌پدیا