اخبار جشنواره موسیقی فجر - آخرین و مهم ترین اخبار جشنواره موسیقی فجر از خبرگزاری‌های ایران | خبری

جشنواره موسیقی

مهرمهر22 ساعت قبل
مدیر اجرایی «نشست‌های الف» پیرامون این رویداد به خبرنگار مهر، گفت: این نشست‌ها، برنامه‌های دنباله داری با محوریت موسیقی نوگرای ایرانی است که در راستای گسترش موسیقی معاصر در ایران از سال ۹۷ شروع به فعالیت کرد. مدیر اجرایی نشست «الف» به قطعات نواخته شده در ابتدای نشست اشاره کرد و گفت: غزل خوابگرد، اثر روزبه رفیعی، هله اثر نیما عطرکار روشن، لحظه‌های سرد دروس، اثر علی رادمان و مونولوگ برای تنهایی آهنگساز، اثر محمد امین شریفی نواخته شد. وی یادآور شد: شهرداری شیراز، خانه تئاتر تهران، انجمن موسیقی خانه تئاتر و موزه موسیقی تهران حامی‌های این برنامه به شمار می‌روند. این آهنگساز با تاکید بر اینکه لزوما مخاطب آثار موسیقی نشست‌های الف را کسانی ندانست که باید دانش موسیقی داشته باشند. مدیر هنری این نشست‌ها درباره برنامه آینده نشست‌های الف، اعلام کرد: اجرای بعدی ۶ شهریورماه در تهران به شکل یک «رسیتال پیانو» با حضور فرمهر بیگ لو است.
ایلناایلنا5 روز قبل
کنسرت قطعات جز با اجرای معروف‌ترین قطعات در تاریخ ۵ شهریورماه در تالار رودکی تهران توسط گروه کر «آوای ماهان» و یک گروه ۵ نفره از نوازندگان و به رهبری نیما فاتحی روی صحنه خواهد رفت. گروه «آوای ماهان» در تیرماه سال جاری کنسرت ترانه‌های قدیمی (Old Songs) را به مدت ۳ شب پی در پی در تالار وحدت روی صحنه برد که با استقبال چشمگیر مخاطبان روبرو شد. در دهه‌های اخیر آهنگسازان بسیاری در این سبک موسیقی برای گروه‌های کر نیز قطعاتی را آهنگسازی و یا تنظیم کرده‌اند. با توجه به هارمونی، ریتم‌ها و فواصل پیچیده این سبک موسیقی نسبت به موسیقی‌های کرال دوره کلاسیک و رمانتیک چالش و در عین حال جذابیت بیشتری دارد. تهیه بلیت‌های این کنسرت از طریق سایت ایران کنسرت امکان‌پذیر است.
فراروفرارو1 هفته قبل
رویداد وومکس هم یکی از قدیمی‌ترین این اتفاقات است که موسیقیدان‌های موفقی که تاثیرات مهمی در صنعت موسیقی برجای گذاشته‌اند، در آن شرکت کرده‌اند. آن‌ها تعجب کردند که جشنواره‌ای با چنین قدمتی در کشور برگزار می‌شود، اما نشانی از آن در جهان نیست. جایزه وومکس که امسال در فنلاند برگزار می‌شود، به کیهان کلهر می‌رسد، از این حیث اهمیت زیادی دارد. کلهر یک‌تنه بار اصلی معرفی موسیقی ایران را در دنیا به دوش کشیده و خوش درخشیده است، اما جای تاسف است که ما نمی‌توانیم این جوایز را به صورت مستمر داشته باشیم. این جایزه برای کیهان کلهر و مردم هنر‌دوست سرزمین‌مان و هنرمندان ایران مبارک باد.
ایلناایلنا1 هفته قبل
ملیحه سعیدی درباره نحوه داوری‌ دو ساز سنتور و قانون در جشنواره موسیقی جوان می‌گوید: سنتور و قانون دو ساز مستقل هستند و باهم قابل مقایسه نیستند و نمی‌توانیم آنها را کنار یکدیگر قرار دهیم. این هنرمند طی گفت‌و‌گویی درباره ویژگی‌های جشنواره موسیقی جوان توضیح داد و به تشریح کاستی‌های آن پرداخت. در اینباره با متولیان جشنواره موسیقی جوان صحبت نکرده‌اید؟ راستش الان دو سال است که می‌خواهم در جشنواره شرکت نکنم و این موضوع را خدمت آقای هومان اسعدی هم گفته‌ام. اگر قرار بر مقایسه باشد، جشنواره موسیقی جوان را نسبت به مهم‌ترین رویداد موسیقی‌محور کشور، یعنی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر چگونه می‌بینید؟ جشنواره موسیقی فجر را نه می‌پسندم و نه تایید می‌کنم. جشنواره موسیقی جوان نسبت به فجر کیفیت بالایی دارد و رویدادی مهم و موثر به حساب می‌آید.
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین1 هفته قبل
کامبیز روشن روان معتقد است که گروه‌های بسیاری در کشور امکان برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم در طول سال را ندارند و به همین دلیل رقابت برای جایزه باربد شرایط درستی ندارد. روشن روان درباره اوضاع جشنواره موسیقی فجر و رقابتی بودن این جشنواره گفت: چند سالی است که در جریان چگونگی برگزاری جشنواره نبوده‌ام. روشن روان درباره جایزه باربد تاکید کرد: این جایزه چیزی شبیه به جایزه گرمی است. روشن روان تاکید می‌کند: ‌ در موسیقی ایران مگر ما چند خواننده داریم. روشن روان درباره راهکارش برای بهتر شدن اوضاع جشنواره تاکید می‌کند: درباره جشنواره فکر نکرده‌ام.
تسنیمتسنیم1 هفته قبل
برای بررسی اوضاع جشنواره موسیقی فجر و نکاتی که درباره این جشنواره مطرح است، سراغ روشن روان رفتیم. این آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره رقابتی بودن جشنواره موسیقی فجر، می‌گوید: چند سالی است که در جریان چگونگی برگزاری جشنواره نبوده‌ام. روشن روان درباره جایزه باربد تاکید کرد: این جایزه چیزی شبیه به جایزه گرمی است. این آهنگساز درباره جایزه باربد و بودنش در جشنواره موسیقی فجر تاکید می‌کند: به نظرم نه. چون رقابت رقابت درستی نیست.
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین1 هفته قبل
اعتمادآنلاین| در پی استقبال از اجراهای ستاره قطبی (پلاریس) به سرپرستی و نوازندگی بهار ایلچی و تنظیم و رهبری پوریا پیرزاده، کنسرت این گروه برای روز دوشنبه، بیست و هشتم مرداد امسال، نیز در فرهنگسرای نیاوران تمدید شد. گروه «پلاریس» در سال ۱۳۸۹ و به همت بهار ایلچی، سرپرست و نوازنده پیانو و هارپ، تاسیس شد. گروه «ستاره قطبی» در حال حاضر تنها گروه موسیقی پاپ بانوان در ایران است و تاکنون موفق به برگزاری چندین اجرا در تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران و همچنین جشنواره موسیقی فجر شده است. این اجراها تا به امروز با حمایت و استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه بوده است. علاقمندان برای حضور در این اجرا با مراجعه به سایت ایران کنسرت می‌توانند برای تهیه بلیت اقدام کنند.
ایلناایلنا1 هفته قبل
گروه «پلاریس» در سال ۱۳۸۹ و به همت بهار ایلچی، سرپرست و نوازنده پیانو و هارپ، تاسیس شد. گروه «ستاره قطبی» در حال حاضر تنها گروه موسیقی پاپ بانوان در ایران است و تاکنون موفق به برگزاری چندین اجرا در تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران و همچنین جشنواره موسیقی فجر شده است. این اجراها تا به امروز با حمایت و استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه بوده است. اعضای گروه موسیقی «پلاریس» عبارتند از: بهار ایلچی (سرپرست گروه و نوازنده پیانو و هارپ)، سپیده ایلچی (نوازنده گیتار بیس)، سحر دزواریی (نوازنده درام)، روشنک شادمهری (نوازنده گیتار الکتریک)، بیتا قربانزاده (پرکاشن)، فریده سرسنگی (ادوات و سازهای کوبه‌ای)، مینا نعیمی (گیتار اسپانیش)، آوا منبری (کیبورد)، پگاه ابراهیم (ویلن)، سارا پارسایی (فلوت)، ثمیلا تحویلداری (ساکسفون)، شانیا شهریاری (ترومپت)، مهشید مولایی (خواننده هندی)، جیران سیاوش‌پور (خواننده عربی و محلی)، نگین رشیدی (خواننده فارسی و محلی)، مهسا احمدپور (خواننده انگلیسی و فرانسوی). علاقمندان برای حضور در این اجرا با مراجعه به سایت ایران کنسرت می‌توانند برای تهیه بلیت اقدام کنند.
ایلناایلنا1 هفته قبل
گروه «پلاریس» در سال ۱۳۸۹ و به همت بهار ایلچی، سرپرست و نوازنده پیانو و هارپ، تاسیس شد. گروه «ستاره قطبی» در حال حاضر تنها گروه موسیقی پاپ بانوان در ایران است و تاکنون موفق به برگزاری چندین اجرا در تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران و همچنین جشنواره موسیقی فجر شده است. این اجراها تا به امروز با حمایت و استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه بوده است. اعضای گروه موسیقی «پلاریس» عبارتند از: بهار ایلچی (سرپرست گروه و نوازنده پیانو و هارپ)، سپیده ایلچی (نوازنده گیتار بیس)، سحر دزواریی (نوازنده درام)، روشنک شادمهری (نوازنده گیتار الکتریک)، بیتا قربانزاده (پرکاشن)، فریده سرسنگی (ادوات و سازهای کوبه‌ای)، مینا نعیمی (گیتار اسپانیش)، آوا منبری (کیبورد)، پگاه ابراهیم (ویلن)، سارا پارسایی (فلوت)، ثمیلا تحویلداری (ساکسفون)، شانیا شهریاری (ترومپت)، مهشید مولایی (خواننده هندی)، جیران سیاوش‌پور (خواننده عربی و محلی)، نگین رشیدی (خواننده فارسی و محلی)، مهسا احمدپور (خواننده انگلیسی و فرانسوی). علاقمندان برای حضور در این اجرا با مراجعه به سایت ایران کنسرت می‌توانند برای تهیه بلیت اقدام کنند.
خبر فوریخبر فوری1 هفته قبل
کنسرت گروه ستاره قطبی (پلاریس) در تاریخ چهارم، پنجم و نهم مرداد و همچنین برای روز دوشنبه، ۲۸ مرداد، در فرهنگسرای نیاوران تمدید شد. گروه ستاره قطبی (پلاریس) به سرپرستی و نوازندگی بهار ایلچی، تنظیم و رهبری پوریا پیرزاده و تهیه‌کنندگی علی افشار روز دوشنبه، ۲۸ مرداد، در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود. گروه پلاریس در سال ۱۳۸۹ و به همت بهار ایلچی، سرپرست و نوازنده پیانو و هارپ، تاسیس شد و در سال ۱۳۹۲ او موفق به ثبت گروه شد و مجوز اجرای کنسرت با درجه ۱ هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اخذ کرد. گروه ستاره قطبی در حال حاضر تنها گروه موسیقی پاپ بانوان در ایران است و تاکنون موفق به برگزاری چندین اجرا در تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران و همچنین جشنواره موسیقی فجر شده است. این اجراها تا به امروز با حمایت و استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه بوده است.
خبرآنلاینخبرآنلاین1 هفته قبل
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گروه ستاره قطبی (پلاریس) به سرپرستی و نوازندگی بهار ایلچی، تنظیم و رهبری پوریا پیرزاده و تهیه کنندگی علی افشار روز دوشنبه، ۲۸ مرداد، در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود. گروه پلاریس در سال ۱۳۸۹ و به همت بهار ایلچی، سرپرست و نوازنده پیانو و هارپ، تاسیس شد و در سال ۱۳۹۲ او موفق به ثبت گروه شد و مجوز اجرای کنسرت با درجه ۱ هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اخذ کرد. گروه ستاره قطبی در حال حاضر تنها گروه موسیقی پاپ بانوان در ایران است و تاکنون موفق به برگزاری چندین اجرا در تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران و همچنین جشنواره موسیقی فجر شده است. این اجراها تا به امروز با حمایت و استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه بوده است. اعضای گروه موسیقی پلاریس عبارتند از بهار ایلچی (سرپرست گروه و نوازنده پیانو و هارپ)، سپیده ایلچی (نوازنده گیتار بیس)، سحر دزواریی (نوازنده درام)، روشنک شادمهری (نوازنده گیتار الکتریک)، بیتا قربانزاده (پرکاشن)، فریده سرسنگی (ادوات و سازهای کوبه‌ای)، مینا نعیمی (گیتار اسپانیش)، آوا منبری (کیبورد)، پگاه ابراهیم (ویلن)، سارا پارسایی (فلوت)، ثمیلا تحویلداری (ساکسفون)، شانیا شهریاری (ترومپت)، مهشید مولایی (خواننده هندی)، جیران سیاوش‌پور (خواننده عربی و محلی)، نگین رشیدی (خواننده فارسی و محلی)، مهسا احمدپور (خواننده انگلیسی و فرانسوی).
ایلناایلنا2 هفته قبل
ارکستر فیلارمونیک برج میلاد شامگاه گذشته (شنبه ۱۲ مرداد ماه) با رهبری آرش امینی و لوریس چکناواریان و همچنین همراهی فواد حجازی پس از سال‌ها دوری از صحنه موسیقی کار خود را آغاز کرد. به گزارش ایلنا، ارکستر فیلارمونیک برج میلاد در کنسرت افتتاحیه خود رپرتواری متشکل از آثار آهنگسازان صاحب نام ایرانی و بزرگان موسیقی کلاسیک جهان را اجرا کرد. در رپرتوار کنسرت دیشب این ارکستر آثاری نظیر «سوییت آرارات» اثر لوریس چکناواریان، «اورتور آرایشگر شهر سویل» اثر جواکینو روسینی آهنگساز ایتالیایی قرن هجدهم میلادی، «سوییت شرقی» اثر محمد سریر، «هفده سالگی»، «یلدا» و «همه چیز از خودم» از ساخته‌های فواد حجازی، «نموومان سمفونیک چهارگاه» اثر علی بکان، «بیژن و منیژه» اثر زنده یاد حسین دهلوی، موسیقی تیتراژ سریال سربداران اثر فرهاد فخرالدینی، «رقص‌های مجار» شماره یک اثر یوهانس برامس آهنگساز رمانتیک آلمانی در قرن هجدهم، «فوگ در ر مینور» اثر یوهان سباستیان باخ موسیقیدان پرآوازه سبک باروک آلمانی در قرن هفدهم و قطعات عاشقانه اجرا شد. در این کنسرت فواد حجازی نوازنده ساکسفون و آهنگساز در جریان موسیقی پاپ بعد از انقلاب نیز به همراه آنسامبل پاپ خود و بعد از سال‌ها دوری از صحنه در کنار ارکستر فیلارمونیک برج میلاد قطعاتی را با همراهی این ارکستر اجرا کرد. آرش امینی که از نوازندگان با سابقه ارکسترسمفونیک تهران بود و آخرین حضور وی در عرصه موسیقی به رهبری ارکستر سمفونیک عراق در جشنواره سی‌ام موسیقی فجر بازمی‌گردد، پس از سال‌ها دوری از صحنه، این بار با عنوان مدیر هنری و رهبر ارکستر فیلارمونیک برج میلاد روی صحنه آمد.
مهرمهر2 هفته قبل
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برج میلاد، ارکستر فیلارمونیک برج میلاد شامگاه شنبه ۱۲ مرداد با رهبری آرش امینی و لوریس چکناواریان و همچنین همراهی فواد حجازی پس از سال‌ها دوری از صحنه موسیقی کار خود را آغاز کرد. این مجموعه در کنسرت افتتاحیه خود رپرتواری متشکل از آثار آهنگسازان صاحب نام ایرانی و بزرگان موسیقی کلاسیک جهان را اجرا کرد. در این کنسرت فواد حجازی نوازنده نام آشنای ساکسفون و از آهنگسازان تاثیرگذار در جریان موسیقی پاپ بعد از انقلاب نیز به همراه آنسامبل پاپ خود و بعد از سالها دوری از صحنه در کنار ارکستر فیلارمونیک برج میلاد قطعاتی را با همراهی این ارکستر اجرا کرد. با توجه به امکانات ویژه برج میلاد این ماموریت به مدیریت این مجموعه سپرده شد و در نهایت و همکاری با گروه‌های هنری، ارکستر فیلارمونیک برج میلاد تشکیل شد. اجرای آثار آهنگسازان ایرانی، بکارگیری تکنوازان، خوانندگان و رهبران مهمان ایرانی از جمله اهداف و برنامه‌های این ارکستر معرفی شده است.» به گزارش خبرنگار مهر اولین کنسرت «ارکستر فیلارمونیک برج میلاد» در حالی برگزار شده که خبر اجرای این مجموعه طی روزهای گذشته با عنوان «اولین ارکستر فیلارمونیک شهر تهران» در رسانه‌ها درج شده بود که این عنوان با انتقاد تند آرش گوران مدیر هنری و رهبر «ارکستر فیلارمونیک تهران» در استفاده از این عنوان مواجه شد به طوری که وی با انتشار متنی سرگشاده از پیگریهای حقوقی مجموعه تحت مدیریت خود برای رسیدگی‌های قانونی خبر داده بود که گویا همین امر موجب شده تا در خبر ارسالی روابط عمومی برج میلاد تهران، عنوان «ارکستر فیلارمونیک شهر تهران» به «ارکستر فیلارمونیک برج میلاد» تغییر پیدا کند.
ایلناایلنا2 هفته قبل
به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنواره موسیقی جوان یکی از رویدادهای مهم موسیقی کشور است که امروز به سیزدهمین دوره رسیده است. اما می‌توان گفت جشنواره‌های خصوصی مانند «نوای خرم»، «آیینه‌دار» یا جشنواره موسیقی «بسطامی» قوی‌تر از جشنواره‌ موسیقی نواحی کرمان عمل می‌کنند. اغلب حاضران در جشنواره موسیقی جوان شرکت‌کنندگان و اهالی موسیقی هستند که در این میان والدین شرکت‌کنندگان نوجوان نیز به طور معمول فرزندان‌شان را همراهی می‌کنند. و همه این‌ها در حالی است که آن جشنواره نسبت به جشنواره ملی موسیقی جوان بودجه کمتری دریافت می‌کند. او درباره دیگر مزیت‌ها و کاستی‌های جشنواره موسیقی جوان می‌گوید: در این جشنواره در بخش کلاسیک و موسیقی سنتی رپرتوار مشخص کرده‌اند.
ایسناایسنا3 هفته قبل
عباس خامه‌یار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با محمد داود داود وزیر فرهنگ لبنان در محل این وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد. خامه یار در این دیدار دعوت رسمی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزیر فرهنگ لبنان جهت سفر به کشورمان را تقدیم وی کرد. محمد داود اعلام نمود که وزارتخانه متبوعش و نیز همکارانش از هرگونه همکاری و مساعدت در تسهیل فعالیت‌های فرهنگی کشورمان دریغ نخواهند کرد. رایزن فرهنگی کشورمان در پایان این دیدار و در پاسخ به پرسش خبرنگاران و ضمن تشکر از محمد داود وزیر فرهنگ لبنان به دلیل فرصتی که برای این دیدار فراهم نمود اظهار داشت: دیدار من با جناب وزیر بسیار موفقیت آمیز و نتیجه بخش بود. ایرانیان به تمام اقشار ملت مقاوم و متمدن وبا فرهنگ لبنان دوستی و محبت دارند.
ایلناایلنا3 هفته قبل
با صدور حکمی از سوی معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی، مدیر و دبیر هنری نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت انتخاب شدند. به گزارش ایلنا، با صدور حکمی از سوی معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی، امین مرادی به عنوان مدیر و مهدی احمدی به عنوان دبیر هنری نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت انتخاب شدند. مجدالدین معلمی (معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی) با صدور حکمی امین مرادی را به عنوان مدیر و مهدی احمدی را به عنوان دبیر هنری نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت منصوب کرد. شایان ذکر است، نهمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوای رحمت ۲۲ تا ۲۴ مرداد ماه سال جاری در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار به نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت تا پنجم مرداد ماه تمدید شده و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام و ارسال آثار به سایت www. artfest. ir مراجعه کنند.
ایلناایلنا3 هفته قبل
پس حالا که چنین وضعیتی در سازمان توسعه تجارت ایران به وجود آمده می‌توانیم از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشیم. به هر حال به دلیل مشکلاتی که در حوزه موسیقی وجود دارد پرداختن به موضوع موسیقی کار ساده‌ای نیست. پس بعد از ماجرای حل شدن حوزه فقهی موسیقی، باید سراغ اتاق فکر و کیفیت حوزه موسیقی برویم که می‌تواند در حوزه توسعه صادرات هم مهم‌ترین نقش را ایفا کند. وی افزود: استادان عزیزم اگر سازمان توسعه تجارت ایران بتواند در این زمینه کاری را انجام دهد قطعا موفق هستید. این ساز می‌تواند در وجوه مختلف قابلیت صدور داشته باشد که‌ای کاش سازمان توسعه تجارت ایران بتواند در این زمینه کارهایی را انجام دهد.
تسنیمتسنیم3 هفته قبل
این جلسه به بررسی اقتصاد موسیقی و ظرفیت‌های صادرات موسیقی به دیگر نقاط دنیا اختصاص داشت. بهتر است که اول مشکلات موسیقی در داخل کشور را حل کنیم و بعد به فکر صادر کردن آن باشیم. من حلال مشکلات موسیقی ایران نیستم اما می‌توانم در بخش‌های مختلف عرصه موسیقی حمایت هایی که لازم است را داشته باشیم. ما در اینجا درباره صادرات هنر موسیقی باید صحبت کنیم. این جلسه برای مسئله صادرات موسیقی تشکیل شده است و امیدوارم با جلسات پی در پی به نتیجه برسد.
مهرمهر3 هفته قبل
پس حالا که چنین وضعیتی در سازمان توسعه تجارت ایران به وجود آمده می‌توانیم از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشیم. به هر حال به دلیل مشکلاتی که در حوزه موسیقی وجود دارد پرداختن به موضوع موسیقی کار ساده‌ای نیست. پس بعد از ماجرای حل شدن حوزه فقهی موسیقی، باید سراغ اتاق فکر و کیفیت حوزه موسیقی برویم که می‌تواند در حوزه توسعه صادرات هم مهم‌ترین نقش را ایفا کند. وی افزود: استادان عزیزم اگر سازمان توسعه تجارت ایران بتواند در این زمینه کاری را انجام دهد قطعا موفق هستید. ناصر وحدتی: من بر خلاف نظر آقای مختاباد و سراج هنر و موسیقی را کالا می‌دانم، چرا که موسیقی گیشه دارد.
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین3 هفته قبل
موسیقی افغانستان تحت تاثیر موسیقی کدام کشورهاست؟ در میان کشورهای همسایه موسیقی افغانستان از تنوع بسیاری برخوردار است و دلیل این تنوع، وجود قوم‌ها و زبان‌های مختلفی چون دری و پشتو است که ریشه‌شان فارسی است. برخی معتقدند، موسیقی افغانستان نسبت به دیگر کشورهای همسایه، کمتر تحت تاثیر موسیقی غربی بوده و تا حدودی اصالت خود را حفظ کرده است. اهالی افغانستان، شهر کابل را مرکز فرهنگی این کشور می‌دانند و شهر هرات نیز وطن موسیقی سنتی افغانستان به حساب می‌آید و موسیقی آن نسبت به سایر ولایت‌های دیگر این کشور به موسیقی ایرانی نزدیک‌تر است. عبدالوهاب مددی (منتقد هنری اهل افغانستان) نیز درباره احیای موسیقی فولکوریک افغانستان می‌گوید: «حراست از اصالت موسیقی محلی اهمیت زیادی دارد و این امر در صورتی امکان پذیر است که به موازات اشاعه و پخش آهنگ‌ها و سرودهای فولکلوریک، از آلات موسیقی بومی و اصیل نیز استفاده شود.» حیدر نیساز (دیگر آهنگساز اهل افغانستان) نیز درباره نحوه زنده نگه داشتن موسیقی محلی افغانستان با عبدالوهاب مددی هم نظر است. موسیقی مذهبی افغانستان و گونه‌های مختلف آنهمانطور که گفته شد موسیقی مذهبی در افغانستان بر اساس اعتقادات دینی مردم این سرزمین شکل گرفته است.

گونه‌های متنوع و عجیب موسیقی افغانستان+ویدئو

ایلناایلنا4 هفته قبل
در میان کشورهای همسایه موسیقی افغانستان از تنوع بسیاری برخوردار است و دلیل این تنوع وجود قوم‌ها و زبان‌های مختلف است. موسیقی افغانستان تحت تاثیر موسیقی کدام کشورهاست؟ در میان کشورهای همسایه موسیقی افغانستان از تنوع بسیاری برخوردار است و دلیل این تنوع، وجود قوم‌ها و زبان‌های مختلفی چون دری و پشتو است که ریشه‌شان فارسی است. برخی معتقدند، موسیقی افغانستان نسبت به دیگر کشورهای همسایه، کمتر تحت تاثیر موسیقی غربی بوده و تا حدودی اصالت خود را حفظ کرده است. یکی دیگر از گونه‌های مورد توجه اهالی افغانستان، موسیقی مذهبی است که ریشه در اعتقادات مردم مسلمان این کشور دارد. موسیقی فولکوریک افغانستانموسیقی محلی در افغانستان مانند ایران انواع مختلف دارد و در دهه‌های گذشته از موسیقی کشور هند تاثیرات بسیار گرفته است.
خبرآنلاینخبرآنلاین4 هفته قبل
گفتنی است ارکستر فیلارمونیک تنکابن با پیگیری بسیار زیاد اعضای موسس آن، در سامانه مردم‌نهاد وزارت کشور به عنوان یک تشکل مردم‌نهاد با عنوان «سازگان هماهنگ» به ثبت رسیده است‌. سعدی پیش‌سرایی؛ آهنگساز، تنظیم‌کننده و رییس هیئت مدیره ارکستر فیلارمونیک تنکابن: بودجه و بضاعت ارگان‌ها اندک است؛ برای ارائه کارهای بزرگ به حمایت‌های بزرگی نیاز داریمرییس هیئت مدیره ارکستر فیلارمونیک تنکابن در حاشیه برگزاری اجرای کنسرت در شهرستان نوشهر به فارس گفت: ارکستر فیلارمونیک تنکابن، اولین ارکستر ثبت شده ایران محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۶ در شهرستان تنکابن شروع به فعالیت کرد. ارکستر فیلارمونیک تنکابن (فیلارمونیک به معنای دوست‌داران موسیقی) در ایران تحت عنوان «سازگان هماهنگ تنکابن» به ثبت رسیده است. محمد زرودی؛ شهردار تنکابن: گام‌های بلندی برای حمایت هنرمندان از جمله ارکستر فیلارمونیک تنکابن برداشتیم. شهردار تنکابن در خصوص ارکستر فیلارمونیک بیان کرد: بسیار خرسندم که ارکستر فیلارمونیک شهرستان تنکابن از قالب انحصاری شهرستان خارج شده و در شهرستان‌های دیگر اجرا می‌کند. ارکستر فیلارمونیک شهسوار اولین ارکستر فیلارمونیک ثبت شده در کشور است اما در کشور ما به علت شرایط نامساعد اقتصادی، شهرداری‌ها با بودجه کم نمی‌توانند آنطور که باید این قبیل گروه‌ها را مورد حمایت مالی قرار دهند.
تسنیمتسنیم1 ماه قبل
بعد از اجرایم با ارکستر ملی به عنوان رهبر مهمان، باب رهبران مهمان برای ارکستر ملی باز شد. آن زمانی خیلی متعجب شدم چرا که برخی نوازندگان ارکستر ملی المان‌های رهبر ارکستر را درک نمی‌کردند و اصطلاحا چشمشان به رهبر ارکستر نیست. اگر شما نوازندگان ارکستر را تغییر دهید که دیگر آن ارکستر ارکستر ملی نیست. شما در صحبت‌هایتان اشاره کردید که به علت عدم توانایی نوازندگان ارکستر ملی درخواست کردید که بخشی از نوازندگان ارکستر ملی به تمرین‌های شما نیایند. به خاطر حواشی که برای من با ارکستر ملی پیش آمد، الان مدیران ما می‌ترسند که به من پیشنهاد حضور در ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک را بدهند.
مهرمهر1 ماه قبل
به گزارش خبرنگار مهر، علی ترابی مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پس از انتشار دومین واکنش کتبی امیر مردانه دبیر هنری فستیوال موسیقی کلاسیک ایران که آن متن نیز در واکنش به متن اول علی ترابی به گروه هنر خبرگزاری مهر ارسال شده بود، متن دیگری را در پاسخ به این اظهارات منتشر کرد. اما در اظهارات اخیر جناب مردانه به دو مورد جدید اشاره شده است که بر خود لازم می‌دانم به آنها بپردازم خصوصا که در زمان تصدی مدیریت اخیرم در دفتر موسیقی، قولی مبنی بر شفاف سازی داده بودم که مصرانه قصد دارم برسر آن بمانم؛ به همین دلیل، از این پس روی سخنم نه با جناب مردانه و چالش فردی با ایشان، که با اهل فن در موسیقی است. در بخشی از اظهارات اخیر جناب مردانه آمده است: «این جشنواره [جشنواره کلاسیک] در جهت ایجاد حلقه مفقوده بین جشنواره موسیقی فجر و جشنواره موسیقی جوان طراحی شد». اما نکته حائز اهمیت دیگر در متن مذکور نیز، این عبارت است: «سؤال اینجاست که چرا آقای ترابی در کارکرد بودجه‌ای که برای هنرمندان موسیقی در بودجه دولت در نظر گرفته شده که حق هنرمندان مظلوم و بی ادعای این حوزه است بیشتر میل به ذخیره این منابع به سمت خزانه دولت دارند تا هنرمندان؟». نخست اینکه ادعای «ذخیره منابع موسیقی به سمت خزانه دولت» از اساس کذب است و می‌توان از دفتر موسیقی، صحت و سقم این ادعا را جویا شد که آیا بودجه اندک دفتر موسیقی از «هنرمندان مظلوم و بی ادعا» دریغ شده و به خزانه برگشته است و یا به هنرمندان موسیقی نواحی ایران و امثالهم (که لابد با ادبیات مندرج در نامه، باید آنها را ظالم و متمول و پرمدعا خواند!
برترین‌هابرترین‌ها1 ماه قبل
«آزاده آزاد» نوازنده هارمونیکا معتقد است تا وقتی نگاه حمایتی به زنان در موسیقی وجود نداشته باشد، تک‌خوانی تنها مشکل و دغدغه بانوان هنرمند این عرصه نخواهد بود. خبرگزاری ایرنا: «آزاده آزاد» نوازنده هارمونیکا معتقد است تا وقتی نگاه حمایتی به زنان در موسیقی وجود نداشته باشد، تک‌خوانی تنها مشکل و دغدغه بانوان هنرمند این عرصه نخواهد بود. دی ماه گذشته آلبومی رونمایی شد که هنوز پس از گذشت شش ماه یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام است. اما از سال ۱۳۹۲ پیشه مرتبط با تحصیلات دانشگاهی خود را رها کرد تا روی نوازندگی ساز هارمونیکا و موسیقی تمرکز کند. سال‌هایی که در خانه‌ای در ابتدای خیابان پنجاه و پنجم یوسف آباد زندگی می‌کرده است.
سینماپرسسینماپرس1 ماه قبل
این تعداد از صنوف اگر بتوانند مجوزهای لازم را از وزارت کار دریافت کنند تنها حدود نیمی از صنوف خانه سینما را شامل می‌شوند و نیم دیگری از صنوف هرگز تن به ثبت در وزارت کار نخواهند داد. این هنرمند برجسته تأکید کرد: از نظر کانون ما آنچه رسمیت دارد اساسنامه مصوب خانه سینما است. با توجه به این اساسنامه که روشن و شفاف است ما متوجه شدیم حرکت درست این است که به سمت وزارت کار نرویم. آن‌ها صنوفی مرتبط با وزارت کار هستند و نباید در خانه سینما که نهادی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است حضور داشته باشند. این در حالی است که ما بر اساس اساسنامه خانه سینما فعالیت می‌کنیم و هیچ کدام از اعضای مان راضی به حضور در وزارت کار نیستند.
مهرمهر1 ماه قبل
به گزارش خبرنگار مهر، امیر مردانه دبیر اجرایی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی پس از انتشار تازه‌ترین توضیحات علی ترابی مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متن دیگری را در پاسخ به این اظهارات منتشر کرد. جشنواره‌ای تخصصی در حوزه موسیقی کلاسیک ایران، برای نسل میانی که عملا در جهت ایجاد حلقه مفقوده بین جشنواره موسیقی فجر و جشنواره موسیقی جوان طراحی شد. آیا نه اینکه امروزه در امور مالی بخش بسیار زیادی از مراودات مالی بر اساس تهاتر طرفین قراردادها صورت می‌گیرد! که در نهایت مجموع کلیه مبالغ هزینه شده برای برگزاری جشنواره بازهم، حداقل ۱۰ درصد از سرفصل بودجه این جشنواره (مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود) پایین‌تر است. مطلبی از استادی گرانقدر ذکر می‌کنم که می‌فرمود: خدا سایه بخش خصوصی را بر سر فرهنگ و هنر این مملکت مستدام بدارد.
برترین‌هابرترین‌ها1 ماه قبل
خبرگزاری مهر: امیر مردانه دبیر اجرایی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی پس از انتشار تازه‌ترین توضیحات علی ترابی مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متن دیگری را در پاسخ به این اظهارات منتشر کرد. جشنواره‌ای تخصصی در حوزه موسیقی کلاسیک ایران، برای نسل میانی که عملا در جهت ایجاد حلقه مفقوده بین جشنواره موسیقی فجر و جشنواره موسیقی جوان طراحی شد. کدام جشنواره خصوصی؟ کدام جشنواره مستقل؟ در بخشی از جوابیه‌ای که جناب ترابی در مورد «جشنواره مستقل» و «جشنواره بخش خصوصی» مرقوم فرموده بودند، لازم به ذکر است که در هیچ‌یک از مصاحبه‌ها و از هیچکدام از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره همچین ادعایی صورت نگرفته که جشنواره برای بخش خصوصی است. نکات قابل تأملی از جمله «تأمل با اهل هنر» و «تقویت و گسترش موسیقی ایرانی» که کمبود آن در دوره مدیریت ایشان بسیار احساس می‌شد و چه بسا با تعطیلی این رویداد به تضعیف این حوزه بیشتر کمک کرد. مطلبی از استادی گرانقدر ذکر می‌کنم که می‌فرمود: خدا سایه بخش خصوصی را بر سر فرهنگ و هنر این مملکت مستدام بدارد.
مهرمهر1 ماه قبل
اما این سه نوازی که پیش رو داریم به نوعی اولین تجربه ما سه نفر در قالب یک همکاری سه نفره است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان موسیقی جدی قرار گیرد. ضمن اینکه اگر بتوانیم تجربه‌های سه نوازی مان را گسترش بدهیم قطعا در ذهنمان تولید یک آلبوم مشترک وجود دارد که امیدوارم هرچه زودتر محقق شود. به هر حال موسیقی جدی در تمام دوران همواره با مخاطب کم همراه بوده و می‌توان ادعا کرد که جمعیت مخاطب موسیقی جدی چندان تفاوتی با سالهای قبل نداشته است. شاید تفاوت محسوس این دوران شرایط اقتصادی باشد که باعث شده مخاطب جدی موسیقی هم کمتر شود وگرنه این جنس موسیقی همواره با موضوع کمبود مخاطب مواجه بوده است. حال این سه هنرمند که سابقه همکاری و دوستی دیرینه دارند، برای اولین بار در قالب سه نوازی بداهه روی صحنه می‌روند.»
تسنیمتسنیم1 ماه قبل
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مجید جوادیان‌زاده شب گذشته در افتتاحیه ‌نخستین جشنواره ملی پارچه فجر در استان یزد که در محل گذر فرهنگ و هنر مازاری‌ها یزد برگزار شد با بیان اینکه این جشنواره بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری کشور است اظهار داشت: جشنواره‌های مختلفی مانند جشنواره فیلم فجر، موسیقی فجر، شعر فجر و جشنواره‌های دیگر با برند فجر در سطح کشور برگزار شده ولی تاکنون جشنواره پارچه فجر را نداشتیم که توانستیم امسال برای نخستین بار آن را در یزد برگزار و بتوانیم بالاترین برند را که جشنواره فجر است در یزد داشته باشیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: اولین قدمی که سال گذشته برداشتیم این بود که برند فجر را وارد مد و لباس و پارچه کنیم، در حالی که برای کسب این برند نیازمند فعالیت‌ها و ‌ظرفیت‌های بسیاری است. وی تصریح کرد: با تلاش‌ها و ممارستی که توسط برخی همکارانمان در استان یزد صورت گرفت به دست اندرکاران جشنواره فجر ثابت شد که همگان در یزد منتظر برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در یزد هستیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه همه مسئولیت مهمی در خصوص سازه‌های هویتی یزد داریم که مهمترین آن پارچه‌هایی هستند که در یزد دارالعباده تولید و بافته می‌شدند تصریح کرد: با در نظر گرفتن صنعت پارچه می‌بینیم که هنر و هویت ما در این هنر نهادینه شده است. انتهای پیام/ش

به انتهای لیست رسیدید