در حالی که اگر از دریچه نظریه جامعه بازار نگاه میکردیم، جامعه همواره در حال توسعه دادن نهادهای اجتماعی دیگری بود که قوای سه گانه دولت سیاسی را لاغرتر و لاغرتر میکرد.
ما اگر هنوز میخواهیم در دنیای مدرن زندگی کنیم و مسلمان بمانیم، باید بگوییم با چه مدلی میشود بازار اجتماعی را به بازار اسلامی بدل کرد.
در جامعه قانون، احکام را تبدیل به قانون کردیم و قانون تسلیم اسلام شد.
جامعه بازار را با قانون نمیشود مسلمان کرد؛ چرا که روش حرکت اجتماعی در جامعه بازار، قانون نیست بلکه روشی به اسم دست نامرئی است.
ما به سرعت در حال ورود به جامعه بازار هستیم و جالب اینجاست که شناختی از ماهیت آن نداریم.
افکارنیوز، به گزارشمتاسفانه گاهی اوقات در بازار شاهد آن هستیم که برخی دست فروشان و مغازهدارها شروع به فروش فیلمهای بدون مجوز و سانسور میکنند.
اخبار مذهبی - ما نیز پیگیر حکم شرعی و قانونی این موضوع شدیم که جواب این استفتاء به شرح زیر است: سوال: خرید و فروش فیلم هاى سانسور نشده چه حکمى دارد؟ جواب: در صورتى که آن فیلمها شهوت انگیز باشد یا باعث ترویج فحشا و منکرات یا فساد و کفر شود، خرید و فروش آنها حرام است.
منبع: استفتاء از رهبر معظم انقلاب
در ابتدای این نشست حورا صدر، دختر امام موسی صدر، اظهار کرد: جای اثری که به شخصیت فقهی امام موسی صدر بپردازد، خالی بود و این جای خالی را اول از همه استاد گرامی، حجتالاسلام سروش محلاتی به ما گوشزد کردند.
شخصیت علمی امام موسی صدر به خاطر اقدامات اجتماعی در لبنان، مغفول واقع شده است، به ویژه شخصیت فقهی ایشان.
پورحسین با بیان اینکه ویژگی سوم فقه امام موسی صدر وحدتگرایانه است، اظهار کرد: نگاه وحدتگرایانه میان مذاهب و حتی ادیان در بیان و نوشته امام صدر مشهود است.
امروز الگوی امام موسی صدر بدون تعارف جزء معدود الگوهایی است که از این باب میتواند به ما کمک کند.
در پایان نشست حجتالاسلام نوراللهیان به ذکر خاطراتی از امام موسی صدر پرداخت و اظهار کرد: تا به حال ندیدیم که بگویند «آیتالله موسی صدر» در حالی که به برخی طلبهها آیتالله گفته میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با نقل خاطرهای از شهید صدر درباره اندیشه سیاسی امام (ره) گفت: دروس خارج و آثار فقهی رهبر معظم انقلاب با رویکردی صددرصد «جواهری» و در عین حال با فرض «استقرار حکومت دینی» است.
البته تحقق زمینههای فقه حکومتی همزاد با گفتمان نهضت انقلاب اسلامی ایران است.
مرحوم امام (ره) و رهبری (حفظه الله) میخواهند فقه حکومتی در بستر فقه سنتی و حفظ اصالتها رشد کند.
بنابراین تأکید داشتند کسانی فقه حکومتی را در حوزهها تدریس کنند که کرسی درس خارج داشته باشند، زیرا نباید مباحث فقه حکومتی را مبتذل، ضعیف و بدون پایه در حوزهها معرفی کرد.
بنابراین باید گفت امام راحل (ره) پیشتاز تدریس ولایت فقیه با رویکرد تشکیل نظام اسلامی است.
تحقق زمینههای فقه حکومتی و پیش فرضهای آن، همزاد با گفتمان نهضت انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده است.
فقه پویا یک نحوه اجتهاد آزاد در مقابل فقه سنتی بودآیت الله کعبی تصریح کرد: حضرت امام (ره) و رهبری (حفظه الله) میخواهند فقه حکومتی در بستر فقه سنتی و حفظ اصالتها رشد نماید، فلذا تأکید دارند کسانی فقه حکومتی را تدریس کنند که کرسی درس خارج داشته باشند و نباید مباحث فقه حکومتی را مبتذل، ضعیف و بدون پایه در حوزه معرفی کرد.
در ابتدای انقلاب دو رویکرد فقه پویا و فقه سنتی ایجاد میشود؛ فقه پویا یک نحوه اجتهاد آزاد در مقابل فقه سنتی بود، فلذا امام فرمودند: «همین فقه سنتی، پویاست و من معتقد به فقه جواهری هستم».
تأسیس فلسفه علوم انسانی اسلامی؛ مقدمه فقه حکومتیوی در پایان گفت: فقه حکومتی بسترهای نظامساز میخواهد.
من معتقدم وسائل الشیعه و جواهرالکلام برای رونق دادن به فقه حکومتی در حوزهها نیازمند به «تدویب» جدیدی است.
ایسنا/قم مسائل مختلف و چالشهای شرط رشد و سن مسئولیت کیفری در نشستی با حضور اساتید دانشگاه بررسی شد.
سید حسین هاشمی صبح امروز در نشست بررسی فقهی حقوقی شرط سن رشد و مسئولیت کیفری که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، در مقدمه ارائه خود عنوان کرد: علاوه بر سن بلوغ، رشد هم شرط است، اولین کاری که در تحقیق مذکور انجام شد این بود که مفهوم بلوغ را از حکم شرعی و ثابت خارج کنیم، بلوغ یک مفهوم عرفی است که با توجه به نظریه کارشناسی باید مشخص شود.
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه مفید بیان کرد: مقصود قانون گذار از اینکه سن رشد به جنون نزدیک شده این است که انسان آن درک لازم را برای تشخیص پیدا نکرده است.
پس از ارائه دکتر هاشمی، دکتر علی محمدی به نقد ارائه پرداخته و عنوان کردند: در این مطلب بحث حقوق زن و مرد نیست و بحث رشد حقوق کیفری اعم از زن و مرد است و این اشتباه است که بار علمی موضوع پایین آمده و بحث سیاسی شود.
وی افزود: در مرحله اول این تحقیق ما باید به این بپردازیم که آیا رشد کیفری داریم یا خیر، اگر این بحث به اثبات رشد کیفری متمرکز میشد بحث سن رشد خیلی مطرح نمیشد چرا که اختلاف سن رشد در کشورهای دیگر هم مطرح است، لذا مهم این است که بتوان اثبات کرد در بحث مسئولیت کیفری رشد اثبات میشود یا خیر؟ و بهتر بود که بحث به این صورت پیش برود.
به گزارش خبرنگار مهر، این هفته در طرح «سه شنبهها با پاسخگویی به شبهات دینی» خبرگزاری مهر، کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی موضوع چند همسری را به عنوان یک از رایجترین شبهات هفتههای اخیر که مورد پرسش بسیاری از مخاطبان نیز هست، مورد بررسی قرار داده است.
حجت الاسلام امیر صالحی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در این ارتباط اظهار داشت: موضوع تعدد زوجات را باید از دو منظر یعنی حکم شرعی تعدد زوجات و حکمت و فلسفه آن و بررسی تعدد زوجات در شرایط امروز مورد بررسی قرار داد.
حکم شرعی و فلسفه تعدد زوجات در دین مبین اسلاموی با اشاره به حکم شرعی و فلسفه تعدد زوجات تاکید کرد: خداوند در آیه سوم از سوره نساء، مسئله تعدد زوجات را (با شرایط سنگین و در حدود معینی) مجاز شمرده است؛ درست همین جاست که با ایرادها و حملات مخالفانی رو به رو میشویم که با مطالعات زود گذر و تحت احساسات حساب نشده به مخالفت با این قانون اسلامی برخاستهاند.
کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با اشاره به موضوع بررسی تعدد زوجات در شرایط امروز تاکید کرد: مسئله چند همسری آسیبهایی را در جامعه ما ایجاد کرده و سوء استفاده هایی از آن شده است از همین جهات اصل چند همسری به مصلحت خانوادههای جامعه ما نمیباشد.
وی تاکید کرد: این امر فلسفه روشنی نیز دارد که اگر مطابق احکام اسلامی صورت پذیرد فواید آن به جامعه زنان باز میگردد اما آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد تحکیم خانواده و محبت و صمیمیت در آن است که با چند همسری محقق نمیشود.
ایسنا/قم عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت توجه و بررسی خلق پول از دو بعد موضوع شناسی و حکم شناسی گفت: حوزههای علمیه باید یک موضوع شناسی دقیقی از موضوع خلق پول به عمل آورند تا بتوانند در مقام استنباط به صورت دقیقتر، واضحتر و نهایی شدهتر نسبت به آن، حکم شرعی را ارائه کنند.
آیت الله احمد مبلغی در هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بانکها در خلق پول» خاطرنشان کرد: در زمینه موضوع شناسی خلق پول، زاویههای مهمی وجود دارند که تا خلق پول بر اساس این زاویهها به شکل تخصصی مورد بررسی قرار نگیرد، موضوع شناسی خلق پول شکل نهایی و مفید به حال استنباط پیدا نمیکند.
وی گفت: این زاویهها شامل «ماهیت شناسی پول»، «ماهیت شناسی خلق پول و فرایند آن»، «پیامدها و کارکردهای خلق پول»، «زوال پذیر یا زوال ناپذیر بودن پدیده خلق شدگی پول» و بازگشت آن به مقطع تاریخی قبل از ظهور این پدیده است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین شناسایی و بررسی خالقان پول و میزان و نوع نقش آنها در خلق پول، بررسی نقش سپرده گذاران و وام گیرندگان در «خلق فرایند خلق پول»، بررسی «وحدت موضوعی خلق پول» و یا امکان تقسیم آن به دو موضوع یا بیشتر همچون اعتبار «خلق پول لجامگسیخته» به عنوان یک موضوع مستقل و «خلق پول معقول» به عنوان موضوع مستقل دیگر را از دیگر زاوایای موضوع شناسی خلق پول ذکر کرد.
آیت الله مبلغی در ادامه خاطرنشان کرد: سوالی که پاسخ به آن ممکن است، صورتبندی موضوعی خلق پول را عوض کند، «اطراف خلق پول» است، باید بحث شود که آیا سپرده گذاران به عنوان یکی از اطراف خلق پول که با عمل خود به «خلق فرایند خلق پول» کمک میکنند تا چه اندازه و پایه میتوان به اراده، رضایتمندی و نقش آنها در جریان خلق پول به عنوان بخشی از موضوع شناسی تکیه کرد؟ انتهای پیام
تعریف مختار از فقه حکومتیدر تعریف مختار از فقه حکومتی که آرام آرام دیدگاه غالب و مقبول نیز شده است، فقه حکومتی یک رویکرد است؛ در نتیجه نمیتوان این عنوان را قسیم سایر فقههای مضاف قرار داد و گفت فقه الاقتصاد، فقه القضا و فقه حکومتی.
فقه حکومتی، رویکردی که ناظر به اجرا و تدبیر جامعه استخلاصه آنکه، فقه حکومتی رویکردی است که نگاه فقیه را تغییر میدهد چراکه ناظر به اجرا و تدبیر امور جامعه است.
به همین خاطر، برخی از قائلین به فقه حکومتی یا فقه نظام، معتقدند تعریف ما از اصول فقه فقه حکومتی، همان تعریف مصطلح از اصول فقه است.
ما در امکان سنجی اصول فقه فقه حکومتی، مدعی هستیم که امکان طرح اصولی به نام اصول فقه حکومتی وجود دارد.
دیدگاه مختار در امکان طرح و ماهیت اصول فقه فقه حکومتیسوال مهم این است که آیا اصول فقه فقه حکومتی، اصول فقه دیگری است؟ یعنی آیا دیدگاه درست، دیدگاه اول است؟ خیر، از لحاظ چارچوب با اصول فقه مصطلح تفاوتی ندارد.
نماینده دائم ایران در آژانس با بیان اینکه برنامه هستهای امارات، کاملا وارداتی است و نه متکی به ظرفیتها و دانش بومی، گفت: در خصوص امنیت و ایمنی هستهای این برنامه، نگرانی جدی داریم.
اگر بخواهیم ایده آل نگاه کنیم، این به معنی راستی آزمایی تعهدات ایران، در برابر راستی آزمایی تعهدات دیگر طرفها است.
در این وضعیت جدید، واضح است که اجرای مفاد پیوست دوم و بخشی از پیوست سوم توافق هستهای، اعتبار خود را از دست داده است.
وی تصریح کرد: سیاست هستهای جمهوری اسلامی ایران به طور شفاف از سوی مقامات آن در سطوح مختلف مطرح شده است.
*نگرانی جدی ایران از امنیت برنامه هستهای اماراتغریبآبادی اضافه کرد: برنامه هستهای امارات متحده عربی، یک برنامه کاملا وارداتی است و نه متکی به ظرفیتها و دانش بومی، از این رو ما در خصوص امنیت و ایمنی هستهای این برنامه، نگرانی جدی داریم.
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمانهای بینالمللی مستقر در وین در نشست اخیر شورای حکام نگرانی جدی ایران از امنیت برنامه هستهای امارات را مطرح کرد.
اگر بخواهیم ایده آل نگاه کنیم، این به معنی راستی آزمایی تعهدات ایران، در برابر راستی آزمایی تعهدات دیگر طرفها است.
در این وضعیت جدید، واضح است که اجرای مفاد پیوست دوم و بخشی از پیوست سوم توافق هستهای، اعتبار خود را از دست داده است.
وی تصریح کرد: سیاست هستهای جمهوری اسلامی ایران به طور شفاف از سوی مقامات آن در سطوح مختلف مطرح شده است.
آژانس و دولتهای عضو آن باید برای عربستان روشن کنند که جامعه بینالمللی هیچ انحرافی را از برنامههای هستهای صلح آمیز از سوی عربستان تحمل نخواهد کرد.
به گفته او توکنهای Ether و Sia به عنوان پروژههای موفقی هستند که درگروه Utility Tokens طبقهبندی میشوند.
رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس به تجربه کانادا نیز اشاره کرد و گفت: در بورس این کشور تعداد قابل توجهی شرکت فعال در حوزه رمزارزها و بلاکچین پذیرش شدهاند.
اقدامات کمیته بلاکچین فرابورس ایرانجعفری با اشاره به اینکه کمیته بلاکچین فرابورس نیز در اسفندماه سال ۹۷ تشکل شده است، افزود: این کمیته تا کنون ۹ جلسه برگزار کرده و با اخذ نظر مشورتی از متخصصان فناوری بلاکچین، بیش از ۲۰ شرکت فعال در حوزه بلاکچین را بررسی کرده است.
او در خصوص اقدامات کمیته بلاکچین فرابورس نیز بیان کرد: در راستای اجرای مصوبات کمیته و با هدف همکاری با تیمهای فنی اکوسیستم بلاکچین کشور، فراخوانی توسط فرابورس ایران منتشر و از تمامی صاحبنظران خواسته شد تا طرحهای فنی پیشنهادی خود را در سه موضوع ارسال کنند.
او همچنین خبر داد که به زودی فرهنگ لغات و اصطلاحات بلاکچین به همراه مطالعات انجام شده در زمینه این تکنولوژی برای آشنایی مخاطبان با این حوزه جدید از سوی فرابورس ایران منتشر میشود و در دسترس عموم قرار میگیرد.
اگر بخواهیم ایده آل نگاه کنیم، این به معنی راستی آزمایی تعهدات ایران، در برابر راستی آزمایی تعهدات دیگر طرفها میباشد.
در این وضعیت جدید، واضح است که اجرای مفاد پیوست دوم و بخشی از پیوست سوم توافق هستهای، اعتبار خود را از دست داده است.
تمامی این رفتارهای بدخواهانه، منتج به جلوگیری کامل ایران از مزایایی شد که به حق، تحت برجام باید از آن منتفع میشد و پایه اصلی رضایت ایران جهت محدود شدن ذیل برجام بود.
دلیل مهم دیگر برای اتخاذ این رویکرد تدریجی و گام به گام، آمادگی واقعی ایران برای حفظ برجام و جلوگیری از شکست آن بود.
ایران، عضو ان. پی تی و آژانس است و در حال اجرای تعهداتش در یک چارچوب شفاف میباشد.
افکارنیوز، به گزارشپایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به سوالی جدید از سوی مردم درباره خمس پاسخ داده است، که در ادامه میخوانید: اخبار مذهبی - سؤال: آیا استفاده از اموال و غذای کسی که خمس نمیدهد، جایز است؟ جواب: اشکال ندارد، اما با وجود شرایط امر به معروف، باید او را به پرداخت خمس امر کرد.
تحلیلگر عراقی گفت: اگر سیاستمداران عراق تصمیم مرجعیت را عملی میکردند، کار خیلی زود درست میشد اما متاسفانه برخی سیاسیون، آرای حزبی و اهداف جناحی را پیگیری میکنند.
این مساله به خوبی نشان میدهد که چگونه برای انحراف افکار عمومی و ایجاد اخلال در ساختار امنیتی خطدهی و سناریونویسی شده است.
مرجعیت عراق هم از سال ۲۰۰۳ تاکنون به خوبی نشان داده که بهترین راهکارها را به سیاستمداران شیعه، سنی و کرد عراق ارائه کرده است.
حکیم افزود: موضع اخیر آیتالله سیستانی در مورد مفید بودن تظاهرات عراق کاملا آشکار است اما ایشان بارها بر مسالمتآمیز بودن آاین تظاهرات تاکید کردهاند.
از زمان سقوط صدام تاکنون هیچ کاری در مورد اصلاحات صورت نگرفته اما هماکنون نیاز به اصلاحات احساس میشود.
امام جمعه اهواز ادامه داد: در روایات آمده است که در زمان حضرت حجت (ع) اگر بنا است در جامعه کسی را به عنوان الگو معرفی کنیم، آنها مسئولان هستند.
یعنی مسئولان به گونهای عمل میکنند که در زمان امام عصر (عج) الگو میشوند.
در نظام اسلامی مسئولان باید به عنوان الگوی تقوا و امر به معروف و نهی از منکر مطرح شوند.
یعنی اگر فشار اقتصادی به جامعه وارد شده است باید مسئولان اول خود و خانوادههایشان در این سختی باشند.
هرگاه زمان فداکاری و کم بهره بردن باشد، مسئول نظام اسلامی باید در پیش باشد.
همچنین امام علی در روایت دیگری میفرماید: «دنیا و آخرت مثل شرق و غرب است و هرگز با هم جمع نمیشوند».
در روایات آمده است در زمان حضرت حجت (ع) اگر بنا است در جامعه کسی را به عنوان الگو معرفی کنیم، آنها مسئولان هستند.
در نظام اسلامی مسئولان باید به عنوان الگوی تقوا و امر به معروف و نهی از منکر مطرح شوند.
یعنی اگر فشار اقتصادی به جامعه وارد شده است باید مسئولان اول خود و خانوادههایشان در این سختی باشند.
اکنون مفاسد اقتصادی توسط قوه قضائیه مورد پیگیری قرار گرفتهاند و کارخانههایی که سالها تعطیل بودند، اکنون فعال شدهاند و این همان اصل نظام جمهوری اسلامی است.
همچنین امام علی در روایت دیگری میفرماید: «دنیا و آخرت مثل شرق و غرب است و هرگز با هم جمع نمیشوند».
در روایات آمده است در زمان حضرت حجت (ع) اگر بنا است در جامعه کسی را به عنوان الگو معرفی کنیم، آنها مسئولان هستند.
در نظام اسلامی مسئولان باید به عنوان الگوی تقوا و امر به معروف و نهی از منکر مطرح شوند.
یعنی اگر فشار اقتصادی به جامعه وارد شده است باید مسئولان اول خود و خانوادههایشان در این سختی باشند.
اکنون مفاسد اقتصادی توسط قوه قضائیه مورد پیگیری قرار گرفتهاند و کارخانههایی که سالها تعطیل بودند، اکنون فعال شدهاند و این همان اصل نظام جمهوری اسلامی است.
این مناقشات و گفتگوها در علوم اسلامی و به طور مشخص علم فقه و تفسیر، به دلیل آن که پای متن و آیه قرآن به میان میآید رنگ و بوی دیگری دارد.
امام موسی صدر در این سخنرانی خواندنی و جذاب که در جمع اندیشمندان و فقیهان بزرگی همچون «محمد ابوزهره»، «محمد الغزالی»، «صبحی صالح» و «ادریس الکتانی» ارائه شده به نکات مهمی اشاره کرده است.
ب) عدم اطلاق حکم تعدد زوجات (آزادی بی قید و شرط) ۵- هیچ یک از آیات قرآن چند همسری را به صورت مطلق مباح نکرده است.
علاقهمندان میتوانند به متن سخنرانی ایشان که ترجمهای از آن در کتاب «روح تشریع در اسلام» توسط موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به چاپ رسیده مراجعه نمایند.
یکی از سخنرانان این کنفرانس معتقد بود که پیش از امام موسی صدر «محمد محمد المدنی» (یکی از شیوخ الازهر) این نوع خوانش را مطرح کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس تفسیر خود، به تفسیر آیات سوره مبارکه نبأ پرداخت و ضمن اشاره به شأن نزول این سوره مبارکه، اظهارکرد: بررسی و تفسیر قرآن سه فراز دارد؛ یکی شأن نزول، یکی جو نزول و یکی فضای نزول.
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظیفه حوزههای علمیه در عصر غیبت تصریح کرد: این ایام مربوط به خلافت، ولایت و امامت وجود مبارک حضرت حجت (عج) است، حضرت با این فضای نزول کار دارد.
حالا ما که همیشه منتظریم و آماده ایم إنشاءالله موظفیم جهانی فکر کنیم؛ وقتی حضرت ظهور کرد، هم بخش ملی و محلی را زنده می کند هم بخش منطقه ای را زنده می کند و هم بخش بین المللی را.
اگر حضرت به حوزههای علمیه که شاگردان مستقیم حضرت اند دستور بدهد که شما به فلان کشور بروید یا به فلان شهر بروید آیا این توانایی وجود دارد؟!
در نتیجه کسی که منتظر ظهور حضرت است اگر حداکثر فکرش در محدوده حرم تا جمکران باشد این جهانی نیست، کسی که نمیداند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، کجا میخواهد برود؟ چنین شخصی میتواند حرف جهانی بزند و جهان را اصلاح کند و حرف حضرت (عج) را به جهان برساند؟ لذا شرط شاگرد حضرت بودن اطلاع و آگاهی از جهان، است.
افکارنیوز، به گزارشجدیدترین استفتائات از مقام معظم رهبری به همراه پاسخهای ایشان در آبان ماه ۹۸ را میتوانید در ادامه این گزارش بخوانید.
تقلید صدای دیگراناخبار مذهبی - سوال: آیا تقلید صدا و لهجۀ دیگران، صرفا برای شوخی و سرگرمی، جایز است؟ جواب: در صورتی که برای تمسخر و استهزاء یا موجب اذیت آنان باشد یا توهین به ایشان محسوب شود، جایز نیست.
بیشتر مراجع حکم به جایز بودن چند همسری دادهاند.
به گزارش خبر فوری، درباره ماجرای چند همسری مردان، لازم بود موضوع را از نظر دینی و اسلامی هم بررسی کنیم و نظر مراجع تقلید را هم درباره موضوع تعدد زوجین بدانیم.
رهبر معظم انقلابجستوجوی ما در سایت مقام معظم رهبری برای یافتن نظر ایشان درباره تعدد زوجات راه به جایی نبرد.
در واقع این موضوع شرط دارد و شرط برقراری عدالت بین همسرهاست که در صورت اجرای آن، این موضوع جایز است.
این موضوع، سلیقهای نیست و نظر همه مراجع در این موضوع یکی است؛ منتها شرط دارد که با رعایت آن شرایط، این اتفاق ممکن خواهد بود.
حکم شرعی لیسیدن آلت تناسلی زن و مرد یا بوسیدن آن از نظر شرعی رابطه دهانی بشرط وارد نشدن ترشحات اندام تناسلی اشکالی ندارد، هر چند که مورد نکوهش قرار گرفته در صورتی که ترشحات آلت تناسلی زن و مرد وارد دهان شود حرام است.
به رابطه دهانی یکی از متعارفترین فعالیتهای جنسی بین زن و مرد است که باید ببینیم دین اسلام درمورد آن چه حکم شرعی دارد.
حکم شرعی لیسیدن آلت تناسلی زن و مرد یا بوسیدن آن از نظر شرعی رابطه دهانی بشرط وارد نشدن ترشحات اندام تناسلی اشکالی ندارد، هر چند که مورد نکوهش قرار گرفته در صورتی که ترشحات آلت تناسلی زن و مرد وارد دهان شود حرام استخوردن مایع منی و ترشحات مهبلی در هنگام اوج لذت جنسی، علاوه بر اینکه از لحاظ شرعی و دینی حرام است، از نظر دکتری و بهداشتی نیز صحیح نیست.
گرچه بعضی کتابها و نوشته ها رابطه جنسی دهانی را جایز میشمارند و آنرا برای زن و شوهر رضایت بخش میپندارند.
دهان خودرا شسته و و با شویندههای مخصوص دهان، آنرا ضدعفونی و پاک نمایید.
قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی میشود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو نامیده میشود.
انجام تاتو یا خالکوبی میتواند به دلیل یک رفتار فرقهای و مذهبی و یا به خاطر زیبایی و یا جهت یک عقیده خاص و خیابانی باشد.
قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی میشود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو نامیده میشود.
تاتو هم نوعی خالکوبی به حساب میآید، اما اگر در حضور پزشک متخصص صورت بگیرد و نکات بهداشتی آن رعایت شود، مشکلی ندارد.
سۆال: ایا داشتن خالکوبی بر روی بازو برای گرفتن وضو ایجاد اشکال میکند؟ چنانچه جواب مثبت است لطفا راهنمایی بفرمائید چه باید کرد؟ جواب: ایجاد اشکال نمیکند.
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، «معنویت و اخلاق» از اصلیترین توصیههای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است.
یعنی دنیای مدرن اصالت دنیا و اصالت این جهان را پذیرفته و دنیا را از آخرت و دین بریده و خندق عمیقی بین دین، دنیا و آخرت ایجاد کرده است.
پس این نکته اول که انسان مدرن و حکومت مدرن رسیده به اینجا که بشر محتاج معنویت است و بحران معنویت را فهمیده.
نمیشود که هم بخواهیم مدرنیته یعنی سکولاریسم، اومانیسم و سوبژکتیویسم بماند و هم از معنویتی بگوییم که بحران معنویت را حل کند.
اول باید توجه کنیم تمدن بدون معنویت فاجعه و توحش است نه تمدن، و معنویت هم باید لایههای مختلف تمدن را تأمین کند.
دعای ماه صفر: یا شدید القوی ویا شدید المحال یا عزیز یا عزیز یا عزیز ذلت بعظمتک جمیع خلقک فاکفنی شر خلقک یا محسن یا مجمل یا منعم یا مفضل یا لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین فاستجبنا له ونجیناه من الغم وکذلک ننجی المؤمنین وصلی الله علی محمد و اله الطیبین الطاهرین
حجت الاسلام والمسلمین موسویفرد تاکید کرد: مسئولان کشور در توجه به مرزها از ابتدا احصا کردم که توجه ویژهای به مرز مهران است اما باید توجه به همه مرزها وجود داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین موسویفرد با اشاره به اینکه مطالبه مردم از دستگاه قضا جامع الاطراف برخورد کردن است.
حجت الاسلام والمسلمین موسویفرد بیان کرد: جنگ شناختی به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه هدف با تغییر هنجارها است.
نتیجه جنگ شناختی و ادراکی شامل مشروعیتزدایی، اعتبارزدایی و اعتمادزدایی و قداستزدایی، ناامیدسازی، ناکارآمد نمایی، دشمن را امیدوار کردن و از بین بردن سرمایه اجتماعی مردم است.
حجت الاسلام والمسلمین موسویفرد درباره حکم شرعی حرف زدن در هنگام خطبهها، بیان کرد: تقریبا فتوای تمام مراجع برخی گفتهاند مطلقا ممنوع و برخی نیز گفتهاند که جایز نیست.
در این گزارش نظر آیت الله مکارم شیرازی را درباره حرمت استمنا (خودارضایی) بیان میکنیم.
به طور کلی از نظر آیت الله مکارم شیرازی استمنا حرام است و روزه فرد استمنا کننده باطل است.
استمنا برای فرار از زناسؤال: اگر انسان مجبور شود براى نجات از زنا استمنا کند، آیا این عمل جایز است؟ جواب: راه نجات از گناه، گناه دیگر نیست.
به نظر شما حکم شرعی در این مورد چیست؟ جواب: استمنا طبق آیات قرآن و روایات معصومین و حکم عقل حرام و از گناهان کبیره است و عوارض نامطلوبی در دنیا و در جهان آخرت دارد.
استمنا با اجازه همسرسؤال: کسى که زن دارد، با اجازه زنش استمنا مى کند آیااین استمنا حرام است؟ جواب: اگر استمنا از طریق ملاعبه با همسر بوده باشد اشکالى ندارد، اما اگر با خودش استمنا کند حرام است خواه به رضایت زن باشد وخواه نباشد.
انتقامگیری خداوند در فرهنگ قرآن؛ فضیلت یا رذیلتاستاد حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به صفت منتقم که در قرآن برای خداوند متعال استفاده شده است، گفت: در بسیاری از آیات قرآن خداوند را منتقم یا ذوانتقام توصیف شده است.
در آیات دیگری از قرآن سخن از انتقام شخصیتهای تاریخی از دیگران شده است.
چنین فردی که از حق مسلم خود میگذرد، هم در نزد خداوند اجر فراوانی دارد و هم موجب گسترش فضیلت اخلاقی گذشت در جامعه میشود.
مطابق نظر علامه طباطبایی میتوان جواز عفو را فطری دانست که اگر حکمت اقتضاء کند، خداوند گذشت میکند.
به عنوان نمونه میتوان به عفو قاتل حمزه سیدالشهداء و عفو عمومی پس از فتح مکه اشاره کرد.