دستگاه همایون

دستگاه همایون

پیشگامان فراموش شده موسیقی پاپ چه کسانی هستند؟ +صوت و تصویر

ایلناایلنا7 ساعت قبل
در گذشته‌ای نه چندان دور یعنی نزدیک به سه دهه قبل خوانندگانی برای آغاز فعالیت دوباره موسیقی پاپ تلاش‌های بسیاری کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، دهه‌های چهل و پنجاه را می‌توان دوران طلایی موسیقی پاپ دانست. عباس بهادری سال‌هاست در عرصه موسیقی فعال نیست بیشتر وقتش را صرف مطالعه می‌کند و گاه به تدریس می‌پردازد. او درباره وضعیت فعلی موسیقی پاپ گفته است: «به اعتقاد من بسیاری از موسیقی‌هایی که امروز به عنوان موسیقی پاپ به مخاطبان ارایه می‌شود، موسیقی مخربی است و من مطمئنم جوانانی که در مسیر شنیدن برخی از این موسیقی‌های مخرب قرار می‌گیرند به مسیر درستی هدایت نمی‌شوند. حبییبان پیش از فعالیت در عرصه موسیقی پاپ قاری قرآن بوده و مداحی می‌کرده است.

محرم و گونه‌های موسیقایی آن+فیلم و صوت

ایلناایلنا1 هفته قبل
موسیقی ماه محرم دارای زیر شاخه‌های متنوعی است که برخی از آنها به دلیل بی‌توجهی هنرمندان و مسئولان در شرف فراموشی هستند. گزارش پیش رو به تاریخچه موسیقی مذهبی ماه محرم و گونه‌های مختلف آن می‌پردازد. در این مراسم، موسیقی نقش به سزایی داشته و با آواخوانی محزون خوانندگان و همراهی نوازندگان همراه بوده است. گونه‌های مختلف موسیقایی ماه محرم کدام‌ها هستند؟ شهرها و روستاهای زیادی را می‌توان سراغ داشت که در ماه محرم با توجه به فرهنگ و رسوم اهالی آن مناطق رویه‌ای موسیقایی را برای عزاداری سالار شهیدان انتخاب کرده‌اند. اغلب ایرانیان می‌دانند که روضه‌خوانی نوعی مراسم مذهبی متعلق به شیعیان است که در مناسبات مختلف مذهبی توسط روضه‌خوانان خوانده می‌شود.
ایلناایلنا4 هفته قبل
کنسرت گروه بانگ نو به سرپرستی نسترن هاشمی ۲۴ مردادماه سال جاری برگزار شد. به گزارش ایلنا، گروه بانگ نو ۲۴ مردادماه راس ساعت ۲۱:۰۰ در سینما «پرستو» شهرستان دماوند به صحنه رفت. در این اجرا ساز و آواز کم و بیشتر قطعات ضربی و تصنیف اجرا شد. در این کنسرت از سازهای سنتور، دف، کمانچه، کمانچه آلتو، عود، تار، تنبک، بندیر و بم تار استفاده شد. نسترن هاشمی مدرس دانشگاه هنر است و با وجود سختی‌های برگزاری کنسرت در شهرستان سرپرستی یک گروه مختلط را برعهده داشته است.
مهرمهر1 ماه قبل
به گزارش خبرگزاری مهر، گروه موسیقی «بانگ نو» به سرپرستی نسترن هاشمی ساعت ۲۱ روزهای ۲۴ و ۲۵ مرداد در سینما پرستوی شهرستان دماوند به صحنه می‌رود. بخشی از قطعات این کنسرت در دستگاه همایون است و بخشی از قطعات نیز از آلبوم «شعر زن» شامل «شعر زن» و «غبار» انتخاب شده است. تنظیم و آهنگسازی تمام قطعات نیز به عهده نسترن هاشمی است. در این اجرا ساز و آواز کم است و بیشتر قطعات ضربی و تصنیف اجرا می‌شود. گروه «بانگ نو» آخرین بار ۲۳ و ۲۷ خرداد امسال در فرهنگسرای ارسباران به صحنه رفت.
ایلناایلنا1 ماه قبل
کنسرت گروه «بانگ نو» اواخر مردادماه سال جاری برگزار می‌شود. به گزارش ایلنا، کنسرت گروه «بانگ نو» به سرپرستی نسترن هاشمی اواخر مردادماه سال جاری برگزار می‌شود. نسترن هاشمی (سرپرست گروه بانگ نو و آهنگساز) گفت: گروه «بانگ نو» ۲۴ و ۲۵ مرداد ماه سال جاری ساعت ۲۱ در سینما پرستو شهرستان دماوند به صحنه می‌رود. بخشی از قطعات این کنسرت از آلبوم «شعر زن» انتخاب شده که عنوان بعضی از قطعات شعر زن و غبار است. گروه «بانگ نو» به سرپرستی نسترن هاشمی ۲۳ و ۲۷ خرداد ماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران به صحنه رفتند که این کنسرت با استقبال مخاطبان مواجه شد.
خبر فوریخبر فوری1 ماه قبل
نهم امردادماه، هشتادونهمین زادروز شادروان همایون خرم است که با تلاش فراوان موسیقی ایرانی را به مجامع علمی – هنری جهان معرفی کرد. تولد و آغاز فعالیت هنریامیر همایون خرم به سال۱۳۰۹ خورشیدی از خانواده‌ای فرهیخته و هنردوست در بوشهر متولد شد. مادرش که موسیقی ایرانی را می‌شناخت و در میان آواز‌های اصیلی ایرانی دستگاه همایون را بیش از دیگر آواز‌ها دوست داشت، این نام را بر روی فرزندش گذاشت. تحول در موسیقی ایرانیبه اعتقاد عموم موسیقی‌شناسان و صاحب‌نظران از همایون خرم می‌توان در کنار مهدی خالدی، علی تجویدی، حبیب‌الله بدیعی و پرویز یاحقی به عنوان تحول‌آفرینان در موسیقی ایرانی یاد کرد. استاد همایون خرم پس از یکدوره تحمل بیماری سرطان در سال ۱۳۹۱ در ۸۲ سالگی بدرود حیات گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت.
برترین‌هابرترین‌ها1 ماه قبل
بعد که دوره آقا حسینقلی تمام شد، پدر بنده مرا برد به خدمت درویش خان. درویش خان کسی بود که در موسیقی انقلاب کرد و انقلاب در موسیقی ایرانی به نام ایشان است. در زمان آقای حسینقلی، مرحوم درویش خان ۵ سیم تار را کرد ۶ سیم. هیچ جور آسیبی به درویش خان نرسید، ولی ترس و اضطراب، درویش خان را مریض کرد و در بیمارستان فوت کرد. مرغ سحر را که ساختم شاعر دیگری هم بود، ولی مرحوم ملک الشعرای بهار با مرحوم درویش خان دوست بودند.
مازن آنلاینمازن آنلاین2 ماه قبل
حبیب سماعی سال ۱۲۸۰ درخانواده‌ای هنرمند متولد شد. وی پس از آنکه به وسیله این ساز با ضرب‌های موسیقی آشنا شد در شش سالگی نواختن سنتور را نزد پدر فرا گرفت. حبیب نیز همچنان به نواختن سنتور می‌پرداخت و پس از چندی آوازه سازش در این شهر پیچید. زنده یاد نورعلی برومند شاگرد استاد سماعی، تنوع در نوازندگی را از ویژگی‌های وی دانسته و معتقد بود که قطعات تکراری هیچگاه در نوازندگی حبیب شنیده نمی‌شود. فروغی زبان به تمجید و ستایش موسیقی ایرانی و ساز سماعی گشود و اظهار داشت این نوع موسیقی آن هم با مضراب‌های روح نواز سماعی در روحیه و بهبود بیماری تاثیر بسزایی دارد.
برنابرنا2 ماه قبل
آلبوم «آواز باران» با صدای فاروق کسمائی و آهنگسازی هوشنگ فراهانی، جمعه ۲۱ تیرماه با حضور اهالی فرهنگ و هنر و اجرای علیرضا پور امید در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. تنظیم این اثر را می‌توان تجربه‌ای دیگر در ساخت موسیقی ارکسترال بر روی اشعاری با وزن آزاد در موسیقی ایرانی دانست. فراهانی ادامه داد: سه قطعه دیگر تصانیفی ضربی در دستگاه همایون، آواز بیات اصفهان و دستگاه ماهور هستند که در هر یک رنگ آمیزی سازها و ایجاد فضایی تازه‌تر از نظر دور نمانده است. مراسم رونمایی آلبوم «آواز باران» با حضور اهالی فرهنگ و هنر با اجرای علیرضا پورامید شاعر و سخنور روز جمعه ۲۱ تیرماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار خواهد شد. نشانی: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا، فرهنگسرای ارسباران تلفن: ۲۲۸۷۲۸۱۸ ورود برای عموم آزاد می‌باشد.
برترین‌هابرترین‌ها2 ماه قبل
خبرگزاری ایلنا: همایون خرم؛ هنرمندی خوش‌ذوق و مردم‌دار بود. ۹ تیر ماه سالروز تولد همایون خرم است، مادرش عاشق موسیقی اصیل ایرانی و به ویژه دستگاه همایون بود، به همین خاطر نامش را همایون نهاد. زنی که مرگ را برای خودش می‌خواستهمسر همایون خرم در گفتگو با ما از همسرداری‌اش می‌گوید و اینکه همسرش خوش اخلاق بود. ‌می‌گوید همایون علاقه داشت هاله (دختر همایون خرم) در خارج از کشور تحصیل کند برای همین هم او را به فرانسه فرستادند تا مامایی بخواند. ساز خرم در مقایسه با هم دوره‌هایشساز همایون خرم؛ پرصلابت، سنگین و عاری از هر نوع خودنمایی‌ست.
ایلناایلنا2 ماه قبل
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته ما در کنسرت تصنیف «فسانه و باد» با شعری از رودکی را به مخاطبان ارائه می‌دهیم. در ادامه قطعه «عاشقم اما نمی‌گویم کجا» با شعری از سروده‌های جامی را اجرا خواهیم کرد. وی افزود: این کنسرت به همت شرکت «ترانه داوودی کهن» در موزه هنرهای معاصر اصفهان اجرا و به صورت تصویری ضبط می‌شود. که این تصویربرداری بهانه‌ای برای تولید آلبومی تصویری با عنوان «فسانه و باد» است. کامیار فانیان آهنگساز و نوازنده سه‌تار، سجاد مهربانی آواز، جاوید ابراهیم‌پور نوازنده نی، سامان صادقیان نوازنده رابم و سجاد منصوری نوازنده تنبک اعضای گروه «کهن» در این کنسرت را تشکیل می‌دهند.
مهرمهر2 ماه قبل
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت «ترانه داوودی کهن»، گروه موسیقی «کهن» ساعت ۲۱ در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در موزه هنرهای معاصر اصفهان به صحنه می‌رود. آثار این اجرا را کامیار فانیان آهنگسازی کرده و سجاد مهربانی اجرای آوازها را برعهده دارد. طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته ما در کنسرت تصنیف «فسانه و باد» با شعری از رودکی را به مخاطبان ارائه می‌دهیم. وی افزود: این کنسرت به همت شرکت «ترانه داوودی کهن» در موزه هنرهای معاصر اصفهان اجرا و به صورت تصویری ضبط می‌شود. کامیار فانیان آهنگساز و نوازنده سه‌تار، سجاد مهربانی آواز، جاوید ابراهیم‌پور نوازنده نی، سامان صادقیان نوازنده رابم و سجاد منصوری نوازنده تنبک اعضای گروه «کهن» در این کنسرت را تشکیل می‌دهند.
موسیقی ماموسیقی ما2 ماه قبل
[حسام الدین سراج - خواننده موسیقی ایرانی] در دوره نوجوانی من و هم‌نسلانم، رادیو مجموعه برنامه‌ای با نام «گل‌ها» داشت که شامل برگ سبز، گل‌های جاویدان و یک شاخه گل می‌شد (این برنامه‌ها مختص موسیقی ایرانی بود) در این برنامه‌ها اساتیدی چون محمودی خوانساری، حسین قوامی، ایرج، اکبر گلپایگانی و بسیاری دیگر از خوانندگان به اجرای موسیقی می‌پرداختند؛ به گمان من یکی از بهترین اجراها در آن برنامه‌ها، مربوط به استاد «ایرج» بود، به خصوص در شیوه‌ی اجرای تحریرها که مخصوص خود ایشان بود و هیچ خواننده‌ای قبل از ایشان چنین تحریرهایی را اجرا نمی‌کرد؛ اگرچه امروز خوانندگان بسیاری از ایشان تقلید می‌کنند. در همان سن و سال نوجوانی شنیدن تحریرهای متریک و منظم و دقیق استاد ایرج مرا به وجد می‌‌آورد و از شنیدن صدای مردانه و با صلابت‌شان احساس لذت و حتی سعی می‌کردم برخی از آوازهایی را که می‌خواندند حفظ کنم و بخوانم. خیلی خوب آواز استاد در سه گاه با مطلع: «خوش آن که حلقه‌های سر زلف واکنی/ دیوانگان سلسله‌ات را رها کنی/ کار جنون ما به تماشا کشیده است/ یعنی تو هم بیا که تماشای ما کنی» را به خاطر دارم ….
تسنیمتسنیم2 ماه قبل
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، کیایی گفت: هنگام صبح سحر دستگاه همایون تاثیر عمیقی روی شنونده دارد. اصغر شیرخدا که در عرصه ورزش زورخانه‌ای کار می‌کرد بر مبنای دستگاه همایون می‌خواند. وی افزود: وقتی خورشید می‌دمد، روز آغاز می‌شود و گلها باز می‌شوند مناسب شنیدن موسیقی در دستگاه ماهور است. حتی اذان هم در گوشه روح الارواح شنیده می‌شود و تاثیر عمیقی روی شنونده دارد. این موسیقیدان گفت که بعد از ظهر حدود ساعت ۳ و نیم تا ۵ موسیقی در دستگاه ابوعطا دلچسب و دلپذیر است.
برنابرنا2 ماه قبل
در این نشست مبحث «اخلاق در هنر آواز» با حضور استادان معصومه مهر علی و دکتر حشمت‌الله ریاضی مورد بررسی قرار داد. اخلاق مبتنی بر نفع، اخلاق مبتنی برجمع و جامعه گرایی را نیزاز اندیشه‌های سوسیالیستی دانست. اخلاق مبتنی برعشق را هم شاخصه‌ی عموم ایرانی‌ها، اخلاق دینی و اخلاق مبتنی بر زیبایی را نمایان در اکثر هنرمندان عنوان کرد. باید تلاش کنیم به روح هنر برسیم، بزرگان معتقدند ما هنر تدریس نمی‌کنیم روح هنر را انتقال می‌دهیم هر عالم که عملی را بدون معنا و معرفت انجام دهد به مقصد نمی‌رسد و تاثیر گذار نخواهد بود. معلم یا مربی و هنرجو اگر هردو در فضای روح هنر باشند در س هنر را متوجه می‌شوند.
تسنیمتسنیم3 ماه قبل
سلیم موذن زاده اردبیلی مداح شهیر ایران است که نوای او بیش از شش دهه با حنجره‌ای استثنایی، گوش و دل علاقه‌مندان را نوازش می‌دهد. از روزهایی که بشر یتیم می‌شود و چشم یتیمان به پشت در خانه علی (ع) خشک شده است تا شاید معجزه‌ای و پیام خوشی چشم گریانشان را به خنده وادارد و مولایشان از بستر برخیزد. آنجا که علی (ع) را خلاصه قرآن و عصاره انسان می‌نامد و آنجا ولادت علی (ع) را نزول رحمت توصیف می‌کند و آنجا که شهادت او را شهادت علم دار اسلام می‌خواند. نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به فضایل جامعیت و مجمع الازداد بودن امام علی (ع) گفت: اخلاص علی (ع) و قدرت اراده‌اش که هیچگاه مصالح را فدای خواسته خود نکرد از دیگر فضیلت‌های بی‌نظیر است که در هیچ بشری چون علی (ع) چنین روحیه‌ای دیده نشده است. وی با اشاره به زهد و تقوای امام علی (ع) قدرت اجرای عدالت را دیگر فضایل وی نامید و گفت: علی (ع) به کرارت در حیات خود نشان داد که تمامی عواطف را برای تحقق عدل زیرپا می‌گذارد و غیر از خداوند هیچ چیز دیگری در وجود او نیست.
برترین‌هابرترین‌ها4 ماه قبل
استاد غلامحسین بنان برای رشد و پیشرفت خود سه استاد مهم داشت که به ترتیب مرتضی نی داوود، میرزا طاهر ضیاء‌الدین رثایی و ناصر سیف نام داشتند. تصادف غلامحسین بنانیکی از اتفاقات مهم در زندگی استاد غلامحسین بنان سانحه تصادفی است که در سال ۱۳۳۶ برایش رخ داد. در میان آواز‌های غلامحسین بنان می‌توان به آواز ماهور اشاره کرد که ترانه آن غزلی از سعدی است. ناگفته نماند که غلامحسین بنان آلبوم‌های مشترکی با هنرمندان دیگر نیز در سابقه هنری خود به جای گذاشته است. یادبود‌های استاد بناندر سال‌های پس از استاد بنان، هنرمندان و نویسندگان بسیاری یادبود‌هایی از او به جای گذاشته‌اند.
برترین‌هابرترین‌ها5 ماه قبل
ازهمین رو است که وقتی در مصاحبه با او سخن به موسیقی آوازی ایران کشیده می‌شود، نام هنرمندان نامدار ایرانی نیز به میان می‌آید. اشاره داشتید موسیقی ایران و موسیقی آذربایجان شباهت و قرابت‌هایی با یکدیگر دارند. در جشنواره‌های گوناگون و معتبر اروپا، امریکا و آفریقا من شاهد بوده‌ام که به موسیقی مشرق زمین ابرازعلاقه می‌کنند بویژه به موسیقی آذربایجانی و موسیقی ایرانی. آیا موسیقی آوازی ایران به مانند موسیقی آذربایجان اصالت خود را حفظ کرده است؟ بله. «بلبل شرق» مشرق زمینشهرام ناظری خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانیاز نگاه من عالیم قاسم اف هنرمند جهانی و لقب بلبل شرق برازنده این هنرمند می‌باشد.
فارسفارس6 ماه قبل
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، «الشن منصوراف» از مشهورترین نوازندگان جمهوری آذربایجان در دنیا با دیگر اعضای گروه «دلنوازان» اجرای خود را که مبتنی بر مبانی تطبیقی ردیف ایرانی و موغام آذری بود به سرپرستی و خوانندگی فرامرز گرمرودی روی صحنه بردند. دامون شش‌بلوکی در ابتدا با صحبت‌هایی درباره موسیقی آذربایجان و ریشه و اشتراکات موغام آذربایجان و ردیف دستگاهی ایران و همچنین معرفی این گروه با قدمت دوازده ساله همراه بود. توانایی‌های تکنیکی نوازندگان بسیار بسیار ملموس و نشان از روند رو به رشد موسیقی موغامات در آذربایجان داشت. نکته ویژه اجرای دیشب ساخت قطعاتی در دستگاههای یاد شده توسط گرمرودی مبتنی بر مبانی تطبیقی موسیقی ردیفی ایران و موغامات آذربایجان بود. رضا مهدوی، پروین بهمنی، دکتر مریم قره‌سو، سیامک جهانگیری، امین اکبرپور، نازی حمزه‌لو، رضا پرویززاده، صادق چراغی، بابک خضرایی و بسیاری موسیقی‌دان‌های آذربایجان ایران در برنامه دیشب حضور داشتند.
مهرمهر6 ماه قبل
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «اسفندگاه هنرمندان موسیقی» با اجرای موسیقی ارکستر «سازبند»، گروه‌های «بهار» و «فرهنگسرای ارسباران» ساعت ۱۸ بعد از ظهر روز شنبه ۱۸ اسفند در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. در این نشست گروه موسیقی «بهار» به سرپرستی داوود فیاضی با اجرای قطعات «درآمد ماهور»، «شکسته ماهور»، «نی ریزماهور»، «رنگ ماهور» استاد علینقی وزیری و همراهی مریم ساغری، امیر موفق، میلاد حسین پور، امین اسماعیلی، آرش مولوی، عارف متحدی، علیرضا فکری، ناصر نجاریان، امین قانع به عنوان نوازنده به اجرای برنامه می‌پردازند. گروه موسیقی سنتی فرهنگسرای ارسباران هم به سرپرستی اسماعیل صفری به اجرای قطعاتی در دستگاه همایون- اصفهان با همراهی گلاره طاهریان نوازنده سنتور، علیرضا غلامیان نوازنده تار، هادی احمدی نوازنده بم تار، سمیه زیبایی نوازنده سنتور، رضا فرزان پور نوازنده کمانچه، سینا فرهمندی نوازنده تمبک و حامد زهره وند خواننده به صحنه می‌رود. ارکستر «سازبند» به سرپرستی حمید آقایی نیز با همراهی مهدی صابرخطیبی، زهرا حیدری، دینا زمانی، مینو عبدوسی، سبا رهنما، کوروش عبدی، کیمیا پورحسن، آریا عبدی پور، شیوا منصوری و عباس خلیلی نوازندگان ویولن، بهار موسی زاده، ترانه راوشی و یلدا یاقوتی نوازندگان ویولن، سیاوش همزه، هستی رهبری نوازندگان ویولنسل، آرمین جمشیدی نوازنده سنتور، بدیع تحقیقی نوازنده نی، امیررضا علمداری، معین سلمان نوازندگان تار، روناک رنجبین، درسا سادات موسوی نوازندگان قانون، امیر آقایی نوازنده تمبک به صحنه می‌رود.
ایرناایرنا6 ماه قبل
پری در ادبیات ایران همیشه جایگاه بالایی داشته و البته آنطور که گفته‌اند یکی از مکان‌های زندگی پریان، چشمه‌ها بودند. حافظ از لفظ پری اینگونه استفاده می‌کند: «آن یار کزو خانه ما جای پری بود/ سر تا قدمش چون پری از عیب بری بود» و جای دیگر هم می‌گوید: «طفیل هستی عشق‌اند آدمی و پری/ ارادتی بنما تا سعادتی ببری». و پری در این تصنیف شاید آرزوهای از دست رفته سایه باشد و اندکی هم آرزوهای نیامده. از نگاه سایههوشنگ ابتهاج در کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» درباره نحوه شکل‌گیری «تو‌ ای پری کجایی» می‌گوید: «این اولین تصنیفیه که من ساختم. استاد خرم ادامه داد: ملودی پری کجایی از آن ترانه‌ای بود که من به سرعت آن را نوشتم و به سایه ابتهاج دادم تا شعری بر روی آن بگذارند.
خبر فوریخبر فوری7 ماه قبل
اجرای کنسرت‌های برج آزادی با کنسرتی از قطعات موسیقی سنتی، شامگاه ۲۴ بهمن در برج آزادی آغاز شد. اولین اجرای برج آزادی در اولین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر که شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن به صحنه رفت به گروه «خنیاگران خیام» تعلق داشت. در این کنسرت تصنیف‌ها و قطعات موسیقی سنتی همچون تصنیف «خیال محال» در دستگاه همایون، قطعه چهار مضراب و تصنیف «ذوق مستی» اجرا شد. ما شب گذشته صدایی را که در تمرین‌های خود می‌شنیدیم در صدابرداری سالن برج آزادی نشنیدیم. اعضای گروه خنیاگران خیام شامل سیامک برقی، مهدی تفکری، علی فربودنیا، صمد برقی، علی ربوبیان، مهدی کهیازی، بهروز عطایی، سروش ترابی بودند.
مهرمهر7 ماه قبل
به گزارش خبرنگار مهر، اولین اجرای برج آزادی در اولین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر که شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن به صحنه رفت به گروه «خنیاگران خیام» تعلق داشت. سرپرستی این گروه را صمد برقی و خوانندگی آن را مهدی تفکری بر عهده داشت. در این کنسرت تصنیف‌ها و قطعات موسیقی سنتی همچون تصنیف «خیال محال» در دستگاه همایون، قطعه چهار مضراب و تصنیف «ذوق مستی» اجرا شد. ما شب گذشته صدایی را که در تمرین‌های خود می‌شنیدیم در صدابرداری سالن برج آزادی نشنیدیم. اعضای گروه خنیاگران خیام شامل سیامک برقی، مهدی تفکری، علی فربودنیا، صمد برقی، علی ربوبیان، مهدی کهیازی، بهروز عطایی، سروش ترابی بودند.
ایرناایرنا7 ماه قبل
صفحات دوره اول ضبط موسیقی ایرانی را خود من به ایران آوردم. وی در تکمیل صحبت‌هایش گفت: «شناخت مخاطبان موسیقی آوازی درباره خوانندگان خیلی کم است». ما پنج دوره ضبط صفحه داشتیم. آنها نسبت به زمان خودشان بهترین‌ها بودند، کسانی مثل سید احمد خان و علی خان از نیشابور ….». درویش خان نوازنده کاملی بوده، هر شاهی که بر سر کار می‌آمده یک سری را با خودش به میدان می‌آورده و باعث می‌شده که یک عده هم کناره بگیرند.
فارسفارس7 ماه قبل
به گزارش خبرگزاری فارس، سی‌امین نشست «آیین آواز» ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۳ بهمن در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. او میهمان ویژۀ سی‌امین نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» است و جاوید عباسی‌فلاح خواننده، مدرس و پژوهشگر آواز به عنوان کارشناس‌مجری در کنار کاظمی می‌نشیند تا با طرح پرسش‌هایش به پویایی و رونق بیشتر این مبحث فنی و تئوریک، کمک کند. در بخشی دیگر از برنامه‌های سی‌امین نشست آیین آواز، داود مسلمی آوازخوان و ردیف‌دان قدیمی (از شاگردان استادان حسین قوامی و اسماعیل مهرتاش) به خوانندگی می‌پردازد. اجرای دیگر به خوانندگی مهدی اصغرپور اختصاص دارد و شامل آواز شوشتری در دستگاه همایون است و پیام امیرباهنر نوازنده تار او را همراهی می‌کند. اجرای این خواننده ۱۴ ساله را داود شیرزادخانی نوازنده تار همراهی خواهد کرد.
ایرناایرنا7 ماه قبل
مدیر و بنیانگذار نشست‌های آواز فرهنگسرای ارسباران روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در ادامه نشست‌های ماهانه آواز در فرهنگسرای ارسباران و‌ در نشست سی‌ام، «مهدی اصغرپور» هنرمند جوان در این برنامه پژوهشی هنری به اجرای برنامه خواهد پرداخت. «علی شیرازی» افزود: اجرای «اصغرپور» شامل آواز شوشتری در دستگاه همایون با شعری از سعدی خواهد بود و «پیام امیرباهنر»، نوازنده تار او را همراهی می‌کند. سلسله نشست‌های ماهانه و تخصصی آموزشی آیین آواز، ابداعی است از باشگاه موسیقی ارسباران که در طی دو سال و نیم گذشته معمولا در یکی از سه‌شنبه‌های هر ماه برگزار می‌شود. فرهنگسرای ارسباران در ضلع شمال غربی پل سیدخندان، خیابان جلفا (ارسباران) واقع شده و ورود همه دوستداران موسیقی و آواز ملی به این نشست، رایگان خواهد بود. فراهنگ**۹۴۹۴**انتهای پیام /*

به انتهای لیست رسیدید