موسیقی مقامی

موسیقی مقامی

ایسناایسنا15 ساعت قبل
ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: موسیقی خراسان جنوبی گستره‌ای از دوبیتی‌خوانی موسوم به فراقی تا سازهای اصیل و محلی که تجلی شادمانی هستند، دارد. مجید نصری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موسیقی منطقه جنوب خراسان مبتنی بر ملودی‌ها، حرکات ریتمیک و نمایشی است که از دل آیین‌ها برآمده و هرکدام وجه تسمیه و فلسفه وجودی خاصی دارند. کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: سازهای اصیل و محلی این منطقه سرنا یا سورنای به معنای نای شادمانی، دهل، دایره و نی است که اغلب در مراسم شادیانه نواخته می‌شود. کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: محمد و ابراهیم سلم‌آبادی دو استاد پیشکسوت سرنانواز و نوازندگی دهل هستند که نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در خارج از کشور شناخته شده‌اند. نصری یادآور شد: حوزه هنری استان آلبوم آوای صحرا را با همکاری گروه موسیقی مقامی سلم‌آبادی‌ها در همین راستا در سال۹۶ در سطح ملی تولید و منتشر کرد که امیدواریم با این گونه اقدامات سهم بسزایی در پویایی این موسیقی و عدم فراموشی آن داشته باشیم.
ایلناایلنا19 ساعت قبل
موسیقی قشقایی با موسیقی دستگاهی متفاوت است و مبنای آن گوشی‌نوازی است. موسیقی مقامی قشقایی دارای چه ویژگی‌هایی دارد و چه بخش‌هایی از آن مغفول مانده یا فراموش شده است؟ موسیقی قشقایی شامل سه بخش «عاشیقی»، «چنگی» و موسیقی کار است. در حال حاضر از پیشکسوتان و قدمای موسیقی مقامی قشقایی چه کسانی در قید حیات هستند؟ در حال حاضر تنها بازمانده موسیقی عاشیقی عاشق امیرحسین است. با توجه به اشرافتان بر موسیقی قشقایی بگویید نظرتان درباره تلفیق در موسیقی مقامی چیست؟ تلفیق اگر به قالب موسیقی ضربه نزند، اتفاق بدی نیست. موسیقی مقامی برخلاف موسیقی دستگاهی گوشه و دستگاه ندارد و بر اساس نت نیست و همانطور که گفتم شنیداری است.
برترین‌هابرترین‌ها22 ساعت قبل
موسیقی قشقایی با موسیقی دستگاهی متفاوت است و مبنای آن گوشی‌نوازی است. در حال حاضر از پیشکسوتان و قدمای موسیقی مقامی قشقایی چه کسانی در قید حیات هستند؟ در حال حاضر تنها بازمانده موسیقی عاشیقی عاشق امیرحسین است. با توجه به اشرافتان بر موسیقی قشقایی بگویید نظرتان درباره تلفیق در موسیقی مقامی چیست؟ تلفیق اگر به قالب موسیقی ضربه نزند، اتفاق بدی نیست. موسیقی مقامی برخلاف موسیقی دستگاهی گوشه و دستگاه ندارد و بر اساس نت نیست و همانطور که گفتم شنیداری است. همین موضوع انجام تلفیق را سخت‌تر می‌کند، بنابراین به نظرم تلفیق موسیقی مقامی با موسیقی دستگاهی اتفاقات خوبی را رقم نخواهد زد.
آفتاب‌نیوزآفتاب‌نیوز3 روز قبل
با حضور داریوش ارجمند؛ این همایش باشکوه که با حضور جمع کثیری از اهالی هنر و هنردوستان در سالن شهید مدرس خواف برگزار شد، داریوش ارجمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون از تندیس استاد عثمان محمد پرست رونمایی کرد. در ادامه مراسم گروه‌های موسیقی مقامی و رقص محلی به هنرنمایی پرداخته لحظات به یادماندنی برای حضار رقم زدند. تاجیک افزود: حضور استاد داریوش ارجمند که از دوستان و یاران قدیمی استاد عثمان است بر شکوه مراسم تجلیل افزود و رونمایی از تندیس زیبای استاد عثمان توسط استاد ارجمند نقطه عطف این همایش بود. استاد عثمان محمد پرست هنرمند ۹۱ ساله خوافی جزو موسسین جامعه یاوری فرهنگی بوده و در قالب این موسسه بیش از ۶۰۰ مدرسه در سراسر کشور بنا نهاده است. در پایان این همایش از ۷۰ سال فعالیت هنری و خیرخواهانه استاد عثمان محمدپرست معروف به عثمان خوافی تقدیر به عمل آمد.
خبر فوریخبر فوری3 روز قبل
آشنایی شما با استاد مرحوم شریف‌زاده به کی برمی‌گردد؟ سال‌ها قبل، صدای آقای شریف‌زاده را خیلی اتفاقی شنیدم. به یکی از دوستانم که هنرمندان منطقه را می‌شناخت زنگ زدم و گفتم شما آقای شریف‌زاده می‌شناسی گفت بله. استاد مرحوم سمندری، استاد شریف‌زاده، استاد مرحوم سروراحمدی، استاد مرحوم پورعطایی. استاد مرحوم سمندری، استاد شریف‌زاده، استاد مرحوم سروراحمدی، استاد مرحوم پورعطایی. چطور شریف‌زاده توانسته چهره کامل‌تری از موسیقی مقامی منطقه را به ما نشان بدهد؟ همه چیز به شخصیت آقای شریف‌زاده برمی‌گردد.

جشن سالانه موسیقی مقامی خواف

7+
ایسناایسنا4 روز قبل
ساعت ۲۴ساعت ۲۴5 روز قبل
آشنایی شما با استاد مرحوم شریف‌زاده به کی برمی‌گردد؟ سال‌ها قبل، صدای آقای شریف‌زاده را خیلی اتفاقی شنیدم. به یکی از دوستانم که هنرمندان منطقه را می‌شناخت زنگ زدم و گفتم شما آقای شریف‌زاده می‌شناسی گفت بله. یادم می‌آید آقای شریف‌زاده در را که باز کرد، همان جا به خودم گفتم، من باید داستان زندگی این آدم را ثبت کنم. این ملغمه، این داشته‌های فراوان، چطور در شریف‌زاده جمع شده بود؟ خب آقای شریف‌زاده به خاطر نوع زندگی‌اش، یکجور دوره‌گردی را تجربه کرده بود. چطور شریف‌زاده توانسته چهره کامل‌تری از موسیقی مقامی منطقه را به ما نشان بدهد؟ همه چیز به شخصیت آقای شریف‌زاده برمی‌گردد.
خبرآنلاینخبرآنلاین5 روز قبل
آشنایی شما با استاد مرحوم شریف‌زاده به کی برمی‌گردد؟ سال‌ها قبل، صدای آقای شریف‌زاده را خیلی اتفاقی شنیدم. به یکی از دوستانم که هنرمندان منطقه را می‌شناخت زنگ زدم و گفتم شما آقای شریف‌زاده می‌شناسی گفت بله. یادم می‌آید آقای شریف‌زاده در را که باز کرد، همان جا به خودم گفتم، من باید داستان زندگی این آدم را ثبت کنم. استاد مرحوم سمندری، استاد شریف‌زاده، استاد مرحوم سروراحمدی، استاد مرحوم پورعطایی. استاد مرحوم سمندری، استاد شریف‌زاده، استاد مرحوم سروراحمدی، استاد مرحوم پورعطایی.
ایلناایلنا5 روز قبل
داود آزاد (خواننده، نوازنده و آهنگساز) قرار است روز جمعه اول آذرماه با همراهی گروه تنبورنوازان «چریکه» در تالار وحدت روی صحنه برود. به گزارش ایلنا، داود آزاد (نوازنده، خواننده و آهنگساز) روز جمعه اول آذرماه همراه با گروه تنبورنوازان «چریکه» به سرپرستی سیدسلمان حسینی کنسرتی را در تالار وحدت تهران برگزار می‌کند. در این کنسرت سیدسلمان و وصال حسینی، سیدمهراب اسرافیلی، سیدآرمان دکه‌ای، امیر ارزانی، ادریس غلامی‌بیامه، شکیب تیموری، صبا افشار، تهمینه طاهرنژاد، بیتا همتی نوازندگان تنبور، نبیل یوسف‌شریداوی نوازنده دف، سیاوش عبدی نوازنده تمبک و امین آزاد نوازنده دف و بندیر خواهند بود. گروه موسیقی «چریکه» سال ۸۸ با محوریت ساز تنبور به سرپرستی و آهنگسازی سید سلمان حسینی تاسیس شد. تلاش برای نمایش ارائه اشکال مختلف موسیقی مقامی در ساز تنبور به مخاطب در قالب‌های جدید، ارائه اصلیت موسیقی مناطق کردنشین و اجرای رپرتوارهای کمتر شنیده شده موسیقی مقامی از جمله اهدافی است که طی سال‌های گذشته از سوی گروه موسیقی «چریکه» به مخاطبان ارائه شده است.
دنیای اقتصاددنیای اقتصاد1 هفته قبل
تلاش برای نمایش ارائه اشکال مختلف موسیقی مقامی در ساز تنبور به مخاطب در قالب‌های جدید، ارائه موسیقی اصیل مناطق کردنشین و اجرای رپرتوارهای کمتر شنیده موسیقی مقامی از جمله اهدافی است که طی سال‌های گذشته از سوی گروه موسیقی «چریکه» به مخاطبان ارائه شده است. علاقه‌مندان برای تماشای کنسرت داود آزاد و گروه چریکه می‌توانند ساعت ۲۱ به تالار وحدت مراجعه کنند.
مهرمهر1 هفته قبل
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه تلویزیونی «شب شعر» همزمان با ایام میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) و هفته وحدت، امشب دوشنبه ۲۰ آبان با محوریت موضوع شعر نبوی روی آنتن شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌رود. در این‌برنامه که به‌صورت زنده پخش می‌شود، محمود اکرامی‌فر شاعر و مجری میزبان رضا اسماعیلی شاعر و پژوهشگر، بهروز خیریه محقق استاد دانشگاه سنندج و عبدالله عبدی، یکی از خواننده‌های خطه خراسان جنوبی است. علاوه بر گفتگو درباره شعر نبوی، بخشی از برنامه امشب «شب شعر» به اجرای موسیقی مقامی و خوانش مدح حضرت رسول (ص) توسط عبدالله عبدی اختصاص دارد. این‌برنامه امشب دوشنبه ۲۰ آبان از ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین1 هفته قبل
داود آزاد نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی روز جمعه اول آذر ماه همراه با گروه تنبورنوازان «چریکه» به سرپرستی سید سلمان حسینی کنسرتی را در تالار وحدت تهران برگزار می‌کنند. اعتمادآنلاین| داود آزاد سرپرست گروه «مست مست»، نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی ساعت ۲۱ روز جمعه اول آذر ماه همراه با گروه تنبورنوازان «چریکه» به سرپرستی سید سلمان حسینی و مدیریت اجرایی ادریس غلامی کنسرتی را در تالار وحدت تهران برگزار خواهد کرد. در این کنسرت سید سلمان حسینی، سید وصال حسینی، سید مهراب اسرافیلی، سید آرمان دکه‌ای، امیرارزانی، ادریس غلامی بیامه، شکیب تیموری، صبا افشار، تهمینه طاهر نژاد، بیتا همتی نوازندگان تنبور، نبیل یوسف شریداوی نوازنده دف، سیاوش عبدی نوازنده تمبک و امین آزاد نوازنده دف وبندیر گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند. گروه موسیقی «چریکه» سال ۸۸ با محوریت ساز تنبور به سرپرستی و آهنگسازی سید سلمان حسینی تاسیس شد. تلاش برای نمایش ارائه اشکال مختلف موسیقی مقامی در ساز تنبور به مخاطب در قالب‌های جدید، ارائه اصلیت موسیقی مناطق کردنشین و اجرای رپرتوارهای کمتر شنیده موسیقی مقامی از جمله اهدافی است که طی سال‌های گذشته از سوی گروه موسیقی «چریکه» به مخاطبان ارائه شده است.
مهرمهر1 هفته قبل
به گزارش خبرنگار مهر، داود آزاد سرپرست گروه «مست مست»، نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی ساعت ۲۱ روز جمعه اول آذر ماه همراه با گروه تنبورنوازان «چریکه» به سرپرستی سید سلمان حسینی و مدیریت اجرایی ادریس غلامی کنسرتی را در تالار وحدت تهران برگزار خواهد کرد. در این کنسرت سید سلمان حسینی، سید وصال حسینی، سید مهراب اسرافیلی، سید آرمان دکه‌ای، امیرارزانی، ادریس غلامی بیامه، شکیب تیموری، صبا افشار، تهمینه طاهر نژاد، بیتا همتی نوازندگان تنبور، نبیل یوسف شریداوی نوازنده دف، سیاوش عبدی نوازنده تمبک و امین آزاد نوازنده دف وبندیر گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند. گروه موسیقی «چریکه» سال ۸۸ با محوریت ساز تنبور به سرپرستی و آهنگسازی سید سلمان حسینی تاسیس شد. این گروه سال ۹۳ آلبوم «جاودانگی» به خوانندگی حامد تمدن را منتشر کرده است. تلاش برای نمایش ارائه اشکال مختلف موسیقی مقامی در ساز تنبور به مخاطب در قالب‌های جدید، ارائه اصلیت موسیقی مناطق کردنشین و اجرای رپرتوارهای کمتر شنیده موسیقی مقامی از جمله اهدافی است که طی سال‌های گذشته از سوی گروه موسیقی «چریکه» به مخاطبان ارائه شده است.
ایسناایسنا1 هفته قبل
ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه توجه به امر آموزش و تاسیس مکتب‌خانه موسیقی مقامی برای علاقه‌مندان نیز گامی مهم و موثر است، گفت: حمایت از تولید و نشر آثار مقامی و معرفی اساتید و پیشکسوتان و انتشار آثار پژوهشی تالیفی و ثبت و نشر آن و ساخت مستند پیشکسوتان و آثار آنان می‌تواند بسیار موثر باشد. مجید نصری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موسیقی مقامی جنوب خراسان به نوعی میراث معنوی فرهنگی این خطه به شمار می‌آید که ریشه در آداب و رسوم، سنن و باورهای بومی و فرهنگی این منطقه داشته و نقش مهمی در ارتقاء هویت فرهنگی مردمان این منطقه برعهده دارد. کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین و موثرترین کارهایی که می‌شود انجام داد به انجام رساندن پروژه‌های پژوهشی تالیفی و شناسایی ظرفیت‌ها و آثار بکر و اصیل و ثبت و ضبط و انتشار آن است. نگذاریم موسیقی مقامی و محلی فراموش شودنصری ادامه داد: همچنین تلاش در راستای حفظ این نوع موسیقی توسط نهادها و سازمان‌های فرهنگی به صورت حمایت همه جانبه از هنرمندان این سبک و پیشکسوتان موسیقی مقامی و انتقال آن به نسل‌های آینده به عنوان میراث ارزشمند معنوی و فرهنگی منطقه از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توان در راستای حفظ و حراست از این نوع موسیقی انجام داد. وی افزود: حوزه هنری استان آلبوم آوای صحرا را با همکاری گروه موسیقی مقامی سلم‌آبادی‌ها در همین راستا در سال۹۶ در سطح ملی تولید و منتشر کرد.
خبرآنلاینخبرآنلاین1 هفته قبل
هنرمندان و استادان پیشکسوت موسیقی نواحی، در گفت‌وگو با «ایران»، جشنواره موسیقی نواحی را بسیار مهم می‌شمارند و از مسئولان نهادهای مختلف فرهنگی می‌خواهند که جشنواره موسیقی نواحی را رها نکنند و به آن رسیدگی شود. ‌نگذاریم جشنواره موسیقی نواحی ایران متوقف شودخالو قنبر راستگو نوازنده نی‌ جفتی که از هنرمندان شناخته‌ شده درعرصه ملی و بین‌الملل است در گفت‌وگو با «ایران» درباره جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌گوید: «موسیقی نواحی یا موسیقی اقوام نیاز به معرفی و تعریف و تمجید ندارد و این هنر برای مردم کشورمان شناخته شده است؛ البته مسلما این میزان کافی نیست و باید بیش از اینها در این زمینه کار کرد. موسیقی نواحی بهترین و بکرترین موسیقی ایران است و این جشنواره هم اتفاق بسیارخوب و مبارکی است که می‌تواند به آشنایی هرچه بیشتر مردم با این موسیقی کمک کند. نسترن ابوالحسن‌زاده قوچانی سرپرست گروه موسیقی مقامی «هرای» از خراسان رضوی به «ایران» گفت: گروه «هرای» دومین اجرای خود را درجشنواره تجربه می‌کند و سال‌ها گروه‌های موسیقی بانوان درجشنواره موسیقی نواحی اجرایی نداشت. به عقیده او «اگر جشنواره‌ای مثل جشنواره موسیقی نواحی با اهداف و سرفصل‌های مشخص تداوم داشته باشد و گروه‌های موسیقی اقوام ایرانی در بخش بانوان و درقالب استانداردهای ایرانی همخوانی و نوازندگی داشته باشند بی‌شک می‌توانند موفقیت‌های بزرگی کسب کنند.
آفتاب‌نیوزآفتاب‌نیوز1 هفته قبل
معاون وزیر ارشاد: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسیقی نواحی شرح شریف سرزمین‌ها است و نغمه‌های این موسیقی در سوگ و سور، در ستایش و نیایش قرین آدمی و روایت‌گر زندگی است. وی اظهار داشت: موسیقی نواحی بدین صفت نه‌ تنها پدیده‌ای شنیدنی که نگارخانه‌ای دیدنی است حتی هرمان و هجران منظومه‌ها رنگ امید دارد و رنگ کار و کوشش. معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره موسیقی نواحی گردهمایی مشتاقانه‌ای است که پیر و جوان می‌خواهند از ارمغان دلپذیر هنر در گوش محرمان فرهنگ قصه‌های ناب زمزمه کنند. همچنین دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی عصر پنجشنبه با حضور استاندار کرمان، معاون امور هنری وزیر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در محل کاروانسرای گنجعلی‌خان کرمان افتتاح شد و در این آیین از کتاب جشنواره به نام ‘منظومه‌های حماسی’ در جهت اشاعه موسیقی نواحی ایران رونمایی شد. دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز همانند دوره‌های قبل در استان کرمان به عنوان زادگاه آن برگزار می‌شود و مکان اختتامیه آن روز یکشنبه هفته آینده در تالار خواجه نصیر الدین طوسی در نظر گرفته شده است …گروه‌های موسیقی مقامی و نواحی مناطق مختلف از جمله استان کردستان، تربت جام، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، ترکیه، هرمزگان، ترکمن، کرمان، خوزستان در آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی هنر خود را ارائه کردند.
خبرآنلاینخبرآنلاین1 هفته قبل
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین آغازین دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران، عصر امروز (پنجشنبه ۱۶ آبان) با حضور هنرمندان و تعدادی از مدیران فرهنگی و سیاسی در مجموعه حمام گنجعلی‌خان کرمان برگزار شد. محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، یکی از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در شهرهای مختلف این استان گفت: «بسیار خوشحالم که بیش از ۲۸۰ هنرمند، افتخار مهمانی در این جشنواره را به ما دادند؛ ما امسال به لحاظ کمی و کیفی شاهد روند رو به رشدی بودیم.» محمدجواد فدایی، استان‌دار کرمان هم در این مراسم با اشاره به ضرورت گسترش گردشگری فرهنگی در کشور گفت: «ما در استان کرمان به دنبال گردشگری فرهنگی به ویژه گردشگری موسیقی هستیم و در این راه موسیقی نواحی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امیدوارم روزی شاهد رونق موسیقی مقامی در تمامی شهرهای کرمان باشیم که بتواند از گردشگران ایرانی و خارجی پذیرایی کند.» سیدمحمد حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با خواندن پیامی مکتوب تاکید کرد: «موسیقی نواحی، شرح شریف سرزمین‌هاست و نغمه و الحان این موسیقی در سوگ و سور در ستایش و نیایش قرین آدمی است و روایتگر زندگی؛ نواهایی که نشان‌دار کوه و دشت و دریاست و با خاک و خورشید هم پیوند.» در بخشی دیگر از پیام حسینی آمده بود: «دیروز را چراغ راه فردا قرار دادن و امروز را با امید و وحدت و یکدلی سپری کردن حاصل ارزشمند این روزهاست. روزهایی که می‌تواند بر جذابیت‌های کرمان کریم بیفزاید.» رونمایی از کتاب دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، یکی از بخش‌های این مراسم بود. همچنین حاضران در آیین آغازین دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران، شاهد برنامه‌های هنری چون آیین دستمال‌بازی از سیرجان کرمان، اجرای گروه صحرا روشن از خراسان شمالی، گروه فرامرز گلزار از آذربایجان شرقی، گروه زهی زنگ شاهی از سیستان و بلوچستان، گروه سزیکلی از کشور ترکیه، گروه ویسی از کرمانشاه، گروه جرجانی از ترکمن صحرا، گروه طوفان ریگان از کرمان، گروه آوای اصلان از علی آباد کتول استان گلستان و گروه میسان از خوزستان بودند.
تسنیمتسنیم1 هفته قبل
وی با بیان اینکه استان کرمان سال‌هاست که افتخار میزبانی هنرمندان این جشنواره را دارد گفت: این جشنواره در توسعه گردشگری استان کرمان و معرفی جاذبه‌های گدشگری استان نقش بسیار مهمی به عهده دارد. استاندار کرمان با اشاره به اینکه در استان کرمان دنبال توسعه گردشگری هنری به‌ویژه گردشگری موسیقی هستیم افزود: موسیقی مقامی و نواحی استان کرمان را توسعه خواهیم داد. وی با ابراز امیدواری از اینکه روزی برسد که در شب‌های کرمان موسیقی مقامی و نواحی برگزار شود و هر شب شاهد برگزاری این موسیقی در کرمان باشیم بیان کرد: استان کرمان ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی در این حوزه دارد. وی موسیقی را روایت‌گر زندگی و پنجره فرهنگ از گذشته تا امروز دانست و افزود: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان می‌تواند بر تاریخ کرمان بیفزاید. به گزارش تسنیم، در آئین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور معاون وزیر ارشاد و استاندار کرمان از کتاب جشنواره موسیقی نواحی کشور رونمایی شد.
ایلناایلنا1 هفته قبل
مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران عصر امروز پنجشنبه ۱۶ آبان‌ماه با حضور تعدادی از مسئولان، هنرمندان نواحی مختلف ایران و اهالی رسانه در فضای باز مجموعه فرهنگی تاریخی حمام گنجعلی‌خان شهر کرمان برگزار شد. جشنواره موسیقی نواحی ‌این موسیقی را چون منشوری از نقش‌ها و رنگ‌ها به نمایش می‌گذارد اما بیش از آن رویدادی برای بازخوانی و یادآوری اهمیت و ضرورت موسیقی نواحی در زمان حاضر و اندیشه و گفت‌وگو درباره داشته‌ها، نیازها و فردای موسیقی نواحی است. حضور هنرمندان گرانقدر موسیقی نواحی را در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان ارج مینهم و از تلاش خالصانه دستاندرکاران این رویداد سپاسگزارم». ترجیح می‌دهم در این موقعیت مطالبی را در حوزه موسیقی، گردشگری و توسعه موسیقی بیان کنم. در ادامه مراسم تعدادی از گروه‌ها به اجرای برنامه پرداختند.
مهرمهر1 هفته قبل
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به کرمان، مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران پنجشنبه شب شانزدهم آبان با اجرای چند برنامه موسیقایی و سخنرانی تعدادی از مدیران این دوره در مجموعه حمام گنجعلی خان شهر کرمان برگزار شد. استان کرمان به دنبال توسعه گردشگری موسیقی استمحمد جواد فدایی استاندار کرمان هم در این مراسم با ابراز خرسندی از برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان اظهار کرد: از همه کسانی که تلاش کردند این جشنواره بار دیگر در استان کرمان برگزار شود بسیار قدردانی می‌کنم. من عادت به صحبت کردن ندارم بنابراین فکر می‌کنم بهتر است در این جا کنار شما عزیزان کمتر صحبت کنیم. من می‌خواستم مطالبی را در حوزه موسیقی گردشگری و توسعه موسیقی در این عرصه بگویم اما فقط به یک جمله بسنده می‌کنم. اینکه ما در استان کرمان به دنبال گردشگری فرهنگی به ویژه گردشگری موسیقی هستیم و در این راه موسیقی نواحی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امیدوارم روزی شاهد این باشیم که در تمامی شهرهای کرمان موسیقی مقامی اجرا شود که هر وقت گردشگری در این استان وارد شود از برنامه‌های هنرمندان فعال این عرصه استفاده کند. موسیقی نواحی بدین صفت نه تنها پدیده‌ای شنیدنی که نگارخانه‌ای دیدن است.
تسنیمتسنیم1 هفته قبل
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران عصر روز پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در کاروانسرای گنجعلی خان شهر کرمان برگزار شد. متن پیام وزیر ارشاد را در ادامه می‌خوانید: موسیقی نواحی روایتگر تاریخ و جغرافیای فرهنگی، اجتماعی و انسانی ایران است. ‎جشنواره موسیقی نواحی جلوههایی از این موسیقی را چون منشوری از نقشها و رنگها به نمایش میگذارد، اما بیش از آن رویدادی برای بازخوانی و یادآوری اهمیت و ضرورت موسیقی نواحی در زمان حاضر و اندیشه و گفت و گو درباره داشتهها، نیازها و فردای موسیقی نواحی است. ‎حضور هنرمندان گرانقدر موسیقی نواحی را در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درکرمان ارج مینهم و از تلاش خالصانه دستاندرکاران این رویداد سپاسگزارم. او ادامه داد: ما در استان کرمان به دنبال گردشگری فرهنگی و به ویژه گردشگری موسیقی هستیم و در این راستا برای موسیقی نواحی اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم.
برترین‌هابرترین‌ها1 هفته قبل
تا اینکه موسیقی پاپ مجوز گرفت و مردم رفته‌رفته به این سبک موسیقی علاقه نشان دادند. مثال خیلی غم‌انگیز ماجرا این است که هم‌اکنون تعداد گروه‌های حرفه‌ای موسیقی ایرانی در کشورمان خیلی کم است و اکثرا گروه‌های موسیقی ایرانی با گرایش‌های تلفیقی و فیوژن کار می‌کنند. ما عموما موسیقی ایرانی را خوب می‌شناسیم، اما آن طرف دیگری که قرار است با موسیقی سنتی‌مان تلفیق شود را نمی‌شناسیم. متأسفم که باید بگویم اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند و ما ارکستر موسیقی ایرانی تشکیل ندهیم و آثار موسیقی ایرانی را تکرار نکنیم، می‌رسد روزی که نسل بعد ما دیگر موسیقی ایرانی را هم خوب نمی‌شناسد. ویژگی این تعزیه، تلفیق آن با ارکستر ساز‌های ایرانی بود و نوازندگان این ارکستر با آهنگسازی فردین خلعتبری، تعزیه‌خوان‌ها را در طول اجرای نمایش همراهی می‌کردند.
اعتمادآنلایناعتمادآنلاین1 هفته قبل
بانک اطلاعات هنرمندان با هدف اعتلای سطح دانش و ارتقای سطح مهارت‌های تخصصی در حوزه هنرهای‌سنتی توسط گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، راه‌اندازی و تا کنون اطلاعات مربوط به ۲۷۰ هنرمند از استان‌های تهران، مازندران و اصفهان در این بانک ثبت شده است. اعتمادآنلاین| سید عبدالمجید شریف‌زاده، رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه، گفت: این بانک به شناسایی، ثبت و ضبط آثار و شرح احوال هنرمندان به منظور اشاعه فنون تجربی و سنتی آن‌ها به صورت علمی پرداخته است. وی ضرورت راه اندازی این بانک اطلاعاتی را کمبود منابع مکتوب و همچنین عدم جمع‌آوری مدون اطلاعات تصویری و شفاهی در بسیاری از رشته‌های هنرهای سنتی دانست که با راه اندازی بانک اطلاعات می‌توان تا حدودی این کمبودها را برطرف کرد. رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید براهداف بیان شده توضیحاتی را درباره‌ی روند و چگونگی جمع‌آوری و ثبت سیستمی اطلاعات هنرمندان به صورت سیستمی ارائه کرد و گفت: به دلیل پراکندگی اطلاعات، در گام نخست اقدام به طراحی و تدوین دستورالعمل و فرم مشخصات هنرمندان در کل کشور شد و با ارسال آن به ادارات کل استان‌ها و همکاری کارشناسان، اطلاعات مقدماتی مربوط به هنرمندان و پنج رشته اصلی هنرهای سنتی شامل (معماری سنتی و تزئینات وابسته به آن، کتاب آرایی و نگارگری، کتابت و خوشنویسی، موسیقی مقامی و نواحی، نمایش‌های سنتی و آیینی) و هنرهای صناعی (نساجی سنتی، صنایع وآرایه‌های فلزی، صنایع وآرایه‌های چوبی) جمع‌آوری شد. شریف‌زاده تاکید کرد: مصمم هستیم تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به شناسایی و ثبت اطلاعات ۵۰ نفر هنرمند دیگر در حوزه هنرهای سنتی و اضافه کردن آن دراین بانک اطلاعاتی اقدام کنیم.
ایسناایسنا1 هفته قبل
بانک اطلاعات هنرمندان با هدف اعتلای سطح دانش و ارتقای سطح مهارت‌های تخصصی در حوزه هنرهای‌سنتی توسط گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، راه‌اندازی و تا کنون اطلاعات مربوط به ۲۷۰ هنرمند از استان‌های تهران، مازندران و اصفهان در این بانک ثبت شده است. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده - رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه - با اعلام این خبر گفت: این بانک به شناسایی، ثبت و ضبط آثار و شرح احوال هنرمندان به منظور اشاعه فنون تجربی و سنتی آن‌ها به صورت علمی پرداخته است. وی ضرورت راه اندازی این بانک اطلاعاتی را کمبود منابع مکتوب و همچنین عدم جمع‌آوری مدون اطلاعات تصویری و شفاهی در بسیاری از رشته‌های هنرهای سنتی دانست که با راه اندازی بانک اطلاعات می‌توان تا حدودی این کمبودها را برطرف کرد. شریف‌زاده تاکید کرد: مصمم هستیم تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به شناسایی و ثبت اطلاعات ۵۰ نفر هنرمند دیگر در حوزه هنرهای سنتی و اضافه کردن آن دراین بانک اطلاعاتی اقدام کنیم. انتهای پیام
مهرمهر1 هفته قبل
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجیدشریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه امروز «سه شنبه» با اعلام این خبر گفت: این بانک به شناسایی، ثبت و ضبط آثار و شرح احوال هنرمندان به منظور اشاعه فنون تجربی و سنتی آنان بصورت علمی پرداخته است. وی ضرورت راه اندازی این بانک اطلاعاتی را کمبود منابع مکتوب و همچنین عدم جمع‌آوری مدون اطلاعات تصویری و شفاهی در بسیاری از رشته‌های هنرهای سنتی دانست که با راه اندازی بانک اطلاعات می‌توان تا حدودی این کمبودها را مرتفع ساخت. شریف‌زاده با مهم برشمردن پژوهش‌ و شناسایی دانش تجربی ‌و غیرمکتوب که در قالب روش ‌استاد- شاگردی و به عنوان گنجینه‌ای از نیاکان گذشته به ارث رسیده، بر اهمیت مسئولیت خطیر امروز مسئولین هنری و فرهنگی برای انتقال این میراث گرانقدر به نسل آینده تاکید کرد. او افزود: با عنایت به این مهم جمع آوری و حفظ و ثبت هنرهای فراموش شده‌ای که اغلب توسط هنرمندان گمنام خلق شده می‌تواند به حیات، صیانت و هویت ملی و ایرانی این هنرهای متعالی و انتقال آن کمک شایانی کند. وی در پایان افزود: مصمم هستیم تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به شناسایی و ثبت اطلاعات ۵۰ نفر هنرمند دیگر در حوزه هنرهای سنتی و اضافه کردن آن دراین بانک اطلاعاتی اقدام کنیم.
ایلناایلنا1 هفته قبل
بانک اطلاعات هنرمندان با هدف اعتلای سطح دانش و ارتقاء سطح مهارت‌های تخصصی در حوزه هنرهای‌سنتی توسط گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، راه‌اندازی و تاکنون اطلاعات مربوط به ۲۷۰هنرمند از استان‌های تهران، مازندران و اصفهان در این بانک ثبت شده است. به گزارش ایلنا، سیدعبدالمجیدشریف زاده (رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه) با اعلام خبر راه‌اندازی بانک اطلاعات هنرمندان هنرهای سنتی گفت: این بانک به شناسایی، ثبت و ضبط آثار و شرح احوال هنرمندان به منظور اشاعه فنون تجربی و سنتی آنان بصورت علمی پرداخته است. وی ضرورت راه اندازی این بانک اطلاعاتی را کمبود منابع مکتوب و همچنین عدم جمع‌آوری مدون اطلاعات تصویری و شفاهی در بسیاری از رشته‌های هنرهای سنتی دانست که با راه اندازی بانک اطلاعات می‌توان تا حدودی این کمبودها را مرتفع ساخت. او افزود: با عنایت به این مهم جمع آوری و حفظ و ثبت هنرهای فراموش شده‌ای که اغلب توسط هنرمندان گمنام خلق شده می‌تواند به حیات، صیانت و هویت ملی و ایرانی این هنرهای متعالی و انتقال آن کمک شایانی کند. وی در پایان افزود: مصمم هستیم تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به شناسایی و ثبت اطلاعات ۵۰ نفر هنرمند دیگر در حوزه هنرهای سنتی و اضافه کردن آن دراین بانک اطلاعاتی اقدام کنیم.
صدا و سیماصدا و سیما1 هفته قبل
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آقای سید عبدالمجیدشریف زاده سه شنبه ۱۴ آبان ۹۸ گفت: این بانک به شناسایی، ثبت و ضبط آثار و شرح احوال هنرمندان به منظور اشاعه فنون تجربی و سنتی آنان بصورت علمی پرداخته است. وی ضرورت این راه اندازی این بانک اطلاعاتی را کمبود منابع مکتوب و همچنین نبود جمع‌آوری مدون اطلاعات تصویری و شفاهی در بسیاری از رشته‌های هنر‌های سنتی دانست که با راه اندازی بانک اطلاعات می‌توان تا حدودی این کمبود‌ها را مرتفع ساخت. او افزود: با عنایت به این مهم جمع آوری و حفظ و ثبت هنر‌های فراموش شده‌ای که اغلب توسط هنرمندان گمنام خلق شده می‌تواند به حیات، صیانت و هویت ملی و ایرانی این هنر‌های متعالی و انتقال آن کمک شایانی کند. او افزود: تعداد کثیری از هنرمندان سال‌های متمادی بصورت تخصصی در رشته‌های فاخر و ماندگار همچون نگارگری و سفال مشغول به فعالیت و خلق آثار بی بدیل هنری هستند و بانک اطلاعات گروه پژوهشی هنر‌های سنتی پژوهشگاه از ابتدای سال ۱۳۹۶ که آغاز به فعالیت کرده توانسته است ۴۱۰ هنرمند برجسته را در سراسر کشور شناسایی کند که در این قالب اطلاعات مربوط به ۱۶۵ نفر از استان تهران، ۸۴ نفر از استان اصفهان و ۲۱ نفر از استان مازندران در این بانک ثبت شده است. آقای شریف زاده در پایان گفت: مصمم هستیم تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به شناسایی و ثبت اطلاعات ۵۰ نفر هنرمند دیگر در حوزه هنر‌های سنتی و اضافه کردن آن در این بانک اطلاعاتی اقدام کنیم.
خبر فوریخبر فوری2 هفته قبل
امیراطهر سهیلی گفت: اکنون دوای درد سینمای ما، سینمای بومی است و اگر بخواهیم سهمی در سینمای کشور داشته باشیم، باید سینمای بومی را پررنگ کنیم. اکنون دوای درد سینمای ما، سینمای بومی است. این کارگردان و نویسنده، ادامه داد: سینمای ما در کل از سینمای بومی فاصله گرفته‌ است و به سینمای آپارتمانی کم هزینه رسیده‌ که این امر در سینمای مشهد هم در سطحی نازل تکرار می‌شود و به عبارتی ما نتوانستیم در مشهد سینمای بومی ایجاد کنیم. تهران می‌تواند به عرصه‌های دیگر سینما نگاه کند ولی وقتی ما در مورد سینمای شهرستان صحبت می‌کنیم، یعنی در مورد سینمای بومی صحبت می‌کنیم. وی عنوان کرد: برای زنده شدن سینمای بومی مسؤولان باید حداقل با بودجه جشنواره فجر همایشی برگزار کنند تا درک شود که چه اقدامی برای ایجاد سینمای بومی باید انجام داد.
ایسناایسنا2 هفته قبل
ایسنا/خراسان رضویامیراطهر سهیلی گفت: اکنون دوای درد سینمای ما، سینمای بومی است و اگر بخواهیم سهمی در سینمای کشور داشته باشیم، باید سینمای بومی را پررنگ کنیم. اکنون دوای درد سینمای ما، سینمای بومی است. این کارگردان و نویسنده، ادامه داد: سینمای ما در کل از سینمای بومی فاصله گرفته‌ است و به سینمای آپارتمانی کم هزینه رسیده‌ که این امر در سینمای مشهد هم در سطحی نازل تکرار می‌شود و به عبارتی ما نتوانستیم در مشهد سینمای بومی ایجاد کنیم. تهران می‌تواند به عرصه‌های دیگر سینما نگاه کند ولی وقتی ما در مورد سینمای شهرستان صحبت می‌کنیم، یعنی در مورد سینمای بومی صحبت می‌کنیم. وی عنوان کرد: برای زنده شدن سینمای بومی مسؤولان باید حداقل با بودجه جشنواره فجر همایشی برگزار کنند تا درک شود که چه اقدامی برای ایجاد سینمای بومی باید انجام داد.

به انتهای لیست رسیدید